Sirputin: kyllä se voi mennä ohi!
Minulla on ollut ensimmäisenä dg-vuonna shuubi, jossa pääasiallinen oire oli tuskallinen vaikeus niellä. En meinannut löytää oikeita lihaksia, ja "pakkonielin", joten kurkku tuli tosi kipeäksi. Silloin en tiennyt MS:stä paljon. Menin arkana terveyskeskukseen kysymään, voisko tämä olla MS-oire. Lääkäri piti minulle luennon MS-taudista ("Se on sellainen pesäkekovettumatauti jne.."), vaikka en ollut mennyt kysymään sitä.
Nielemisestä hän totesi, että ihan tavallista nielutulehdusta (nielu punoitti), sitä on liikkeellä, höyryhengitystä vaan. Että ei nyt hyvänen aika MS:ssä mitään kurkkukipuja ole, MS menee raajoihin.
Myöhemmin neurologi kirjasi sen viisiviikkoisen nielemiskivun shuubiksi, ja sanoi että nieleminen voi MS:ssä olla niin vaikeaa, että nielu tulee kipeäksi. Että ihan tyypillinen MS-oire.
Siitä jäi jäljelle sellainen "hotkahdus"-oire, eli voin yhtäkkiä niellä väärään aikaan ja henki salpautuu (usein samalla sylkeä menee väärään kurkkuun). Hammaslääkärini juuri selitti, että silloin kielilihas menee takaosastaan kramppiin, ja parasta on esim. autoa ajaessa ajaa tien reunaan ja lyödä kunnolla itseään nyrkillä rintaan.
Moni teistä varmaan tietää tunteen: henki ei kulje eteen eikä taakse, vesi juoksee silmistä ja räkä nenästä. Pahinta on, jos on niellyt jotain kurkkupastillin nestettä. Voihan näin käydä terveillekin.
Yöllä, kun hotkahdus-nielaisu tulee, näen aina unta että olen niellyt purentakiskoni ja kuolen siihen. Mutta se on se kieli, jonka olen "nielaissut"