Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Muistiin liittyvät ongelmat (Luettu 14138 kertaa)
Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Sukupuoli: female
Muistiin liittyvät ongelmat
26.03.2006 - 19:22:33

Mä kävin tuolla Scheringin keskustelusivuilla ja siellä ihmeteltiin kovasti dementiaa MS-taudin oireena. Allaoleva MS-liiton teksti muistista ei kyllä mitenkään edes auta dementian ymmärtämistä MS-taudin yhteydessä. Dementiaa voi kuitenkin esiintyä. Miksiköhän siitä vaietaan niin tehokkaasti? Pidetäänkö dementiaa niin vaikeana oireena, että se halutaan vaieta kuoliaaksi vai mistä on kysymys. Päivi Hämäläisen väitöskirja käsitteli nimenomaan MS-taudin kognitiivisia oireita, siitä lisää tässä.

MS-liiton sivuilla taas kerrotaan hyvin lyhyesti asiasta muisti!

"Muisti

MS saattaa vaikuttaa kognitiivisiin eli älyllisiin suorituksiin. Sanantapailu tai muistivaikeudet voivat olla jopa ensimmäisiä sairauden oireita. Laaja-alainen häiriö eli dementia on sen sijaan erittäin harvinaista pitkäänkin sairastaneilla.

Pyörätuolia tai kyynärsauvoja käyttävät selviytyvät älykkyyttä mittaavista kokeista usein normaalisti, koska liikunnallista haittaa syntyy eniten pikkuaivojen ja selkäytimen vaurioiden pohjalta. Ajattelemiselle tärkeät alueet ovat isoissa aivoissa.

Noin puolella pitkään sairastuneista voidaan muistissa osoittaa tarkalla tutkimuksella muutoksia. Vain joka kymmenes MS-tautia sairastava kärsii työtä tai arkisia elämäntilanteita haittaavista muistiongelmista. Huomattavan usein tilapäisten muistivaikeuksien takana on masennus, uupumus tai sairauteen liittyvä pahenemisvaihe."

Linkki

Kuitenkin esim. great ja varmaan monet muutkin ovat joutuneet kasvotusten tämän vaikean oireen kanssa. Vaikka se on harvinainen, se kuitenkin kuuluu MS-taudin oireisiin.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Re: Muistiin liittyvät ongelmat
Vastaus #1 - 26.03.2006 - 19:44:35

Dementia = aikuisiällä alkava älyllisten kykyjen laaja-alainen heikkeneminen siinä määrin, että henkilö ei kykene työhön tai  ei selviydy sosiaalisista velvoitteistaan.
DSM IV:n määritelmän mukaan kyseessä on usean älyllisen osa-alueen toimintakyvyn heikkeneminen. Siihen kuuluu muistihäiriö sekä ainakin yksi seuraavista oireista:
-afasia (puhekyvyn täydellinen tai osittainen menetys)
-apraksia (liikesarjojen tahdonalaisen suorittamisen vaikeus)
-agnosia (vaikeus aistinelimistä tulevien tietojen tunnistamisessa)
-toteuttamistoimintojen häiriö
Dementia on oireyhtymä, ei sairaus sinänsä, ja siinä älyllisen toimintakyvyn häiriö on merkittävä. Tilaan voi myös liittyä mielialan ja persoonallisuuden muutoksia, kuten masentuneisuutta, aggressiivisuutta, vainoharhoja ja aistiharhoja.
Lievät tai rajoittuneet  suorituskyvyn muutokset eivät kuulu dementiakäsitykseen.

(lyhennetty kirjasta Neuropsykologian käsitteet - sanakirja neurokliinikollle)

Jotenkin toivoisin, ettei tätä dementia-sanaa viljeltäisi laajalti MS:ään kuuluvaksi. Parempi ilmaisu on "Kognitiiviset ongelmat" (siis jos muisti pätkii ja sanat ovat  välillä hukassa)
Varmaan me kaikki tunnemme todellisia dementikkoja, ja se on tosi vakava tila. Jos MS:ää lanseerataan dementoivana sairautena, nuorten MS-potilaiden voi olla vaikea saada töitä. Harvoin tässä kuitenkaan ihan dementoidutaan. Kognitiivisia ongelmiakin voi hoitaa!
Älkää ainakaan sanoko muistin pätkiessä, että "No tämä MS tekee tätä dementiaa." Dementia ei ole yhtäkuin muistiongelma.
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #2 - 26.03.2006 - 19:59:02

No, tämä on semantiikkaa. Muistihäiriöt kuulostaa niin helpolta ja ohimenevältä.  Käsitettä "kognitiiviset ongelmat" ei tunne muut kuin psykologit.

