Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Kuinka paljon otat D-vitamiinia per vrk?

« Viimeisin muokkaaja: on: 31.01.2008 - 20:52:53 »

Sivu: 1 ... 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta
D-vitamiini lisien käyttö? (Luettu 105022 kertaa)
Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Sukupuoli: female
Re: D-vitamiini lisien käyttö?
Vastaus #75 - 02.08.2008 - 00:59:35

adam97 kirjoitti on 01.08.2008 - 16:13:55:
Lisäksi käytän B-vitamiinia, koska se on ns. "hermostovitamiini".

Hyvä että liikut paljon, adam97; se on hyväksi tämän taudin hoidossa.

Viitsisitkö tarkistaa b-vitamiinivalmisteesi B6-vitamiinin eli pyridoksiinin määrän? Päivittäinen suositusannos on 2 mg. Vaikka b-vitamiini onkin vesiliukoinen, sen roimat yliannostukset voivat aiheuttaa myrkytysoireita, ei aina kovin hirveitä sellaisia, mutta kuitenkin.  Useissa käsikauppavitamiineissa, mm. NeurobionFortessa, sitä on liikaa. Lue seuraava juttu.

klikkaa tästä
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #76 - 02.08.2008 - 17:26:02

Kiitos hunns hyvästä linkistä! Olen v. 2006 alusta käyttänyt Neurovitania 1 kapseli/vrk. Siinä näkyy olevan pyridoksiinia 250 mg/kapseli.

Tuntopuutokset olivat jo ennen Neurovitanin aloittamista. Tunnottomuus on lisääntynyt, mutta en tiedä onko syynä MS vai Neurovitan. Pintatunto puuttuu kokonaan ja värinätunto puuttuu kaikista raajoista proksimaalitasolta eikä kiputuntoa myöskään ole.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Vastaus #77 - 07.08.2008 - 17:34:27

Kiitos todella hunns minulta myös. Olen ollut B-vitamiinien ahkera käyttäjä jo vuosia.
Suosituksen aikoinaan sain hyvin tunnetulta neurologilta.
Luettuani linkin ja purkkejani katsellessani huomasin, että liika on liikaa asiassa kuin asiassa.

D-vitamiinilisiä en käytä, syön kalaa noin kaksi kertaa viikossa (=lemppariruokaa).

AA-formulaa olen kokeillut jonkinverran ja minulle se tuntui antavan liikaakin energiaa!

Eiköhän normaalia ruokaa syövä pärjäile ilman lisiäkin? Silmänisku
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

adam97
Junior Member
**
Poissa

Koira -ihmisen paras ystävä!

Länsi-Suomi, Pohjanmaa
Vastaus #78 - 19.08.2008 - 14:23:39

Hunns kirjoitti on 02.08.2008 - 00:59:35:
Hyvä että liikut paljon, adam97; se on hyväksi tämän taudin hoidossa.

Viitsisitkö tarkistaa b-vitamiinivalmisteesi B6-vitamiinin eli pyridoksiinin määrän?

Hei Hunns!

Sorry kun kesti tämä vastaaminen, mutta mulla vähän kesti opetella, kuinka lainaan sinun kirjoittamaa tekstiä  Silmänisku

Joo, enpä tiedä, mitä sitten teen, jos joskus tulee sellainen päivä, ettei voi liikkua ja harrastaa  Vihainen ?!?! Mulla varmaan hajoo pää!!!!

Käytän Neuromax Forte-nimistä B-vitamiini valmistetta ja siinä on 200 mg B6-vitamiinia, mutta mä tapaan puolittaa tabletin, joten käytän päivittäin 100 mg B6-vitamiinia... Sekin lienee liikaa...  Surullinen

Kiitos muuten tuosta hyvästä linkistä...  Hymiö

Siirry sivun alkuun

3/2006 eka pahis (kieli ja poski oikealta puolelta puutui)
1/2008 toka pahis (molemmat jalat nilkoista alaspäin puutui)
10/2008 diagnoosi
Ei vielä lääkitystä
Vointi hyvä (ainakin vielä)

IP on kirjattu

amok
Ex-jäsen

Vastaus #79 - 12.09.2008 - 17:15:12

Lainaus:
kossut kirjoitti on 18.05.2007 - 23:23:54:
olen ollut ulkotöissä 20 vuotta, mutta ei näköjään D-vitamiini piisannu Vihainen tulos ms-tauti  Vihainen

Näillä korkeuksilla jää auringosta saatavat d-vitamiinipitoisuudet riittämättömiksi talvikuukausina. Joku näsä sanoi joskus että "jos ihminen olisi tarkoitettu näin pohjoiseen, niin meille kasvaisi turkki"  Virnistys Jotkut tutkijat väittävät että ihmisen perustarve per vrk olisi 100 mcg... ja saantisuositus on 10 mcg!  Pelästynyt  

Eräissä tutkimuksissa suositellaan että d-vitamiini pitäisi lisätä hoitosuosituksiin.
CONCLUSION : The strong associations between disability, sun exposure and vitamin D status indicate that reduced exposure to the sun, related to higher disability, may contribute to the high prevalence of vitamin D insufficiency found in this population-based MS case sample. Active detection of vitamin D insufficiency among people with MS and intervention to restore vitamin D status to adequate levels should be considered as part of the clinical management of MS.

Syökää vaan sitä D:tä, ja paljon! Jenkeissä halutaan nostaa suositusta reilusti.

Edit: oho, sehän olikin vanha uutinen, mutta ajankohtainen ainakin Suomessa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

eve
God Member
Poissa

dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Savonlinna
Vastaus #80 - 05.10.2008 - 16:18:58

Syön Omega 100 kapseleita, yleensä yhden päivässä, jos muistan. Siinä on vain 7,5mikrogrammaa D-vitamiinia. Olen ajatellut alkaa käyttää erillistä D-vitamiinia nyt kun on pimeä vuodenaika.

Kalaa syömme noin 2 kertaa viikossa.

Viime syksynä Peurungassa ms-liiton kuntiutuskurssilla vieraillut lääkäri kertoi tutkimuksesta jonka mukaan keväällä syntyneet sairastuvat useammin ms-tautiin kuin syksyllä syntyneet, johtuen äidin raskaudwenaikaisesta D-vitamiinin vajauksesta. Voi olla että se on jo vamha uutinen, mutta laitoin nyt kuitenkin.
Olen tosi iloinen, että mun poika on syntynyt syksyllä.
Siirry sivun alkuun

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."

IP on kirjattu

P.laakso
YaBB Newbies
*
Poissa

liika on liikaa ja kohtuus
liian vähän.
Kanta-Häme/Riihimäki
Sukupuoli: male
Vastaus #81 - 21.01.2009 - 09:06:14

en käytä menee maha sekaisin
Siirry sivun alkuun

dg 1991, eläkkeellä heti dg jälkeen, ei lääkkeitä kuitenkaan,nyt ollut 1.5v oireita jalat tönkkönä

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #82 - 17.02.2009 - 14:28:23

elisa kirjoitti on 26.03.2007 - 10:29:11:
Mutta niillä tuskin on radikaalisti korjaavaa vaikutusta, koska sehän olisi varmasti jo käypänä hoitona.

Terveellinen, monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio ei ole korvattavissa pillereillä.

Omat kokemukset lisäravinteista on erittäin positiivisia ja minun tapauksessa ne on tavallaan käynyt hoitona. Lisäravinteiden ansiosta voin tänään paremmin kuin koskaan aijemmin. Kalliiksi ne tulee mutta kun ottaa huomioon miten elämänlaatu on muuttunut, sanoisin että se on pieni hinta. Etuna lääkkeihin on myös sivuvaikutusten puute ja yleensä halvempi hinta. Terveellistä ravintoa ei voi korvata pillereillä mutta harva oikeesti syö tarpeeksi monipuolisesti ja se käy yhä vaikeammaksi. Terveellinen ruoka on kaiken perusta ja lisäravinteet ovat hyvä lisä siihen. Lisäravinteiden teho on hyvin yksillöllistä, kuten myös ravinto ja lääkkeet.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #83 - 17.02.2009 - 15:40:51

Cud kirjoitti on 17.02.2009 - 14:28:23:
elisa kirjoitti on 26.03.2007 - 10:29:11:
Mutta niillä tuskin on radikaalisti korjaavaa vaikutusta, koska sehän olisi varmasti jo käypänä hoitona.

Terveellinen, monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio ei ole korvattavissa pillereillä.

Omat kokemukset lisäravinteista on erittäin positiivisia ja minun tapauksessa ne on tavallaan käynyt hoitona. Lisäravinteiden ansiosta voin tänään paremmin kuin koskaan aijemmin. Kalliiksi ne tulee mutta kun ottaa huomioon miten elämänlaatu on muuttunut, sanoisin että se on pieni hinta. Etuna lääkkeihin on myös sivuvaikutusten puute ja yleensä halvempi hinta. Terveellistä ravintoa ei voi korvata pillereillä mutta harva oikeesti syö tarpeeksi monipuolisesti ja se käy yhä vaikeammaksi. Terveellinen ruoka on kaiken perusta ja lisäravinteet ovat hyvä lisä siihen. Lisäravinteiden teho on hyvin yksillöllistä, kuten myös ravinto ja lääkkeet.

Samaa mieltä olen kanssasi Cud!

Olen ollut jo vuosia lisäravinteiden kannattaja, vaikka syönkin sitä tässäkin ketjussa mainostettua "terveeellistä" ruokaa. Vuoden 1999 jälkeen en ole ns. roskaruokaa suuhuni pistänyt, mutta totuus kaiketi lienee Suomessa se, ettei ravinnossamme ole tarpeeksi vitamiineja. Maaperässämme ei enää ole ravinteita ja sen takia elintarvikkeisiin on tänä päivänä lisätty jos jonkinlaista vitamiinia.

