Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta
Neuropsykologinen "itsekuntoutus" (Luettu 111991 kertaa)
esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Re: Kognitio: visuaalinen hahmottaminen
Vastaus #75 - 14.01.2003 - 11:41:30

En ole ajatellut että nämä kaikki vois kuulua MS:ään, mutta miksei?

Pelottavaa lukea, kun minulla samanlaisia oireita. Ei muista nimiä ja ottaa jogurtin jääkaapista-unohtaa pöydälle-löytää sen sieltä hetken kuluttua.

Lukemani täytyy kyllä tarkistaa, ettei ole ymmärtänyt väärin. Lukemista helpottaa kappalejaot!!!!!!!!

Tämä on huippusaitti.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #76 - 14.01.2003 - 13:07:45

Joo, esko74!

Kappalejaot ovat ihan ehdotonta nannaa, tällaiselle "tyhmäsilmäiselle piilokarsatajalle"

Hymiöt, kuvat ja pilkut, viivat yms. eivät vaikuta oikeastaan mitään, mutta nuo kamalat peninkulmien mittaiset kappaleet...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Vastaus #77 - 14.01.2003 - 13:55:24

Peninkulmien mittaisia kappaleita syntyy kaiken aikaa...

Luulisin, että joltain osin olen kehittynyt tarpeettomalta hyötyliikunnalta.   Sitä vaan ei saa antaa ajatuksen harhautua hetkeksikään, niin muistaa mitä on tekemässä/hakemassa.

Olen joskus aiemmin naureskellut, että jos kaikki hukassa olevien avaimien, kännykoiden etc. etsimiseen kulutettu aika olisi käytettävissä,  siitä tulisi suunnaton määrä energiaa.   Sen vuoksi lopetin tavaroiden hukkaamisen.  Ai, mitenkö?

Tavaroille pitää olla looginen paikka.   On ne avaimet, jotka on käsilaukussa, ja sitten kaikki muut avaimet ovat samassa laatikossa.   Lääkekaappini saisi pienehkön terveyskeskuksen vuodeosaston kateudesta vihreäksi (niin niin hyvin varusteltu).    Mutta satojen pakkausten joukosta löydän etsimäni,
kun ylähylly alkaa: silmät, korvat
sitten tulee: sisätaudit
etc.
jalkojen hoito alimmaisena
eli onnistun loogisen päättelyn avulla löytämään tavarat, etc.  Yksi keittiön yläkaappi on juhlapyhät, jossa on joulu- pääsiäis etc. koristeet, sitten toinen on ravut tms.  Tällä tavoin voin päätellä, että jos on hukassa tavara joka on sesonkiluonteinen, se on yläkaapissa,  useammin kuin yhtenä sesonkina tarvittavat tavarat ovat helpommin käsillä.

Mutta ensin on pitänyt itselleen opettaa miltei primitiivireaktio: kädestä ei saa laskea mitään pois, ellei tarkkaan ole ajatellut, minne ko. esine kuuluu.   Ei se nyt ihan täydellisesti onnistu, mutta elämä on niin kivaa, ja tavaroiden etsiskely on kurjaa, joten "itsekoulutukseen" käytetty aika tulee moninkertaisesti takaisin.

Vaikein opeteltava oli kiireen eliminointi. Jos siis pitää nopeasti ehtiä jonnekin, ja aikaa ei ole paljon, silloin ryhtyy hosumaan, ja kaikki logiikka katoaa, ja kiireessä kyllä soheltaa moninkertaisesti.

Että jos esimerkiksi aamulla pitää ehtiä jonnekin, on laitettava illalla tuolille valmiiksi vaatteet, jotka aikoo pukea, koska kiireessä tulee totaalinen "mental block" eikä mitkään jutut onnistu.

Oikeastaan pitäisi ehtiä hiukan penkomaan aivokirjoja, mutta nuo simultaanitoiminnot (vanha vitsi Lyndon B. Johnsonista, että hän ei pystynyt samanaikaisesti syömään purukumia ja ylittämään katua on aika osuva), ja simultaanitoiminnoilla en tarkoita mitään monimutkaisia juttuja, riittää se, että on menossa keittiään, ja kävelee vessan ohi, ja ajattelee ohikulkiessaan käydä pissalla, niin sitten ei muista enää minne oli menossa.

Tässä tulee sellaisiakin vielä käsittelemättömiä neuropsykologsia ilmiöitä kuten esim. perseveraatio (ajatuksen junnaaminen yhdessä asiassa, eikä siirto toiseen onnistu).

Omalla kohdallani on ongelmallisinta "tarvittaessa" otettavat lääkkeet.   Jos on joku paikka kipeä, johon on lääke olemassa, niin usein on vaikea muistaa, että ajattelinko vaan nyt ottaa Primperanin, vai otinko sen jo.   Sitten pitää vaan odotella tunnin verran pahoinvoivana, ja todeta, en tainnut ottaa, koska ei helpottanut ja ottaa sitten vasta.  Pitää miettiä joku tekniikka, kun käyttää "kovia aineita" esim. Tramalia, jota ei pidä liikaa otella.   Ehkä sen tyhjän läpipainopakkauksen jättäminen vesilasin viereen olisi "merkki"?

Mod1 lisännyt ¨:t
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 21.01.2003 - 20:57:35 Kirjoittaja mod1 »  

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #78 - 14.01.2003 - 15:00:09

Jaha, ja avaimien hukkaaminen on kyllä taidelaji sinänsä: olen itse hukannut kotiavaimet meidän 53 neliön kartanoomme yli vuosi sitten, eikä niitä ole ammattisiivoojienkaan toistuvista hyökkäyksistä huolimatta löytynyt.

Nyt juuri tänä iltapäivänä kun on peevelinmoinen keli, lunta tulee taivaan täydeltä ja tiet ynnä kadut ovat pöpperöö täynnä, Mr Piikki hukkasi oman avainnippunsa eikä turvallisesti kotiin vaan johonkin tuonne kylälle. We are NOT amused!!! (sanoikos joku noin?...)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

agi
Senior Member
Poissa

Vastaus #79 - 14.01.2003 - 15:32:10

Hei

Jostakin lueskelin aikoinaan että nimimuisti on ensimmäinen joka alkaa ihmisellä hukkua. Normaali alkamisikä siinä on n. 30 vuotta. Elikä tämä nyt taitaa olla ihan normaalien  ihmisten oireita.

Yleisiä oireita ovat sukupolvioireet: Kutsut poikaasi veljeksesi tai tytärtäsi sisaresi mimellä. Tähän minulla on ihan oma teoria muistin "osastoinnista", poikasi ja veljesi ovat samalla "faililla" >Mies> Veli. Elikä poikasi on myös veli sisarelleen....jne  ......Hakuvirhe hoitaa loput.

Uskon vahvasti että "kaikiille tavaroille oikea paikka" systeemi on myös pakollinen kaikille ihmisille. Tässä auttaa kovasti miehen putkiaivot verrattuna erään toisen sukupuolen tippaleipäaivoihin.......
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #80 - 14.01.2003 - 15:43:33

Mrs. Great!

Tuo oli ote minun "järjestyksenpidostani", vuosien saatossa kehittyneestä. Jo siitäkin syystä kehittynestä, ettö ns. jokapäiväisiä tavaroita en pysty ottamaan esim. korkealta.

Ja kiire on eliminoitu, oikeastaan kokonaan! Jos on meno, niin edellisenä iltana tavarat, tarkistettuna, heti käden saataville, kun tarvitsee. Ja herätyskello vähän "liian" aikaisin soimaan, tosin minun sisäinen kelloni toimii niin, että oli herätys mihin aikaan hyvänsä, herään aina (lue aina) pari minuuttia ennen kuin kello soi.

Joskus kirjoitan kauppalapun, jonka yleensä jätän kotiin, nou hätä, muistan pirun hyvin sen, minkä kerran olen präntille pannut. (Tyhmästä vasensilmästä huolimatta näkömuisti pelaa.)

Lääkkeiden (satunnais-) oton muistan niin, että jätän
vesilasin sellaiseen paikkaan, että tiedän jättäneeni sen tahallani, ja siis ottanut lääkkeen.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Rami
Ex-jäsen

Vastaus #81 - 14.01.2003 - 17:21:09

Mä en millään muista nimiä, mutta tasapainon vuoksi, unohdan kasvot erittäin helposti  Virnistys Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Vastaus #82 - 14.01.2003 - 18:11:01

Minä käytän nykyään aika paljon menoista muistuttamaan kännykkäni muistutus-palvelua.

Se sitten pirisee johonkin aikaan ja mietin kuka soittaa kunnes huomaan, että "ai juu".

Illalla on vaatteet ihan pakko laittaa valmiiksi avaimia myöten. Monta kertaa olen palannut työpaikalta kotiin hakemaan avaimia.

Lääkkeiden otossa käytän hyväkseni rakasta morsiantani. Kysyn sitten häneltä olenko vai enkö ole ottanut lääkettä.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

Anne
Ex-jäsen

Vastaus #83 - 15.01.2003 - 08:49:13

joo, kumma kyllä meikä viritti eteiseen naulakon avaimille, ja sen jälkeen on autopilotilla osannu laittaa ja ottaa avaimet sieltä unohtamatta kumpaakaan.
eri asia onki että missän on langaton puhelin milloinki, ja monet kerrat on löytyny jääkaapista asioita jotka ei sinne kuulu.... Virnistys Virnistys tätä nykyä jos jotain on hukassa, niin katon eka jääkaapista..tosin sen avattuani mä unohan taas mitä mä olin ettimässä  Virnistys Virnistys...ja sit mä ihmettelen miks mä oon niin lihava ?!  Pyöritä silmiä Pyöritä silmiä Kieli Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #84 - 15.01.2003 - 10:45:29

Niinpäs ovat nykyisin minunkin avaimeni omassa naulassaan eteisessä - otan ne siitä lähtiessä ja laitan tullessa.

Mutta arvelisin, että siinäkin on tosiaan kyse visuaalisesta hahmottamisesta: minulla on näkömuisti, jonka avulla kutsun avukseni "kuvan" asioista ja siitä missä olen ne nähnyt.

Mr Piikki kun on 80% näkövammainen ei taida omistaa moista näkömuistia, näin arvelisin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #85 - 15.01.2003 - 11:00:37

On tosi mukavaa pohtia yhdessa tamantyyppisia asioita.  Ja niinkuin kaikissa muissakin ms-oireissa, yhdella on, ja sitten taas toisella ei ollenkaan.

Christinan esimerkki, etta kun kirjoittaa kauppalapun, niin ei sitten enaa tarvitse lappua, kun muistiinkirjoitetut asiat muistaa.   Jo nuorena huomasin, etta ulkoaoppiminen onnistui laakista, kun kertaalleen kirjoitti muistettavat asiat.

Jotenkin kai muistityyppeja luokitellaan
- kuulomuisti
- nakomuisti
- ja sitten oliko se nyt kinesteettis-motorinen muisti, joka on kirjoittamisessa, ja sitten en tieda, onko samaa laatua tama "lihasmuisti", eli osaa swingata golfmailaa, ajaa pyoralla tms.  se tiettavasti on jotain muuta, kun em. toiminnoista tulee automaattisia, eli pyoraa ajaessaan, kun sen on oppinut (aivoissa se siirtyy sellaiseen paikkaan, jonka nimi on putamen englanniksi), osaaminen voi jatkua pitkaan viela sen jalkeen kun on jo muuten dementoitunut.

Visuaaliseen hahmottamiseen ja muistiin kirjoittamiseen minulle on ilmestynyt uusi vaikeus: minun pitaa silmalasit paassa tarkkaan katsoa, mita kirjoitan, ja sittenkin kasiala huononee.   Muistan vaan, etta joskus nuorena sita kirjoitteli pitkat muistiinpanot kun katsoi taululle tai neuvotteluissa tein muistiinpanot aina ihan automaattisesti, paperiani vilkaisematta.  Nyt joudun ihmettelemaan vaikkapa kalenteristani, jos olen merkinnyt muistiin jonkun ajan, etta mitahan siina lukee (jos olen "entiseen malliin" vain nopeasti kirjoittanut.

Viela... tarkoituksella en kayta vaikeita ja vieraskielisia nimityksia, kun en tieda, mita ne ovat suomeksi (lahes 20 vuotta paasiallinen tyokieleni oli englanti).
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Maija
God Member
Poissa

Porvoo
Re: Kognitiokuntoutus: nako
Vastaus #86 - 15.01.2003 - 13:32:56

[quote author=great_has_been  link=1042129618/0#5 date=1042314124]Parhaiten säilyy tallessa sellaiset taidot, joita päivittäin käyttää,

Mutta luulen, että suomen kielessa kielioppini, lauserakenteet ja sanavarasto on melkoisesti ryvettynyt.  Etenkään en osaa sanoa asioita selkeästi ja lyhyesti.

Koska en siis luota enää vasempaan silmääni tein sortteerauksen ruokapöydällä, lajiteltava pino pöydän vasempaan päähän, ja pinot sitten oikealle.   Ajattelin, että tällä tavoin oikea silmä saa viisaampana etsiä osoitteen, ja niinhän se nyt vaan onnistui laakista, ja kaikki oli oikeissa pinoissa, eikä mennyt kauaakaan.

Mutta sitten on toinen asia, kun yrittää aktivoida sellaisia taitoja, jotka ovat menneet hukkaan.   Siinä on kuitenkin muistettava realismi, ettei kaikkea voi saada takaisin, on sitten valittava sellaiset asiat jotka ovat
joko
a) tarpeellisia
b) kivoja
Henkilökohtaisesti pyrin aina valitsemaan b:n.
[/quote]
Kyllä, kyllä. Mutta tämä varmaan pätee terveisiinkin. Jos ryhtyy vaikka harrastamaan pitsinnypläystä 20 vuoden tauon jälkeen, niin ehkei se heti ensimmäisenä päivänä suju yhtä sutjakasti kuin silloin kauan sitten. Eikä kyseessä ole pelkästään aika kultaa muistot -syndrooma.

Joskus muinoin silloinen esimieheni kommentoi muistiotani kuolemattomin (varmaan lainaus joltain kuolemattomalta filosofilta, jonka nimeä en muista) sanoin "Ei ollut aikaa kirjoittaa lyhyttä, kirjoitin pitkän."

En halua vähätellä Mrs Greatin, itseni enkä kenenkään mäsäläisen kognitio-ongelmia, mutta ehkä jotain merkitystä paperien järjestelyssä on myös sillä asialla, että me eurooppalaiset kirjoitamme vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Ehkä thaimaalaiset mäsät kokevat suuria vaikeuksia oikealta vasemmalle lajittelussa Virnistys

Aivan samaa mieltä, valitsen kivan. Valitettavasti niitä tarpeellisia taitoja tarvitaan Kieli mutta niinhän se elämässä on muissakin asioissa, että jos voi valita niin ostoskoriin tarttuu kivampi vaihtoehto.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #87 - 18.01.2003 - 19:01:52

Nyt juuri valtakunnandementikko on hermostunut, kun kirjoitin pitkat jutut, enka ollutkaan kirjautunut sisaan, ja kaikki viisaudet katosivat virtuaaliavaruuteen.

Kokeilin Elisabetin dominanssiteoriaa golf-kentalla (vain 9 reikaa, enempaa en jaksakaan) ja suljin (kadellani) "tyhman" vasemman silmani ja katsoin puttilinjat (jossa pitaa arvioida kaltevuus, etaisyys, suunta etc.) viisaammalla (mutta ei siis dominoivalla silmallani) - ja pelikavereiden ihmetykseksi laitoin monta pitkaa puttia kuppiin.

Asiaa voi varmasti hyodyntaa jossain "tarpeellisissakin" jutuissa, mutta oli mielenkiintoinen havainto.  Etta kiitoksia kiitoksisista, mutta nyt on minun vuoroni kiitella.

Maijan thai-lukemisen (miksei arabiankin) testailu voi kaytannossa osoittautua hankalaksi silla MS tiettavasti esiintyy vain pohjoisessa hemisfaarissa (hemisphere?) ja euraasialaista alkuperaa olevilla roduilla, etta vertailuryhman (varsinkin lukutaitoisen) kokoaminen voisi olla vaikeaa.

Seuraavaksi menekin tuonne verbaalipuolelle, mutta se on niin tylsaa ja teoreettista, ettei kannata lukea.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
MS-kognitio: sukupuolten väliset erot
Vastaus #88 - 09.07.2003 - 09:23:26

Tänään tuli sähköpostiini taas minulle ihan uusi tutkimustulos:

Vapaamuotoinen referaattri:
MS on kaksi kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä, mutta sukupuolten välisiä eroja kognitiivisissa toiminnoissa ei ole selvitelty.  Tutkimuksen mukaan ms-miten testitulokset olivat heikompia kuin naisilla, etenkin Mini Mental Status (MMSE) ja Wisconsin Card Sorting Testissä, vaikka näissä testeissä ei terveillä verrokeilla ole yleensä eroja.

Kun näitä tutkimustuloksia yhä enemmän tulee maailmalta (aina vaan tutkitaan rottia, mutta hyvin vähän yritetään ihmisten oireita lievittää ja selvittää), tuntuu yhä enemmän siltä, että ms onkin ryhmä demyelinisoivia sairauksia, joiden etiologia ja eteneminen voi olla hyvinkin erilainen.  

Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, University of Oklahoma Health Sciences Center, Oklahoma City, OK 73190, USA. william-beatty@ouhsc.edu

Multiple sclerosis (MS) is twice as prevalent in females as in males, but the possibility of sex differences in the cognitive sequellae of the disease has not been considered. In this study male patients with MS performed more poorly than female patients on tests of verbal and nonverbal memory, visuospatial construction, and on the Mini Mental State Exam (MMSE) and the Wisconsin Card Sorting Test (WCST). The groups of male and female patients were similar in age, education, and on several measures of neurologic and emotional disturbance. Among normals there are no sex differences on the MMSE and WCST. Sex differences on the memory and visuospatial construction tests were larger in magnitude for the patients than for normal controls, implying that male patients are somehow especially vulnerable to cognitive deficits. Reanalysis of existing databases could clarify questions about the existence and source of cognitive sex differences in MS.

PMID: 12822056 [PubMed - in process]
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Vieras
Vieras

Re: MS-kognitio: sukupuolten väliset erot
Vastaus #89 - 09.07.2003 - 10:55:21

[quote author=great_has_been  link=1057731806/0#0 date=1057731806]Kun näitä tutkimustuloksia yhä enemmän tulee maailmalta (aina vaan tutkitaan rottia, mutta hyvin vähän yritetään ihmisten oireita lievittää ja selvittää), tuntuu yhä enemmän siltä, että ms onkin ryhmä demyelinisoivia sairauksia, joiden etiologia ja eteneminen voi olla hyvinkin erilainen. [/quote]

Joo, eri yhteyksistä olen lukenut kommentteja, joiden mukaan ainakin MS:n eri muodot saattaisivat olla kokonaan eri sairauksia. Ja koska SPMS ja PPMS ovat yleisiä juuri miehillä, niin sukupuolten kognitiiviset eroavaisuudet voisivat monissa tapauksissa johtua perussairauden erilaisuudesta.

Kyllä sen itsestäkin huomaa; 90-luvun alussa olisin vielä päässyt Mensan jäseneksi, nyt hyvä kun kengännauhat osaa sitoa ilman ohjekirjaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta