Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Kuinka paljon otat D-vitamiinia per vrk?

« Viimeisin muokkaaja: on: 31.01.2008 - 20:52:53 »

Sivu: 1 2 3 4 ... 6
Lähetä aihe Tulosta
D-vitamiini lisien käyttö? (Luettu 105054 kertaa)
Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Sukupuoli: female
Re: D-vitamiini lisien käyttö?
Vastaus #15 - 26.03.2007 - 11:38:10

elisa kirjoitti on 26.03.2007 - 10:29:11:
Jokainen popsikoon lisäravinteita/ vitamiineja niin paljon kuin rahapussi kestää, se on jokaisen oma asia. Mutta niillä tuskin on radikaalisti korjaavaa vaikutusta, koska sehän olisi varmasti jo käypänä hoitona. Nykyään se on hyvä business.

Tässä asiassa olen aivan eri mieltä. Olen nyt v. 2006 tammikuun alusta lähtien syönyt vitamiineja ja hivenaineita. Voin tällä hetkellä hyvin, uusia oireita ei ole tullut, siihen saakka niitä ilmaantui pari kertaa vuodessa ja kaikki oireet jäivät pysyviksi.

Vitamiinit eivät tietenkään paranna tai korjaa jo olemassa olevia sairauksia, mutta uskon niiden ehkäisevän / vähentävän uusien sairauksien syntyä. Neurologi määräsi aikoinaan Kalcipos D – tabletteja osteoporoosin estoon, luunmittausta ei lääkäri pidä tärkeänä kohdallani kuin aikaisintaan 65 vuoden iässä.

Mistä olet elisa saanut sellaisen käsityksen, että vitamiinit parantaisivat sairauksia? Tutkimukset, joita D-vitamiinin kohdalla on tehty, ovat nimenomaan näyttäneet, että D-vitamiinin riittävä määrä elimistössä ehkäisee eri sairauksien puhkeamista, ei paranna mitään.

elisa kirjoitti on 26.03.2007 - 10:29:11:
Terveellinen, monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio ei ole korvattavissa pillereillä.
Omissa ruokailutottumuksissani on paljon parantamisen varaa, koska minä syön suklaata kuin leipää toisinaan.

Syön terveellisesti, mutta mittausten mukaan, ei elimistöni ennen vitamiinien lisäystä, pystynyt kuitenkaan syömästäni ravinnosta imeyttämään riittävästi vitamiineja ja hivenaineita.

Kalliiksi tämä tulee, mutta olen sen sijaan jättänyt pois joitakin nautintoaineita. Elämässä on tehtävä valintoja ja niitä olen joutunut tekemään. En syö suklaata, en tupakoi enkä käytä alkoholia.

Kukin eläköön hyväksi katsomallaan tavalla! Pusu
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Rebekka
God Member
Poissa

"Se parhaiten nauraa,
kellä vahvin lääkitys"

Helsinki
Vastaus #16 - 26.03.2007 - 12:07:34

Oon luontaistuotekaupan hyvä asiakas. Juustoinen Käytän heidän tuotteitaan; vitamiineja ja ravintolisiä. Käyn akupunktiossa säännöllisesti ja pyrin noudattamaan hänen kiinalaisen lääketieteen oppejaan. Tiedän, että sairaus on mut "hurauttanut"   Kieli, mutta mielummin tämä vaihtoehtohoito kuin piikittäminen Nolostunut En anna kaikkea kunniaa mun suht` hyvälle voinnille tälle valinnalle vaan uskon, että mun mäsä on tällä hetkellä, onneksi, *koputtaa puuta* rauhallinen.

Kalliiksi tulee, kyllä. Oon vanha nikotinisti, joten hoitoon menevät rahat on mun vanhat röökirahat. Ja koska jatkuvasti yritän syödä kevyemmin ja vältän herkkuja, menee ne rahat nyt luontaistuotekauppaan. Suurin piirtein.  Silmänisku

Neurolle en oo tästä hoidosta kertonu, koska eivät tällaisiin hoitoihin usko. Enkä jaksa kuunnella "varoituksen" sanoja.  Nolostunut Kieli

Jokainen uskoo mihin uskoo ja jokainen hoitaa omaa mäsäänsä miten hoitaa... Juustoinen
Siirry sivun alkuun

Dg 11/02, RR, ei lääkitystä, töissä.

