Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 13 14 15 
Lähetä aihe Tulosta
MS ja rokotukset (Luettu 42334 kertaa)
Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Sukupuoli: female
Re: MS ja rokotukset
Vastaus #210 - 13.11.2017 - 16:58:30

Influenssarokotteen olen minäkin kyllä jo saanut työpaikallani. Turun seudulla rokotukset alkavat myöhemmin.
https://www.turku.fi/tyoikaisten-influenssarokotukset
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #211 - 13.11.2017 - 21:51:03

Influenssarokotteen otin minäkin viime viikolla ja muistaakseni olen sen ottanut joka vuosi yhtä kertaa lukuunottamatta. Taisi jäädä liian viime tippaan pähkäillessäni edellisen vuoden  haittoja ja narkolepsiatapauksia, ja sitten kun lopulta olisin sen ollut valmis ottamaan, niin sain jonkun infektion.

merikihu: en tiedä lavantaudin osalta asiasta, mutta mulla menee malarialääke reuman hoitoon, eikä ainakaan siinä ole vasta-aiheena ms-tauti tai sen lääkitys. Mutta reumaan tuo alkaa aika hitaasti vaikuttaa, joten luulen, että pitää malarian estossakin aloittaa hyvissä ajoin ennen matkaa.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Red Kite
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #212 - 13.11.2017 - 21:56:13

merikihu kirjoitti on 13.11.2017 - 16:01:11:
Ensi vuoden alussa mulla on edessä maastotöitä Kaakkois-Aasiassa. Kyselin proffalta mitä rokotteita sinne tarvitsee. Hepatiitti A ja B, lavantauti + malarianestolääkitys. Hepatiitit mulla jo on, mutta nuo kaksi muuta pitää selvittää. Onko kenelläkään mitään tietoa, onko MS tai Tecfidera noiden kanssa ongelma? Mulla on kuukauden päästä neurologi, joten kyselen siellä asiaa myös. Keltakuumetta tuolla ei ole, joten se on hyvä. Kerroin proffalle myös mun taudista eikä hän näyttänyt siitä pahemmin järkyttyneen. Sanoin, että mun tarvii vain syödä aamuin illoin lääke ja välttää infektioita. Hymiö

Lavantautirokote voi olla ongelma. Sitä on pistettävää ( typherix) ja suun kautta otettavaa (Vivotif). Pistettävää ei täällä suomessa ole saatavilla. Valmistajan mukaan immuunipuute on Vivotifin vasta-aihe, WHO:n mukaan ei. Vivotif vaatii varoajat mikrobilääkitykseen ja tiettyihin malarianestolääkityksiin (ml. doksisykliini-antibiootti). THL ohjeistaa vivotif-rokotteesta: voi antaa, jos immuunipuutos ei ole voimakas ja lavantaudin riski on merkittävä. Toisaalta THL myös kieltää elävät heikennetyt rokotteet MS-potilailta immuunivastetta heikentävän hoidon aikana.  Täh

Typherix rokote ei netin tietojen perusteella ole elävä rokote, joten se voi olla parempi vaihtoehto, jos vaan on saatavilla.

Sen verran sekavaa tuo informaatio on, että olen onnellisessa asemassa kun paikallisessa rokotuskeskuksessa on MS-potilaiden rokottamiseen erikoistunut hoitaja. Voi soittaa ja ihmetellä sinne.

Niin, malarianestosta. Siinä ei kait ole mitään erityisempää, mitä nyt kaikki lääkkeet käyvät maksan päälle. Itse luultavasti ottaisin doksisykliinikuurin, koska se on yksi niitä harvoja antibiotteja, joita allekirjoittaneen maha kestää eikä sen kanssa ole sitä riskiä, että pääsee matkalle oman päänsä sisälle ( sivuvaikutuksiin ei siis kuulu hallusinaatiot tai psykoosi, niin kuin muilla malarialääkkeillä).  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #213 - 20.11.2017 - 19:56:58

Tajusin eilen illalla että eihän mulla ole poliorokotuskaan voimassa. En edes muistanut sitä, kun en ole mihinkään sellaiseen maahan matkustanut aikoihin, mihin se tarvittaisiin. Katsoin rokotuskortistani, että olen sen saanut viimeksi 1994. Muistan joskus 2004-5 kysyneeni sitä joltain hoitajalta, mutta hän sanoi, ettei anneta ellei ole tarvetta. Ei kai tuon rokotteen ja MS-taudin kanssa ole mitään ongelmaa?
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #214 - 20.11.2017 - 20:03:57

merikihu kirjoitti on 20.11.2017 - 19:56:58:
Tajusin eilen illalla että eihän mulla ole poliorokotuskaan voimassa. En edes muistanut sitä, kun en ole mihinkään sellaiseen maahan matkustanut aikoihin, mihin se tarvittaisiin. Katsoin rokotuskortistani, että olen sen saanut viimeksi 1994. Muistan joskus 2004-5 kysyneeni sitä joltain hoitajalta, mutta hän sanoi, ettei anneta ellei ole tarvetta. Ei kai tuon rokotteen ja MS-taudin kanssa ole mitään ongelmaa?

THL:n sivuilta löytyi tietoa:

Poliorokote

Kansallisessa rokotusohjelmassa käytetään Imovax Polio -rokotetta.

- Rokote ei sisällä eläviä taudinaiheuttajia.
- Vaikuttavana aineena on kolmenlaisia kokonaisia, tapettuja polioviruksia.
- Apuaineena on sokeria, suoloja, aminohappoja, vitamiineja ja puhdistettua vettä.
- Rokotteessa ei ole tehosteaineita
- Rokote sisältää pienen määrän fenoksietanolia säilytysaineena.
- Rokotteessa on erittäin pieniä jäämiä formaldehydiä.

https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/poliorokote
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #215 - 20.11.2017 - 22:47:32

Olen kyllä ottanut elävänkin rokotteen viime touko-kesäkuun vaihteessa, mutta vaati atsatiopriinin tauotuksen, joka muutenkin sillä erää lopetettiin. Onneksi se poistui elimistöstä paljon nopeammin kuin teriflunomidi, mutta vasta neljä viikkoa rokotteen ottamisen jälkeen aloitin uuden syton.
Malarian estolääkityksessä kannattaa ottaa huomioon kuinka kauan sitä joutuu käyttämään. Reuman hoitoon käytetty malarialääke Oxiklorin ei pitäisi nostaa maksa-arvoja, eikä minulla olekaan nostanut eikä aiheuttanut mitään muitakaan sivuoireita. Pitkäaikaiskäytössä kannattaa silmänpohjat tarkistaa aluksi vuoden välein. Sen tyyppisen lääkkeen silti valitsisin itse mieluiten malarian estoonkin useiden kuukausien käyttöä silmällä pitäen.  
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #216 - 21.11.2017 - 08:18:57

Malarianestolääkitykseen vaikuttaa myös se minkälainen tautikanta paikalla on. Proffa puhui Malarone-lääkkeestä. Selvitän näitä enemmän sitten kun olen jutellut neurologin kanssa. Näillä näkymin olisin tuonne Kaakkois-Aasiaan lähtemässä joko tammikuun ihan lopussa tai helmikuun alussa. Ja olisin siellä noin maaliskuun puoliväliin asti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 13 14 15 
Lähetä aihe Tulosta