Erityisen iloinen olen siitä, että neurologi, joka minua hoitaa, kysyi viimeisellä tapaamisella käyttämäni D-vitamiinin määrän suuruuden. D-vitamiinia on lisätty sen jälkeen. Kallista lystiä on vitamiinien ja erilaisten rasvahappojen ja hivenaineiden käyttäminen, mutta sairauksien hoito se vasta maksaakin. Toisille riittää omasta mielestään tavallinen suomalainen ruoka, minulle se ei anna riittävästi tarvitsemiani vitamiineja. Aion elää kauemmin kuin isoäitini, joka eli 94 vuoden ikäiseksi. Huolehtimalla itsestäni se saattaa jopa onnistua.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #84 - 17.02.2009 - 16:04:26

Yritän syödä terveellisesti mutta se ei aina onnistu, ja vaikka onnistuisikin, niin en taida siitä saada tarpeeksi koska minulla on selvästi ollut puutostiloja. En ole ollut tietoinen näistä kunnes aloin käyttämään lisäravinteita ja huomasin että vointi paranee. Luulin syöväni hyvin mutta totuus taitaa olla jotain muuta.

Syksyn mittaan olen syönyt 125 mcg D-vitamiinia päivässä ja tämä on ensimmäinen talvi kun pääsen joulun ohi ilman flunssaa, poskiontelotulehdusta tai angiinaa. En ole ollut päivääkään sairaana tänätalvena ja olo on ollut paljon parempi kuin ennen. Myös mieli on ollut paljon parempi kuin ennen.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Rami107
Full Member
Poissa

Väsynyt ja kyllästynyt

Ei pääse edes sähköjunalla
Vastaus #85 - 17.02.2009 - 16:52:54

Cud kirjoitti on 17.02.2009 - 14:28:23:
Omat kokemukset lisäravinteista on erittäin positiivisia ja minun tapauksessa ne on tavallaan käynyt hoitona. Lisäravinteiden ansiosta voin tänään paremmin kuin koskaan aijemmin. Kalliiksi ne tulee

Kyä lisäravinnetta pitää ottaa. Laitilan Wirvotusjuomatehtaan Kukko Pils, Plevnan Severin, Plevnan Ruis I.P.A ja kaikki Nøgne Ø  tuotteet, noi Nøgne Ø:n tuotteet on aikas kalliita... Laitilan Wirvotusjuomatehtaan Kukko Pils sopii keliaakikoillekkin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

lena
God Member
Poissa

Vastaus #86 - 17.02.2009 - 21:28:06

Rami, saat niistä B-vitamiinia
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

michelin mummo
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Espoo
Vastaus #87 - 28.02.2009 - 22:07:56

Olen syönnyt D- vitamiinia pitkään ja ennenkuin sairastuin ms-tautiin ja ympäri vuoden.Ei se kyllä ole minuun mitenkään sen kummemmin auttanut tai sitten en ole huomannut sitä.
Siirry sivun alkuun

michelin mummo

IP on kirjattu

mähläys
Ex-jäsen

Vastaus #88 - 06.04.2010 - 13:37:24

Pari päivää sitten ostin 25 ug D-vitamiinitabletteja luontaistuotekaupasta "Vitatabs"- merkkisiä. Näissä ei ole mitään makeutusainetta kuten monissa on esim appelsiinin makuisia. Ovat siis aivan perunajauhon makuisia.  Kauppias kehotti ottamaan samanaikaisesti öljyä. D-vitamiini imeytyy silloin paremmin. No se on helppoa kun muutenkin otan päivittäin Möllerin kalanmaksaöljyä.  
Nyt pitää vaan ottaa D-vitamiinit joko ruuan kanssa yhdessä tai Möllerin kanssa.
Ajattelin aloittaa ihan kunnon D-vitamiini "kuurin" annostuksella 4 x 25ug. Katsotaan vaikuttaako mitään.
Eräs mäsä-tuttavani kertoi kerran, että hänen vointinsa koheni huomattavasti kun hän aloitti syömään ihan reiluilla annoksilla D-vitamiinia. Miten minä olinkaan unohtanut tämän ja en aikaisemmin aloittanut tätä vitamiinikuuria. No onneksi muistin sen edes nyt. Onhan tästä ollut niin paljon lehdissä, ettei voi olla huomaamatta tätä D-vitamiin keskustelua.
Vanhuksillekin "muka" nostettiin suosituksia peräti 25ug / pv.
Ihmettelen kovasti tätä Suomen terveyspolitiikkaa, miten se onkin näin omituista. Jo viiskyt-luvulla suositukset ovat kuulema olleet 50ug kunnes joku on hoksannut, ettei vaan D-vitamiini  varastoidu elimistöön ja aiheuta sitten myrkytystä ja ovat sitten kiirehtineet täällä kylmässä ja valottomassa pohjoisessa äkkiä laskemaan suosituksia 5 ug.aan. Siksi kai me suomalaiset olemme niin sairasta kansaa; emme saa valoa, josta voisi kehittyä vitamiinia aivan ilmaiseksi ja meille aikuisväetölle suositellaan  7,5 ug / pv. Nämä suositukset ovat aivan liian alhaiset.  Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta