Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Kognitio - älyllinen heikentyminen (Luettu 15930 kertaa)
Piikki
Ex-jäsen

Re: Kognitio - älyllinen heikentyminen
Vastaus #15 - 14.12.2005 - 21:25:11

Eräs ystäväni kuvaili kortisonipulssin jälkeistä tilaansa seuraavasti: aivot menee kahtasataa mutta kroppa tulee kahtakymppiä perästä... vaan entä jos ei menekään enää aivot edes normaalia kaheksaakymppiä? Liian helpolla olen tainnut minäkin elämässäni päästä, koska nämä suhteellisen pienetkin pimennykset huolestuttavat toisinaan. Niihin taitaa vain kiinnittää liikaa huomiota - eikä pidä unohtaa että kaikki me olemme erilaisia eikä meistä kukaan nuorru...

Niinhän sitä itsekullakin menee senat sakaisin niin, että joskus tulee oikein katko puheeseen ja pitää käsillä huitoa selitykseksi. En silti arvelisi sen merkitsevän tyhmenemistä - tieto on yhä tuolla aivoissa jossakin, mutta se tiedon sisältävä aivosolu on vain kadoksissa hetken.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Vastaus #16 - 14.12.2005 - 21:41:58

[quote author=Piikki  link=1134137726/15#15 date=1134588311]En silti arvelisi sen merkitsevän tyhmenemistä - tieto on yhä tuolla aivoissa jossakin, mutta se tiedon sisältävä aivosolu on vain kadoksissa hetken. [/quote]

Se aivosolun lähettämä impulssi on eksynyt matkalla moneen kertaan, eikä se enää löydä reittiään perille. Onneks on uusia verkkoja muodostettavana, kaivakoon sitten tunnelin, kun ei helppo väylä kelpaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Vastaus #17 - 14.12.2005 - 23:02:43

[quote author=Hanna  link=1134137726/0#14 date=1134584686]

btw.."vanhan polven" Parlamentaarikot näkyykö muutokset kirjoittamisessani..Hymiö?
[/quote]
ei minusta ainakaan huonompaan suuntaan. oiskohan kuitenkin päivissä vähän eroja jommalla kummalla...? nimittäin, kun joskus pääsen kärryille heti, ja joskus vasta toisella (ja hitaammalla) lukemisella  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Wish
Ex-jäsen

Vastaus #18 - 15.12.2005 - 18:31:33

Kyllähän itsekkin on tullut puhutuksi kaikkea ihan hassua, tänäänkin puhelimessa piti sanoa kello kuudelta niin sanoinkin kello kaksitoista ja vastaavaa, mistä ihmeestä noita vääriä sanoja kielen päälle ja ulos suusta tulee. Mulla oli tuossa neuropsykologisessa testissä jotain pientä kognitiivista häiriötä (mikä vieläkin ihmetyttää, en muistanut pelikaanin nimeä kuvaa näytettäessä, ei tullut mieleen edes ensimmäisestä kirjaimesta, että kyllä joskus jumittaa ja pahasti, perkules) mutta neuro ei viime kerralla puhunut tuosta pistemäärästä mitään. Siinä oli myös maininta että haittaisi mahdollista uudelleenkoulutusta ja suositteli kokoeläkkeelle jäämistä. Varmaankin ihan tarpeellinen paperi siinä vaiheessa kun tämä kuntoutustukikausi päättyy ens syksynä, luulisin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

satu74
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 16.12.2005 - 19:12:32

??? 3kk olen nyt sisäistänyt tätä tautia ja suurimmaksi ongelmaksi meinaa nyt muodostua nämä kongnitiiviset haitat.Aamu päivällä kävin tähän parlamenttiin tutustumas ja nyt illalla en millään meinannu tänne löytää.kiva kuulla et nämä on muidenki "ongelmana".Nämä muutamat ms kaverit joihin olen tutustunut ovat aina ollu niin energisiä,reippaita..ilosia,eikä mistään ongelmista olla puhuttu..pitäähän se tietysti ollakin niin että näille ongelmille pitää osata ottaa sopivasti huumori mukaan eikä liikaa niihin syventyä Epävarma
mut tulee päiviä et ei sägystä tee mieli nousta ollenkaa.Mieltäni ny vähä helpottaa kun olen lueskellu täällä näitä kirjotuksia jotta tämä kaikki on ihan "normaalia" en ole poikkeus  Virnistys Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Vastaus #20 - 17.12.2005 - 15:53:37

Muuttoa tässä tehneenä, löysin hauskan tekeleen ylopisto-opintojen alkuajoilta. Nimeen oli täytynyt laittaa itseään kuvaavia asioita. Yksi ei enää sopinut alkuunkaan Juustoinen. Toiseen N-kirjaimeen olin laittanut NOPEUS. ...juu ei enää...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

vakiovieras
Vieras

Vastaus #21 - 20.12.2005 - 16:49:32

[quote author=satu74  link=1134137726/15#19 date=1134753152]kiva kuulla et nämä on muidenki "ongelmana". [/quote]
Jep. Törmäsin taannoin sattumalta tutkimukseen, jossa oli seurattu aktiivisen kognitiivisen kuntoutuksen vaikutusta MS-potilaiden oppimiskykyyn (tämän pdf-dokumentin sivu 8). Sen mukaan arviolta 43-65% MS-potilaista kärsii kognitiivisista ongelmista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Vastaus #22 - 28.12.2005 - 19:17:04

Koitinpa pelata shakkia 8-vuotiasta lastani vastaan... Ensin tosin olin kokenut karvaat tappiot miestäni vastaan.  Kun ei pysty suunnitteleen siirtojaan muutamaa pitemmälle, eikä millään pysty ottaan huomioon kaikkia niitä osasia, joita peli vaatii.

PÖH! Tyhmäksi on koko peli muuttunut.  (en minä  Pyöritä silmiä)

Nytpä tuli konkreettisesti todennettua neuropsykologin lause. Struktoidut tehtävät sujuvat hyvin, mutta materiaalin kasvaessa virhealttius kasvaa. Poru meinas tulla, ku hoksas taas, kuinka sitä on taso alentunut vanhasta... Aloin pelaan sudokuita Hymiö, josko niistä sais vähän preppausta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta