Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Ongelmat puheen tuottamisessa (Luettu 6137 kertaa)
eve
God Member
Poissa

dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Savonlinna
Sukupuoli: female
Ongelmat puheen tuottamisessa
26.04.2006 - 19:11:05

EpävarmaMinulla esiintyy vaikeuksia puheen tuottamisessa, erityisesti silloin, kun olen väsynyt (ja sitähän olen melkein aina), ja jos yritän puhua nopeasti, ja varsinkin jops tilanne on hiukan jännittävä. Joskus en meinaa löytää sanoja, tai ainakin tuntuu, että pitää keskittyä hirveän tarkasti siihen mitä aikoo sanoa. Tai sitten sanat jotenkin sotkeutuu suussani, tavut menee sekaisin, tai jotkut tavut jää pois. Olen neurologilleni maininnut asiasta, ja hän sanoi, että hänen mielestään se liittyy 'vain' väsymykseen, eikä ole varsinaista afasiaa. Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että puhevaikeudet liittyvät usein hyvin vaikeaan ms:ään,voin olla tietysti väärässä, ja neurologini ei pitänyt asiaa vakavana.
Onko muilla tällaisia oireita?
Siirry sivun alkuun

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."

IP on kirjattu

Wish
Ex-jäsen

Re: Ongelmat puheen tuottamisessa
Vastaus #1 - 26.04.2006 - 19:31:31

Minulla on vaikeuksia sanojen löytämisessä sekä saatan sanoa kertakaikkiaan väärän sanan, enää ei voi esim. lukea yhtä ja puhua toista siinä kun menee sanat sekaisin. Aika usein myös kesken lauseen katoaa ajatuksistani "punainen lanka", elikkäs en yhtään muista mitä piti sanoa. Myönnettäköön että tämä on hieman kiusallista, kotona se vielä menettelee mutta entäs muualla, jos puhuu ihan puuta heinää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #2 - 26.04.2006 - 19:42:26

Sanat ovat aika usein hukassa. Siihen vaan on suostuttava tai keksittävä uusia sanoja, jos ei nupista löydy vanhoja.  Väsyksissä tulee ensiksi selville. Sellaisen omituisen asian olen havainnut, että en koulussa ollenkaan ymmärtänyt, miten on edes teoriassa mahdollista lukea ääneen väärin.  Tällä hetkellä kuitenkin ilmeisesti hankalinta olisi ääneen luku, siinä kun on yhdistettävä näköaistimus ja puheen tuottaminen.

Löysin vanhan ketjun, jossa asioita pohditaan laajemminkin.  
http://www.mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?board=oireet;action=display;num=1042...
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #3 - 26.04.2006 - 21:10:54

Tänään on ollut oikein solkkaamispäivä... Vihainen Sanat vaihtuu ihan hassuihin, sanajärjestys kieppaa kummalliseksi...

Tuossa kun lähdin ajelemaan, katson naapurin rouvan kukkapenkkiä ja ajattelin, että pitää kertoa, miten upeasti ?? ?? kukkii. Mikä, mikä?? Hitaasti aloin kelata: keväällä ensimmäisenä nousevat leskenlehdet, juu, sinivuokkojakin kohta, tulppaanit ?? ?? Krookus! Näin olen tänään etsinyt muillekin nimiä. Rasittavaa ja tuskastuttavan hidasta.  

En ainakaan tunnusta olevani yhtään tavallista väsyneempi (juu, aina olen väsynyt) tai mitään muutakaan, millä selittäisi tämän kaiken. Joskus on pitkiä kausia, ettei ongelman ongelmaa ja joskus sitten kaikkea riittää... Kiitos kieliasun tarkituksen tämäkin teksti on joten kuten luettavissa.

Lukemisessa on sitten vielä omanlaisensa temppunsa Kieli
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Vastaus #4 - 26.04.2006 - 21:37:20

Mä ainaskin solkkaan väsyneenä. Tänäänkin vietin sairaslomapäivän iltapäivää vahaamalla autoa vaimon kanssa. Siihen tuli sitten appiukko jutteleen ja mäkin yritin. Ei siitä tullut kuin blaa-blaa juttua. Onneks vaimo hokas ja auttoi mua.

Eli on tuttua.

Menen toukokuussa neuropsykologille, mutta en tiedä kuuluuko tämä lainkaan hänen alueeseensa. Ainakin ennen hän tutki enempi tota muistihommaa.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Re: Ongelmat puheen tuottamisessasillä aika yleisä
Vastaus #5 - 27.04.2006 - 16:21:26

[quote author=esko74  link=1146067865/0#4 date=1146076640]

Menen toukokuussa neuropsykologille, mutta en tiedä kuuluuko tämä lainkaan hänen alueeseensa. Ainakin ennen hän tutki enempi tota muistihommaa. [/quote]

Kuuluu se!

Mäsillä aika yleistä tuo sanojen ja "punaisten lanknojen" katoaminen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

eve
God Member
Poissa

dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Savonlinna
Vastaus #6 - 29.04.2006 - 17:11:50

Itselläni taitaa ääneen lukeminen olla ehkä vaikeimpia juttuja, ja kuitenkin sitä erinäisissä tilanteissa teen. Toisaalta ystävät jotka kuulevat virheitä lukemisessa tietävät sairaudestani(ainakin jotkut heistä), niin ehkä sietävät solkkaukseni sen vuoksi. Välillä vaan pelottaa, että jos menee ihan epäselväksi puuroksi koko puhuminen.

Mitä tulee lauseiden katkeilemiseen ja asian unohtumiseen kesken puheen, niin tiedän ainakin joitakin terveen kirjoissa olevia puheliaita ihmisiä, joille käy aika usein niin, niin että sen ei tarvitse olla mitenkään mäsästä johtuvaa.
Siirry sivun alkuun

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."

IP on kirjattu

kulmis
Senior Member
Poissa

tasapainoilua
helsinki
Vastaus #7 - 09.05.2006 - 22:04:28

ahdistaa toi puhe asia.
kieli tuntuu paksulta ja kankealta.
sanat ovat hukassa.
Kokouksissa ja töissä ei viitsi kauheesti puhua.
Kuulostaako puheeni ihan tyhmältä?
Mitenhän tulevaisuudessa puhun?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

tuesday
YaBB Newbies
*
Poissa

diagnoosi 6/2004
Länsi-Uusimaa
Vastaus #8 - 11.05.2006 - 15:11:53

Minäkin olen useasti pohtinut, että miltä oikein kuullostan muista, kun omiin korviin puhe tuntuu sössötykseltä ja puuromaiselta solkotukselta. Olen harkinnut, että äänitän puhettani ja sitten ylhäisessä yksinäisyydessä kuuntelen. Mutta mitä apua siitäkin olisi tai yhtään mistään? Tämmöistäkö (tai vielä pahempaa)tää sitten on aina tän puhumisen kanssa? On jo pari vuotta ollutkin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta