Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4
Lähetä aihe Tulosta
Kuntoutussuunnitelma (Luettu 41690 kertaa)
Tirlittan
Full Member
Poissa

Sukupuoli: female
Kuntoutussuunnitelma
02.06.2007 - 09:19:08

Menin eilen omalääkärin juttusille kyselemään maksusitoumusta yksilöfysioterapiaan, jota neurologini suosittelee. Lääkärille oli uusi tieto, että ei, kela ei kuntouta, enhän ole vaikeavammainen, enkä sellaiseksi halua. Tämä kertonee kuinka helposti kunta osallistuu kuntoutuskustannuksiin. Vihainen Omakustanteinen rahoitus ei onnistu, kun laikki raha menee peruselinkustannuksiin.

Teki kuitenkin esityksen kuntoutustyöryhmälle, että jos tekisivät poikkeuksen ja saisin 15 krt/puoli vuotta tälle ja ensi vuodelle.  Täh

Onko muuallakin yhtä nihkeää?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Re: Kuntoutussuunnitelma
Vastaus #1 - 02.06.2007 - 11:32:48

Kyllä se valitettavasti niin on, että kotikunnan suopeudesta riippuu se miten "pelkkä" vammaisen kuntoutusta tuetaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tirlittan
Full Member
Poissa

Vastaus #2 - 07.06.2007 - 15:24:16

No tulihan se tulikivenkatkuinen vastaus. Olin kysynyt väärältä tyypiöltä (lääkäriltä) kun olisi pitänyt kysyä kuntoutus-puolelta. Talon ulkopuolella ei kuntouteta. Talossa on hyvä ja osaava henkilökunta, joten se kyllä kuntouttaa sen mitä kuntoutettavaa on. Vau. Sitä sitten riemumiellä --- hmm. Kuinka hyvä lausunto pitääkään olla, että saisi korotetun vammaistuen, jotta  voisi sillä rahalla itseänsä kuntouttaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Nasuliini
God Member
Poissa

käymme yhdessä ain, käymme
aina rinnakkain....
kokkola
Vastaus #3 - 07.06.2007 - 20:40:25

Moiks!

Sain neuron lääkärin lausunnon perusteella tk:sta koko vuodeksi peräti 30 kertaa kuntoutusta. En saa mitään muuta, kun on toi alin kuntoutustuki Vihainen Vihainen
Siirry sivun alkuun

Jo kävi ilo ilolle, riemu riemulle remahti, tuntui soitto soitannalle, laulu laululle tehosi.  Kalevala

IP on kirjattu

susanne
Senior Member
Poissa

Minä liikun, on vain vauhti
hiipunut....
vaasa
Vastaus #4 - 08.06.2007 - 17:49:43

Mäkin saan tk:sta fysioterapiaa, neuron suosituksella 15xvuodessa!!!!  Täh Sehän riittää, juupa juu Epävarma  Mutta tk:n fysioterapeutit saa päättää/arvioida tarpeen tarkemmin kun se kuitenkin on omakustanteista 6€kerta. Eli mä käyn nyt sit kerran viikos. Viileä
Siirry sivun alkuun

"Muistan kyllä ja sitten kun yritän muistella, unohdan..." -Nalle Puh- DG 07/05. REBIF22+44 kokeiltu, COPAXONE vaihtui TYSABRIin 4/11. Tysa loppui 02/13---> Copa... Töissä viimeksi 01/06, ELÄKE-07
IP on kirjattu

mulperi
Full Member
Poissa

länsisuomi
Vastaus #5 - 08.06.2007 - 18:04:13

Heips,
eli miten toimia kun kuntoutukseen tai fysiaterapiaan tms. haluaisin?
Neurologilta kysäisin viimeksi ja kun en ole vaikea vammainen NIIN EI MITÄÄN sieltäpuolen.
Eli mistä kysyisin, tk-tohtorilta?

Ja sitä sellaista RATSASTUSTERAPIAA kovasti tekisi mieli kokeilla, mistähän sitä sit pitäsi kysellä?

Omat varat&rahat kun ei riitä, ihan omaehtoiseen toimintaan....  Nolostunut

Siirry sivun alkuun

* Jos tahtoo sateenkaaren, on ensin kestettävä sade *

IP on kirjattu

Jalna
YaBB Newbies
*
Poissa

etelä suomi
Vastaus #6 - 08.06.2007 - 19:52:42

Tirlittan kysyi siitä vammaistuesta. Se riippuu siitä oletko eläkkeellä vai työ elämässä vammaistuki korotettuna(työssä oleville) on ehkä helpompi juttu kun eläkkeensaajan korotettu hoitotuki. Mulle sanoi maskussa se kuntoutus ihminen etten saa sitä korotettua kun olen niin hyvä kuntoinen. Olenhan minä jos ei tarvitse mitään tehdä. Olen yh ja silloin 5v. sitten oli vielä kaikki 4 muksua kotona. Kun aloin sitä sit miettimään niin meillähän aina joku lapsista piti huolen et kaikki oli siinä mallissa et äippä pärjää päivän. Veli käy siivoamassa ja kaupassa oon mukana vaan sanomassa mitä ostetaan. Eli siihen hakemukseen kannattaa laittaa kaikki just pilkun mukaan esim. kun kysytään pystytkö peseytymään itse niin kyllä pystyn kunhan joku muu laittaa suihkun paikoilleen ja saippuat niin ettei tarvitse kurkotella, seinä pitää olla mihin nojaa ja ikkuna auki ettei tuu kuuma. Elikäs saa suurinpiirtein taittaa rautalangasta mitä kotonas teet ja milloin. Se leivän leikkaus kysymys oli kans aika hyvä juu kyllä mä varmaan leikkaan leipää kunnes aloin miettiä ettei meillä oo ollu leikattavaa leipää enää vuosikausiin.

Sitten kun kela sen korotetun myöntää niin silloin kela myös maksaa nämä fysioterapiat, mulla on 52xvuosi ja sit saan kunnalta samanverren lymffa terapiaa maksusitoumuksella. Kela ei maksa sitä kun syöpäpotilaille ja niille joilla on elefantti tauti.

Mulle on noi kuntoutus suunnitelmat tehny tk-lääkäri jo monta vuotta kun mut potkittiin ulos hussista silloin kun alko se lääkäri lakko, eli muuten on ollu kaikki ok mut neuroloogin tapasin vuos sitte kun mulla oli joku kait pahenemisjuttu tai semmonen siinä samassa sit pakotin sen tekemään kuntoutus suunnitelman ni on kelassa tohtorit tyytyväisiä taas pari vuotta.

Tää voi olla sekavasti kirjotettu sori etukäteen tarkennen jos joku haluu ja en oo mikään asiantuntia muuten kun omista kokemuksista.
p.s.täällä on aivan sairaan kuuma
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iita
God Member
Poissa

Onnellisuus on pitkälti
oman ajattelusi tulosta...

pohjanmaa
Vastaus #7 - 05.08.2007 - 19:41:44

Ollessani nyt pulssissa osastolla sovittiin että syksyisellä kontrollikäynnillä (vuosikontrolli) tehdään kuntoutussuunnitelma. Sitä ei ennestään ole vaikka olen saanut dg:n 2002.

Mitä se suunnitelma pitää sisällään? Pitääkö mun itse osata pyytää /vaatia jotain vai suositteleeko/määrääkö neurologi oman näkemyksensä mukaan? Sisältyykö siihen vain jumppa vai voiko saada myös esim. hierontaa? Maskun sopparin suosituksen perusteella sain 15 krt yksilöfysioterapiaa viime talvena. Se oli ihan ok mutta jalkojen ja niska/hartiaseudun jäykkyyteen tekisi hieronta hyvää.

Voiko saada useammanlaista kuntoutusta,siis jumppaa ja esim. hierontaa?

kyselee iita   Hymiö
Siirry sivun alkuun

dg 12/02, RR ,R44 vaihdettu Copaan 01/08, tk-eläkkeellä, Iloonen elämä on tervehellistä.  Kyllä mailma opettaa,jonsei muuta niin hiliaa kävelemähän

IP on kirjattu

Annelis
God Member
Poissa

Ordo ab chao
Etelä-Suomi
Vastaus #8 - 06.08.2007 - 19:16:30

Mulla ei kuntoutussuunnitelmaa. Tosin neurologi teki lähetteen tk:n fysioterapiaan kun painokkaammilla sanakäänteillä pyysin. Fysioterapiass ei ole rajoitteita, käyn jaksamisen ja voinnin mukaan 1-2 kertaa viikossa, ja tosiaan hinta on sen 6 euroa kerta jonka itse maksan. 45min terapia pitää sisällään pallon puristeluita, kävelyä solukumien päällä, jalkojen rentouttamista jollain polkulaitteella, pyykkipoikien asettelua paperin reunaan, pallon heittelyä jne.

Onko muilla jumppaa tai hierontaa???  Täh

Kelan asiantuntijalääkärin mukaan mulla ei ole vaikeavammaisen kriteeristöön riittävää haitta-astetta ( vaikka on todennettu yli 60%  ) , eli Kelan kustannuksella en saa mitään terapioita.  Itku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #9 - 06.07.2011 - 10:03:25

En tiedä teenkö tekijänoikeudellisesti taiyksilönsuojallisesti väärin, jos nyt ihan omatoimisesti linkitän tänne muutaman ketjun juuri tästä aiheesta.

Alahuoneen Masennus/ahdistus/väsymys/turhautumis-ketjussa sivulta 45 viestistä 669 lähtee epätoivoinen avunhuutoni hylätystä kuntoutussuunnitelmastani. Siellä on niin hyviä vinkkejä ihmisiltä, että mielestäni on hyvä säilöä ne oikein tänne aiheen mukaiseen ketjuunkin. Great ehdotti uuden ketjun aloittamista tänne neurobic-alueelle, mutta sehän oli jo perustettu aiemmin, joten päällekkäisyyksien välttämiseksi jatkan tästä.

Talousvaliokunnassa on myös oma Kuntoutussuunnitelma-ketjunsa, linkitän myös tänne. Jos näin ei sovi tehdä, kieltäkää.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #10 - 06.07.2011 - 10:19:56

No niin, keskustelu aiheesta voi jatkua täällä, minne se paremminkin kuuluu, mutta kun on ahistunut, masis pukkaa ja hampatakin kiristää, niin se alahuoneen ketju vaan on niin osuva aina kaikelle.

Soitin omalääkärille ja kelaan. Omalääkärille soittoaika perjantaina. Kelassa ystävällinen täti taas antoi hyviä vinkkejä, mitä kannattaisi painottaa valituksessa. Nimenomaan VALITUKSESSA. Kysyin, kumpi tulisi ensisijaisesti kyseeseen, uuden hakemuksen tekeminen vai vanhasta valittaminen. Sanoi yksiselitteisesti, että valittaminen, koska sen käsittelyaika on VAIN 1 kk. Uuteen hakemukseen  menee taas uusi parikuukautta. Joillakin täällä oli erittäin virheellistä tietoa kelan valitusajoista. Eivät pidä paikkaansa. Kun tosiaan valitin vammaistukeni suuruudesta, sekin valitus meni läpi kuukaudessa. Ainahan valitus ei mene läpi, mutta yritys ei ole kiellettyä.

Mulla on nyt koottuna hyvia avainsaoja ja -lauseita valituskirjelmää varten, kiitos teidän. Aion silti työstää sen omalääkärin kanssa. Voisin lyödä pienen vedon siitä, että mun oma teksti on painavampaa kuin lääkärien lausunnot. Niin kävi vammaistuenkin kanssa. Minä kun en itse kirjoita lääkärinlausuntoja, niistä ei ikinä tule tarpeeksi painokkaita. Ei neurojen eikä yleislääkärien osalta. Itsetunto huipussaan tässä asiassa!  Juustoinen Kai minä tulen kolisten alas reilun kuukauden päästä, kun tulee uusi hylsy.

Sasalle tosiaan kysymys. Kun sinulla oli todella hyviä avainsanoja, olitko siis korotetun- vai perusvammaistuen vai kummankaan piirissä?

Kysyin lisäksi, olisinko oikeutettu sopeutumisvalmennuskurssille, vaikka saan korotettua vammaistukea. Kelan täti sanoi, että minulla on oikeus hakea harkinnanvaraista kuntoutusta sopparille ja kriteerinä voisi käyttää mm. elämänlaatuasioita. Yritän sitäkin nyt. UGH
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #11 - 06.07.2011 - 10:20:40

Milena kirjoitti on 06.07.2011 - 10:19:56:
No niin, keskustelu aiheesta voi jatkua täällä, minne se paremminkin kuuluu. Mutta kun on ahistunut, masis pukkaa ja hampatakin kiristää, niin se alahuoneen ketju vaan on niin osuva aina kaikelle itkemiselle.

Soitin omalääkärille ja kelaan. Omalääkärille soittoaika perjantaina. Kelassa ystävällinen täti taas antoi hyviä vinkkejä, mitä kannattaisi painottaa valituksessa. Nimenomaan VALITUKSESSA. Kysyin, kumpi tulisi ensisijaisesti kyseeseen, uuden hakemuksen tekeminen vai vanhasta valittaminen. Sanoi yksiselitteisesti, että valittaminen, koska sen käsittelyaika on VAIN 1 kk. Uuteen hakemukseen  menee taas uusi parikuukautta. Joillakin täällä oli erittäin virheellistä tietoa kelan valitusajoista. Eivät pidä paikkaansa. Kun tosiaan valitin vammaistukeni suuruudesta, sekin valitus meni läpi kuukaudessa. Ainahan valitus ei mene läpi, mutta yritys ei ole kiellettyä.

Mulla on nyt koottuna hyvia avainsaoja ja -lauseita valituskirjelmää varten, kiitos teidän. Aion silti työstää sen omalääkärin kanssa. Voisin lyödä pienen vedon siitä, että mun oma teksti on painavampaa kuin lääkärien lausunnot. Niin kävi vammaistuenkin kanssa. Minä kun en itse kirjoita lääkärinlausuntoja, niistä ei ikinä tule tarpeeksi painokkaita. Ei neurojen eikä yleislääkärien osalta. Itsetunto huipussaan tässä asiassa!  Juustoinen Kai minä tulen kolisten alas reilun kuukauden päästä, kun tulee uusi hylsy.

Sasalle tosiaan kysymys. Kun sinulla oli todella hyviä avainsanoja, olitko siis korotetun- vai perusvammaistuen vai kummankaan piirissä?

Kysyin lisäksi, olisinko oikeutettu sopeutumisvalmennuskurssille, vaikka saan korotettua vammaistukea. Kelan täti sanoi, että minulla on oikeus hakea harkinnanvaraista kuntoutusta sopparille ja kriteerinä voisi käyttää mm. elämänlaatuasioita. Yritän sitäkin nyt. UGH

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #12 - 06.07.2011 - 10:22:45

(No voi nyh helkkari sentään, mun piti muokata tuota edellistä, mutta vahingossa lainasin. Miksi muokkaminen ei onnistu? Unohtakaa tuo toinen.)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #13 - 06.07.2011 - 10:32:28

Milena kirjoitti on 06.07.2011 - 10:19:56:
No niin, keskustelu aiheesta voi jatkua täällä, minne se paremminkin kuuluu, mutta kun on ahistunut, masis pukkaa ja hampatakin kiristää, niin se alahuoneen ketju vaan on niin osuva aina kaikelle.

Mulla on perusvammaistuki. Eikä kelan maksama kuntoutus/fysioterapia,vaan sairaalan maksarilla käyn yksityisellä fyssellä. Eli neurologi kirjoittanut maksarin, kelaan ei ole tässä asiassa yhtään paperia lykkästy menemään. Syytä en tiedä miksi näin.

Sisua sussa nainen riittää, kaatamaan esteet mennessäs. Ja jos menee mettään, et sinne loputtomiki ajoiksi jää mätänemään vaan tuut entistä sisuuntuneempana takas. Voimia !
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #14 - 06.07.2011 - 10:35:14

sasaliini. kirjoitti on 06.07.2011 - 10:32:28:
[quote author=0420252C2728490 link=1180765148/10#10 date=1309936796]No niin, keskustelu aiheesta voi jatkua täällä, minne se paremminkin kuuluu, mutta kun on ahistunut, masis pukkaa ja hampatakin kiristää, niin se alahuoneen ketju vaan on niin osuva aina kaikelle.

Mulla on perusvammaistuki. Eikä kelan maksama kuntoutus/fysioterapia,vaan sairaalan maksarilla käyn yksityisellä fyssellä. Eli neurologi kirjoittanut maksarin, kelaan ei ole tässä asiassa yhtään paperia lykkästy menemään. Syytä en tiedä miksi näin.

Sisua sussa nainen riittää, kaatamaan esteet mennessäs. Ja jos menee mettään, et sinne loputtomiksi ajoiksi jää mätänemään vaan tuut entistä sisuuntuneempana takas. Voimia !

Mun järjen ja tietämyksen mukaan sitä sopparia ei voi evätä...ihmettelen hiukan rosasen mainintaa siitä, että sinne ei pääse? Onko ne todella Maskussa näin sanoneet? Mä soittaisin jo Maskuun ja kysyisin sitä, jos ne Maskun päässä on näin väittäneet. Mut ihmettelen suuresti.

Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4
Lähetä aihe Tulosta