Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 ... 8
Lähetä aihe Tulosta
Hyvä neurologi! (Luettu 73646 kertaa)
Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Sukupuoli: female
Hyvä neurologi!
17.05.2007 - 19:59:08

Minulla oli viime viikon maanantaina neurologin kontrolli. Hän oli uusi minulle, sellainen joka käy keskussairaalassamme konsultoimassa kerran kuussa.

Olen jo joillekin teistä kertonut privana, mutta päätin kertoa kaikille. Hyvää pitää kehua.

Hän ensin: "Oletko laittanut paperille asiat, ettemme vain unohda mitään?"
Voi kuinkahan monta paperia minulla on ollut mukana, eikä lääkäri ole halunnut niistä tietää. Jotkut suorastaan kalpenevat, jos vetää paperin esille. Olin siis nyt paperin sijasta varustautunut jyrkällä vastahangalla sytostaattikokeilu-ehdotuksen varalle. Oletin, etteivät oireeni kiinnosta, vaan se, otanko  seuraavaa lääke-uutuutta. Vuosien vänkäykset takana.

Lääkäri totesi, että minulla ei ole kortisoni kertaakaan auttanut uusiin oireisiin. Se on kuulemma sen merkki, ettei uuden oireen tullessa  kyseessä ole tulehdusvaihe. Hienovaraisesti hän puhui kahdenlaisesta ms-taudista, joita on vaikea erottaa toisistaan oireiden perusteella. Toisessa oireet johtuvat tulehduksessa myeliinissä,  ja silloin tietysti tulehduksen keskeyttäminen auttaa. Toisessa vaurio tapahtuu suoraan hermosolussa myeliinin alla tai sellaisissa  hermosoluissa, joiden päällä ei edes ole myeliiniä. Pikkuhiljaa vain tulee solukuolemaa, sairaus etenee omaa tahtiaan, eikä sitä voida estää.

"Tätä sanotaan toissijaisesti eteneväksi, ja sinulla on se tautimuoto." Totta kai  hermostuin, ja sanoin että sekundaaris-progressiivinen on meillä ms-potilailla aika ruma sana. Neurologin  mielestä se on turhaan mustamaalattu muoto. Hän alleviivasi, että nyt ajatellaan kyseessä olevan  kaksi erilaista ms-tautia. Kuulemma toissijainen voi edetä ihan lievästi.

"Koska kyse ei ole tulehduksellisista relapseista, näitä nykyisiä lääkekokeiluja on turha jatkaa, esim. nyt seuraavaksi sytostaattia. Sinun sairauttasi hoidetaan oireenmukaisesti lääkkeillä, fysioterapialla, hieronnalla, sähköärsytyksellä, venytyksillä sekä kotona että fysioterapeutin avustamana, kuntoutusjaksoilla jne. Ja nyt käymme läpi oireesi ja kysymykset, joita sinulla on mielessä."

Menin ihan vaikeaksi. Tämä ei voi olla totta. Mistä minä aloittaisin? Tuo haluaa kuulla, mitä vaivoja minulla on!  Tässä oli ensimmäinen neurologi, joka kuunteli ja lisäsi sellaisia välikommentteja, että sai minut paljastamaan kaiken, ahdistuksenkin ja uupumuksen.

"Teemme neurologisen statuksen, sitten palaamme uupumiseen ja muihin oireisiisi, niihin  voidaan kokeilla lääkettä."

Huimaukseni, jota ei tule hevosen selässä vaan omilla jaloilla seistessä, hän selitti varsin loogisesti: Ihmisellä on jalkapohjissa, takapuolessa ja hartioissa tasapainoelimeen lähettäviä reseptoreita. Takapuolesta ne eivät niin hevillä lähde. Jalat ovat herkät, aistivat pienetkin muutokset alustassa. Hartiat ovat  myös vaikeat: helposti huimausta aiheuttava paikka, jos siellä on tuntohäiriökipua ja kireyttä.

Puhuimme myös vaiheista, joissa oireeni voimistuvat. Näkö sumenee, tasapaino menee entistä huonommaksi jne. Sitä ei kuulemma nyt sitten sanota relapsiksi minun kohdallani, vaan juuri oireiden voimistumiseksi. Olennaista on elää niin, ettei kuormita kehoaan ja aivojaan. Hermosolut ovat lujilla.

Neurologi tarkisti joka ainoan reseptini: onko kaikkea tarpeeksi. Onko kuntoutussuunnitelma kondiksessa? Vammaistuki, tarvitaanko jatkolausuntoa? Olenko ihan tosissani, että haluan Maskuun seuraavalla kerralla  kolmeksi viikoksi? Hän voi kirjoittaa Kelalle muutoslausunnon, mutta käski ottaa tarkkaa tuntumaa kokemuksesta ensi keväänä. Monet hänen potilaansa ovat olleet (varsinkin yrittäjät, kuulemma) vielä enemmän poikki kolmen kuin kahden viikon jälkeen. Että vaikka mieluummin kaksi kertaa kaksi viikkoa vuodessa.

Hän antoi soittoajan kuukauden päähän, ja kehotti tekemään listan, että muistan kysyä kaiken. Vielä lähtiessä hän kysyi: "Onko sinulla tunne, että käytiin läpi kaikki mitä ajattelit?" "On", valehtelin, sillä minun täytyi päästä sulattelemaan kokemusta.

Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Re: Hyvä neurologi!
Vastaus #1 - 17.05.2007 - 20:18:24

Upeaa! Olen ihan sanaton...
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

zx
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 17.05.2007 - 20:20:09

Mistäköhän tollasen ornitologin (vaimikäsenyton) löytäis?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #3 - 17.05.2007 - 20:25:16

Onko se lobbausta, jos sanon kuka on kyseessä? Itse olen valmis menemään perässä tästä lähtien Tampereelle, jossa hän vakituisesti on. On vielä niin nuorikin, että voisi olla hyvä vakiolääkäri  lopputarinani ajan.
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

Mirkku
God Member
Poissa

Pohjois-Suomi
Vastaus #4 - 17.05.2007 - 20:45:56

Siis ooksää Pia ihan varma, että sulle on ihan oikeesti tapahtunu tommosta, vai oliko pelkkä toiveuni? Tuo oli kertakaikkisen hämmentävää luettavaa ja noinhan tuon homman pitäis toimia kaikkien kohdalla. Mun neurologikäynnit on ollu viime vuodet aivan raivostuttavia. Lääkäripulan takia ei ole ollut valinnan mahdollisuutta. Neurologini on jäämässä/jäänyt? pois työelämästä, joten toivottavasti tilanteeseen on tulossa korjausta lähiaikoina.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #5 - 17.05.2007 - 21:06:46

Mirkku kirjoitti on 17.05.2007 - 20:45:56:
Siis ooksää Pia ihan varma, että sulle on ihan oikeesti tapahtunu tommosta, vai oliko pelkkä toiveuni? Tuo oli kertakaikkisen hämmentävää luettavaa ja noinhan tuon homman pitäis toimia kaikkien kohdalla. Mun neurologikäynnit on ollu viime vuodet aivan raivostuttavia. Lääkäripulan takia ei ole ollut valinnan mahdollisuutta. Neurologini on jäämässä/jäänyt? pois työelämästä, joten toivottavasti tilanteeseen on tulossa korjausta lähiaikoina.

Kyllä se tapahtui  Hymiö
Mutta niin hämmästynyt minäkin olin, etten sitten oikein saanut sanaa suusta. Olin jo tottunut muuhun.

Tosin hänen uutisensa eivät olleet sinänsä hyviä, ja niiden sulattamiseen on mennyt aikalailla voimia ja yöunia. Että siis en voi enää olla mukana "onko tämä pahenemisvaihe" -porukassa (=RR:t). Sehän oli tarkoittanut sitä, että voi olla hyviä ja huonoja kausia.
Näin se sitten onkin mennyt:
-pahenemisjakso 1985
-hyvä kausi
-pahenemisjakso 1992
-hyvä kausi
-pahenemisjakso 1997
-hyvä kausi
-pahenemisjakso 2000 --neurologisiin tutkimuksiin ohjaaminen
-diagnoosi 2001 kesällä
-pahenemisjakso 2001 syksyllä, sairausloma
-betaferon 2002, voimakkaat sivuoireet
-pahenemisjaksoja kolme  2002, sairauslomia
-copa 2003, voimakkaat sivuoireet ja sairauslomia oireiden voimistumisen takia
-pahenemisjakso 2004, kortisonia, ei auttanut
-pahenemisjaksoja kaksi 2005, sairauslomia -> osatyökyvyttömyys
-pahenemisjaksoja kaksi 2006, kortisonia, ei auttanut
-2007 ei enää palautumista vanhoista oireista

Eli ne eivät ehkä olleetkaan enää pahenemisjaksoja tällä vuosituhannella, vaan olin jo SP.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #6 - 17.05.2007 - 21:22:19

Pia kirjoitti on 17.05.2007 - 20:25:16:
Onko se lobbausta, jos sanon kuka on kyseessä? Itse olen valmis menemään perässä tästä lähtien Tampereelle, jossa hän vakituisesti on. On vielä niin nuorikin, että voisi olla hyvä vakiolääkäri  lopputarinani ajan.

No kyllähän tuo nimi kiinnostaisi kuulla ...
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Katariina7
Senior Member
Poissa

Vastaus #7 - 17.05.2007 - 21:27:04

Pia kirjoitti on 17.05.2007 - 20:25:16:
Onko se lobbausta, jos sanon kuka on kyseessä?

Ei ole lobbausta vaikka ketookin nimen.  Totta kai se on tarvittavan tiedon välittämistä toisille, että tietää etukäteen kuka on hyvä lääkäri Juustoinen  Onneksi näitäkin on!  Kerro vain nimi meillekin.
Siirry sivun alkuun

Asioilla on tapana järjestyä, mutta ei välttämättä toivotulla tavalla.

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #8 - 17.05.2007 - 21:35:56

Hän on Hanna Kuusisto.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #9 - 17.05.2007 - 21:47:08

Pia kirjoitti on 17.05.2007 - 21:06:46:
Eli ne eivät ehkä olleetkaan enää pahenemisjaksoja tällä vuosituhannella, vaan olin jo SP.

Joo, ja muistakaa tämä, te vastadiagnosoidut! Voi mennä pitkiä aikoja, ettei MS oireile. Te elätte aikakautta, jolloin diagnoosi tulee nopeammin. Minä olin mm. CT-kuvissa 1992. Eihän se niissä näy. Kuuden viikon kyvyttömyys olla pystyssä nimettiin tasapainoelimen tulehdukseksi. Siis ihan puhelinkonsultaatiolla. CT otettiin jälkeenpäin.

Sitten tuli näköhäiriöitä, ja ne nimettiin migreeniksi, jossa on vain aura.

Viisi vuotta hyvää kautta, tietämättä että on mitään vakavaa ! Ja sitten taas vuosia. Se oli kyllä parempi vaihtoehto.

Vaikka jalat puutuivatkin ja päässä heitti, sitä ajatteli olevansa "venyttelemätön".
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iita
God Member
Poissa

Onnellisuus on pitkälti
oman ajattelusi tulosta...

pohjanmaa
Vastaus #10 - 17.05.2007 - 22:01:02

Olen ollut myös viime syksynä Hanna Kuusiston vastaanotolla ja toivottavasti ensi syksyn kontrollikäynti on myös hänelle. Todella pätevä ja erittäin miellyttävä nuori nainen  Juustoinen Juustoinen Ei Pia turhaan kehunut  Hymiö
Siirry sivun alkuun

dg 12/02, RR ,R44 vaihdettu Copaan 01/08, tk-eläkkeellä, Iloonen elämä on tervehellistä.  Kyllä mailma opettaa,jonsei muuta niin hiliaa kävelemähän

IP on kirjattu

Katariina7
Senior Member
Poissa

Vastaus #11 - 17.05.2007 - 22:01:30

Pia kirjoitti on 17.05.2007 - 21:35:56:
Hän on Hanna Kuusisto.

Kiitos! Pitää panna toi nimi mieleen tulevaisuuden varalle.
Siirry sivun alkuun

Asioilla on tapana järjestyä, mutta ei välttämättä toivotulla tavalla.

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #12 - 17.05.2007 - 22:03:51

Pia kirjoitti on 17.05.2007 - 21:35:56:
Hän on Hanna Kuusisto.

Tiesin!!!!!!  On ollut omani kaikkein pisimpään Hymiö ja useimmiten.
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

mymmeli
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 17.05.2007 - 22:14:59

Mahtava neurologikäynti! Kunpa useammat saisivat samanlaista kohtelua.

"Minun" neurologini kuuluu mielestäni samaan luokkaan. Puhuu minulle kuin järjelliselle (jopa suht älykkäälle) olennolle, jaksaa selittää asiat niin, että voi olettaa, että olen ymmärtänyt. Ja ennen kaikkea: on kiinnostunut asioistani, ja jopa hyväksyy itse keksimäni teoriat, vaikka ne ovat varmasti joskus sangen erikoisia. Hän siis kuuntelee ensin oman selitykseni ja vasta sitten kertoo miten asia hänen mielestään (ja todennäköisesti oikeammin) on, väheksymättä minun mielipiteitäni. Matkustan mielelläni vastaanotolle lähes 200 km matkan takaa!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

AMR
Full Member
Poissa

Just me

Vastaus #14 - 18.05.2007 - 00:20:51

Vau, tuollainen neurologi (ja lääkäri yleensäkin) on jokaisen ihmisen toiveuni! Hienoa, että olet saanut oikeasti lääkärin, joka kuuntelee sinua, eikä vähättele ollenkaan oireitasi muttei myöskään maalaile piruja seinille.
Siirry sivun alkuun

&&Diagnosoimaton tapaus&&

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 ... 8
Lähetä aihe Tulosta