Hunns
God Member
Poissa
cogito ergo sum
Helsinki
Sukupuoli:
|
Kerran-pari kuussa ei tee kenestäkään pössyttelijää. Olen edelleen sitä mieltä, että jos kipuja on, niiden taltuttamiseen kestettäviksi on käytettävä mahdollisia keinoja.
eerolle sanoisin, että myös kokaiinia ja amfetamiinia on käytetty lääkkeenä, ihan tieteen voimin. Kannabis on näihin verrattuna mieto aine, OK.
Minä kirjoitin ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Vaikkei ehkä pössyttelijäksi minua olisi voinut kutsua, olen toki nuoruudessni kannabista polttanut. Aineen vaikutus johtuu sen laadusta ja polttajan kokemuksesta. Vaikutuksia ovat mm. nälkä, hilpeys (tolkuton), rentous, ajantajun puute ja etäisyyksien huono arviointikyky. Kirjallisuudessa sen kerrotaan myös vaikuttavan muistiin. Itse en osaa sanoa, kun en mitään yrittänytkään muistaa sillä hetkellä. Vaikutus on eri yksilöillä aina vähän erilainen, niin kuin alkoholillakin. Se riippuu varmaankin myös käyttötiheydestä ja -määrästä. Paljon polttavilta on usein logiikka mennyt, joten keskusteleminen heidän kanssaan voi vaatia voimia.
Varsinaisesta lääkkeestä on nämä psykotrooppiset vaikutukset käsittääkseni ainakin pyritty poistamaan. Mutta lääkkeen saaminen markkinoille oli sen verran sponsattua, ainakin Kanadassa, että minulle jäi kysymys, onko hyöty-haitta -suhde punnittu tarkkaan. Lääkkeillehän sallitaan myös ei-toivottuja sivuvaikutuksia. Lisäksi varsinaista hyötyä ei marihuanasta kertovan kanadalaistutkimuksen mukaan ollut tieteellisesti kyetty osoittamaan. Subjektiivista tuntemusta ei toki saa vähätellä, mutta sekin kai usein lasketaan niihin psykotrooppisiin vaikutuksiin. Onko ne täysin Sativexista pystytty poistamaan? En tiedä.
Skitsofreniasta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta parilla ystävälläni on tämä diagnoosi. Paska juttu sekin! Useimmat kannabiksenkäyttäjät eivät saa skitsofreniaa, mutta sen ja kannabiksen yhteys on todettu jo aikoja sitten. Mutta jos psykotrooppiset ominaisuudet on Sativexista poistettu?
Yleensä ottaen pidän alkoholia paljon suurempana ongelmana Suomessa kuin kannabista, mikäli ihan päihteistä puhutaan. Mutten ymmärrä, miksi ottaa enemmälti kumpaakaan, jos haluaa pysyä hyvämuistisena ja loogisena. Kumpikin aine kun iskee juuri sinne, missä ne kognitiiviset ongelmat syntyvät.
|