Met Lapin tytöt olemma tämmösiä: Meän kanssa on niin helppoa olla, saa olla justihin niinku met sanomma! Silmänisku

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #17 - 26.03.2007 - 12:51:59

Fanny kirjoitti on 26.03.2007 - 11:38:10:
Olen nyt v. 2006 tammikuun alusta lähtien syönyt vitamiineja ja hivenaineita. Voin tällä hetkellä hyvin, uusia oireita ei ole tullut, siihen saakka niitä ilmaantui pari kertaa vuodessa ja kaikki oireet jäivät pysyviksi.

Hyvä, että vointisi on parempi tällä hetkellä. Hymiö
Lainaus:
Neurologi määräsi aikoinaan Kalcipos D – tabletteja osteoporoosin estoon, luunmittausta ei lääkäri pidä tärkeänä kohdallani kuin aikaisintaan 65 vuoden iässä.

Neurologin määräämät nappulat ovat hiukan eri asia kuin summanmutikassa ostetut pillerit luontaistuotekaupan hyllyltä.
Lainaus:
Mistä olet elisa saanut sellaisen käsityksen, että vitamiinit parantaisivat sairauksia?

Ihan noin suoraan en mielestäni kirjoittanut, sitä en ainakaan tarkoittanut, vaan esim. tässä meidän mäsässä ei enää jälkeenpäin pystytä korjaamaan tilannetta, jos nuoruusiässä on jäänyt D- vitamiinin saanti vähän retuperälle.
Lainaus:
Tutkimukset, joita D-vitamiinin kohdalla on tehty, ovat nimenomaan näyttäneet, että D-vitamiinin riittävä määrä elimistössä ehkäisee eri sairauksien puhkeamista, ei paranna mitään.

Tässä ketjussa oli kuitenkin käsittäkseni puhe D- vitamiinista ja MS- taudista, ei kaikista mahdollisista sairauksista ja niihin liittyvistä vitamiineista.
Lainaus:
Syön terveellisesti, mutta mittausten mukaan, ei elimistöni ennen vitamiinien lisäystä, pystynyt kuitenkaan syömästäni ravinnosta imeyttämään riittävästi vitamiineja ja hivenaineita.

Sinulla on hyvä tilanne, koska tilanteesi on kontrolloitua.
Lainaus:
Kalliiksi tämä tulee, mutta olen sen sijaan jättänyt pois joitakin nautintoaineita. Elämässä on tehtävä valintoja ja niitä olen joutunut tekemään. En syö suklaata, en tupakoi enkä käytä alkoholia.

Jos rahapussissa riittää valuuttaa tottakai ne kannattaa käyttää itselleen parhaimmalla tavalla. Valinnat ovat jokaiselle tuttuja. Silmänisku

Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #18 - 26.03.2007 - 13:42:19

Minäkin ajattelin ennen että perusruoka riittää ja vitamiinilisiä ei tarvita. Ajan saatossa ajatteluni on muuttunut lisäravinne myönteiseksi. Toki on tärkeämpää huolehtia hyvästä ravinnosta ja lisät sitten täydentävät. D-vitamiinia on jo vähän vaikea saada pelkästään ruuasta jos syö niinkuin keskiverto kansalainen syö. Toisaalta auringostahan sitä saisi, mutta eihän se tänne paljoa paista.. ja silloin ku paistaa joutuu olemaan tunkkaisessa toimistohuoneessa  Vihainen
Se on varmaan tuhannen taalan kysymys, että onko d-vitamiini vajeen korjauksesta hyötyä mäsän suhteen? Vaatinee varmaan laajaa tutkimusta pitkällä aikavälillä. Joka tapauksessa uskon täysillä siihen että jos ihmisellä on d-vitamiini arvot liian alhaalla niin hän hyötyy kun se arvo korjautuu. Hyvähän se olisi jos lääkärit kartoittaisivat vaikka kaikilta esim. d-vitamiini pitoisuuden ja sitten todennäköisesti määräisivät d-vitamiinia.. mutta kun sellainen maksaisi valtavasti, joten yleisenä käytäntönä sitä ei tehdä. Vaimoni pyysi d-vitamiini pitoisuuden mittausta tk lääkäriltä, mutta lääkäri ei antanut lähetettä laboratorioon. Ohjasi kyllä asiassa oman neuron puoleen. Etukäteen veikkaan että oma neuro ei taida innostua tästä d-vitamiini pitoisuuden mittaamisesta. Täytyy muistaa että "raha pyörittää maailmaa" periaate heijastuu voimakkaasti myös terveydenhoidon piirinkin.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 26.03.2007 - 17:04:31 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

zx
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 26.03.2007 - 14:00:35

Fanny kirjoitti on 26.03.2007 - 11:38:10:
Tässä asiassa olen aivan eri mieltä. Olen nyt v. 2006 tammikuun alusta lähtien syönyt vitamiineja ja hivenaineita. Voin tällä hetkellä hyvin, uusia oireita ei ole tullut, siihen saakka niitä ilmaantui pari kertaa vuodessa ja kaikki oireet jäivät pysyviksi.

Mä kans tota otan, hiven ainetta  Silmänisku

Ja sitten ettei totuus unhottuis

Oluen hyötyjä

•      Vähentää riskiä sairastua sydänsairauksiin
•      Auttaa pitämään verenpaineen alhaisena ja vähentää sydänkohtausten riskiä
•      Edistää immuunijärjestelmän toimintaa ja vähentää aikuisväestön infektioita
•      Estää tulehduksia ja näin auttaa sydämen hyvinvointia
•      Auttaa osteoporoosin ehkäisyssä lisäämällä luuntiheyttä
•      Humalan sisältämät flavonoidit edistävät syövän ehkäisyä
•      Vähentää riskiä sairastua dementiaan
•      Voi ehkäistä sairastumista kakkostyypin diabetekseen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #20 - 26.03.2007 - 17:29:42

Rebekka kirjoitti on 26.03.2007 - 12:07:34:
Neurolle en oo tästä hoidosta kertonu, koska eivät tällaisiin hoitoihin usko.

Luulen lähinnä, etteivät neurologit  ota kantaa, koska kyse ei ole lääketieteestä. Ja kun luontaistuotteita ei ole samalla tavalla tutkittu kuin lääkkeitä.
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #21 - 26.03.2007 - 17:34:37

Lainaus:
Vaikka ihmisellä on jokin krooninen sairaus, niin siitä huolimatta terveet elämäntavat ei ole huono valinta tai pyrkimys.

Tuntuu siltä, että ne terveet elämäntavat ovat juuri tässä taudissa hyvinkin merkittäviä.
Siirry sivun alkuun

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #22 - 26.03.2007 - 18:04:43

Tällä hetkellä 49 ottanut osaa kyselyyn, kohtuu hyvin. Katson vielä tämän viikon ja sitten katsotaan miltä taulukko näyttää. Sen verran voin sanoa että kärjessä on erittäin tasainen kolmikko  Viileä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Teati
God Member
Poissa

"And this above all; to
Thyne own self be true"

Etelä-Kymenlaakso
Vastaus #23 - 26.03.2007 - 19:47:20

Hunns kirjoitti on 26.03.2007 - 17:34:37:
Lainaus:
Vaikka ihmisellä on jokin krooninen sairaus, niin siitä huolimatta terveet elämäntavat ei ole huono valinta tai pyrkimys.

Tuntuu siltä, että ne terveet elämäntavat ovat juuri tässä taudissa hyvinkin merkittäviä.

Täällä myös yksi tämän ajatuksen kannattaja! Hymiö
Siirry sivun alkuun

"Always look on the bright side of life... if life seems jolly rotten, there's something you've forgotten..."&&&&ekat "selkeät" oireet 09/03, dg 01/04, RR, Copa(kokeiltu Rebif), op-töissä, ei apuvälin

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #24 - 26.03.2007 - 22:41:56

Tuossa aiemmin oli pohdintaa siitä, että onko d-vitamiinista hyötyä kun ms-tauti on jo puhjennut. Ashton Embry toteaa d-vitamiinista seuraavaa:

1) MS systemically becomes more common as vitamin D supply systematically decreases with increasing latitude. This is most important because vitamin D supply provides by far the best explanation for the pronounced N-S gradient in MS prevalence. [enclosures 5,6,8]

2) MS rates are significantly lower in coastal communities that eat a lot of fish (the main dietary source of vitamin D), as compared with that of neighboring farming communities. [enclosures 5,6]

3) Immunological studies show that vitamin D hormone suppresses inflammatory reactions which characterize MS. [enclosures 5,6]

4) Six months of vitamin D supplementation in MS patients significantly lowered the level of an inflammatory cytokine (IL-2) and significantly increased the level of a suppressor cytokine (TGF)

5) Injection of vitamin D hormone prevents and halts EAE progression in laboratory animals. [enclosure 6]

6) There is a very close, inverse correlation between seasonal changes in MRI-determined disease activity and seasonal changes in vitamin D supply and consequent blood levels of circulating hydroxyvitamin D. [enclosure 7]

7) Individuals with a high exposure to sunlight have a significantly lower risk of MS but a significantly higher risk of skin cancer. This finding was independent of country of origin, age, sex, race, and socioeconomic status. [enclosure 6]

Mikäli väittämiin on uskominen niin d-vitamiinia kannattaisi säännöllisesti ottaa vaikka tauti on jo diagnostisoitu. Annostelu on sitten se asia erikseen.

Voimia teille kaikille  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Vastaus #25 - 27.03.2007 - 11:54:06

Minulle annettin jo nuorena aika suuri vastuu hoitaa omat syömiset ja tyhmänä lapsena/teininä luulin että riittää kunhan ei ole nälkä. Olen syönyt vuosikausia ajoittain erittäin yksipuolisesti ja vieläkin on päiviä kun en syö tarpeeksi hyvin (en näköjään ole tullut iän kanssa fiksummaksi..) mutta yritän hieman korvata tilannetta syömällä lisäravinteita.

Tiedän ettei ne korvaa hyvää ruokavaliota mutta toivon että ne hieman paikkaavat tilannetta, ja niin ne vaikutta tekevänkin. Olo on kohentunut merkittävästi siitä kun aloitin. Pelkästään vitamiinit ja rasvahapot eivät välttämättä tule niin kalliiksi käyttää mutta tietysti jos monta eri sorttia, niin kyllä niistä tulee hintaa. Vammaistuki ei minulla riitä korvaamaan kaikki menot mutta en uskalla lopettaa, ainakaan tiettyjen tuotteiden käyttöä.

Joku kirjoitti että on liian myöhäistä kun on pahat housuissa. Olen eri mieltä. Jos on tulossa lisää, niin kannatta kyllä pitää kiirettä ettei tule vielä isompi vahinko. En syö lisäravinteita siksi että luulen niitten parantavan mitään mutta toivon että ne estää ettei tule lisää vahinkoa ja vaikuttaa siltä että ne minulla niin toimiikin. Parempi olo on vain plussaa.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

irma
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #26 - 27.03.2007 - 13:25:55

Hyvä Cud, harjoittele nyt kuitenkin normaalien hyvien elintarvikkeiden valmistusta ruuaksesi. Kerran-pari viikossa kalaa, kaikki paistorasva rypsiöljyä, vähärasvaisia maitotuotteita, tuoresalaattia ja ruuan mukana kasviksia, nauti hedelmistä, juo Cvitaminoituja tuoremehuja. Löydät taatusti uusia makunautintoja. Kaikkiea monipuolisesti. Pikapaista vaikkapa lisukkeeksi porkkanan, paprikan ja sipulin seosta. Vältä sokerilimsaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

zx
Ex-jäsen

Vastaus #27 - 27.03.2007 - 13:46:43

irma kirjoitti on 27.03.2007 - 13:25:55:
Kerran-pari viikossa kalaa, kaikki paistorasva rypsiöljyä,

ja kekä prkl paistaa suomalaisen järvikalan (rypsi)öljyssä  Vihainen Vihainen hyi halvatti Kieli
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #28 - 27.03.2007 - 18:48:47

Lainaus:
irma kirjoitti on 27.03.2007 - 13:25:55:
Kerran-pari viikossa kalaa, kaikki paistorasva rypsiöljyä,

ja kekä prkl paistaa suomalaisen järvikalan (rypsi)öljyssä  Vihainen Vihainen hyi halvatti Kieli

Höyrykypsennä se kala! Tai ainakin se järvi!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

zx
Ex-jäsen

Vastaus #29 - 27.03.2007 - 19:11:00

Hunns kirjoitti on 27.03.2007 - 18:48:47:
Höyrykypsennä se kala! Tai ainakin se järvi!

Kermassa hauduttaa ja voissa paistaa, sitä syö vaikka kuhaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 ... 6
Lähetä aihe Tulosta