Vontsi kirjoitti on 06.07.2011 - 12:57:43:Somla on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta. Jos hylkäävää päätöstä ei voida oikaista eduksesi, menee valitus Somlaan ja siellä käsittely kestänee noin vuoden.
Ootko sä siis ollut koskaan sopeutumisvalmennuskurssilla? Näillä vastasairastuneille suunnatuissa, diagnoosista pääsääntöisesti alle 3 vuotta, mutta otetaan niille vaikka dg:stä ois pitempikin aika. Näille soppareille kyllä pääsee kaikki kunhan on diagnoosi, lääkäri suosittelee ja hakemukseen jaksaa keksiä jotain tavoitteita (tyyliin vertaistuen saamienen, keinoja työssä ja kodissa jaksamiseen, tietoa apuvälineistä...). Voimia sinulle Milena!
Kiitos! En ole ollut sopparilla enkä muutenkaan Maskussa kertaakaan. Ensi vuonna dg täyttää 3 vuotta.
rosanen kirjoitti on 06.07.2011 - 14:03:20:Niin, ristiriita on siinä, että vaikeavammaisena hakisi ns. hyväkuntoisten kuntoutukseen. En ole ollut koskaan sopparilla - sattuneesta syystä - mutta olen kyllä seurannut niitä vierestä. En ole ihan varma, miten vaikeavammainen jaksaisi niillä. Kannattaa kuitenkin soittaa Maskuun kuntoutussihteeri Päivi Loukkaanhuhdalle ja kysellä, mitä tehdä.
TAYS-kuntoutussuunnitelmaa voi käyttää valituksessa. Ja voit muuten täydentää valitustasi niin kauan, kunnes se on ratkaistu.
Kiitos nimestä. Kysyn, jos tähän syssyyn jaksan. Se KUSU on omalääkärin tekemä. Kun ei ne siellä TAYSissa ikinä saaaneet sitä aikaiseksi. Puhuttu siitä on jo ehkä vuosi tai jopa enemmän.
sasaliini. kirjoitti on 06.07.2011 - 14:28:46:Milena kirjoitti on 06.07.2011 - 12:44:30:Joo, niinhän ne kelastakin, että ruikuta plikka omalle terveydenhuollollesi näistä kuntoutuksista. Mutta kun niitä saa olla sitten ainiaan ruikuttamassa eikä ne ole pitkäkestoista. Olen aiemmin saanut pari 10 kerran kuuria, siinä kaikki. Ja siis nämä terkkarilta, ei sairaalasta.
Mä yritin ensin neurologilta saada fysioterapiaa (tyrmäys), sitten työterveyslääkäri kimpaantui ja laittoi mun asian eteenpäin, että kunta maksaa mulle yksityisen fysioterapian, lähti käsittelyyn, tyrmäyksenä takas. Sen jälkeen mä aloin taiston neurologin kanssa...lopputuloksena pahiksen yhteydessä myönnetty kuntouttava fysioterapia (15X) yksityiselle sairaalan maksarina, ja jos muistan oikein, maksajana siinäkin kunta. (oliko se rosanen näin?)
Kun 15 kertaa oli käyty, oli vaihtunut muistuksen johdosta neurologi, ja päättävä elin (ylilääkäri pitkällä saikulla), mun uusi neurologini kirjoitti 30X lisää. (Hänellä oli silloin ylilääkärin valtuudet). Nyt mulle myönnetty 30X taas vuodeksi, sillä saadaan hyvä tuloksia aikaseksi ja tavoitteet täyttyneet. Sekä omatoiminen kunnon ylläpito tärkeässä roolissa, jos vain makuuttelisin, ei tuota mulle myönnettäisi.
Saadakseen kuntoutusta, ylläpitävää tai mitä vaan, saa kyllä taistella, itsekin taisteluiden kautta saanut, ei ole helpolla irronneet.
Se on niin turhauttavaa, kun keskikuntoisten pitää taistella. Ei hyväkuntoiset tarvi ja no, se toinen pää varmasti saa paljon helpommin. (Yleensä. Koska sekin on nähty, että hekin saa tapella ihan liikaa.) Kun olisi tarve pitää yllä edes tätä keskinkertaista kuntoa.
Lisää kysymyksiä. Laiton FB:n puolellekin, mutta myös tänne:
Kannattaako mun valituksessa tuoda esille, että kuntoutan ahkerasti myös itse itseäni? Eli onko se nou nou, jos joku on aktiivinen ja käy salilla lihaskunnon pitimiksi? Katsovatko, että tuo kyllä riittää vai tajuavatko, etten kykene kaikkeen yksin ja lisäksihän omatoimisen harjoittelun pitäisi kertoa minun motivaatiostani kuntoutukseen ja antaa siten positiivista signaalia. Antaako se?