Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 3 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta
Neuropsykologinen "itsekuntoutus" (Luettu 111983 kertaa)
great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Re: Kognitiokuntoutus: nako
Vastaus #60 - 11.01.2003 - 21:42:04

Ei nämä jutut nyt niin hienoja ole, että niitä kannattaa minnekään kopioida, kunhan vain olen funtsaillut, ja varsinkin kun minulla ei ole minkäänlaista luonnontieteellistä pohjakoulusta (lukiossakin olin kielilinjalla) niin terminologia on varmasti monessa kohtaa pielessä.

Parhaiten säilyy tallessa sellaiset taidot, joita päivittäin käyttää, ja MS onneksi jättää suuren osan potilaista kognitiivisesti intaktiksi, se hiukan riippuu siitä, missä plakit sijaitsevat.   Selkäydinvaurioisilla ei yleensä aivoissa vaurioita olekaan, vaan jossain niskasta alaspäin, joten oppimiskykyyn ei tule muutoksia.

On ihan hyvä itsekuntoutussuunnitelma, että opiskelee jotain uutta,  toivotan menestystä hankkeelle!  Kävisin kyllä jonkun ammattitaitoisen puheterapeutin kanssa juttelemassa, jos puheen epäselvyys haittaa.  Suru vie kyllä voimat mennessään, toivotan toipumista.

Minulla toistaiseksi ei kielitaitoon ole tullut kovin suuria muutoksia, itsekin olen ihmetellyt, kun olen kohtalaisen hyvin saanut selvää esimerkiksi saksankielisistä linkeistä, vaikka en saksaa oikeastaan ole vuosikausiin käyttänyt yhtaan.   Viimeisessä nepsyssa olin kielellisesti muistaakseni vielä lahjakkaiden tasoa, mutta silloin ei ollut vielä tätä "dysleksiaa".   Mutta luulen, että suomen kielessa kielioppini, lauserakenteet ja sanavarasto on melkoisesti ryvettynyt.  Etenkään en osaa sanoa asioita selkeästi ja lyhyesti.

Sellainen käytännössä jo tänään hyväksi testaamani havainto tuosta vasemman silmän "tyhmyydestä" oli, että tein jotain hiukan eri tavalla.   Minulla on ollut suuria vaikeuksia järjestää papereita oikeisiin paikkoihin, ja vaikka kuinka aloitan sortteeraamiseen vaikkapa nyt neljään pinoon, niin jossain vaiheessa se logiikka menee sekaisin, ja yleensä virheitä tulee paljon, ja monesti joudun aloittamaan alusta.

Koska en siis luota enää vasempaan silmääni tein sortteerauksen ruokapöydällä, lajiteltava pino pöydän vasempaan päähän, ja pinot sitten oikealle.   Ajattelin, että tällä tavoin oikea silmä saa viisaampana etsiä osoitteen, ja niinhän se nyt vaan onnistui laakista, ja kaikki oli oikeissa pinoissa, eikä mennyt kauaakaan.

Eli ei ne kuntoutushommat niin ihmeellisiä, se on vaan sitä jäljelläolevan primaarikapasiteettia, jossa keskitytään käyttämään niita osia, jotka vielä toimii.  "You must build on what you have got".

Mutta sitten on toinen asia, kun yrittää aktivoida sellaisia taitoja, jotka ovat menneet hukkaan.   Siinä on kuitenkin muistettava realismi, ettei kaikkea voi saada takaisin, on sitten valittava sellaiset asiat jotka ovat
joko
a) tarpeellisia
b) kivoja
Henkilökohtaisesti pyrin aina valitsemaan b:n.

Mod1 lisännyt ¨:t
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 13.01.2003 - 09:33:03 Kirjoittaja mod1 »  

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #61 - 12.01.2003 - 09:26:55

[quote author=great_has_been  link=1042129618/0#5 date=1042314124]Ei nama jutut nyt niin hienoja ole, etta niita kannattaa minnekaan kopioida,    joko
a) tarpeellisia
b) kivoja
Henkilokohtaisesti pyrin aina valitsemaan b:n.
[/quote]
Nämä jutut ovat juuri niin hienoja, tärkeitä, suuria, että ne oli "pakko" kopioida!

Tuo paperityön työskentelysuunta on minulla aivan sama, kuin sinullakin. Eli ne joita "voi käsitellä miten sattuu" vasemmalle, ja järjestys oikealle!

sitä en tiedä, onko tämä "hankittua dyslektiaa" vai mitä, olen "kärsinyt" (possut kärsii, oikeasti), tästä asiasta pienen ikäni. Tuo vasen silmä vain on tyhmä kuin saapas.

Lukihäiriöinen en ole koskaan ollut, ja myös kielilinjalla lukiossa, ja myöhemminkin kieliä opiskellut.

Sellainen kummajainen olen, että kieliopista minä en oikeastaan tiedä  mitään (paitsi venäjässä, se on kielenä kyllä niin --- kummallinen), vaan olen aina oppinut "korvilla".

Tyttäreni on myös kielellisesti hyvin vastaanottavainen, ja hänellä toimii samoin, ei kielioppia - kuuleehan sen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #62 - 12.01.2003 - 12:26:27

Tietysti ei ole kivaa, että Christinallakin on tyhmä vasen silmä, mutta sehän tämän keskustelupalstan ilo onkin, että kuulee jostain toisestakin, jolla on samantyyppisiä havaintoja, ja tulee sellainen mukava olo "en olekaan yksin tämän kummallisuuden kanssa".

Luulen, että vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen on ms:n kanssa selviytymisessä hyvin oleellista.

Nyt kun olen pohtinut "tyhmää" vasenta silmääni, minulle selvisi, miksi mottoritiella ohittamaan lähtöä suunnittelen kauan ja hartaasti, ja lähden suunnilleen sitten vasta, kun taustapeilissä ei näy ketään mailla halmeilla.   Toisin kun nuorempana, kun aina mentiin niin kovaa kun autolla pääsi (silloin ei ollut nopeusvalvontaakaan ainakaan siellä landella).

Joskus moottoritiellä on melkein säikähtänyt, kun huomaan jonkun auton olevan ohittamassa, enkä ollut huomannut ollenkaan.  Eli vasenta sivupeiliä katsoo vasemmalla silmällä, ja jos ei mitään ymmärrä, voi tulla vaarallisiakin tilanteita (onneksi ei ole tullut), mutta nyt ymmärrän olla entistä varovaisempi.   (Sen olin huomannut, että peilien kanssa peruuttaminen ei onnistu, mutta olin ajatellut sen johtuvan vain spatiaalisen hahmotuksen heikkenemisestä).

Olkoon tämä esimerkkinä siitä, että joskus oman ja ennenkaikkea muidenkin hengen ja terveyden kannalta on hyvä tunnistaa omaa toimintakykyään.

(Olisiko parempi otsikko: Kognitio: visuaalinen hahmottaminen?)
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 13.01.2003 - 09:36:19 Kirjoittaja mod1 »  

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #63 - 12.01.2003 - 12:44:36

[quote author=Christina  link=1042129618/0#6 date=1042356415]
Tuo paperityön työskentelysuunta on minulla aivan sama, kuin sinullakin. Eli ne joita "voi käsitellä miten sattuu" vasemmalle, ja järjestys oikealle!

sitä en tiedä, onko tämä "hankittua dyslektiaa" vai mitä, olen "kärsinyt" (possut kärsii, oikeasti), tästä asiasta pienen ikäni. Tuo vasen silmä vain on tyhmä kuin saapas.
[/quote]Tämä on luultavasti sellainen visuomotorinen kokonaisuus, johon vaikuttavat silmän ja käden dominanssit (olen lukenut niistä toisessa yhteydessä, ei liity mäsään). Eli olet todennäköisesti oikeasilmäinen. Sen voi testata esim. tikkaa heittäessä tai valokuvakameraa käyttäessä, kun huomaat kummalla silmällä tähtäät. Dominoivan jalan taas huomaa siitä, (niillä, jotka pystyvät hyppäämään pituutta tai korkeutta) että se on ponnistusjalka. Muuten sitä testataan niin, (mäsien kannattaa tehdä tämä jumpparin kanssa) että seisot tasaisesti molemmilla jaloilla ja sitten annat itsesi kaatua eteenpäin. Se jalka joka ensin tulee "apuun", on dominoiva.
Tämä meni vähän vierestä, mutta vahvempien ja heikompien puolten tiedostaminen auttaa parantamaan kehon tasapainoa ja näkemään sekä hahmottamaan paremmin. Tätä tukee myös havainto, josta kuulin puheterapauttiystävältäni: ennen maailmassa, kun vasenkätisiä yritettiin väkisin opettaa oikeakätisiksi, osalle tuli lukihäiriö. Omien tietojeni mukaan n. kolmasosalla vasenkätisistä ovat kielelliset toiminnot oikeassa aivopuoliskossa, oikeakätisillä ja suurimmalla osalla vasenkätisiä ne ovat vasemmassa puoliskossa. Mäsäkuntoutuksessa olisi varmasti hyväksi ottaa huomioon myös nämä luontaiset dominanssit, tasapaino ja näkeminen voi olla kiinni muustakin kuin mäsän aiheuttamista vaurioista.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #64 - 12.01.2003 - 13:30:38

GHB!

Tuo autolla ohittamisjuttu on ihan tuttu asia. Onneksi olen asiasta tietoinen, niin ei mitään ole sattunut ainakaan vielä (ja eihän meille koskaan mitään satu, mutta jos...)

Oikeakätinen olen, elisabet, ja oikeasilmäisyys on "testattu" jo vuosia sitten. MUTTA, jos pelaan jääkiekkoa (juu-u olen pelannut) niin pelaan oikea käsi alhaalla. Samaten luudanvarren käyttö, oikea käsi alhaalla. (Ja kohta, kun lähden Kyöpelivuorelle, pidän luudasta kiinni oikea käsi edessä)

Jalkaisuudestani kukaan ei pysty sanomaan mitään, koska minä en ota sitä suoja-askelta, en ole ottanut moneen vuoteen, ja siitä kun otin on kulunut niin paljon aikaa, että nyt minun henkilökohtainen, Luojan luoma, kovalevyni ei riitä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #65 - 12.01.2003 - 18:53:14

Tällä kognitiopuolella on mäsäkaudellani selvästi tapahtunut visuaalisen hahmottamisen heikentymistä. En tiedä, miksi tätä nimitetään ja mitataanko sitä nepsyssä, mutta aikamoisia vaikeuksia on joskus erottaa etsimäni esine useiden muiden tavaroiden joukosta, esim. kaapin hyllyltä. Se ei ole sama kuin unohtaisi mitä on hakemassa, mutta yhtä ärsyttävää, varsinkin jos on kiire.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #66 - 12.01.2003 - 20:48:54

Tuo Elisabetin mainitsema "ei löydä hyllystä" -ilmiö on ihan tuttu.  Sitä kyllä jollain neuropsykologisen testipatterin osiolla ihan hyvinkin muistaakseni voidaan selvittää.  Asialle on ihan oma hieno nimensäkin (jota tietysti juuri nyt en muista, mutta voin muistaa huomenna tai ensi viikolla tai en sitten ollenkaan).

Tavara (vaikkapa suola tai sokeri) on ihan edessäsi, ja katselet sitä (lukuisien muiden tarvikkeiden seassa), mutta vaan et "hoksaa", missä se on.   Varsinaisessa näkökyvyssä ei tarvitse olla mitään vikaa, mutta ei vaan löydy, vaikka kuinka etsii.

Tämä probleemi on kyllä käytännössä aika hyvin (ainakin kotioloissa) organisoitavissa.  Sitten jos joskus jaksan, kirjoitan "Nikseihin" dementiasaneeratusta keittiöstä/vaatekaapista/lääkekaapista etc.  Eli kun ei voi enää luottaa siihen, että silmä löytää tarvitut esineet/tarvikkeet, voi ottaa järjen/logiikan avuksi.

Harmittavaa on nykyiseen vähittäiskauppakilpailuun liittyvä ilmiö, jossa ruokakaupoissa uudelleenjärjestetään hyllyt lähes viikottain, että esimerkiksi leipä tai jauhot on joka viikko eri paikassa.  Markkinointi perustuu siihen, että kun ihmiset hakevat tavaraa, niin tuijottavat jotain hyllyä etsivästi, niin saattavat havaita jotain impulssiostoksen arvoista, ja sitten voivatkin ostaa jotain, mitä kauppalistassa ei lukenutkaan.

Elisabetin mainitsema (minulle erinomaisen tuttu) ilmiö liittyy siis jollain tavoin hahmottamiseen, mutta joku viisaampi (ehkä Pia) sille kohta antaa oikean nimenkin.

Pitäisikö muuten Klaban hyvää sanakirjaa täydentää näillä neuropsykologisilla termeillä?

Mod1 lisännyt ¨:t
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 13.01.2003 - 09:41:00 Kirjoittaja mod1 »  

IP on kirjattu

Leena62
God Member
Poissa

Surkoot hevoset, niillä
on suuremmat päät
Vantaa; s.E-P; dg4/02; RRMS
Vastaus #67 - 12.01.2003 - 21:58:27

Jukrat, ihan kuin te kaikki kirjoittaisitte mun elämänkertaa...

ensin tää Mrs Geatin perusjuttu, = koko kognitiokirjoitusten sarja (joka on melkeinpä  hyödyllisempi kuin koko tähänastinen elämäni)

ja sitten kaikki inhimilliset esimerkit! Minäkin luen nykyisin väärin, en kykene painamaan numeroita mieleen, edessäni olevat tavarat ovat "hahmottumattomia", autolla kaistanvaihdossa ja ohituksissa tulee läheltä piti -tilanteita, reittien on oltava tuttuja jne. Olen oikeakätinen, mitä lääkärin pitävät onnena nyt kun vasen käsi on osin halvautunut, mutta kun aina ennen olen ollut voimaa ja sitkeyttä vaativissa töissä vasenjohteinen (lapiotyöt, puiden hakkuu, duuni liukuhihnalla jne). Kielioppi on myös aina ollut minulle "tarpeetonta" (lue: vaikeaa), tämä koskee äidinkieltäkin vaikka vielä lukioaikoina kirjoitin lähes virheetöntä kieltä.

Mutta onkos tässä pohjat: etsin keittiön seinäkaapista jotain ja jouduin kuikuilemaan ihan sinne perille asti, pää kaapin sisällä. Etsimäni tavaraa ei ollut, joten suljin kaapin oven. Unohdin vain ottaa ensin pääni pois kaapista...  Kops! (Tästä on jo ainakin 15 vuotta.) Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

Paljon järkeä me tarvitsemme, ja pisaran hulluutta
elääksemme huomiseen ja huomisen yli. (Lassi Nummi)

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #68 - 13.01.2003 - 12:52:04

[quote author=elisabet  link=1042129618/0#8 date=1042368276]
Tämä on luultavasti sellainen visuomotorinen kokonaisuus, johon vaikuttavat silmän ja käden dominanssit (olen lukenut niistä toisessa yhteydessä, ei liity mäsään). Eli olet todennäköisesti oikeasilmäinen. Sen voi testata esim. tikkaa heittäessä tai valokuvakameraa käyttäessä, kun huomaat kummalla silmällä tähtäät....vahvempien ja heikompien puolten tiedostaminen auttaa parantamaan kehon tasapainoa ja näkemään sekä hahmottamaan paremmin.
... Mäsäkuntoutuksessa olisi varmasti hyväksi ottaa huomioon myös nämä luontaiset dominanssit, tasapaino ja näkeminen voi olla kiinni muustakin kuin mäsän aiheuttamista vaurioista.
[/quote]

Olenkin nyt yon yli pohdiskellut asiaa.   Ja em. tieto oli hyvin tarpeellinen.   Mina en esimerkiksi pysty sulkemaan ollenkaan vasenta silmaani, ja jos tahtaan, suljen oikean (viisaan) silmani.  Tikkaa en ole heittanyt vuosikausiin, pitaa ihan kokeilla, jos heittaisi oikealla ja vasenta silmaa pitaisi kiinni, mika olisi lopputulos.

Eli minulla on kylla selkeasti dominanssi vasemmassa silmassa.   Ihan mielenkiinnolla odotan, josko jaksaisin taas golfia pelata, ja stanssia ottaessani katsoa oikealla silmalla...

Leena62: minulla ei ole oma nuppi jaanyt oven valiin, mutta vasemmalla kadella ovea sulkiessani, "tyhma" vasen kateni, on useammankin kerran ollut oven valissa.  Onneksi samainen kasi on niin voimaton, ettei ole ovi tullut kovalla voimalla, joten ei ole sormia katkeillut.

Josta sitten tulikin mieleen Magdalenan maitopurkkijuttu, mutta otetaan se eri otsikolla
"meta" fysioterapia, tuolla Neurobicin puolella.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Anne
Ex-jäsen

Re: Kognitio: visuaalinen hahmottaminen
Vastaus #69 - 14.01.2003 - 10:04:37

Mulla ois pikkasen vaan kerrottavaa...:

Tosta näköpuolen jutusta; oli jännä lukee että sitä tiedostamatta just näkee jonku tutun kadulla. No jännä juttu on, että sekin mulla on hidastunut ihan pirusti. Sanotaan nytte että joku tuttu tulee vastaan, ja jos se ei oo tosi tuttu, niin mä en edes jaksa alottaa miettii et' mikäköhä sen nimi nyt olikaan ? vaan alotan tuskallisesti ettimään  MISTÄ toi on tuttu mulle ?
Ja koska näkömuisti on syvältä, ostan aikaa sanomalla, ai kas hei ! nauraen sanon että ' mä en koskaan huomaa ketään' ja ' olin taas niin ajatuksissani' ja ' mistäs oot tulossa/mihin menossa tai kommentoin jotain esim. 'hieno takki muuten sulla' tai jotain muuta tosi typerää, josko sitte jotenki tulis mieleen että kuka helvetti toiki on....Tietty jos on esim. omassa rapussa tai pihalla, sitä olettaa automaattisesti että se on varmaan joku naapureista tms. Mutta on monet kerrat käyny niin, että juttelen niitä näitä jonkun kanssa, eikä ole mitään tietoa kuka sekin oli ja saattaa sitten mennä puolivuotta ja näkee jossain muussa yhteydessä että helvetti, sehän oli likan tarhan johtaja !  Pyöritä silmiä Pyöritä silmiä
Eikä toi nyt kauheen ihmeellistä ole, mutta mulla se on lähes joka pirun kerta ...argh.

Sitten toinen mikä tuli mieleen, oli tämä kielellinen juttu josta GHB mainitsi. Mulle sano tää neurotsygologi siellä Maskussa, että opitut kielet ovat eri paikassa ku äidinkieli aivoissa, ja on hyvin yleistä että se on nimenomaan se äiteenkieli ku kärsii....Sinänsä hyvin mielenkiintoinen juttu, koska esim.  mä oon jo joitakin vuosia, en pelkästään siksi, että olen ulkomailla sen 15 v lusinu, mutta jo senkin takia että se on helvetin paljon helpompaa, lukenut englannin tai hollanninkielisiä kirjoja...mene ja tiedä sitte .

Yks' mitä oon miettiny kovasti, ja
mikä on oikeesti ihan helvetin haittaava juttu, vaikkei olekaan töissä enää, himassa vaan, on just tämä ettei muista piru vie mitä piti tehä. Mä saatan kävellä kolmekin kertaa esim. keittiöön, funtsaan sitte että mitä mä tulin hakeen, kävellä pois, ja eiku uudestaan...tai sitte mä istun tässä koneella, tulee mieleen että 'pitääki sulkee pentujen huoneen ikkuna ku jalat jäätyy', nousen ylös, otan muutaman askeleen ja sitte mä mietin mitä mun piti tehä ? istun takas alas, kattelen screeniä että mitä olin tekemässä/lukemassa, ja sitte taas muistan että '  ai nii, jalat jäässä, käy laittaan ikkuna kii' nousen ylös, pääsen puoleen väliin ja funtsaan et' kait mun piti vessassa käydä...käyn vessassa, palaan tietskan ääreen ja sitte kolmannella kerralla saatan jo saadaki sen pirun ikkunan laitettuun kiinni...
Eihän tosta nyt niin kovasti haittaa ole, jos oot yksin kotona eikä ole ketään näkemässä, mutta kyllä on porukat ihmetelly välillä että mitä mä puuhaan kun on esim. vieraita ja pitäs hakee tuhkis tai jotain vieraille, niin mä kuskaan niille lisää bissee/siiderii/syötävää mutta tuhkista ei vaan kuulu, kunnes sitte joku sanoo * nii et oliks sulla toista tuhkista Anne ?*
Sama jos on kavereita ja pitäs käydä vessassa, niin mä taas teen niitä lähtöharjotuksia moneen otteeseen, kun unohan siinä hauskan jutustelun aikana mihin mä olin taas menossa...ja porukat luulee että mä oon loistava emäntä ku työnnän vaan kokoajan lisää tarjottavaa porukoitten nenän eteen  Virnistys Virnistys Virnistys

Onks kellään muulla tällästä ? Koetteleeko joskus huumoria ? eihän turhauta, eihä ?  Virnistys Vihainen Virnistys Vihainen Kieli
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Vastaus #70 - 14.01.2003 - 10:20:05

Mulla on just tollasia juttuja kuin Annella. Lähden kauppaan, Mun pitää ostaa tasan tarkkaan yksi ja ainoa asia, esim. kahvi. Tulen kaupasta, olen jo kotona ja kassit pullottaa kaikkea muuta kuin kahvia. Nykyään mä kadotan kaiken, jonka käsistäni lasken. Pitää oikein 101 %:sti keskittyä joka asiaan, minkä tekee. Ja sitten näitten ikkuna-ovi-piippi-neuroosien kanssa on omat juttunsa. Jos laitan esim. ikkunan kiinni, seuraavassa hetkessä en enää muista, teinkö sen.  Eli, mun elämä on tarkistusten tarkistusta. Ulko-ovesta en pääse yleensä koskaan ulos, etten joutuisi palaamaan ja tarkistamaan suljinko sen. Tässä ihan käytännön esimerkkejä.

Eli,  muistin ja keskittymisen  puolella klikkaa!  Vihainen
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Anne
Ex-jäsen

Vastaus #71 - 14.01.2003 - 10:36:01

joo, toi on kans pirullista toi että kaikki kamat tuntuu hukkaavan...mä sanon varmaan, valehtelematta, kymmeniä kertoja päivällä ääneen ' mihin mä sen nyt tuuppasin taas !?  Vihainen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #72 - 14.01.2003 - 11:03:51

Minun tapanani on ollut jo monta vuotta "laittaa tämä nyt tähän hyvään talteen, että tiedän sitten mistä sen otan"

Mutta eipä aikaakaan, en enää muistkaan missä se "talsi" (onhan oikea sana onhan?) on.

Tätä on esiintynyt (äiti on kertonut) koko elämäni ajan, eli ei uusi ilmiö.

Tuo Annen kertoma kasvojentunnistus hoituu ihan samalla lailla "hei, kuinkas menee? onks ollut töissä kiireitä, mites muksut?" Tämäkin on iänikuinen ilmiö, yritän kääntää sen omaksi edukseni, olen siis ylenpalttisen kohtelias ja hyväntuulinen, kun tapaan
tuntemattoman tutun.

sittenhän on vielä sellainen pikku-kommervenkki tässä sopassa, että liikumme mieheni kanssa useimmiten yhdessä, poikkeavasti (sähkäri, sähkömopo, vaihtoehto pt:t), ja tällaisessa taskunkokoisessa kunnassa olemme
tunnettuja, eli kaikki tuntevat apinan, mutta apina ei tunne ketään...och båda pratar vi svenska med alla som vill! eller finska...
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 19.01.2003 - 10:32:59 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #73 - 14.01.2003 - 11:07:17

Tarttiskos Maskussa Päiviltä kysyä, kumpi on "opittu" kieli?

Sen tiedän, ja huomaankin, että englanti, saksa, ja varsinkin venäjä ovat opittuja, mutta nämä kotimaiset...

Pitäisköhän alkaa opiskella saamea, se voisi muuten olla aikas mielenkiintoista!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #74 - 14.01.2003 - 11:31:12

Anne hei, nou problem: tuo nimien unohtaminen on aivan tavallista... ja sitten sitä juttelee kuin tutulle ainakin, ja lopulta mä usein nykyisin kysyn: hei kuule, tunnen sut ihan hyvin mutta nimimuisti on tosi huono, mikäs sun nimes nyt onkaan?... ja usko tai älä, kaikki ihmiset toistaiseks on tajunneet sen aivan normaalina asiana ettei muista toisen nimee...

Ja tuo, ettei muista miksi on lähtenyt hakemaan jotain tavaraa ja kävelee pari kertaa "turhaan", on sekin ihan hyvä juttu: sähän saat siinä HYÖTYLIIKUNTAA! Tuttu juttu sekin...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 3 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta