Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta
Kuntoutussuunnitelma (Luettu 41692 kertaa)
rosanen
God Member
Poissa

Sukupuoli: female
Re: Kuntoutussuunnitelma
Vastaus #15 - 06.07.2011 - 10:53:39

Ainahan harkinnanvaraiseen eli KKRL § 10 kuntoutukseen voi hakea, mutta korotetulla vammaistukietuudella olevat kuuluvat KKRL § 9 -kuntoutukseen. Kelan kuntoutusta on siis kaksi eri sorttia, harkinnanvarainen ei-vaikeavammaisille ja lakisääteinen vaikeavammaisille. Vastaavasta syystä ei-vaikeavammaiset eivät voi hakea vaikeavammaiskuntoutusta. Tämä takia Sasaliini sinun kuntoutuksesi ei tule Kelan kautta.

Maskun omissa esitteissä luki vielä viime vuonna, että soppareille otetaan niitä, joilla ei ole korotettua vammaistukietuutta. Aina voi tietenkin hakea. Kyllä sinulle Milena kuuluisi yksilökuntoutus... Ei noilla soppareilla kovin henkilökohtaista kuntoutusta saa.

Valitusten käsittelyaika on nopea. Ainoa ongelma tulee sitten silloin, jos asiasi menee Somlaan. Silloin nopeampi tie on vetää valitus pois ja hakea uudelleen.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #16 - 06.07.2011 - 12:44:30

sasaliini. kirjoitti on 06.07.2011 - 10:35:14:
 Mulla on perusvammaistuki. Eikä kelan maksama kuntoutus/fysioterapia,vaan sairaalan maksarilla käyn yksityisellä fyssellä. Eli neurologi kirjoittanut maksarin, kelaan ei ole tässä asiassa yhtään paperia lykkästy menemään. Syytä en tiedä miksi näin.

Sisua sussa nainen riittää, kaatamaan esteet mennessäs. Ja jos menee mettään, et sinne loputtomiksi ajoiksi jää mätänemään vaan tuut entistä sisuuntuneempana takas. Voimia !

Joo, niinhän ne kelastakin, että ruikuta plikka omalle terveydenhuollollesi näistä kuntoutuksista. Mutta kun niitä saa olla sitten ainiaan ruikuttamassa eikä ne ole pitkäkestoista. Olen aiemmin saanut pari 10 kerran kuuria, siinä kaikki. Ja siis nämä terkkarilta, ei sairaalasta.

Mä vaan en suostu antamaan periksi. Mun sisu vaan kasvaa tällaisissa tilanteissa. Mä en hyväksy vääryyttä. Jos kela jättää mut paitsi, sitten alan pommittaa sitä omaa kuntaa. Mutta kun kelan myöntämä olisi systemaattisempaa ja tosiaan pitkäjänteisempää.

Rosanen, öö, nyt ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta siinähän on selkeä ristiriita, jos ensin ruikutan kelalta kuntoutusta vammaisuuteen perustuen ja samaan hönkäisyyn haen harkinnanvaraista kuntoutusta ei-vaikeavammaisille tarkoitettuna. Hyvä kun tuli puheeksi, en halua puhua itseäni pussiin.

Toisin sanoen minun on tässä korotetun vammaistukeni ajassa ihan turha hakea harkinnanvaraista, jos he eivät sinne edes ota, vaikka kela myöntäisi. Kysyn siis suoraan Maskusta. Kenelle kannattaa soittaa? Jos nyt jaksan sitä sotaa käydä juuri nyt. Ihan tarpeeksi päänvaivaa muutenkin kaikessa.

Rosanen, yksilöterapiaa minä tarvitsisin, mutta olisi joskus kiva tutustua myös Maskun tarjontaan. Jos saan nyt edes sen yksilöterapian, voin joskus toiste tapella itseni Maskuun. Kaikestahan saa nykyään kiistellä.

Mutta mikä on Somla?

Nyt onnistuu muokkaminenkin! Mutta vain tässä viestissä, ei aiemmissa.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Vastaus #17 - 06.07.2011 - 12:57:43

Somla on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta. Jos hylkäävää päätöstä ei voida oikaista eduksesi, menee valitus Somlaan ja siellä käsittely kestänee noin vuoden.

Ootko sä siis ollut koskaan sopeutumisvalmennuskurssilla? Näillä vastasairastuneille suunnatuissa, diagnoosista pääsääntöisesti alle 3 vuotta, mutta otetaan niille vaikka dg:stä ois pitempikin aika. Näille soppareille kyllä pääsee kaikki kunhan on diagnoosi, lääkäri suosittelee ja hakemukseen jaksaa keksiä jotain tavoitteita (tyyliin vertaistuen saamienen, keinoja työssä ja kodissa jaksamiseen, tietoa apuvälineistä...). Voimia sinulle Milena!
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #18 - 06.07.2011 - 14:03:20

Niin, ristiriita on siinä, että vaikeavammaisena hakisi ns. hyväkuntoisten kuntoutukseen. En ole ollut koskaan sopparilla - sattuneesta syystä - mutta olen kyllä seurannut niitä vierestä. En ole ihan varma, miten vaikeavammainen jaksaisi niillä. Kannattaa kuitenkin soittaa Maskuun kuntoutussihteeri Päivi Loukkaanhuhdalle ja kysellä, mitä tehdä.

TAYS-kuntoutussuunnitelmaa voi käyttää valituksessa. Ja voit muuten täydentää valitustasi niin kauan, kunnes se on ratkaistu.
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #19 - 06.07.2011 - 14:07:28

Milena kirjoitti on 06.07.2011 - 04:40:20:
Siis se lausunto, jota minä en ole edes ikinä nähnyt? Yritän kaivella. Voi mennä tovi. Ei vaan, pakkohan niiden on sieltä kelasta sitä selventää tai lähettää.

Voit pyytää asiantuntijalääkärin lausunnon Kelasta joko kirjallisesti (lomake löytyy Tietosuojan sivuilta) tai menemällä henkilökohtaisesti toimistoon. Lausunto on annettava henkilötietolain mukaisesti.
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #20 - 06.07.2011 - 14:28:46

Milena kirjoitti on 06.07.2011 - 12:44:30:
Joo, niinhän ne kelastakin, että ruikuta plikka omalle terveydenhuollollesi näistä kuntoutuksista. Mutta kun niitä saa olla sitten ainiaan ruikuttamassa eikä ne ole pitkäkestoista. Olen aiemmin saanut pari 10 kerran kuuria, siinä kaikki. Ja siis nämä terkkarilta, ei sairaalasta.

Mä yritin ensin neurologilta saada fysioterapiaa (tyrmäys), sitten työterveyslääkäri kimpaantui ja laittoi mun asian eteenpäin, että kunta maksaa mulle yksityisen fysioterapian, lähti käsittelyyn, tyrmäyksenä takas. Sen jälkeen mä aloin taiston neurologin kanssa...lopputuloksena pahiksen yhteydessä myönnetty kuntouttava fysioterapia (15X)  yksityiselle sairaalan maksarina, ja jos muistan oikein, maksajana siinäkin kunta. (oliko se rosanen näin?)

Kun 15 kertaa oli käyty, oli vaihtunut muistuksen johdosta neurologi, ja päättävä elin (ylilääkäri pitkällä saikulla), mun uusi neurologini kirjoitti 30X lisää. (Hänellä oli silloin ylilääkärin valtuudet). Nyt mulle myönnetty 30X taas vuodeksi, sillä saadaan hyvä tuloksia aikaseksi ja tavoitteet täyttyneet. Sekä omatoiminen kunnon ylläpito tärkeässä roolissa, jos vain makuuttelisin, ei tuota mulle myönnettäisi.

Saadakseen kuntoutusta, ylläpitävää tai mitä vaan, saa kyllä taistella, itsekin taisteluiden kautta saanut, ei ole helpolla irronneet.

Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #21 - 06.07.2011 - 15:23:08

Vontsi kirjoitti on 06.07.2011 - 12:57:43:
Somla on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta. Jos hylkäävää päätöstä ei voida oikaista eduksesi, menee valitus Somlaan ja siellä käsittely kestänee noin vuoden.

Ootko sä siis ollut koskaan sopeutumisvalmennuskurssilla? Näillä vastasairastuneille suunnatuissa, diagnoosista pääsääntöisesti alle 3 vuotta, mutta otetaan niille vaikka dg:stä ois pitempikin aika. Näille soppareille kyllä pääsee kaikki kunhan on diagnoosi, lääkäri suosittelee ja hakemukseen jaksaa keksiä jotain tavoitteita (tyyliin vertaistuen saamienen, keinoja työssä ja kodissa jaksamiseen, tietoa apuvälineistä...). Voimia sinulle Milena!

Kiitos! En ole ollut sopparilla enkä muutenkaan Maskussa kertaakaan. Ensi vuonna dg täyttää 3 vuotta.

rosanen kirjoitti on 06.07.2011 - 14:03:20:
Niin, ristiriita on siinä, että vaikeavammaisena hakisi ns. hyväkuntoisten kuntoutukseen. En ole ollut koskaan sopparilla - sattuneesta syystä - mutta olen kyllä seurannut niitä vierestä. En ole ihan varma, miten vaikeavammainen jaksaisi niillä. Kannattaa kuitenkin soittaa Maskuun kuntoutussihteeri Päivi Loukkaanhuhdalle ja kysellä, mitä tehdä.

TAYS-kuntoutussuunnitelmaa voi käyttää valituksessa. Ja voit muuten täydentää valitustasi niin kauan, kunnes se on ratkaistu.

Kiitos nimestä. Kysyn, jos tähän syssyyn jaksan. Se KUSU on omalääkärin tekemä. Kun ei ne siellä TAYSissa ikinä saaaneet sitä aikaiseksi. Puhuttu siitä on jo ehkä vuosi tai jopa enemmän.

sasaliini. kirjoitti on 06.07.2011 - 14:28:46:
Milena kirjoitti on 06.07.2011 - 12:44:30:

Mä yritin ensin neurologilta saada fysioterapiaa (tyrmäys), sitten työterveyslääkäri kimpaantui ja laittoi mun asian eteenpäin, että kunta maksaa mulle yksityisen fysioterapian, lähti käsittelyyn, tyrmäyksenä takas. Sen jälkeen mä aloin taiston neurologin kanssa...lopputuloksena pahiksen yhteydessä myönnetty kuntouttava fysioterapia (15X)  yksityiselle sairaalan maksarina, ja jos muistan oikein, maksajana siinäkin kunta. (oliko se rosanen näin?)

Kun 15 kertaa oli käyty, oli vaihtunut muistuksen johdosta neurologi, ja päättävä elin (ylilääkäri pitkällä saikulla), mun uusi neurologini kirjoitti 30X lisää. (Hänellä oli silloin ylilääkärin valtuudet). Nyt mulle myönnetty 30X taas vuodeksi, sillä saadaan hyvä tuloksia aikaseksi ja tavoitteet täyttyneet. Sekä omatoiminen kunnon ylläpito tärkeässä roolissa, jos vain makuuttelisin, ei tuota mulle myönnettäisi.

Saadakseen kuntoutusta, ylläpitävää tai mitä vaan, saa kyllä taistella, itsekin taisteluiden kautta saanut, ei ole helpolla irronneet.

Se on niin turhauttavaa, kun keskikuntoisten pitää taistella. Ei hyväkuntoiset tarvi ja no, se toinen pää varmasti saa paljon helpommin. (Yleensä. Koska sekin on nähty, että hekin saa tapella ihan liikaa.) Kun olisi tarve pitää yllä edes tätä keskinkertaista kuntoa.

Lisää kysymyksiä. Laiton FB:n puolellekin, mutta myös tänne:
Kannattaako mun valituksessa tuoda esille, että kuntoutan ahkerasti myös itse itseäni? Eli onko se nou nou, jos joku on aktiivinen ja käy salilla lihaskunnon pitimiksi? Katsovatko, että tuo kyllä riittää vai tajuavatko, etten kykene kaikkeen yksin ja lisäksihän omatoimisen harjoittelun pitäisi kertoa minun motivaatiostani kuntoutukseen ja antaa siten positiivista signaalia. Antaako se?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #22 - 06.07.2011 - 17:44:41

Kannattaa tuoda esiin, että kuntoutat itseäsi, mutta siitä huolimatta toimintakykysi on heikentynyt. Samalla voit kertoa, mitä kuntoutusta  tarvitset ja miksi. Kuntoutuksen pitää olla tavoitteellista - sen vuoksi omaehtoinen toiminta antanee hyvän vaikutelman.

Pyydä pikaisesti TAYS:sta kuntoutussuunnitelmaa. Kusussa ei muuten saa olla mainintaa siitä, että se on kirjoitettu sinua tapaamatta tms. Se olisi varma tapa saada uusi lausunto hylkyyn.

Kuten edellä todettiin, kuntoutusta saa joko kunnalta tai Kelasta (sekä toki myös omalla rahalla). Sairaanhoitopiirien ja kuntien kustantama kuntoutus ei ole Kela-sidonnaista, vaan oma kotikunta maksaa kuntoutuksen. Kelan kuntoutus on yleensä parempaa.

Minun tapauksessani kävi niin, että aloin saada asiallista kuntoutusta vasta kunnon romahduksen jälkeen. EDS-oireilu paheni silloin, kun olin parikymppinen. Sain osakseni lähinnä lämmintä kättä sekä vittuilua huonosta lihaskunnosta ja laiskuudesta. Ongelmat pahenivat 30 vuoden korvilla, kun MS pukkasi päälle. Fysioterapia aloitettiin HUS:ssa vuonna 2007, siirrettiin terveyskeskukseen 2008 ja Kelaan 2010. Minulla oli onnekseni terveyskeskuksessa hyvä fysioterapeutti. Tosin nykytilanteessa hänen resurssinsa olisivat jo loppuneet kesken.

On tosi surkeaa, että ei-ihan-vaikeavammaisten tms. ryhmään kuuluville ei tarjota mitään kunnollista kuntoutusta. Moni saataisiin pelastettua työelämään aiemmalla kuntoutuksella.
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #23 - 06.07.2011 - 19:09:49

rosanen kirjoitti on 06.07.2011 - 17:44:41:
Pyydä pikaisesti TAYS:sta kuntoutussuunnitelmaa. Kusussa ei muuten saa olla mainintaa siitä, että se on kirjoitettu sinua tapaamatta tms. Se olisi varma tapa saada uusi lausunto hylkyyn.  

Mä en ymmärrä enää että miksi ihmeessä. Silloinhan nimenomaan hakisin uutta lausuntoa kelalta enkä valitusta edelliseen. Eihän se ole valitus, jos haen uutta päätöstä uudella kusulla?

Enkä näe TAYSin kaikkivoipaisuutta tässäkään asiassa. Pitää muistaa, että hylätty korotettu vammaistuki haettiin nimenomaan TAYSin neuron lausunnolla. Ja tuloksetta! Ei ole merkitystä, mistä lausunto tulee, on vain merkitystä mitä siinä lukee.

Äh, tarkistin vielä aiempaa viestiäsi, siis voisin käyttää TAYS-kusua valituksessa, mutta eikö se silti olisi uusi hakemus? En käsitä enää yhtään mitään!

Ei TAYSista saa mitään äkkiä, menisi taas yksi kuukausi ihan hukkaan. Luottaisin mieluummin siihen, että tämä homma hoituisi omalääkärinkin kanssa. Jos ei hoidu, hän voi syyttää itseään ja sitten tarjota mulle sitä kunnan kuntoutusta kunnes sen jälkeen TAYSin kanssa tehty uusi hakemus on mennyt läpi. (Eihän sitten jälkiviisauksia täällä, eihän, kiitos!)

Voin mä sinne TAYSiinkin soittaa huomenna, muttei sieltä tosiaan pyydetä mitään nopeasti. Sieltä ei saa mitään palvelua silloin kun sitä tarvisi.

Jopa mulla loppuu voimat tällaisessa sodassa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #24 - 06.07.2011 - 19:27:09

Uutta kuntoutussuunnitelmaa voi käyttää valituksen tukena. Yleensä on hyvä esittää jotain uutta lääkärin tekstiä valituksen yhteydessä. Näin Kela voi ratkaista asian uuden selvityksen avulla. Näin minulle kävi mm. yhden kuntoutustukihylyn käsittelyn aikana vuodenvaihteessa 2008-2009.

Uudella kusulla voi toki myös hakea uudelleen kuntoutusta, uuden hakemuksen yhteydessä, ihan miten haluat. Ajattelin kuitenkin tätä valitusasiaa. Tarkoitin hylkyyn menolla sitä, että asiasi joutuisi Somlaan, mikäli uudetkin selvitykset olisivat huonoja eikä Kela voisi oikaista itse päätöstään.

Oletko MS-liiton jäsen? Kannattaa kysyä ohjeita liiton lakimieheltä - joka tosin nyt taitaa olla lomalla.
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #25 - 06.07.2011 - 20:00:58

Kiitos, nyt meni perille. Ja taaaas uusi ihminen jolta kysyä. Huoh. Hirveä vaiva tällaisen takia! Toivon niin kovasti, että vaivannäkö palkitaan ja että edes joku muukin mäsä hyötyisi oppimalla tästä taistelusta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #26 - 06.07.2011 - 20:30:40

Tsempit täältä. Tulee ihan mieleen em. vuodenvaihde 2008-2009, jolloin minulla menivät hylkyyn kuntoutustuki ja ammatillinen kuntoutus, ja jouduin paitsi valittamaan, myös hakemaan samalla vammaistukea ja ansiosidonnaista työttömyyskorvausta sekä yleistä asumistukea. Oikaisujen jälkeen hain eläkkeensaajan asumistukea ja hoitotukea, maksoin pois liikaa maksettuja työttömyyskorvauksia ja selvittelin eläketulojani Kelalle. Näiden jälkeen jouduin käsittämättömään tapahtumasarjaan, joka liittyi ammatillisen kuntoutukseni järjestämiseen; uhkasin lopulta käsittelijää täysin perustelluin syin laaditulla hallintokantelulla. Sitten sainkin shuubin, josta en enää palautunut. (Tarkoitus ei ole pelotella.)
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #27 - 07.07.2011 - 09:44:12

rosanen kirjoitti on 06.07.2011 - 19:27:09:
Uutta kuntoutussuunnitelmaa voi käyttää valituksen tukena. Yleensä on hyvä esittää jotain uutta lääkärin tekstiä valituksen yhteydessä. Näin Kela voi ratkaista asian uuden selvityksen avulla. Näin minulle kävi mm. yhden kuntoutustukihylyn käsittelyn aikana vuodenvaihteessa 2008-2009.  

Typerintä tässä mun tapauksessa on se, etten edes nähnyt sitä lausuntoa jo viimeksi kelalle lähti. Lääkäri lähetti sen suoraan sinne. Nyt haluan nähdä kaikki paperit etukäteen.

Kun pyysin kelalta nähtäväksi heidän asiantuntijalääkärinsä lausuntoa, kelan täti ehdotti, jos lähettäisi minulle kaikki aiemman hakemuksen paperit, jopa oman hakemukseni, tietäisin mitä olen kirjoittanut. Jonka varmasti tulostin itsellenikin, mutta hitto kun noihin papereihin hukkuu. Kyllä sieltä ihan ystävällistä palvelua saa. Pitää vain olla niin helkkarin aktiivinen. Eikö mulla voisi olla joku asiainhoitaja!! Yksinhän tässä on joka asian edessä.

Te täällä ja FB:ssä olette parhaita asianhoitajiani.  Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Bridget
YaBB Newbies
*
Poissa

Suur-Helsinki
Vastaus #28 - 07.07.2011 - 15:14:04

Moi Milena,

olen varmasti lukenut hyvinkin huolimattomasti ja muutenkin olen saanut yliannoksen aurinkoa, mutta minusta - sivusta seuranneena - tuntuu että sinun todellakin kannattaisi hakea Maskuun asap. Nuori ihminen tarvitsee ammattilaisten tukea ja tunnut olevan hyvinkin motivoitunut kuntouttamaan itseäsi etkä myöskään ole ollut Maskussa vielä joten mahiksesi lienevät hyvät.

Olen itse ollut sekä sopparilla noin neljä vuotta takaperin että yksilöllisessä kuntoutuksessa. Sopparilla oli todella hauskaa (ja myöskin tietty järkyttävää, mutta sinähän tiedät nämä asiat aika hyvin jo) yksilöllisessä taast oli se hyvä puoli että sain juuri sitä kuntoutusta jota kaipasin, mikä myöskin oli todella HAUSKAA.

Joten laitapa paperit (lue nettihakemus) molempiin vaihtoehtoihin. Sanoisin kyllä että sinun tapauksessasi siellä jouduttaisiin odottelemaan jonkin aikaa jotta saataisiin yhtä kovan sarjan kuntoutujia yhdeksän muuta kasaan seuraksesi.

Kylsesiitä Pusu

Ja terkut Tomille et al. En pystynyt tämän pitempään poissaoloon.
Siirry sivun alkuun

Kokopäivätyössä

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #29 - 07.07.2011 - 15:59:54

Vaihe vaiheelta:
Rosanen, soitin TAYSiin, ja hoitsu kertoi, ettei heiltä tehdä valitusta tukevaa suunnitelmaa vaan pitää olla yhteydessä siihen lääkäriin joka edellisenkin teki. TAYS-kortti on siis käytetty tai siis sitä ei ole nyt tähän hätään.

Löysin muuten vanhan epikriisin, jossa jo viime vuonna TAYS-neuro kirjoittaa, että SUUNNITELLAAN kuntoutusta (KUSUa ehkä?). Mutta jäi suunnitteluksi siltä osin.

Bridget, kyllä sun pää on ihan kirkas. Mä todella haluaisin ja hyötyisin siitä Maskusta. Esittelen sitä valituksessa uudelleen ja laitan papereita sisään Maskuun. Ja lekuri saa puoltaa sitä. Pikkuisen epäselvää on vielä, yritänkö kuntoutusjaksolle vai sopparille (tässä on se korotetun vammaistuen asia). Kokeilen kysellä sieltä maskusta vielä ennen huomista omalääkärin puhelinaikaa. Soppari olis kyllä mua varten.

Mutta valituskirjelmä omalta osin on jo kirjoitettu.

Bridget, oletko luvannut olla täältä poissa? Mä en.  Hymiö Paitsi sitten kun mun tila stabiloituu... eli ei näillä näkymin ikinä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta