Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
kuulo (Luettu 16501 kertaa)
ansa
YaBB Newbies
*
Poissa

Oulun lääni
Sukupuoli: female
kuulo
24.03.2007 - 18:22:55

Onko tietoa, voisiko toisen korvan äkillinen kuulon heikkeneminen olla pahenemisvaiheen oire. Vasemmasta korvastani meni muutamassa päivässä kuulo aika huonoksi reilu viikko sitten. Työterveyslääkäri ei uskonut asian olevan yhteydessä ms-tautiin, sain lähetteen korvapolille.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mirkku
God Member
Poissa

Pohjois-Suomi
Re: kuulo
Vastaus #1 - 24.03.2007 - 19:00:03

Mulla rupes oikea korva tinnittämään v. -99. Työterveyshoitaja totesi tuolloin siinä selkeän kuulonaleneman. Ei mulla tietääkseni ollut mitään pahenemisvaihetta, tai ainakaan ei ollut mitään oireita. En tiedä olenko altistunut liialle melulle (ensin lapsena diskoissa ja myöhemmällä iällä yökerhoissa), vai onko kyseessä mäsästä johtuva aivoperäinen oire. Joka tapauksessa tinnitus alkoi ihan yhtäkkiä ja on jatkunut samanlaisena näihin päiviin saakka.  Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

mulperi
Full Member
Poissa

länsisuomi
Re: kuulo
Vastaus #2 - 24.03.2007 - 20:27:38

Multa heikkeni kuulo olemattomiin toisesta korvasta, terveyskeskuksesta lähete korvapolille.
Korvapolilla kuunneltiin piippailut yms. Korvatohtori lähetti magneettikuviin.
Tätä kuulon alemista oli kyllä edeltänyt silmän mustuaisen laajentuminen & kaksoiskuvat.
Ainakin mun tapauksessa, kuulon aleneminen oli pahentumisvaihe nro 2 neurologin mielestä.
Ja kolmas tuli pian perässä, toinen jalka ei totellut, kävellyt vaan raahasi perässä.

Mutta kuten monasti on todettu, yhdellä toista ja toisella muuta, HyväHomma kun sinulla on osaava työterveyslääkäri, joka antaa tarvittaessa lähetteen lisätutkimuksiin, ja sitämyötä se lähete korvapolille.
Siirry sivun alkuun

* Jos tahtoo sateenkaaren, on ensin kestettävä sade *

IP on kirjattu

Jemuli
God Member
Poissa

Hiljennä Siiri tai sun
mopo karkaa...
Vantaa
Kuulo-ongelmat
Vastaus #3 - 02.11.2004 - 21:00:19

Olen huomannut viime aikoina, että kun on ylimääräistä taustahälinää ja joku yrittää siiinä hälinässä esim. selittää jotakin, niin se hälinä syö sen puheen melko totaalisesti.
Ja sen taustahälyn ei tarvitse olla edes kovin kovaäänistäkään, niin puheesta häviää osa.

Äidilläni on huono kuulo ja olen aatellut, että voisko tää olla jotenkin perinnöllistä. Äiti oli jotakuinkin mun ikänen, kun kuulo huononi melko äkillisesti toisesta korvasta ja toinen seurasi hitaammin perässä. Menieren taudiksi sitä on veikkailtu.

Vai kuuluuko tähän mäsään kuulo-ongelmia? Kirjoissa ja oppaissa siitä ei puhuta, mutta mitä kokemuksia teillä on?

Siirry sivun alkuun

Kun yritän muistaa,unohdan!!&&   Nalle Puh

IP on kirjattu

kimmo
Vieras

Re: Kuulo-ongelmat
Vastaus #4 - 03.11.2004 - 01:07:41

Minullta on pariksi viikoksi hävinnyt kuulo kummastakin  korvasta kerrallaan ja molemmilla kerroilla kuulo tuntui palaavan normaaliksi. Nykyään korvat vinkuvat/suhisevat joskus ja vasen korva tuntuu kuulevan huonommin. Minunkin äidillä ja hänen äidillään on/oli huonompi korva, joka kuuroutuu vanhemmiten.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Ana
Junior Member
**
Poissa

Ehkä huomenna....!
Helsinki
Vastaus #5 - 03.11.2004 - 07:26:16

Jemulin teksti tuntui minusta jotenkin tutulta! Nimenomaan tämän "taustahälinän" aiheuttama ongelma. Minäkin pitkään luulin, että NO NIIN nyt multa häviää kuulokin mäsän takia, mutta näin ei ollutkaan. Vaan Maskussa neuropsykologin testien palautuskeskustelussa kävi ilmi, että minulla on keskittymisvaikeuksia sen verran, että se aiheuttaa tunteen kuin en kuulisi. Ja juuri sellaisissa tilanteissa joissa on taustahälinää esim. kaupat, bussit/ratikat/henkilöautot tai oma työhuoneeni jossa myös duunikaverit käy kahvilla samalla kun minä yritän epätoivoisesti kuulla mitä joku ihminen mulle puhelimessa puhuu. Puhumattakaan siitä, että yrittäisin kadulla kävellessä liikenteen hälinässä kuulla mitä joku toinen puhuu minulle.

Minunkin äidilläni on toisessa korvassa kuulo melkein mennyt mutta minulle aikakin selvisi, että mäsästä tämä minun "kuurouteni" johtuu eikä perinnölliistä tekijöistä.
Siirry sivun alkuun

Ana

IP on kirjattu

Ana
Junior Member
**
Poissa

Ehkä huomenna....!
Helsinki
Vastaus #6 - 03.11.2004 - 07:27:40

Siis lisäyksenä edelliseen ekaan lauseeseen, tämä nimenomaan johtuu mäsästä, mutta on hallittavissa erilaisilla keinoilla.
Siirry sivun alkuun

Ana

IP on kirjattu

kimmo
Vieras

Vastaus #7 - 03.11.2004 - 08:37:44

Minulla taustahälinä häiritsee kuullymmärtämistä varsinkin väsyneenä (aivoväsymys?) Elämä kuulostaa paljon ymmärrettävämmältä, kun liikun sisällä peeteellä!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kimmo
Vieras

Vastaus #8 - 03.11.2004 - 08:38:54

Minulla taustahälinä häiritsee kuullymmärtämistä varsinkin väsyneenä (aivoväsymys?) Elämä kuulostaa paljon ymmärrettävämmältä, kun liikun sisällä peeteellä!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

santtu5
God Member
Poissa

Helsinki
Vastaus #9 - 03.11.2004 - 10:39:47

Heh ! Kerranki joku keskustelu joka osuu nappiin kans omalla kohdalla. Kiitos Jemuli !

Meidän suvussa kaikilla ollut aina, ja on yhä, ihan ässä kuulo. Ite huomannu viimisen vuoden aikana, että kun ei oikeen taho yhtään tajuta mitä toinen sanoo, vaikka seisoo lähes vieressä.
Juokseva vesi hanasta, tiskikoneen ääni, ohi menevä auto..kaikki tavalliset asiat.
Rakas sulhokin näyttää välillä tosi kypsältä, kun esim. ruokakaupassa ollaan, ja joudun kysyyn siltä mitä? mitä ? joka jumalan lauseen jälkeen.
Sulho sanoo, että herätys! välillä, joka tietty ei kauheen kivaa ole, mutta mä en oikeesti kuule tai tajuu mitä se sanoo, ilman suurempaa ponnistusta jos on tausta melua.

Kävin kanssa Maskussa neuropsygologisessa testissä kolme vuotta sitten, ja siellä nimenomaan kognitiiviset oireet panivat mut eläkkeelle. Muistelen tässä kuitenkin, että vaikka kuulo ( taustahäly) ei haitannut sillon, niin keskittymisvaikeudet olivat ihan hurjaa luokkaa. Tietty testin aikana mulla oli gauhee darra kans  Virnistys

Lisää kuulosta puhetta ja niksejä !
tänk juu  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

Why search for the truth-just settle for a good fantasy.
santtu5  
IP on kirjattu

Nallepuh
God Member
Poissa

Munchen
Vastaus #10 - 03.11.2004 - 11:26:23

Joo-oon mäkin huomannut,että joudun usein kysymään,että mitä mitä,mutta tuntuu niin pahalta valittaa asiasta.

Varsinki nyt just,ku naapurin lapsi on kuuro,eilen sai kuulolaitteen.

Tulee vähän samalainen olo kuin joskus ku itte pohtii,ett pystyiskö käveleen tohon 2m päähän ja joku valittaa,ett on toi kynsi katkennu.

Tää on sitä suhteellisuutta,sen tajua Epävarma.

Siirry sivun alkuun

DG -92,kavelen,B jo vuodesta -96,osatyokyvyttomyyselakkeella

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 03.11.2004 - 11:26:55

Itselläni on kuulo tosi hyvä, eikä keskittymiskyvyssäkään ole havaittavissa ongelmia (mitä tuo jalan kipu nyt vähän häiritsee), mutta taustahäly on aina pahasta!

Hyväkuuloisena on häiritsevää, jos lähistöllä joku yrittää kuuiskailla, kuulen kuiskauksen JA sen mitä minulle puhutaan.

Eli lähelläni ei todellakaan kannata kuiskutella salaisuuksia, kuulen ne kuitenkin ja mikä pahinta (kuiskaajalle) muistan ne myös!

Isot äänet ovat minulle kauhistus, ihan fyysisesti sattuu, vaikka minne, taustahäly häiritsee, jos annan sen häiritä, useimmiten ei.

Minulla olivat molemmat vanhemmat huonokuuloisia, mutta siinä oli kysymyksessä meluhaitat, ei mikään muu.

Psst...on ihan kivaa  kun kuulee...

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #12 - 03.11.2004 - 11:32:56

Mun kuuloa ei ole koskaan testattu, mutta kuulo on selvästi huonontunu ja sen huomaa! Joudun esim. säätämään tv:n äänen paljon kovemmalle kuin muut. Epäselvää puhetta en kuule ollenkaan vrt. Kimi Räikkönen ja lähes kaikissa suomalaisissa telkkariohjelmissa toivoisin olevan tekstin.

Aluksi mä vaan naureskelin tälle toteamalla, ettei vanhuus tule yksin, nykyisin mun huonokuuloisuuden huomaavat jo mies ja poika ja varsinkin poika, joka puhuu hyyyvin epäselvästi, muistaa siitä myös huomauttaa.

Tasapaino mulla oli aikaisemmin aika huono ja epäilin jo saaneeni Menierin taudin. Nyt on tasapaino saatu aika hyvään kuntoon, mutta kuulo senkun huononee.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Leena62
God Member
Poissa

Surkoot hevoset, niillä
on suuremmat päät
Vantaa; s.E-P; dg4/02; RRMS
Vastaus #13 - 03.11.2004 - 11:45:54

Eiköhän se mäsä voi ihan tuohon mitattavaankin eri taajuuksien kuulemiseen vaikuttaa. Jos kerta näköhermotulehdus on yleinen oire, niin miksei sitä jokunen plakki saata asustaa yhtä hyvin kuulohermossa tai kuuloaistimuksia prosessoivissa aivojen osissa.

Jos mut laitetaan siihen klassiseen piip-piip -kuulontutkimusvekottimeen, niin mulla on molemmissa korvissa täysin normaali kuulo.

Kuitenkaan mä en ymmärrä puhelimessa puhutusta asiasta mitään, ellei se luuri ole vasemmalla korvalla!

Yleinen taustahäly selvästikin estää kuulemasta sellaista, mitä ei tiedä odottaa. Esimerkiks just toi kun kaupassa toinen huikkaa seuraavasta hyllyvälistä, että oliko se suodatinpussin koko nyt 102 vai 1x4. Ihan sama jos se huutais toiselta planeetalta...

Mut pahin on se, kun yrität täysillä keskittyä olemaan mukana jossain keskustelussa eikä se taustamelun (esim. suuren väkijoukon puheensorina) takia onnistu, vaikka yrittäisit kuuntelemisen ohella lukea huulilta ja tulkita ilmeitä. Kun oikein yrität pinnistellä ja pysyä valppaana eikä ymmärtäminen silti onnistu, niin iskee lopuksi lähes paniikki. Eli ei kykene poimimaan siitä ärsyketulvasta oleellisia asioita ja jos jotain vielä onnistuukin napsimaan, niin ei osaa niitä päässänsä prosessoida niin että voisi osallistua keskusteluun tai muistaa siitä kuulemastaan vielä minuutin päästä jotain.

Näistä meillä oli aikaisemminkin keskusteluketjuja, mutta en nyt jaksa kaivaa...

Sitten vielä se valmis pohjaväsy (fyysinen tai psyykkinen) on pomminvarma tuholainen kaikelle keskittymiselle.

Kotiseudulta on peräisin seuraava sopiva sanonta:
"Mun on niin väsy, etten jaksa korviani kantaa"
Tulkintoja siitäkin saa tietysti irti monenlaisia...  Pyöritä silmiä

Siirry sivun alkuun

Paljon järkeä me tarvitsemme, ja pisaran hulluutta
elääksemme huomiseen ja huomisen yli. (Lassi Nummi)

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #14 - 03.11.2004 - 14:16:37

Olen nyt istunut aamupäivän Korvaklinikan kuulontutkimuksissa, kymmeniä kertoja olen ollut ennenkin.

MS-plakit voivat siis osua myös kuulohermon alueelle. Silloin voi olla lisänä myös enentyneet tasapainovaikeudet.  Sitä heikentynyttä kuuloaan ei kannata kotioloissa mietiskellä, vaan terveyskeskuksen kautta varata aika kuulontutkimukseen, joka on aika helppo juttu.  Välikorvan viat helpostikin selviävät.

Sitten jos vikaa on enemmänkin kuulohermon ja sisäkorvan alueella, meluisassa ympäristössä kuulee huonommin.  Kuulotutkimus tehdään siten, että toiseen korvaan laitetaan suhinaa ja sitten katsotaan minkä verran piippauksia kuulee.

Kotioloissa voi helposti tehdä jonkin hyväkuuloisen läsnäollessa vaikka radion kanssa (mieuiten puheohjelma) kokeen, että katsoo, minä verran ääntä on lisättävä, että itsekin kuulisi.  Jos ero tuntuu merkittävältä, niin ei sitten muuta kuin kuulotutkimuksiin.

Sitten on taas ihan eri juttu kognitiiviset puheen seuraamis- ja ymmärtämisvaikeudet.  "Taustahälyä" voi olla myös aivan hiljaisessa ympäristössä.  Tarvitsee vain intensiivisesti ajatella jotain muuta asiaa, niin ei "kuule" mitä sanotaan.   Tämä on sitten sitä ns. toiminnanohjausta, joka terveillä ihmisillä toimii automaattisesti, toisilla paremmin, toisilla huonommin.  Asialla on kaksi puolta, on hyvä, jos pystyy keskittymään, mutta ei ole mukavaa lähiympäristön kannalta, jos kaiken aikaa menee jutut ohi.  Tähän ei nyt sitten ole muuta konstia tiedossa kuin Exelon ja riittävästä levosta huolehtiminen.

Erotusdiagnostiikka ms:n ja muiden korvasairauksien välillä on monesti hankalaa.  Jos on mahdollista, voi heti ensi käynnillä mennä yksityissektorilla otoneurologian erikoislääkärille.  Ko. erikoislääkäri hallitsee myös kuuloon liittyvän neurologian.   Otoneurologi ei ole yhtään sen kalliimpi kuin tavallinenkaan korvatautien erikoislääkäri.  (Ovat etenkin huimaus- ja tasapainoasioissa tosi taitavia, joka ei nyt liity tähän muulla tavoin, kuin että tasapainohan asustaa siellä sisäkorvassa).

Ainakin HYKS:in kuulokeskukseen jonot ovat kolme vuotta, että kannattaa panna asia vireille aika pian.  Huonokuuloisuus on oikotie dementoitumiseen, ettei kannata vähätellä asian merkitystä.

Toivottelee nimimerkki: ensimmäinen kuulonparannusleikkaus 19-vuotiaana ja jo 20 vuotta kuulolaitteen käyttöä.   Kuulolaitetta ei muuten yleensä ollenkaan ihmiset huomaa, monet ovat tunteneet minut vuosikausia, eivätkä ole ikinä hoksanneet koko vehjettä.

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta