Eiköhän se mäsä voi ihan tuohon mitattavaankin eri taajuuksien kuulemiseen vaikuttaa. Jos kerta näköhermotulehdus on yleinen oire, niin miksei sitä jokunen plakki saata asustaa yhtä hyvin kuulohermossa tai kuuloaistimuksia prosessoivissa aivojen osissa.
Jos mut laitetaan siihen klassiseen piip-piip -kuulontutkimusvekottimeen, niin mulla on molemmissa korvissa täysin normaali kuulo.
Kuitenkaan mä en ymmärrä puhelimessa puhutusta asiasta mitään, ellei se luuri ole vasemmalla korvalla!
Yleinen taustahäly selvästikin estää kuulemasta sellaista, mitä ei tiedä odottaa. Esimerkiks just toi kun kaupassa toinen huikkaa seuraavasta hyllyvälistä, että oliko se suodatinpussin koko nyt 102 vai 1x4. Ihan sama jos se huutais toiselta planeetalta...
Mut pahin on se, kun yrität täysillä keskittyä olemaan mukana jossain keskustelussa eikä se taustamelun (esim. suuren väkijoukon puheensorina) takia onnistu, vaikka yrittäisit kuuntelemisen ohella lukea huulilta ja tulkita ilmeitä. Kun oikein yrität pinnistellä ja pysyä valppaana eikä ymmärtäminen silti onnistu, niin iskee lopuksi lähes paniikki. Eli ei kykene poimimaan siitä ärsyketulvasta oleellisia asioita ja jos jotain vielä onnistuukin napsimaan, niin ei osaa niitä päässänsä prosessoida niin että voisi osallistua keskusteluun tai muistaa siitä kuulemastaan vielä minuutin päästä jotain.
Näistä meillä oli aikaisemminkin keskusteluketjuja, mutta en nyt jaksa kaivaa...
Sitten vielä se valmis pohjaväsy (fyysinen tai psyykkinen) on pomminvarma tuholainen kaikelle keskittymiselle.
Kotiseudulta on peräisin seuraava sopiva sanonta:
"Mun on niin väsy, etten jaksa korviani kantaa"
Tulkintoja siitäkin saa tietysti irti monenlaisia...