Minä olisin taipuvainen sanomaan, että ihan samoin kuin on pilkkuja (leesioita) keskushermostossa, se voisi olla dementoivaa.  Aivojen plastisiteetin vuoksi vaurioituneen kohdan voi paikata joku lähistöllä oleva alue.

Minullakin ovat vauriot lähinnä oikean hemisfäärin puolella. Visuaalinen hahmotus, lasku- ja suunnistustaito yms. ovat menneet.

Tutkimusten mukaan älykkäiden ihmisten dementia etenee sitten edetessään supernopeasti, sillä hyvän lähtätason ja joustavuuden vuoksi on selvitty kutakuinkin.

Tutkimusten mukaan noin 60%:lla ms-potilaista on kognitiivista ongelmaa, jonka voi myös lieväksi tai paialliseksi dementiaksi luokitella.

Saatte täällä Parlamentissa ja etenkin Scheingissäkin olla sitä mieltä, että dementoituminen ei teitä koske.  Minä taas olen ylpeä siitä, että merkittävistä testeissä todetuissa muutoksista huolimatta pärjäilen näin hyvin.

Asia erikseen on sitten se, että kun iän mukanaan tuomat dementoivat muutoksset tulevat kohdalle, niin ms-aivoilla ei enää ole kovin paljon plastisiteettia, vaan romahdus tapahtuu nopeasti.

Mutta turha sitä on nyt surra, hienoa on se, miten juuri tänään asioiden kanssa pärjäillään.  Kieltäminen on pahempi juttu.  Silloin 50% energiasta menee salailuun, ja lopulla 50%:lla aivokapasiteetista ei paljoa ehdi.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #3 - 26.03.2006 - 20:01:24

Olen seurannut yhden sukulaisen dementoitumista ja hänen diagnoosin jälkeen neljä vuotta kestänyttä elämäänsä. Keuhkokuume onneksi tuli ja päästi hänet pois täältä. En totisesti haluaisi sitä kokea kenenkään lähimmäisen kohdalla uudelleen ja vielä vähemmän haluaisin, että omat lähimmäiseni joutuisivat elämään ja katsomaan mun dementoitumista. Onneksi mulla vaan joskus muisti pätkii ja se lienee aika yleistä, ainakin monet ns. terveet valittavat samasta asiasta.

Tuo, mitä sanoit Pia dementiasta puhumisesta MS-taudin oireena voi todellakin olla varsin kohtalokas asia esim. juuri työelämässä. Työnantajat ovat tottuneet, että MS-ihmiset joutuvat olemaan silloin tällöin sairauslomalla fatiikin tms. oireen takia, mutta dementia ja työelämä on huonosti yhteensopiva asia.

Greatin Aamu-tv:ssä kertoma diagnoosi pelästytti ilmeisen monet nuoret MS-diagnosoidut.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tupuna
God Member
Poissa

Juuri,kun aloin tottua
eiliseen,tuliki n tämä
päiv
Kerimäki
Vastaus #4 - 26.03.2006 - 20:04:19

Tämän 25 vuoden aikana, jona olen työnikin puolesta ollut tekemisissä MS-taudin takia, niin eteeni on tullut vain yksi henkilö, jolla MS-tauti alkoi puhtaasti dementialla, siis rajuina muistihäiriöinä, vasta myöhemmiten hänen liikkuminen vaikeutui. Tämä samainen henkilö tuli muuten myös ensimmäisenä MS-potilaana vastaani työpaikallani saatuani itse diagnoosin...

Sitten ihan sormissa luettavissa on ne tapaukset, joissa sairaus johti dementiatasoiseen oireiluun. Lieviä häiriöitä omaavia on tullut useinkin vastaan, mutta yhtä usein henkiöitä, joilla ei ole kognition kanssa mitään ongelmia.  Jos on muutoinkin korkea lähtötaso, niiin aina lievät ongelmatkaan kognitiossa ei välttämättä tule esille.

Niinkuin tuolla jossain kirjoitinkin paikallislehtemme artikkelista, jossa MS luokiteltiin dementoivaksi sairaudeksi   ja laitettiin Alzheimerin kanssa samalle viivalle. Ei pidä paikkansa! Siitä huolimatta on tosiasia, että muistikin voi vähän pätkiä MS-immeisillä varsinkin väsyneenä, kuten ylläolevissa artikkeleissakin ilmeni.

Siirry sivun alkuun

-  Ei elämä ole pelkkää iloa ja riemua, se on myös ruusuilla tanssimista...  -

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #5 - 26.03.2006 - 20:19:11

[quote author=great  link=1143390153/0#4 date=1143392342]
Kieltäminen on pahempi juttu.  Silloin 50% energiasta menee salailuun, ja lopulla 50%:lla aivokapasiteetista ei paljoa ehdi.
[/quote]
Todellinen dementikko ei voi salata tilaansa mitenkään.

Toki voi olla lievää dementiaa ja vaikeaa dementiaa, myönnetään. Lievän dementian yhteydessä en käyttäisi dementia-sanaa siinä mukana.
Rakkaan käsikirjani mukaan esim. sana "Dementoiva" = laaja-alaista älyllistä ja persoonallisuuden taantumista aiheuttava.
Jos nyt sanoisin sukulaisilleni, että tämä MS dementoi, kaikille tulisi mieleen isoisä, joka viimeisinä vuosinaan lauloi rivoja lauluja (entinen suuri hengenmies), karkaili, kyseli yhtä ja samaa uudelleen, ei tuntenut ketään, pissasi  kukkamaljakoihin ja ulosti naulakossa kenkiin..
Kyllä ihmiset ymmärtävät termin "kognitiiviset ongelmat", kun heille selittää.

Sanoit Great televisiossa, että saatat dementoitua muutaman vuoden sisällä. Itse olen sitä mieltä, että lähtötasosi on ollut niin korkea, että tunnet dementoituvasi, kun se mihin olit tottunut oli niin hyvää tasoa.
Pian dementoituva ei kirjoita sellaista kirjaa. Kyllä siinä kauemmin menee. Väitelläänkö lisää  8)
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

Tupuna
God Member
Poissa

Juuri,kun aloin tottua
eiliseen,tuliki n tämä
päiv
Kerimäki
Vastaus #6 - 26.03.2006 - 20:31:16

[quote author=Fanny  link=1143390153/0#5 date=1143392484]

Greatin Aamu-tv:ssä kertoma diagnoosi pelästytti ilmeisen monet nuoret MS-diagnosoidut. [/quote]

Great kertoikin alussa, että hänellä on MS-taudin tyyppinen demyelinoiva sairaus. Tarkka kuulija tämän varmasti ymmärsi. Ainahan on vaara tulla väärinymmärretyksi.  Greathan vain vilpittömästi kertoi omasta tilanteestaan ja omasta käsityksestään sairautensa etenemisestä, ei siis yleisellä tasolla. Luullakseni useimmat MS-immeiset kyllä yleensä tietävät, että jokaisella tämä sairaus etenee ihan yksilöllistä rataa.

Jos nyt joku on vetänyt virheellisiä johtopäätöksiä, niin silloinhan asia pitää heille korjata, tavalla tai toisella.  Aina kun on kyse tällaisesta pitkäaikaissairaudesta, niin se eittämättäkin aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa. Realistisia meidän kuitenkin pitää ainakin yrittää olla.

No joo, en minäkään usko Greatin varsinaiseen dementoitumiseen, mutta ehkä kuitenkin jonkinlaisia häiriöitä tulee olemaan.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #7 - 26.03.2006 - 20:35:07

[quote author=Fanny  link=1143390153/0#5 date=1143392484]
Greatin Aamu-tv:ssä kertoma diagnoosi pelästytti ilmeisen monet nuoret MS-diagnosoidut. [/quote]
Mistä tämä käsitys?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #8 - 26.03.2006 - 20:54:04

Suoraa linkkiä tuohon Scheringin foorumin keskusteluun aiheesta: ”Maanantaina ylellä mäsästä" en saanut, mutta siellä ovat jotkut ihmetelleet greatin mainitsemaa diagnoosia ja dementiaa. Great kirjoitti sinne myös itse ja kertoi dementian pienen pienestä mahdollisuudesta MS-taudin oireena.

Täältä -->MS-Forum ja siellä allaoleva otsikko.

”Maanantaina ylellä mäsästä"
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #9 - 26.03.2006 - 21:00:21

Hesperian sairaalan ylilääkäri (taisi olla professori) Topi Pihkanen tapasi sanoa, että "tarvitaan huomattavaa intelligenssiä, että ihminen ymmärtäisi olevansa dementoitunut".

Kyllä nämä omat muistivaurioini on monissa neuropsyksologississa testeissä mitattu. Kävinhän aikanaan myös dementiagurun Timo Erkinjuntin vastaanotolla. Muistivaurioiden paljastuminen testeissä on "avosydänkirurgiaa ilman puudutusta".

Olen myös ollut Päivi Hämäläisen vetämillä ms-muistikursseilla, ja voin kertoa tavanneeni nuorehkoja (40-50 v) vaikeasti muistihäiriöisiä ms-potilaita. Olen heitä tavannut myös Maskussa.  Se tärkeä strateginen raja on siinä, että on hiuksenhinoa tilanne, jolloin itse vielä ymmärtää olevansa dementoitunut/muistihäiriöinen.  Sitten tulee niin uskomattoman nopeasti (kaikkien minua vuosien saatossa hoitaneiden neurologien mielestä) vastaan se tilanne, kun potilas ei enää itse ymmärräkään.

Mutta...älkää nyt nähkö asiaa niin, että syyttäisin muita ms-potilaita dementoitumisesta tai kognitiivisista ongelmista.  Eihän kaikki ole pyörätuolissakaan.  Asia on vaan niinkin, että pahimmin kognitiovaurioiset eivät enää ole keskustelemassa täällä Parlamentissa.  Täällä lienee edustettuna fiksuinta joukkoa.

Mutta, aion silti pysyä ylpeästi tutkitusti tyhmänä.  Maailmassa on kyllä ihan tarpeeksi besserwissereitä, jotka aina haluavat olla oikeassa.

On ihanaa olla tyhmä oikein luvan päältä, muuten ei voisi kirjojakaan kirjoitella. Silmänisku
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #10 - 26.03.2006 - 21:09:40

No nyt kävin tuolla Fannyn linkissä lukemassa. Jotenkin iski sieluun tuo saamasi julkisuuden kääntöpuoli  Itku , Great!
Että pohditaan sairauttasi... mikähän ms-tyyppinen neurologinen sairaus sillä on?
Toisaalta siellä oli vallalla tämä oma käsitykseni: MS ei dementoi.
Silti kyse voi olla semantiikasta, kuten sanoit. Meillä on vähän eri mielikuva dementiasta.
Minulla varmaan dementia-mielikuvassa on voimakkaimpana se tutun persoonallisuuden katoaminen. Keho on sama, mutta sitä persoonaa ei ole enää, ihminen on muuttunut entisen minänsä irvikuvaksi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tupuna
God Member
Poissa

Juuri,kun aloin tottua
eiliseen,tuliki n tämä
päiv
Kerimäki
Vastaus #11 - 26.03.2006 - 21:22:20

Minullekin tuo dementia sana tarkoittaa vähän rajumpaa prosessia, kuin mitä Great kuvailet, vähän samansuuntaisesti kuin Pia. Minulla on ehkä vertailupohjana omat kokemukseni työskentelystä dementiapotilaiden osastolla ja heistä kukaan ei kyllä olisi pystynyt kirjaa kirjoittamaan. Mutta tämä ei taida olla asian ydin. Minäkin kävin Scheringin sivulla ja kyllähän siellä oli ihan oikeata tietoa jaettavissa, jos sellaista halusi saada.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

irma
Vieras

Vastaus #12 - 26.03.2006 - 21:40:28

Te puhutte tässä ketjussa nyt "dementiasta" mitä voi olla kenellä tahansa, mikä arkoittaa kansanomaista käsitystä muistihäiriöistä ym. Okea dementia on esim. Alzheimer-taudissa. Tästä käsite-erosta puhui juuri joku lääkäri radiossa viime viikolla.  

Jokainen joka tuntee dementoituneen henkilön, ymmärtää mitä eroa on meidän "dementialla" eli kognitiivisilla häiröillä ja dementia-sairaudella. Ollaan olemassaolomme suhteen ihan eri luokassa. Me sentään pystytään omaksumaan tämän hetken tietoa ja olemaan läsnä ajassa. Meillä maitopurkki on jääkaapissa eikä pesukoneessa. Me osaamme vielä kotiimme. Me tunnemme omaisemme ja työtoverit (vaikka sananhakuongelma voi hukata työtoverin nimen hetkeksi). Tästä syystä ihan vakavassa keskustelussa tulisi omistaa dementia-sana dementiasairaudelle ja puhua ms:n kognitiivisista oireista. Näin meidän kesken tietysti voidaan puhua dementiasta, niinhän moni kaduntallajaki tokaisee että kun on tuo dementia niin en muista...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

vakiovieras
Vieras

Vastaus #13 - 26.03.2006 - 22:00:11

Mielenkiintoinen keskustelu, johon omakohtaisesti koetut kognitiiviset ongelmat tuovat pikantin lisämausteen. Scheringin palstan perusteella en kuitenkaan vielä yhtyisi Fannyn kommenttiin "ilmeisen monista pelästyneistä MS-potilaista". Todennäköisempää on, että siellä on 1-2 kirjoittajaa, jotka saavat hepulin aina kun MS-tautiin liitetään jonkinlaisten älyllisten ongelmien mahdollisuus, puhumattakaan dementiasta.

Aina välillä tuntuu itse kullekin olevan vaikeaa erottaa se, mitä tämä sairaus voi pahimmillaan olla siitä, mitä se käytännössä yksilötasolla juuri tällä hetkellä on. Todennäköisesti valtaosa meistä kuitenkin elää tästä sairaudesta vallalla olevaan mielikuvaan verrattuna suhteellisen normaalia elämää vielä vuosienkin sairastamisen jälkeen. Toki taudin luonne voi muuttua rajumpaan suuntaan nopeasti ilman, että sille voi kukaan tehdä yhtään mitään. Mutta voi se kai joskus jäädä muuttumattakin. Tulevaisuudestaanhan ei kukaan varmuudella tiedä yhtään mitään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #14 - 26.03.2006 - 22:30:43

Mehän emme kaikki päädy pyörätuoliin, katetroimaan tai vaippoihin. Lyhyessä tv-haastattelussa ei ole mahdollista kertoa siitä, miten asiat saattavat olla joidenkin muiden kannalta. Oli keskityttävä omiin kokemuksiini.

Kun elokuussa 1998 menin kuukausia edeltä käsin sovittuun kontrolliin astmalääkärille, kerroin: "On nyt tällainen näköhermontulehdus, en osaa käyttää kännykkää, ajoin punaisia päin, laitoin hiustenkuivaajan jääkaappiin, puhelimen soidessa otin telkkarin kaukosäätimen käteeni, taidan olla nyt lopullisesti päästäni vialla".  Lääkäri vaan sanoi, että "Ei, tässä nyt tarvitaan nopeasti neurologia - mieluummin oikein hyvää neurologia".  Siitä se lähti.

Muilla ei ehkä ole sattunut samaan päivään riittävän montaa toiminnanohjauksen tai muistin häiriötä.  Olenkin aina niin vihainen kun vähätellään sattuuhan sitä kenelle vaan.  Sattuu ja sattuu. Mutta eniten sattuu sieluun ja mieleen kun virhetoimintojen määrä aiempaan kognitiiviseen tasoon verrattuna moninkertaistuu.

Kyllä minä muistihäiriöisten puolustamisen koen elämäntehtäväkseni, vaikka sitten pitäisi julistautua tutkitusti tyhmien profeetaksi. En siis halua puolustaa niitä, joilla ei ole muistihäiriöitä, olen vaan kaikkien niiden puolella, jotka ovat kokeneet muistihäiriöit (joka eroaa dementiasta siinä, että dementia on globaalia, eli koko nupissa, muistihäiriöt ovat periaatteessa samaa asiaa, mutta paikallisempia).

Koska minun ei tarvitse tehdä vaikutusta keneenkään, saan olla niin tyhmä kuin haluan, niin kauan kuin jaksan, olen muistihäiriöisille (niinkuin tätä alkavaa dementiaa näköjään haluatte nimittää) kasvot, joka heittää itsensä peliin.  Juuri nyt - toistaiseksi - vielä jaksan.  En osaa arvioida tulevaisuutta mutta 3-5 vuotta lienee maksimi, jonka tällä etenemisvauhdilla täällä olen keskuudessanne.

Muistivaurioiden (dementian) etenemistä on seurattu säännöllisin neuropsykologin testein, ettei tämä nyt ole ihan pelkkää mutua. On myös neurologin kanssa sovittu yksityiskohtaisesti vaiheesta, jolloin hän tekee asianajalleni paperit holhouksen alaiseksi julistamisesta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta