great_has_been
God Member

Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli:
|
Re: Neuropsykologinen "itsekuntoutus"
Vastaus #24 - 13.01.2003 - 11:01:39
Ramin kirjoitus oli varmaan meille kaikille hyvää terapiaa, eli toivoa ei kannata heittää, mutta joskus ottaa koville.
Se oma kokemukseni kognition yhtäkkisestä romahduksesta oli tammikuulta (23 tai 24 päivä 1999), olin tehnyt 60-80 tunnin työviikkoja (ja oikein laskin, olin sen tammikuun aikana istunut lentokoneessakin 40 tuntia) ja sitten tuli romahdus, ja onneksi sain "oman" neurologin puhelimeen ja hän sanoi, että nyt päivystykseen, ja hän lupasi vielä tulla pelastamaan minut päivystäviltä psykiatreilta. Eli kyseessä oli varmasti stressi ja ylirasitus, jotka omalta osaltaan laukaisivat massiivisimman relapsin, mitä koskaan olen kokenut. Olin samalla reisulla myös ensimmäistä kertaa ohimenevästi pyörätuolissa.
Se oli todella kummallinen kokemus, kello oli 14.20 (oli potilashuoneen seinällä), ulkona oli pilvipoutaa ja hiukan tammikuun iltapäivä jo himmeni (neurologini oli ikkunan vieressä), ja kansliassa soi puhelin, joku kulki käytävällä kilisevän tippapullon kanssa, eli muistikuva tapahtumista on jollain tavoin ihan "valokuvamaisesti" piirtynyt muuten huonoon muistiin. Sitten neurologi puhui minulle, ja hän olisi voinut puhua sanskriittia tai hepreaa, kuulin kyllä puheen, mutta en ymmärtänyt yhtään sanaa. Olin kyllä niin orientoitunut, että ymmärsin, etten ymmärrä, ja sanoinkin, että nyt ei kannata mitään puhua, kun en saa sanoista mitään tolkkua.
Senkin muistan, että sanoin, että älä nyt hommaa vielä päivystävä psykiatria, mutta ole nyt siinä vähän aikaa, että rauhoitun järkytyksestä. Ja niin neurologi istahti ikkunalaudalle, ja oli siinä jonkun aikaa. Oikeastaan kuuluisi jonnekin muuhun osioon mutta se oli ehkä parasta hoitoa, mitä olen koskaan saanut. Ymmärsin, että asiat on pahasti, mutta olin sillä tavoin turvallisella mielellä, että tiesin, että minusta pidetään huolta, vaikka en itse jaksa tai pysty itsestäni huolehtimaan.
Kortisonitippa oli ehkä toista päivää menossa, ja seuraavana aamuna taas ymmärsin puheenkin. Se oli kuitenkin järkyttävä kokemus, koska pitkään pelkäsin, että sama toistuu tai jää pysyvaksi, ja voihan sitä niin käydäkin.
Sen vuoksi minulla oli kiire tehdä "dementoitumisvalmistelut" ajoissa, sillä sitten kun ei enää ymmärrä puhetta tai osaa lukea, on liian myöhäistä. Eli pahenemisvaiheen aikana on syytä olla rauhallinen, vaikka uupumuksen, ylirasituksen ja relapsin yhteisvaikutus voisikin olla massiivinen. Ja varmaan mukana oli ainakin silloin runsaasti emotionaalisia tekijöitä, koska silloin ymmärsin, että työt taitaa nyt jäädä tekemättä pitemmaksi aikaa. (Ja siltä retkeltä sairaslomien ja kuntoutustuen kautta olen jo eläkkeellä).
Mod1 lisännyt ¨:t
|