Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5 6
Lähetä aihe Tulosta
Neuropsykologinen "itsekuntoutus" (Luettu 111984 kertaa)
great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Re: Neuropsykologinen "itsekuntoutus"
Vastaus #30 - 14.01.2003 - 20:16:56

Luulen, etta se suunnitelman tekeminen on ihan toimiva neuvo.    Alkavassa dementiassa usein ensimmaisia oireita on ns. saamattomuus, eli hommiin vaan ei osaa ryhtya, ja silloin suunnittelusta on kovinkin paljon hyotya.

Sitten kun keskittymiskyky on heikoilla, saattaa viela pystya tekemaan suunnitelman, mutta siita kiinni pitaminen ei onnistu, jos ajatus karkaa siina kesken suunnitelman.   On useita hommia, joissa karkailusta ei ole haittaa, mutta esimerkiksi ruuanlaitossa palaa keitokset pohjaan, jos ei muista kattilaa vahtia.   Eli jos on tarpeeksi huono muisti (se on joitain sellaista, jota ei voi ymmartaa, jos itsella ei ole ollut samaa problematiikkaa) ei pysty toimimaan helponkaan suunnitelman mukaan.  

Ja sitten kun on viela tuo tilan vaihtelevuus, etta jonain hetkena asiat sujuu, ja sitten jo tunnin kuluttua ei mikaan.   Mutta niin kauan on hyvin, kun huomaa, ettei onnistu, niin ei tule niin paljon vahinkoja jos on tarpeeksi viisas ja on tekematta mitaan.  Ehka nyt sitten voi kutsua laiskuuttakin vaan hyvaksi "metakognitioksi"?

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Vastaus #31 - 14.01.2003 - 21:07:04

Enpä ole ajatellut, että olisi mäsästä johtuvaa, tämä "huolimattomuuteni"! Sainhan neuropsykologisissa testeistä huomattavasti yli keskitason arvion, erityisen korkealla visuaalinen hahmottamiskyky ja muistikapasiteetti. Mutmutmut.. kuinka hankalaa on kotoa lähteä liikkeelle, kun ei muista kaikkea, mitä tulisi mukaan ottaa. Viime syksynä jouduin aina palaamaan kotiin, jos olin liikkeelle lähtenyt, kun jotain jäi... Nykyään tarkistan sitten moneen kertaan, että puhelin, rahapussi,  tupakat, sytkä, avaimet, kalenteri ja minä itse. Jos on lisämuistettavia kokoan ne eteisen lattialle, että huomioisin ne siitä sitten mukaan. (Täytyisi varmaan opetella käytään käsilaukkua Hymiö). Onnistunkin aikas hyvin nykysellään, vaikka virheitä sattuukin, jos tulee häiriötekijä.. esim. olet juuri lähdössä ja joku soittaa, puhut puhelun ja lähdet. Työpaikalle päästyäsi ilmoitetaan, että likkas soitti ja käski jättää viestin, että olet unohtanut puhelimen kotiin. Sanat on usein kadoksissa, on varma, että tietää, mutta hakuavain puuttuu!

Mene ja tiedä, mikä aiheuttaa...???
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #32 - 14.01.2003 - 21:26:51

No Hanna, esim. minun lähtöni aamulla keskussairaalaan viivästyi, kun en löytänyt silmälasejani.
Kerroin lääkärille "homepää"-vaikeuksista, vars. millaisia ne ovat väsyneenä. (Esim. että laitan asiakkaan ajanvarauskorttiin eri ajan kuin omaan kirjaani) Hän ehdotti neuropsyk.tutkimusta. Ja siihen saatoin kertoa, että vuosi sitten Maskussa sain hyvät tulokset, muistikin pelasi yli ikä- ja koulutustason. Eivät nämä ongelmat tosiaan ole helposti testeillä napattavia ilmiöitä.

