Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Jalkojen voimattomuus, shuubiko? (Luettu 8403 kertaa)
Jaasha
YaBB Newbies
*
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Jalkojen voimattomuus, shuubiko?
20.03.2004 - 18:37:35

Tässä on muutaman päivän ajan ollut jaloissa selkeää voimattomuuutta sekä niiden pakotusta lisäksi olen tuntenut itseni väsyneeksi, jatkuvasti päiväunilla tai lepäämässä! Olisikohan kyseessä shuubi joka tarvitsisi
pulssia? Hermostuttaa tämä odottaminen jotta voimat palautuisivat! Hyviä neuvoja otetaan vastaan! ???
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jozz
Full Member
Poissa

Sukupuoli: female
Re: Jalkojen voimattomuus, shuubiko?
Vastaus #1 - 20.03.2004 - 22:23:52

Itsellani on saman tyyppisia oireiluja, ilman etta se olisi varsinainen shuubi. Joskus on vaan parempi olo, ja joskus vasyttaa, eika jalatkaan oikein jaksa.
Ei kannata hermostua. Lepailet vaan ihan rauhassa jos siihen mahdollisuus on, ja tarkkailet mihin suuntaan oireet menee. Ainakin oman kokemukseni mukaan pulssi aloitetaan, jos oire on sellainen etta potilas sen kokee riittavan haitalliseksi. Toihan on aika liukuva peruste, mutta riippuu myos laakarista. Se on sit eri asia jos jalat menee alta.
Pulssi ei mitaan varsinaisesti paranna, silla pasee vaan ehka eroon oireesta. Parlamentissa on ollut aika paljonkin puhetta sen hyodyllisyydesta, mutta viimekadessa se on jokaisen itse arvioitava.
Voihan neurollekin soittaa ja kysya neuvoa.
Siirry sivun alkuun

Fysiikan lakien mukaan mehiläisen on mahdotonta lentää, se ei sitä tiedä ja lentää vaan -joku viisas

IP on kirjattu

jehkotar
God Member
Poissa

Satakunta
Vastaus #2 - 20.03.2004 - 22:34:59

Mä olen  kanssa nyt viikon huonannut, että jalat väsyy ihan sikana jos joutuu kävelemään ylämäkeen tai erityisesti rappuja. Meillä kun on vielä 2krs talo. Pystyn kyllä kävelemään ne, mutta jalat menee heti hapoille Surullinen

Toisella kertaa voin vedellä rappuset kaksikin kertaa ylös alas, kunnes olen kaput (lapsia kuskaan nukkumaan yms...) ja joskus riittää puoli matka ekalla kerralla.

itse olen pitänyt tätä vaan ms-taudin arkena, enkä niinkään shuubina. Sitten tietty jos pahenee tai tulee muuta, niin pitää punnita asia uudelleen Juustoinen

Siirry sivun alkuun

Jehkotar
IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Vastaus #3 - 21.03.2004 - 11:35:53

Minulla myös jalkojen kunto vaihtelee. Välillä tuntuu, et kävelis vaik kuinka pitkälle ja välillä jalat väsyvät matkalla auto-työpaikka. Samoin on väsymyksen laita. Aloin syömään b-vitamiinia ja luulin jo et se auttoi väsymykseen. Mut sit alko taas väsyttää koko ajan. Tämä on siis mulla aika vuoristorataa.

Muista silti, että sinä tiedät parhaiten itsesi ja kuntosi mahdolliset muutokset
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

mymmeli
Ex-jäsen

Vastaus #4 - 21.03.2004 - 12:39:38

Mulla oli samankaltainen meininki viime kesän alussa. Alkuun ajattelin vaan, että tällaista pientä honompaa vaihetta, mutta se vaan jatkui ja jatkui. Ja olo meni entistä huonommaksi. Sitten mulla oli sattumalta kontrollikäynti neurologilla ja hän hetken kuunneltuaan suositteli pulssia. Koska olen monet pulssit saanut tippana sairaalassa aikoinaan, hän suostui ns. kotipulssiin (koska minä puolestani en suostunut lähtemään sairaalaan).

Vielä viikon tuosta käynnistä mä "katselin tilannetta", mutta se siitä mihinkään helpottunut ja sitten alkoi silmäoireet jo haitata, joten pulssiin päädyttiin.

Siihen loppui se paheneminen, (tosin ensin piti kitkuttaa pulssinjälkeiset oireet, n. viikko). Hyvä muistutus pulssin tehosta, edellisestä oli kulunut seitsemän vuotta.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gepetto
Full Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #5 - 05.05.2004 - 17:31:52

Laitan tämän otsikon alle kun en sopivampaa löytänyt. Jalkojen voimattomuus siis vaivaa. Kävelen ihan ok, mutta joka askelta pitää ajatella ja komentaa ne koipensa liikkeelle. Portaiden alasmeno on tutisevan tuntuista. Käden tärisee kun teen tarkkaa työtä. Unohdan kaiken mahdollisen ja mahdottoman (esim. bussilipun, lapsen retkipäivän, koiran päiväkodin eteen...), olen väsynyt ja kirjoittaminen on vaikeaa. Nimikirjoitusnäytre oli aikas eksoottinen. Taitaisin tarvita sairaslomaa, mutta en jotenkin kehtaa mennä ruikuttamaan. Työpaikkalääkäri ei tiedä tästä taudista tuon taivaallista. Ja joskus voin olla paljon huonommassa kunnossa, joten pitäisikö sitä ruikuttamista jotenkin säästää siihen? Mitäs teksisitte minuna? Mies sanoi vievänsä minut lääkäriin jos en itse mene.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #6 - 05.05.2004 - 18:19:20

Nyt taitaa olla miehesi oikeassa.  En nyt jaksa lukea (kaikkia) vanhoja kirjoituksiasi, eli oletko koeajalla vai vakituisessa tyosuhteessa?   Jos ei ole vakituinen tyosuhde, sitten ei ehka kannata menna tyoterveyslaakariin, ts. tyoterveyslaakari voi joutua sitten tekemaan arvion tyokyvysta, jos tyosuhde on muuttumassa vakituiseksi.  Jos kyseessa on vakituinen tyosuhde, niin kannattaa kertoa tyoterveyslaakarille, jolla joka tapauksessa on vaitiolovelvollisuus.

Ms kun ei ole antiikkiesine, jonka arvo nousee ajan kuluessa, sita ei kannata piilottaa tulevia polvia varten.  Nyt on oleellisinta, etta huolehdit jaksamisestasi, ja myos siita, ettet turhaan huolestuta/rasita perhettasi.   Se sairasloma ei ole jollain tavoin tulevaisuutta varten talletettava arvotavara, vaan SINA ITSE ja oma jaksamisesi on oleellista.   Saa sairaslomaa sitten uudestaan tarvittaessa.

Hoitelepa itsesi kuntoon, tyoterveyslaakarin lisaksi voisi olla aihetta ottaa yhteys hoitavaan neurologiin.  Jaksele nyt kuitenkin Silmänisku
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 18.11.2007 - 07:16:54 Kirjoittaja mod1 »  

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Gepetto
Full Member
Poissa

Vastaus #7 - 05.05.2004 - 18:45:19

Siis minun taudistani ttl tietää, mutta ms-taudista ylipäätään pintapuolisesti, kuten yleislääkärit yleensäkin.

Jo jottei valituksesta tulisi loppua ihan vielä, niin nenässä haisee koko ajan ihan aidonoloisesti p...a (jatkunut päiväkausia vaikka kalsarit vaihdettu  Virnistys) ja kurkkuunkin sattuu. Joku virus kai iskemässä.

Työsuhde on vakituinen, mikä on luojan lykky.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #8 - 05.05.2004 - 19:08:43

Kylla se nyt (valitettavasti sanois Ahtisaari) kuulostaa pahenemisvaiheelta.

Tuollainen aistiharha (haju) ja niinkuin kurkkukipu (jos ei ole infektiota) sopii ihan tyypilliseen oirejaksoon, niinkuin se nimikirjoituksen takkuaminen etc. Oletko siis neuron polille jo soitellut?

Eli joskus tuntuu olevan sellaistakin luuloa, etta vasta kun jalat kokonaan menee alta, on syyta ottaa yhteytta neuroon.   Mutta jos mieskin jo huomaa, ettei asiat ole kunnossa, niin rouvan olisi syyta uskoa itsekin Kieli.

Pikaista paranemista kumminkin, mutta himassa odottelemalla ei aina kaikki vaivat katoa....
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Gepetto
Full Member
Poissa

Vastaus #9 - 05.05.2004 - 19:20:02

No kun en ole ottanut yhteyttä. Olen ollut siinä uskossa että mitään ei kuitenkaan voi tehdä kun sairaus etenee joka tapauksessa. Toisaalta ehkäpä huomenissa sitten soittelen. Copan aloittamisestakin kun on vain pari kuukautta. Hyvä kun vähän potkit peffaan että itsekin alan uskoa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Terppanen
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 05.05.2004 - 19:48:52

[quote author=Gepetto  link=1079800655/0#9 date=1083774002]Olen ollut siinä uskossa että mitään ei kuitenkaan voi tehdä kun sairaus etenee joka tapauksessa. [/quote]

Oletko käynyt kortisoonilla koskaan eli onko kokemusta  sen vaikutuksesta juuri sinuun. Olen antanut itselleni kertoa, että vaikka sairaus olisikin tasaisesti etenevää, niin kortisoonista voi olla apua ja se lieventää oireita. Ei näitä yksin kannata miettiä ja mureksia, lääkäriin vain pika pikaa.
Siirry sivun alkuun

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!!!!  ... dg 03/03, RR, Ei lääkitystä,  Eläkkeellä, Kunto hyvä, CCSVI-dg 10/10

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 05.05.2004 - 20:51:13

Tää mun juttuni saattaisi kuulua aivan oman otsikkonsa alle, mutta antaa nyt mennä ja siirtäköön mode jos siltä tuntuu - annan luvan! Hiukan tää liittyy tohon Gepettonkin juttuun kyllä, ja siksi pistän tään tänne ainakin alkuun.

Eilen olin puolivuotistarkastuksella neurologilla, ja olin jo pari viikkoa aiemmin ollut häneen päin yhteydessä. Silloin tiedotin, että nyt alkaa tuntua siltä että voimat loppuu kun mitään en jaksa, ja kun tulen kontrolliin, saatan vongata kortisonipulssin.

No, saavuin sitten eilen sovittuun aikaan neuron polille, ja lekuri tervehti, loi muhun katseen ja alkoi kirjoittaa kortisonireseptiä... sen verran vielä neuvoteltiin, että hän kävi kysymässä ylilääkäriltä (joka ei aiemmin oo pillerikortisoneja sallinut) että josko pillereinä tälle potilaalle joka on jo kokenut sairastaja ja suonet on huonoina. (esko74: Kun Iso-E.K. kuuli kenestä on kyse, suostui välittömästi... olen kuulemma luotettava ihminen joka tekee niin kuin lääkäri määrää! Kerroin Outille kyllä tunnontuskissani että söhlään sen copan kanssa mielin määrin, mutta antoi synninpäästön... ja söhlään jatkossakin miten lystään! Virnistys)

Kävin sitten labrassa, ja apteekissa hakemassa 32 mg:n Medroleita joita pitää syödä 15+15+15+2+2+1+1+1+½+½+neljännes+neljännes+neljännes, sekä 300 mg:n Ranixal-laatikon ettei tuu vatta kipeeksi.

Tänä aamuna sitten kuulin että labrat on okei, ja sain luvan aloittaa. Mutta kun piti käydä kaupasta ostaas ensin suklaavaniljavanukasta että sais sen kourallisen rohtoja alas! (Ne maistuu uskomattoman kamalilta paljaaltaan tai veden kanssa. HYH!)

Ja enkös minä sitten pyöräillyt kaupan eteen aivan sujuvasti, pysäköinyt Austinin nätisti ja lähtenyt kävelemään kohti ovia. Ja lensin samantien mahalleni polvi edellä ja raapaisinpa vielä leukanikin asvalttiin... mulle käy sitten aina noin: pitkitän pikkasen liikaa lääkityksen aloittamista, ja onnistun telomaan itteni jostain kohtaa... polveni ei revennyt verille asti, mutta pelkään todella että siihen kehittyy vettä.

Sitä vaan Gepetto, että soita sinne neurolle nyt heti ennen kuin huomaat satuttaneesi ittesi jossain tuollaisessa tilanteessa. Parasta olisi tietenkin mennä päivystykseen ja tippaan, sillä neurologit eivät ehdi ehkä pariin viikkoon ottaa vastaan! Uskopas miestäsi, hän se näkee sut vierestä ja tunnistaa muutokset tarkemmin kuin itse voit tehdä!

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Leena62
God Member
Poissa

Surkoot hevoset, niillä
on suuremmat päät
Vantaa; s.E-P; dg4/02; RRMS
Vastaus #12 - 05.05.2004 - 21:39:45

[quote author=Piikki  link=1079800655/0#11 date=1083779473]Ja enkös minä sitten pyöräillyt kaupan eteen aivan sujuvasti, pysäköinyt Austinin nätisti ja lähtenyt kävelemään kohti ovia. Ja lensin samantien mahalleni polvi edellä ja raapaisinpa vielä leukanikin asvalttiin... mulle käy sitten aina noin: pitkitän pikkasen liikaa lääkityksen aloittamista, ja onnistun telomaan itteni jostain kohtaa... [/quote]

Voihan rähmällys. Hetikö se tuo helle kaikkea teettää? Tottumattomuuttani mäkin hoipertelin heti pienen ulkona istuskelun jälkeen.

Laitappas siihen polveen se kuuluisa ratamonlehti...
Siirry sivun alkuun

Paljon järkeä me tarvitsemme, ja pisaran hulluutta
elääksemme huomiseen ja huomisen yli. (Lassi Nummi)

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 06.05.2004 - 11:11:35

[quote author=Leena62  link=1079800655/0#13 date=1083782385]Laitappas siihen polveen se kuuluisa ratamonlehti... [/quote]
Pitäisi ensin koettaa sellanen lehti löytää tuolta kaukaa alhaalta nurtsilta jos niitä jo on, mulla on parvekkeella purkissa jos mitä rikkaruohoja (niittyleinikki on kukkinut jo kaksi viikkoa!) mutta ei oo ratamoa! Siis käytän polveen sinistä Bepanthenia vaan... ja Rosalle kiitos halista! Taisin reväyttää oikean reisilihaksenikin siinä lennähdyksessä, sillä sitä jomottaa nyte... mutta on se kiva ettei naamassa oo jälkiä. Joku viksu kirjailija on sanonut: Ei tässä naamassa kehumista ole, mutta se on ainoani ja olen siihen varsin tottunut... Pyöritä silmiä

Väliaikatiedotus: en saanut viime yönä unta kuin vasta kolmen maissa, huolimatta jos minkälaisista yrityksistä. Kyllä tääkin kortisoni ilmeisesti jotain vaikuttaa...

Mutta miten se Gepetto? Kantoiko miehesi sut kirkuvana ja potkivana neurologille? Jos sen teki, annetaan kaverille virtuaalisesti paukkupusu!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Leila
Full Member
Poissa

etelä-suomi
Vastaus #14 - 06.05.2004 - 12:27:06

monet täällä kirjoittavat kauniisti, että ota yhteyttä neuroon, ms-hoitajaan ,jne. Ilmeisesti on erilaiset mahdollisuudet saada hoitoa eri paikkakunnilla.

Olen kumppanini asioissa (luvalla kyllä, mutta ..kele, ei pitäisi koskaan sekaantua toisten asioihin) soitellut terveyspuolelle, pyytänyt seuraavan vuosikontrollin yhteyteen, jossa automaattisesti tulee verikokeina esim.maksa-arvot, että otettaisiin myös kolesteroliarvot sekä tulehdusarvot jne. Vastaus oli, että terveyskeskuslääkäri hoitaa, otettava sinne yhteyttä. Terveyskeskuksesta ei täällä lääkäriaikaa saa, olen työni takia jatkuvasti yhteydessä sinne. Yksityislääkärillekö sitten? Ja yksityiseen labraan? Eläkeläisen tuloista ei kyllä tule kuuloonkaan!

Kumppanilla näyttäis olevan pahenemisvaihe, tai ainakin huononee koko ajan... potuttaa
Siirry sivun alkuun

Let's make the most of it!
Kumppanilla MS + kelattava pyörätuoli

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta