Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4
Lähetä aihe Tulosta
Millainen oli näköhermon tulehduksesi? (Luettu 53333 kertaa)
Dinator
YaBB Newbies
*
Poissa

Sukupuoli: female
Millainen oli näköhermon tulehduksesi?
06.02.2004 - 16:28:23

Terve.

Minä neuroottinen tässä taas... Kysyisin, jos olet kärsinyt näköhermon tulehduksen,
- kuinka vakavana se ilmeni (paljonko näkö heikkeni)
- oliko silmissä kipua ja
- kauanko se kesti

KIIIIITOS!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Re: Millainen oli näköhermon tulehduksesi?
Vastaus #1 - 06.02.2004 - 17:35:16

Mun eka näköhermontulehdukseni oli todella kipeä. Oikealla silmällä ei nähnyt juuri mitään ja se kesti monta kuukautta.

2 seuraavaa menikin sitten pikkasen vähemmällä kivulla, mutta silmän näkemättömyys kesti kuukaisia kummassakin tapauksessa. Näköhermontulehduksen oireita/tuntemuksia on aika vaikea pukea sanoiksi, mä en osannut niitä oikein edes Silmäklinikan lääkärille kertoa. Mutta silmällä ei yksinkertaisesti nää juuri mitään, en osaa sanoa mitään lukuja näön heikkenemisestä.

Omalla kohdallani näköhermontulehdus on ollut kivulias, pelottava, elämää rajoittava, useita kuukausia kestävä tapahtuma. Nyt kun kummatkin silmät ovat jotenkuten pelissä mukana, tästä pitää nauttia.  Virnistys Virnistys
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Harley1
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

keskellä
Sukupuoli: male
Vastaus #2 - 06.02.2004 - 17:48:36

Se ainoa mikä mulla ollut oli toisessa silmässä ja näköä ei ollut laisinkaan sillä puolella,silmä osastolla syöttivät kortisooni tabuja paljon päivittäin,viikon aikana näkö palasi normaaliksi eikä ole vaivannut sen jälkeen,eikä ollut silloin kipuja..eilen neurolla kontrollissa käski katella eeee kirjaimia huoneenperältä näen pienimmätkin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #3 - 06.02.2004 - 18:04:26

On ollut useampiakin nakohermontulehduksia, pahimpana haittana on ollut katseen liikearkuus, ja kipu silman takana.   Naon alenema ei ole ollut kovin suuri, nakokenttapuutoksia on pikkuisen ollut.

Eivat ole kauaa kestaneet, kortisonipulssit ovat tehonneet hyvin, eika suurta vauriota ole nakoon jaanyt (paitsi tuo liikerajoitus, jos sivulle katsoo pitempaan, tulee kaksoiskuvat).

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Dinator
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #4 - 06.02.2004 - 18:17:55

Syy miksi kysyn on, että mietin onko  minulla ollut se vai ei. Huominen magneetti kertoo totta kai asiasta paljon enemmän, mutta tätä se on kun elämä pyörii oireiden ja tuntemusten ympärillä.

Minulla oli omituinen kaukonäön heikkeneminen, joka oli niin outo, että olen voinut vaikka kuvitella koko asian. Väsytti, niskaa särki ja tuntui, että ei tunne ihmisiä enää niin kaukaa kuin ennen. Kipuja ei ollut ollenkaan. Mutta optikusneuriittihan saattaa olla kivutonkin. Minun tulehdukseni olisi kestänyt ehkä parisen viikkoa... en oikein tiedä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #5 - 06.02.2004 - 19:19:34

Mulle ihan uutta tietoa, että näköhermontulehdus voi olla kivuton!

Aina oppii uutta..
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 06.02.2004 - 19:25:17

Voi se olla. Mutta käsittääkseni useimmiten tulee jonkunlainen liikekipu.

Tuohon kysymykseen vastaan, että katselin joskus kymmenisen vuotta sitten telkusta mustavalkoista Tauno Palo-elokuvaa. Satuin sitten sulkemaan sen silmän joka ei tuntunut kipeeltä, ja ihmettelin kovin että miten Tauno tuolla lailla menee vaaleanpunaiseksi...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mirjami
Senior Member
Poissa

Pääkaupunkiseutu
Vastaus #7 - 06.02.2004 - 19:37:56

En muista, että mulla näköhermontulehdukseen (9 v. sitten) olisi liittynyt kipua. Näkö alkoi vaan sumentua vasemmassa silmässä. Aivan kuin silmässä olisi ollut jotain rasvaa tms.. Ajan mittaan näkö hävisi silmästä lähes kokonaan. Sain kortisonipulssin, jonka jälkeen näkö alkoi vähitellen palata. Kyllä siinä varmasti  useita viikkoja meni, mutta lopputulos oli hyvä. Näkö palautui ennalleen eikä tulehdus ole ainakaan vielä uusinut.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #8 - 06.02.2004 - 20:01:56

Mulla on kans mennyt värit vähän sekasin tulehduksen aikaan. Esim. mun aviomies on vaalea hiuksinen, mutta silloin hiukset olivat vaaleanpunaiset/lilat. Vaihtelu virkistää.... Virnistys

Toi kivuttomuus oli hyvä tieto!

Syy, miksi mun tulehdusoireet ovat kestäneet niin tolkuttoman kauan, on se etten mä ole saanut kortisonia, koska mulla ei ollut virallista diagnoosia. Viimesimpään sain pitkällä viiveellä, mutta auttoi.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Maija
God Member
Poissa

Porvoo
Vastaus #9 - 06.02.2004 - 21:26:51

Minulla on ilmeisesti ollut optikusneuriitti -89 (MS-diagnoosin sain 2001). Ei ollut kipuja silloin- 89 eikä mitään erityistä, tai en ainakaan itse suostunut huomaamaan mitään. Vuosittaisella optikolla käynnillä optikko vain totesi, että vasemman silmäni näkö on heikentynyt niin paljon, ettei hän saa määrätä mulle laseja.

No, kävin silmälääkärissä ja tutkimuksessa, jossa suljettiin pois joku tulehdus, joka olisi voinut levitä toiseenkin silmään ja viedä näön molemmista Epävarma Onneksi kertoi sen vasta kontrollikäynnillä. Sen lisäksi lääkäri vain totesi, ettei tiedä syytä näön heikentymiseen, mutta niin vain on käynyt. Ehkä epäili mäsää, muttei onneksi sanonut ääneen Hymiö Sain siis elää yli 10 vuotta oireineni tietämättä tästä pirulaisesta.

Edelleenkään en näe vasemmalla silmällä yhtä hyvin kuin oikealla ja Maskussa on todettu vasemmassa hiukan punavihervärisokeutta, joka on tyypillinen seuraus näköhermontulehduksesta. Varsinkin stereonäkö on puutteellista, mutta olen siihen vuosien mittaan tottunut. Ja migreenin jälkeen on silmät ihan eri paria. Migreeniin erikoistunut neurologi totesi minulle vuosi sitten, että näön tilapäinen sekoilu voi olla migreeniä tai mäsää tai molempia yhdessä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gepetto
Full Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #10 - 06.02.2004 - 23:31:28

Ensin tuntui kuin hius tai joku roska olisi leijunut ripsestä näkökentän edessä. Seuraavana päivänä tuntui kuin silmälaseissa olisi ollut jotain töhkää. Sitten se "töhkä" olikin jo silmässä, johon myös sattui katsetta kääntäessä. Kesti muutaman viikon, parani täydellisesti ilman kortisonia. Optikusneuriitin yhteydessä tehtiin kuvio-vep, jossa todettiin johtumisaikojen olevan hidastuneet molemmissa silmissä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jarod
God Member
Poissa

TURKU
Vastaus #11 - 07.02.2004 - 13:09:40

Joululomalla oli ensimmäinen nh-tulehdukseni. Näkökenttämuutoksista en osaa sanoa mitään (oik silmä lähes sokea lapsesta asti), mutta silmään tuli liikearkuutta ja silmän takana oli jomottava kipu.  Luulin ensin, että päätäni särkee niskojen jäykkyydestä johtuen, mutta sitten toisen silmän liikuttelu alkoi tuottaa kipua, joten tajusin syyn. Lääkäriin, pulssiin ja muutaman päivän päästä kaikki kivut poissa.

Susu: olen kyllä kuullut tapauksista joissa pulssin on saanut nh-tulehdukseen ilman dg:tä. Syyksi on riittänyt itse tulehduksen toteaminen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #12 - 07.02.2004 - 13:32:24

"Jarod: olen kyllä kuullut tapauksista joissa pulssin on saanut nh-tulehdukseen ilman dg:tä. Syyksi on riittänyt itse tulehduksen toteaminen".

Sepä se. Mä en edes muista syytä, miksi en saanut ekaan tulehdukseen pulssia. Toinen tulehdus aiheutti tutkimusrumban, josta sain MS-epäilyn, mutta en pulssia. Syy, miksi en saanut pulssia, oli että voin mennä psykoosiin?? Uskoin tietenkin Silmäklinikan lääkäriä. Kolmannella kerralla sain dg:n ja pitkällä viiveellä pulssin. Nyt tiedän, mitä osaan vaatia, jos tilanne vielä on edessä.

Mun ymmärtääkseni nh-tulehdus ei ole niin simppelisti todettavissa, vaan siinä on myös potilaan tuntemuksilla todella suuri merkitys. Tarkoitan sitä, että pulssin ehkä saa tänä päivänä helpommin kuin aiemmin näihin epämääräisiin näköoireisiin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jarod
God Member
Poissa

TURKU
Vastaus #13 - 07.02.2004 - 13:39:16

Taitaa kaikissa MS-oireissa olla mukana vahvasti potilaan omat tuntemukset. Kaikkea kun ei voi silmällä nähdä!

NH-tulehdus käsittääkseni näkyy useimmiten tohtorin valohärvelillä, jolla katsotaan silmään. Hermo on kuulemma jotenkin harmahtava tms normaaliin verrattuna. Joku enemmän lääketiedettä tunteva voisi kertoa tarkemmin!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Vantaa
Vastaus #14 - 07.02.2004 - 13:54:28

"Jarod:Kaikkea kun ei voi silmällä nähdä!"

Just näin!  Virnistys Virnistys

Tulehdus voi ymmärtääkseni olla myös niin syvällä, ettei siihen se valohärveli riitä. Siksipä lääkärien onkin joskus aika vaikeata todeta tulehdusta ja antaa siihen oikeaa hoitoa, jos ei sitä dg:a ole.

Mutta nykyään on se dg, joten avun saanti/asenne toivottavasti on myös helpompaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4
Lähetä aihe Tulosta