great_has_been
God Member

Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli:
|
Mehän emme kaikki päädy pyörätuoliin, katetroimaan tai vaippoihin. Lyhyessä tv-haastattelussa ei ole mahdollista kertoa siitä, miten asiat saattavat olla joidenkin muiden kannalta. Oli keskityttävä omiin kokemuksiini.
Kun elokuussa 1998 menin kuukausia edeltä käsin sovittuun kontrolliin astmalääkärille, kerroin: "On nyt tällainen näköhermontulehdus, en osaa käyttää kännykkää, ajoin punaisia päin, laitoin hiustenkuivaajan jääkaappiin, puhelimen soidessa otin telkkarin kaukosäätimen käteeni, taidan olla nyt lopullisesti päästäni vialla". Lääkäri vaan sanoi, että "Ei, tässä nyt tarvitaan nopeasti neurologia - mieluummin oikein hyvää neurologia". Siitä se lähti.
Muilla ei ehkä ole sattunut samaan päivään riittävän montaa toiminnanohjauksen tai muistin häiriötä. Olenkin aina niin vihainen kun vähätellään sattuuhan sitä kenelle vaan. Sattuu ja sattuu. Mutta eniten sattuu sieluun ja mieleen kun virhetoimintojen määrä aiempaan kognitiiviseen tasoon verrattuna moninkertaistuu.
Kyllä minä muistihäiriöisten puolustamisen koen elämäntehtäväkseni, vaikka sitten pitäisi julistautua tutkitusti tyhmien profeetaksi. En siis halua puolustaa niitä, joilla ei ole muistihäiriöitä, olen vaan kaikkien niiden puolella, jotka ovat kokeneet muistihäiriöit (joka eroaa dementiasta siinä, että dementia on globaalia, eli koko nupissa, muistihäiriöt ovat periaatteessa samaa asiaa, mutta paikallisempia).
Koska minun ei tarvitse tehdä vaikutusta keneenkään, saan olla niin tyhmä kuin haluan, niin kauan kuin jaksan, olen muistihäiriöisille (niinkuin tätä alkavaa dementiaa näköjään haluatte nimittää) kasvot, joka heittää itsensä peliin. Juuri nyt - toistaiseksi - vielä jaksan. En osaa arvioida tulevaisuutta mutta 3-5 vuotta lienee maksimi, jonka tällä etenemisvauhdilla täällä olen keskuudessanne.
Muistivaurioiden (dementian) etenemistä on seurattu säännöllisin neuropsykologin testein, ettei tämä nyt ole ihan pelkkää mutua. On myös neurologin kanssa sovittu yksityiskohtaisesti vaiheesta, jolloin hän tekee asianajalleni paperit holhouksen alaiseksi julistamisesta.
|