Minulla on ilmeisesti ollut optikusneuriitti -89 (MS-diagnoosin sain 2001). Ei ollut kipuja silloin- 89 eikä mitään erityistä, tai en ainakaan itse suostunut huomaamaan mitään. Vuosittaisella optikolla käynnillä optikko vain totesi, että vasemman silmäni näkö on heikentynyt niin paljon, ettei hän saa määrätä mulle laseja.
No, kävin silmälääkärissä ja tutkimuksessa, jossa suljettiin pois joku tulehdus, joka olisi voinut levitä toiseenkin silmään ja viedä näön molemmista

Onneksi kertoi sen vasta kontrollikäynnillä. Sen lisäksi lääkäri vain totesi, ettei tiedä syytä näön heikentymiseen, mutta niin vain on käynyt. Ehkä epäili mäsää, muttei onneksi sanonut ääneen

Sain siis elää yli 10 vuotta oireineni tietämättä tästä pirulaisesta.
Edelleenkään en näe vasemmalla silmällä yhtä hyvin kuin oikealla ja Maskussa on todettu vasemmassa hiukan punavihervärisokeutta, joka on tyypillinen seuraus näköhermontulehduksesta. Varsinkin stereonäkö on puutteellista, mutta olen siihen vuosien mittaan tottunut. Ja migreenin jälkeen on silmät ihan eri paria. Migreeniin erikoistunut neurologi totesi minulle vuosi sitten, että näön tilapäinen sekoilu voi olla migreeniä tai mäsää tai molempia yhdessä.