Sitten on vielä sellainen, jota sanon mielessäni "takaisku" -sekoamiseksi. Eli kun tulee takkiin töissä kunnolla, ja on valmiiksi väsynyt, niin voi seistä työhuoneessaan ketarat ojossa ja ihmetellä, mitä pitää tehdä silloin kun lähtee kotiin.
Tulos: valot jäävät päälle, puhelin jää töihin, ovi voi jäädä lukitsematta..
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #33 - 14.01.2003 - 22:15:22

Joo, siis eihän näitä kognitiivisia oireita kaikilla mäsillä ole, vaikka liikkuminen olisi kuinka hankalaa, ja toisilla sitten taas on liikuntakyvystä ja sukupuolesta riippumatta. Ja vaikka en atomivoimalaa ajatellutkaan ryhtyä rakentamaan, tuli mieleen, josko fluktuoinnin voisi jotenkin huomioida edukseen.
Esimerkiksi sosiaaliset tilanteet väsyttävät minua usein kohtalaisen paljon, koska niitä ei voi niin viimeisen päälle suunnitella, ja jos tuosta tilan vaihtelusta löytyisi jotain muutakin logiikkaa, voisi valoisat hetkensä rytmittää paremmin mielensä mukaan.

P.S. Mielenkiintoista muuten, että neurologit ovat jo alkaneet kiinnittää huomiota "impulsiivisuuteen"...
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

mymmeli
Ex-jäsen

Vastaus #34 - 15.01.2003 - 11:57:37

Sinin kommentti oli lyhykäisyydessään juuri se mitä olen monesti ajatellut! Varsinkin juuri näiden kognitiivisten "hankaluuksien" kohdalla olen monesti ajatellut, että kiinnitetäänkö niihin liikaa huomiota ja sitten kaikki ns. normaalitkin (siis sellaiset mitä ilmenee myös ns. terveillä) tulkitaan jo dementiaksi ja ties miksi?

Kognitiivisten häiriöt tuntuvat olevan monelle niitä suurimpia peikkoja mäsän kanssa. Itsellenikin tämä oli jossain vaiheessa kamala mörkö, mutta kuten jossain mainitsin, asiat asettuivat oikeisiin mittasuhteisiin ja totesin olkevani vaan ihan tavallinen hömelö Silmänisku. Eikä tämä asia ainakaan enää ahista, vaikka sitten olisinkin kognitiivisesti rappeutunut... Elämään pitää opetella joka tapauksessa, oli se vamma sitten päässä tai jaloissa (vaikka meillähän se vika on päässä ja ilmenee jaloissa Virnistys)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #35 - 15.01.2003 - 12:48:57

Itsensä tarkkailusta...

Omassa elämässäni on käytäntö, että "just get on with your life, and build on what you have got".  Joskus aiemminkin olen ollut havaitsevinani, että kognitio (Teidän toivomuksestanne en enää käytä sanaa dementia - edes itsestänikään) on aiheena jollain tavoin "kielletty" - parlamentissakin.  

Jos joku kirjoittaa vaikka pissavaivoistaan, niin silloin kaikki ne, joilla pissavaivoja ei ole, eivät tule kirjoittamaan, että ajattele jotain muuta, älä tarkkaile pissoja housuissasi, minulla ainakaan ei ole ongelmia...

Mutta jos aloittaa kognitiosta (muistuttaen, että todennäköisesti valtaosalla ei ole, koska kovin vaikeasti kognitiorajoitteiset eivät enää kykene tietokonetta käyttämään), niin sitten tulee tätä "tarpeetonta itsensä tarkkailua, burn-outia, ja kaikilla ihmisilla on, ei liity MS-tautiin etc."

Itselleni oli oikein rakentavaa, kun viime päivien keskustelujen aikana sain "ymmärrystä kohtalotovereilta", ja olisin kuvitellut, että lisääntyvän "itseymmärryksen" ja kokemusten vaihdon kautta saisin (niinkuin sainkin) vihjeitä, joilla voi selvitä päivittäisistä askareista paremmin.  Ja monet kommentit, joista olen voinut tulkita "en olekaan yksin huolieni kanssa", on ollut kovin lohdullista.

Eihän me pyörätuoli-ihmisillekään sanota, mitäs siinä jalkojasi mietit, senkun lähdet kävelemään.   Että jos mitenkään olisi mahdollista sopia, että "kognitiivisesti intakti" parlamentti sitten antaisi meidan "kognitiivisesti rajoitteisten" jutella näissä omissa lokeroissaan.

Sitten kun ehdin "kotikirjahyllyyn" voin sieltä rumasti tekijänoikeuksia loukaten suomentaa erään aika hyvän dementiatestin (ei MS),  jonka perusteella voi arvioida aika hyvin, onko kyseessä normaali hajamielisyys tms. vai onko syytä hakeutua tarkempiin selvittelyihin.

En suinkaan mieti ms-tautia aamusta iltaan.  Totta on, se rajoittaa jossain määrin tekemisiäni, mutta kun kirjaudun sisaan ms-crossroadille, silloin olen legitiimisti miettimässä ms-juttuja, ja eikös se ole sallittua?

P.S. Mutta muuten olen sitä mieltä, että voitaisiin kyllä tuolla Freetimessa olla puheliaampia, ja jutella vuolaammin muista kuin ms-jutuista

Mod1 lisännyt ¨:t
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 16.01.2003 - 21:15:17 Kirjoittaja mod1 »  

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #36 - 16.01.2003 - 12:48:29

No, minullahan on ihan "itseotettu" rooli kiukkuisena vanhana akkana, ja keskustelun ylläpitämiseksi syyllistyn provokaatioon, että sopii ja kuuluukin olla eri mieltä.

Olen nyt ryhtynyt "kognitiorajoitteisten" puolestapuhujaksi, ja matkasaarnaan aiheesta liikaakin.  Ihan samalla tavoin kuin ms:n ulkopuolisille selvästi näkyvät (kepit, pyörätuolit etc.) oireet, niiden pohtiminen on pelottavaa ja silloin kulkee "tunnesyrjä edellä".

Matkasaarnaamista (vaikka se menisi jankutukseksi) silti jatkan. Tuntuu vallitsevan kohtalainen yksimielisyys siitä, että fyysistä kuntoa on syytä ylläpitää, sillä romahduksen sattuessa toipuminen/kuntoutuminen onnistuu paremmin jos on hyvä lähtötaso.  Pissa tai kävely ovat siinä mielessä "objektiivisia" mittareita, että ei ole tarpeen epäillä, onko nyt pissat housussa vai ei (taas vaihteeksi kirjoittelen Tena-vaipoissa).

Kognitiiviset ongelmat kehittyvät yleensä pikkuhiljaa, ja ihan samalla tavoin kun lapsena mitattiin pituus ja merkittiin lyijykynällä oven karmiin, että sitten seuraavalla kertaa pystyi toteamaan, paljonko oli kasvanut.

Tuon "pikkuhiljaisuuden" vuoksi mielestäni kannattaisi tehdä vain omaa itseään varten "lyijykynämerkki" jollain tavoin, että pystyisi havaitsemaan hitaan muutoksen, jos sellaista sattuu (johon pitää kyllä lisätä runsaasti mittavirheen ja kasvunvaraa).

Uskaltaisin sanoa, että vaikka minulla on moneen kertaan tutkittu ja todettu mittava kognitiivinen oireisto  ( selviydyn aika hyvin päivittäisestä elämästä, ja joissain asioissa olen ihan viisas, parlamentissakin on kiitoksia tullut, kiitoksia kiitoksista) tulen mittavan oireistoni kanssa paremmin toimeen kuin 2-3 vuotta sitten, kun olen tehnyt todella paljon töitä, ihan systemaattisesti valiten sellaisia toimintatapoja, jossa aivot saa treenia.

Neuropsykologisella testipatterilla mitaten oireet ovat edenneet varsinkin visuo-spatiaalisella alueella, enkä enää pysty ymmärtämään kaikkea lukemaani.  (No, lohduttudun, etteivät todennäköisesti muutkaan, mutta tarkoitan sellaista lukemaani,  jota aiemmin pystyin vaivatta lukemaan).

Mutta tähän aivotreenin ei pysty enää siinä vaiheessa, kun oireisto on liian pitkällä, kun ei itse enää ymmarrä.   Kuten tutkijat ovat havainneet, jos ei taudin alkuvaiheessa ole kognitiivista problematiikkaa, ei sitä yleensä tule myöhemminkään, mutta jos on, niin se etenee, eikä korjaannu relapsien valilla samoin kuin jotkut muut vaivat.

Ja ihan tulee paineita, ei näitä juttuja nyt kannata mihinkään tallentaa, koska ne ovat vain omia johtopäätöksiäni kaikesta kokemastani ja lukemastani, ja mitä todennäköisimmin olen ymmärtänyt asiat pieleen, joten kaikkinainen erimielisyys asioista on sallittua, toivottavaakin.

Aivotreeni on kovaa hommaa, eikä sen lisäksi sitten paljon jaksa kuminauhoja tai kuntosaleja, ja kun ei kaikkea jaksa, niin silloin on vaan valittava, millaisia taitoja haluan viimeiseen asti vaalia.  (Niin kauan kun minulla on mahdollista asiaan vaikuttaa).

Ja samalla tavoin, kun ei saa ylirehkiä kuntosalilla, pitää olla nuuka aivoistaan, ettei käytä niitä huonosti.

Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 16.01.2003 - 21:21:06 Kirjoittaja mod1 »  

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Kognitio: puhe/sanat
Vastaus #37 - 15.01.2003 - 21:54:31

Joo, jatketaan vaan (sorry kun niin helposti hermostun, se on tuo otsalohko).  

Nyt on tullut esiin puheentuottamiseen liittyvät asiat.  Heti alkuun tunnustan, että "suppea spesialiteettini" on enemmän tuolla visuo-spatiaalisen hahmotuksen ja toiminnanohjauksen alueella.

Kaikki ns. rahvaalle tarkoitettuja aivokirjoja (siis niitä, jotka ovat hyllyssäni) lukeneet muistavat varmaan kuvan, jossa on piirretty sellainen hassu kuva, josta käy selville kuinka suuren osan kognitiivista kapasiteettia eri ruumiinosat vievät, ja suu/huulet on siinä ylivertaisesti suurin ruumiinosa.  (Eli ihminen on piirretty mittasuhteessa siihen, minka verran cortexissa on tilaa varattu eri ruumiinosille).

Juuri tunti sitten menin keittiöön, ja mr. Great pelasi pasianssia, ja minä kysyin "No meneekö se horoskooppi läpi?"  Viisi minuuttia myöhemmin otin persiljanipun käteeni ja kysyin: "Minne pilkon nämä sipulit?"  Mutta en oikeastaan ole yhtaan hermostunut, kun ei ole vielä tavaksi tullut, ja toistaiseksi pystyn enimmäkseen sanomaan, mitä haluan.  En tosin niin osuvilla ilmauksilla ja lyhyesti kuin haluaisin.

Puhe on hyvin monimutkainen ilmiö.  Ja silloin kun lueskelin niitä kirjojani, ei ollut minkäänlaista problematiikkaa, joten keskityin enemmän sellaisille alueille, joissa olin eniten korjaamisen tarvetta (milloinkas me edetään sinne asti, että aletaan oikein korjaustoimiin asti?).

Mutta ms-puheeseen liittyvät vaikeudet voivat olla kotoisin niin monesta kohtaa.   Jossain kohtaa aivoja on tallessa sanat, (joillain eri kielillä, ja kuten totesimme äidinkieli useimmiten muualla kuin myöhemmin opetut kielet).   Sitten on visuaaliseen hahmotukseen liittyvät asiat, kuten esimerkiksi persiljan tunnistaminen persiljaksi (tiesin, että se oli persiljaa, mutta en nyt tiedä mista se sipuli tuli).   Eli on etsittävä jostain päin nuppia se, mitä sanoo.   Jos tulee paljon hassuja sanoja, se voi johtaa kyllä "erakoitumiseen", sillä niin kauan kun vielä itse ymmärtää puhuvansa hupsuja, ei mielellään asetu tilanteisiin, joissa voi tulla naurunalaiseksi.

Freudillahan oli paljonkin juttua näistä "lapsuksista", mutta ei nyt mennä niihin.

Katkopuhe voi (mutta en ole ollenkaan varma) johtua siitä, että kurkunpäässä, äänihuulissa, suussa tms. on mahdottoman paljon pienia lihaksia, joiden on tuotettava se puhe.  Eli jos on enemmän kyse siitä, että puheesta tulee epäselvää, tai hidasta, niin voisi hyvinkin olla, ettei kysymys ole niinkään paljon kognitiosta kuin lihasten yhteistyön vaikeutumisesta tai "tottelemattomuudesta".

Annen mainitsemaa, totanoin, niinkuttaminen sitten viittaisi kognitioon, eli sanan löytämiseen niinkuttamalla varataan enemmän aikaa, ja motorisesti puhetoiminto on ongelmaton.

Mutta usein ne sanat tulevat, esimerkiksi tänään vuoden viipeella.   Noin vuosi sitten katselin luokkakuvaa ylioppilasvuodelta.  Ja ajattelin, että kaikkien muiden nimet muistin paitsi Katrin.  Heureka, Katri se oli, ja silloin monta päivää yritin muistella, ja nyt se oli noussut pintaan ensimmäiseksi!  

Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 18.01.2003 - 19:07:52 Kirjoittaja great_has_been »  

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Re: Kognitio: puhe/sanat
Vastaus #38 - 16.01.2003 - 11:57:31

Sellaisen puheeseen liittyvan havainnon olen tehnyt, etta jos olen ylivasynyt, niin alan hiukan ankyttamaan.  Se ei toistaiseksi ole pahemmin haitannut, kun olen tiennyt, etta se menee ohi, kun olen saanut huilattua, ja ankyttaminen on sosiaalisesti hyvaksytty vaiva, toisin kuin "freudilaislipsahtelut" tai muu kognitiivinen tupeksinta.  

Silloin vaan sanon, etta jaaha, nyt taitaa olla parasta, etta Great laittaa paata tyynyyn vahaksi aikaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Leena
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #39 - 16.01.2003 - 14:03:53

Joopa, samanlaisia oireita on mullakin kun mamalla ja Greatilla.
Varsinkin väsynneenä puhun mitä sylki suuhun tuo. Alan änkyttämään ja lässyttämään, ja pitää hirveesti keskittyä siihen puhumiseen ja hidastaa tahtia.
Kieli ei tunnu oikee pelaavan yhtä hyvin kun Mertarannalla!

Ootteko kukaan huomannu nielussanne ihan näkyviä muutoksia.
Mulla ihmetteli jo muutama vuosi sitten työterveyshoitaja, että onpä oudon näkönen nielu.
Myöskin eräs yleislääkäri kysyi kerran, että onko sulta leikattu nielurisat. Kun vastasin että ei varmasti(muistaakseni!), hän totesi että, ai ,ne on sitten muuten vaan hävinneet Pelästynyt. Ja ne on ihan oikeesti, jos ei ihan hävinneet, niin ainakin pienenteneet. Outoo Pelästynyt

Yksi neurologini kerran sanoi että nielun pikkulihakset onmyöskin löystyneet tai jotain sinne päin. Tällanen heikkous tietysti voi vaikuttaa myös puheeseen ja nielemiseen.
Nii että onko muilla tällaisia juttuja?Nielu on myös usein kipeä ja punoittava.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #40 - 16.01.2003 - 14:21:43

Joo, kylla korvalaakari siella nielussani on havainnut muutoksia jo 10 vuotta sitten (onneksi tupakoin, olisivat muuten leikanneet kurkunpaata, ja mitas iloa siita olisi ollut, kun syy oli keskushermostoperainen, voisi olla vielakin huonommin asiat nyt).  Helsingin korvaklinikalla ei siis hoideta tupakoivia potilaita.

Nyt minulla on oikein hyva korva- nena- ja kurkkulaakari, joka myos nakee muutoksia siella aanihuulissa ja muuallakin.  Lahetti minut oikein taitavalle puheterapeutille.  (Kavin kolme kertaa, ja sain hyvia harjoituksia).Ennen kaikkea, han selitti, miten puhe teoriassa syntyy, ja sitten sen, missa kohtaa eroan ns. terveista.  Olen aina tykannyt, etta kaikkien asioiden kanssa on helpompi elaa, kun tietaa, mista ne ovat kotoisin.

Myos Maskun puheterapeutti oli oikein hyva (2 kayntikertaa) ja sain viela lisaohjeita vastaisen varalle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #41 - 16.01.2003 - 14:34:46

Juuri tuo nielun pikku lihasten löystyminen lie syynä siihen, että aina silloin tällöin menee ILMA väärään kurkkuun, puhumattakaan leivänmuruista, ja sitten hinkuu eikä ilma kulje mistään reiästä sisään eikä ulos... naama on punainen, kyyneleet roiskuvat ja kädet nostan ylös jotta olisi ilmatiet suorassa...

Olen läheisimmät jo opettanut, että en suinkaan ole kuolemaisillani ja tukehtumaisillani k.o. tilanteessa. Ja että selkään ei pidä tulla läiskimään sillä lyön takaisin - ja lujaa!

Selviämiskeino: luja usko ja tieto että se loppuu ennen kuin sinä menetät tajusi. Ja kun tuntuu siltä, että "kohtaus" on alkamaisillaan, ts. kurkussa kutiaa (ja tietysti kesken jonkin esitelmän tms. jolloin pitäisi olla hiljaa) ota kurkkupastilli ja keskity sen imeskelyyn.

Tämä ei mitenkään liittynyt otsikkoon, mutta voin sanoa että tuollaisen kohtauksen tullessa ihminen ei tuota sanoja millään kielellä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Vastaus #42 - 16.01.2003 - 16:29:22

Tosiaan silloin tällöin puhuu asioista eri nimillä kuin pitäisi tai mitä on tarkoittanut ja sitten ihmettelee kun muut ei ymmärrä.

Minulla tässä auttaa kova keskittyminen. Kun esim. töissä puhun potilaan kanssa ja olen keskittynyt siihen, niin sillon ei ole mitää ongelmia.

Tästä tulee mieleen Jim Carreyn yksi leffa missä hän ei saa sanottua jotain ja hän ikäänkuin oksentaa puheen ulos. Täytyy itekin joskus "oksentaa" sana ulos.

Ja sitten taas yhtäkkiä en muista hyvän ystävän nimeä tai sitten sekotan ystävien nimet. Siis tosi läheistenkin nimet.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #43 - 16.01.2003 - 18:48:49

Tällaista sattuu, harvoin, mutta sattuu!

Tiedän sanan suomeksi, englanniksi, venäjäksikin...ehkä, mutta vaikka mitä teen, en muista oman äidinkieleni vastaavaa.

Kyllä se sieltä aina on tullut, mutta joskus viipyminen kestää, ja kestää
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #44 - 18.01.2003 - 19:33:58

Tämä on jatkoa Christinan äidinkieltä koskevaan havaintoon ja Annen visuaalisen hahmottamisen keskustelussa esiintuomaan tietoon, että "äidinkieli sijaitsee eri paikassa kuin opitut kielet".

Nyt seuraa sitten omia aivotieteellisiä ja asintuntemattomia pohdiskeluja, joita ei kannata lukea, ellei ole aiheesta erityisen kiinnostunut, ja kaikki teoriat voivat olla virheellisiä, että älkää nyt vaan mapittako tai uskoko ilman parempaa tieteellistä evidenssiä.

Asia on suunnilleen yhtä lähellä käytännön elämää kuin rotilla tai koeputkessa kehitetyt ms-hoidot todellisuudesta.

Kun vasta viime vuosina on keksitty, mitä consciousness eli tietoisuus tarkoittaa, on aivoja voitu tutkia, ja niitä todella tutkitaankin.  Toistaiseksi pyritään selvittämään mitä ns. "normaali" aivotoiminta on, ja koehenkilöinä on yleensä nuoria yliopisto-opiskelijoita.   Sitten vasta joskus myöhemmin jollain toivottavasti on aikaa selvittää, miten ms- tai jollain muulla tavoin sairastuneet aivosolut toimivat.

Juuri nyt luen John Grayn - hiukan on brassailtava , tekijän nimikirjotuksella varustettua - "Straw Dogs - thought of humans and other animals", jossa hän pohtii, onko koko teoreettinen filosofia kirjoitettava uudestaan nykyisen aivotutkimuksen valossa.   (Ei syytä huoleen, se on niin vaikeaselkoista, että tuskin pääsen kirjaa loppuun asti koskaan).

Noel Chomsky,  Steve Pinker ja monet muut ovat esittäneet teorioita puheen/puhekyvyn merkityksestä evoluutiolle ihmisikunnalle etc.   Ymmärtääkseni ollaan (uusimmassa aivotieteessä) yksimielisiä siitä, että oleellisin asia, joka erottaa ihmiset (homo sapiens) muista ihmisapinoista (primates) on kieli (language).

Kun kielellistä ilmaisua tarvitaan muiden kanssa kommunikoimiseen, mutta abstrakteja käsitteitä ei voi luoda ilman verbaalista ilmaisua (no joo, E=mc2, whichever, jos osaa tarpeeksi käsitteitä, pärjää pelkillä yhtälöillä).   Kieli mahdollistaa ennakoimisen (anticipation) ymmartämisen (perception) ja tietoisuuden ilmaisemisen - joko ääneen lausuttuna, tai itsekseen muuten vaan tiedostettuna.

Tämänviikkoinen New Scientist kirjoitti ihmisten ja apinoiden eroista: Ihmisten aivot oppivat paremmin kuin muut eläimet hierarkisia rakenteita.   Tämä on oleellista kielen oppimisessa.  Me olemme myös erityisen hyviä tunnistamaan ja olemaan kiinnostuneita siitä, mitä muut ihmiset tekevat, taito, joka tunnetaan nimellä "joint attention"  (samanaikainen monien asioiden havainnointi).   Ihmiset kykenevät myös "mind-reading" (ajatustenlukuun) ja voivat käsitellä erilaisia näkökulmia ja motivaatioita toisiin ihmisiin.

Samassa artikkelissa pohditaan kielen syntymistä, ja väitetään mm. että ihmisaivot ovat "hard-wired" (suunnilleen sitä, että geneettisesti jo syntymässä on kaapelointi tehty) (äidin)kielen oppimiseen.  Äidinkielen oppiminen tapahtuu varhaislapsuudessa, jolloin lapsella ei ole vielä "joint attentionia", vaan lapsi pystyy keskittymään vain yhteen asiaan kerrallaan, joten asia menee paremmin jakeluun.

MS:n kannalta tässä on nyt käytännön pointti siinä, että kun ymmärrämme, miten puhe, vieraat kielet, sanat, käsitteet abstraktiot ensin tulevat nuppiimme, niin sitten voimme arvioida, millä tavoin niiden katoaminen tapahtuu.  (Luulisin, etta ne ovat oppiminen käänteisessä järjestyksessä).

Mutta ehkä käytännöllisin asia on tämä "joint attention", joka tekee meistä hajamielisiä, unohtavaisia, (erityisesti ajan kulumiseen orientoituminen tulee kohtalaisen myöhäisellä iällä).   Eli kun ymmärtää, ettei kykene huomioimaan monia asioita samanaikaisesti, riittää, että ymmärtää, ettei pysty, niin onkin jo pitkällä.
(Goodness me, tämä onkin kohta teoreettista filosofiaa, eikä aivojen toiminnan tarkastelua).  

Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 21.01.2003 - 20:32:04 Kirjoittaja mod1 »  

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5 6
Lähetä aihe Tulosta