Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 14 15 16 17 
Lähetä aihe Tulosta
Gallup: Lumbaalipunktiokokemukset (Luettu 66447 kertaa)
Jmena
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Re: Gallup: Lumbaalipunktiokokemukset
Vastaus #225 - 19.06.2017 - 14:09:48

Charmander, mä tykkään kokiksesta ja energiajuomastakin joten kiva tuo lääkärin määräyksellä Juustoinen Mulla on kolme kertaa tosiaan epiduraali laitettu ja ei ne kipeetä oo varsinaisesti tehnyt, inhottavia ennemminkin ja mä oon kyl aika hyvissä mömmöissä ollut ennen niitä  Pyöritä silmiä

Ja kyllä, Vesku, mä hypin seinille tän likvorin takia  Kieli Pelottaa niin pirusti. Just tää etukäteis jännitys on pahin, tiedostan sen. Mutta kun perkele ei voi mitään. Onneks sain sovittua et käyn aamulla eka verikokeissa ja sit vasta likvoriin ettei tartte pamipäissään mennä vielä verikokeisiin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Vastaus #226 - 19.06.2017 - 14:45:37

Olen varmaan jo joskus vastannut tähän, mutta ei ollut kivulias toimenpide, vaikka jännitin etukäteen jumalattomasti. Eikä tullut päänsärkyäkään.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #227 - 19.06.2017 - 15:50:37

Jmena kirjoitti on 19.06.2017 - 11:47:01:
Mä oon tätä viimepäivät löukenut ja koittanut tsempata itteeni. Ylihuomenna olisi mun eka edessä. Pamia saan, puuduteta ei kuulemma. Miksi? Onko teitä puudutettu? Joo ymmärrän et sit tulee kaks piikkiä ja ei se puuduta sinne syvälle asti.

Miten ihmeessä mä saan pidettyä itteni kasassa. Todettakoot että mulle on tehty 4 isoa suolistoleikkausta, laitettu kolmessa niistä epiduraali aj se epi oli niissäkin se mitä mä eniten pelkäsin... Epidraalin laitossa puudutettiin.

Olen tainnut ennenkin kirjoittaa kokemuksestani.
Minullakin jännitti ihan kamalasti ensimmäinen (toivottavasti myös viimeinen kerta). Näin jälkikäteen voisi sanoa, ettei ollut ihan niin paha vaikka henkiset traumat jäivätkin. Kuten monet ovat jo sanoneet, yleensä kaikki sujuu ongelmitta. Minun tilanteessani jännitys saattoi olla kaikkein ongelmallisin asia. Pelkäsin pahinta.

Minä vaadin heti ensikäteen puudutuksen, vaikka minulle sanottiin että se saattaa vaikeuttaa toimenpidettä. Vaadin sitä silti koska pelkään piikitystä ja/tai kontrollin menettämistä sekä kipua. Minulla näyte saatiin otettua vasta olikohan 4 piston jälkeen, johtui luultavasti osittain puudutuksesta ja osittain ahtaista paikoista. Puudutus ei loppujen lopuksi vienyt kipua, joten kaipa se on ihan sama laitetaanko sitä vai ei. Koko toimenpiteen ajan olin äärettömässä paniikissa ja taisin olla lähdössä jo pois, kun ei heti onnistunut. Ottivat säästöön nestettä, jotta ei tarvitsisi ihan heti tulla uudestaan. Olin kai kamala potilas.  Virnistys Päänsärkyä tai muita jälkioireita minulle ei tullut, kotona makoilin loppupäivän ja join kahvia.

Jos ensi kerta tulee, minäkin haluan rauhoittavan. Viileä Toivottavasti kaikki sujuu sinulla ongelmitta! Yritä olla panikoimatta liikaa, niin kaikki sujuu varmasti paremmin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #228 - 19.06.2017 - 17:05:03

Jmena kirjoitti on 19.06.2017 - 11:47:01:
Mä oon tätä viimepäivät löukenut ja koittanut tsempata itteeni. Ylihuomenna olisi mun eka edessä. Pamia saan, puuduteta ei kuulemma. Miksi? Onko teitä puudutettu? Joo ymmärrän et sit tulee kaks piikkiä ja ei se puuduta sinne syvälle asti.

Miten ihmeessä mä saan pidettyä itteni kasassa. Todettakoot että mulle on tehty 4 isoa suolistoleikkausta, laitettu kolmessa niistä epiduraali aj se epi oli niissäkin se mitä mä eniten pelkäsin... Epidraalin laitossa puudutettiin.

Hei, puudutusta ei anneta, koska siitä ei käytännössä ole tuossa näytteenotossa mitään hyötyä. Se puuduttaisi pelkän ihon pinnan ja sillä puudutuspiikin pistolla pistää jo sen näytteenottopiikin. Rauhoittava kannattaa kyllä ottaa, jos jännittää. Kannattaa muuten pyytää, että ottavat mahdollisimman ohuella neulalla, vaikka sillä näyte tippuukin vähän hitaammin. Ohuella neulalla otettu näyte ei kuulemma yleensä aiheuta päänsärkyä. Ja ehkä ohut neula ei nipistä ihossakaan niin.

Minulta on otettu selkäydinnäyte kolmesti, joista kaksi päivystyksessä. Kolmas otettiin päiväpolilla ja sitä jännitin eniten. Se ei kuitenkaan tuntunut juuri miltään. Pieni nipistys, kun neula meni ihosta, mutta muutoin ei tuntunut juuri miltään. Korkeintaan pientä epämukavaa tuntua, kukapa nyt pitäisi neulasta selkäytimessään edes ajatuksena, mutta kipua en tuntenut. Ja näyttenotto onnistui muistaakseni toisella yrittämällä. Pysyttelin sen jälkeen pääasiassa vaakatasossa muistaakseni jopa pari kolme päivää ja litkin kofeiinipitoisia juomia litrakaupalla. Päänsärkyä ei tullut.

Tsemppiä!
Siirry sivun alkuun

G35 10/2002-4/2016, G37.9 5/2016-11/2016, todennäköinen G35 12/2016-.
Betaferon 11/2002-9/2015, Plegridy 12/2016-.

IP on kirjattu

Jmena
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #229 - 20.06.2017 - 09:38:52

Gromit, hyvä vinkki. Pitää pyytää joku ohkanen neula. Mietin että sanon että jos et kerrasta onnistu niin sen kerran jälkeen puudutetaan kyllä sitten. Montaa kertaa en kestä pistämistä ilman että puudutetaan.  Kieli

Miten sitten, onko kaikki laihoja joille tämä on tehty vai onko täällä muita tämmösiä omenavartaloisia ja hiukan ylipainoisia? Jännittää et miten kykenen oleen asennossa kun vatsa on tiellä ja oman mausteensa tekee tuo avanne kun ihan linttaan ei pysty meneen ettei mee suolet solmuun.  Virnistys Mielummin haluisin maatessa tuon koska pelkään et jos se tehään istuviltaan niin pyörryn... Verikokeissakin edelleen mun pitää aina maata vaikka oon kuukausittain käynyt verikokeissa nyt kohta 15 vuotta. Heh. mikä neulakammo?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #230 - 20.06.2017 - 10:07:25

Jmena kirjoitti on 20.06.2017 - 09:38:52:
Gromit, hyvä vinkki. Pitää pyytää joku ohkanen neula. Mietin että sanon että jos et kerrasta onnistu niin sen kerran jälkeen puudutetaan kyllä sitten. Montaa kertaa en kestä pistämistä ilman että puudutetaan.  Kieli
Miten sitten, onko kaikki laihoja joille tämä on tehty vai onko täällä muita tämmösiä omenavartaloisia ja hiukan ylipainoisia? Jännittää et miten kykenen oleen asennossa kun vatsa on tiellä ja oman mausteensa tekee tuo avanne kun ihan linttaan ei pysty meneen ettei mee suolet solmuun.  Virnistys Mielummin haluisin maatessa tuon koska pelkään et jos se tehään istuviltaan niin pyörryn... Verikokeissakin edelleen mun pitää aina maata vaikka oon kuukausittain käynyt verikokeissa nyt kohta 15 vuotta. Heh. mikä neulakammo?

Minua pistettiin vain kerran, mutta pelkäsin, kun lääkäri oli kokematon. Hän joutui pyytämään apua toimenpiteen aikana, mutta kaikki onnistui kuitenkin hyvin.
Olen pitkä, mutta omenavartalo on kait normaali, ja se ei ole selkäpuolella. Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

hopefully
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Pirkkala
Vastaus #231 - 20.06.2017 - 10:49:49

Minulta otettiin makuuasennossa koska istuen ei onnistunut (notkoselkä).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #232 - 20.06.2017 - 13:35:26

Näin äkkiseltään luulisi tuon avanteen huomioitavan ensimmäisenä sopivaa asentoa hakiessa. Itse muistaakseni istuin tutkimuspöydällä tai reunalla selkä niin pyöristettynä kuin mahdollista, mutta kuvittelisin sen olevan avanteen kannalta kaikista huonoin asento. Mutta kyllähän ammatti-ihmisten pitäisi tietää missä asennossa avanteen kanssa on paras ottaa likvornäyte.
En nyt juuri keksi mitä eri vartalomallit vaikuttavat likvorin ottamisasentoon, mutta luulisi, että nikamavälit aikeavat notkoselkäisellä selkää pyöristämällä.

Ohuella neulalla ja hitaalla likvorin tippumisella ei pitäisi niin helposti päästä reikä vuotamaan eikä selkäytimeen muodostua päänsärkyä aiheuttavaa alipainetta. Kuvittelisin, että päänsärky olisi pahinta mitä tuossa voi tapahtua.
Mulla tippui neste hitaasti, eikä tullut päänsärkyä, vaikka asiasta tietämättömänä menin muutama tunti sen jälkern teatteriin. Nyt kun tiedän tuon mahdollisuuden, niin seuraavalla kerralla pysyn likvorin oton jälkeen kotona.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Jmena
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #233 - 20.06.2017 - 15:48:17

Niin sitä luulisi  Virnistys Uskomattomia kysymyksiä on tullut hotohenkilökunnalta avanteesta. Mutta totta, eikhön ne hiffaa kun näytän ett mikä estää tietyt asennot. Kai ne mut jotenkin rullalle siinä saa.. Sit kun viel osais sammuttaa aivot ja antaa vaan mennä. Ehkä se tapahtuu sit kun saan sen diapamin..

Kiitos kaikille.  Pusu Todnäk tuun huomenna kertomaan että voi luoja ihminen on tyhmä kun kuluttaa energiaa pelkäämiseen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jmena
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #234 - 21.06.2017 - 12:13:48

No niiiiiiin. Nyt mäkin voin tähän vastata.

Tehty ekaa kertaa tänään. Sain 15mg diapamia nestemäisenä. Nousi päähän mutta jännitti silti. Lääkäri ihana ja pääsin koekaniiniksi uutta älyneulalls testaamaan! Neulasta sensori joka piippaa kun neula on oikeassa paikassa. Hyvin toimi ja selvittiin yhdellä pistolla. Neste tuli lujaa vauhtia ja 8 purkkiin sitä otettiin. Teki ilkeetä , ei puudutettu.  Tuntu sellasella vihlovalta selässä joku hermo vissiin kiukkus. Ei tullut säkäreitä jalkaan. Kun päästiin oikeeseen paikkaan niin ei tuntunut mitään.

Päätä särki jo aamusta kun nukuin huonosti ja nyt mietin et saako Buranaa ottaa? Vai onko siinä joku verenvuotoriski juttu?

Selkä ei varsinaisesti kipee. Vähän sellanen hermo tyylinen tunne selän reunassa. Sinne mihin juili  pistäessä. Mut ei paha vielä ainakaan.

Hoitajat ja lääkäri ihania. Helpotti kovasti. Ei tosiaan kahden viikon paniikin arvoinen  Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #235 - 21.06.2017 - 12:43:56

Toivotaan ettei tule päänsärkyä, sehän usein tulee vähän myöhemmin. Kannattaa olla vielä aika rauhassa ja suosittelen kahvia ja kokista  Hymiö

p.s. missä asennossa se muuten otettiin?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jmena
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #236 - 21.06.2017 - 14:45:57

Otettiin sikiöasennossa. Avanne oikealla puolella niin vasemmalla kyljellä olin. Diapam vissiin pisti höpötetään niin hölpötinkoko toimituksen ajan  Virnistys

Mulla on päätetty kipee. Ilmeisesti migreeni. Alkoi siis jo aamulla. Saakohan Buranaa ottaa vai onko siinä joku verenvuotoriski juttu?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

töissä

Vastaus #237 - 22.06.2017 - 12:17:45

Toivottavasti ei tullut lumbaalipunktiopäänsärkyä. Burana ei ainakaan siihen auta, eikä mitään käsitystä sen haitoista punktion jälkeen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #238 - 22.06.2017 - 14:50:03

Jmena kirjoitti on 21.06.2017 - 14:45:57:
Otettiin sikiöasennossa. Avanne oikealla puolella niin vasemmalla kyljellä olin. Diapam vissiin pisti höpötetään niin hölpötinkoko toimituksen ajan  Virnistys

Mulla on päätetty kipee. Ilmeisesti migreeni. Alkoi siis jo aamulla. Saakohan Buranaa ottaa vai onko siinä joku verenvuotoriski juttu?
Buranassa ei taida olla verenvuotoriskiä, mutta aspiriinissä saattaa olla. Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

_Gromit_
God Member
Poissa

Vastaus #239 - 22.06.2017 - 15:09:32

Juliane85 kirjoitti on 22.06.2017 - 14:50:03:
Buranassa ei taida olla verenvuotoriskiä, mutta aspiriinissä saattaa olla. Hymiö

Aspiriini ohentaa kyllä verta, mutta ibuprofeiinissa on jonkinlainen verenvuotoon altistava ominaisuus, sillä minua on kielletty käyttämässä sitä juuri verenvuotoaltistuksen vuoksi. En tosin tiedä ilmeneekö se vain yhteisvaikutuksena aspiriinin kanssa, käytän siis aspiriinia päivittäin veren ohentamiseen. Aspiriinia ei kuitenkaan käsketty tauottaa selkäydinnäytteenottoa ennen. Särkyyn on suositeltu ainoastaan parasetamolia, jolla ei ole yhteisvaikutuksia aspiriinin kanssa.
Siirry sivun alkuun

G35 10/2002-4/2016, G37.9 5/2016-11/2016, todennäköinen G35 12/2016-.
Betaferon 11/2002-9/2015, Plegridy 12/2016-.

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 14 15 16 17 
Lähetä aihe Tulosta