Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta
Kuntoutussuunnitelma (Luettu 41693 kertaa)
rosanen
God Member
Poissa

Sukupuoli: female
Re: Kuntoutussuunnitelma
Vastaus #30 - 07.07.2011 - 16:49:22

Milena kirjoitti on 07.07.2011 - 15:59:54:
Rosanen, soitin TAYSiin, ja hoitsu kertoi, ettei heiltä tehdä valitusta tukevaa suunnitelmaa vaan pitää olla yhteydessä siihen lääkäriin joka edellisenkin teki. TAYS-kortti on siis käytetty tai siis sitä ei ole nyt tähän hätään.

Jasså. Hoitaja ei ole tainnut tuntea potilaslakia. TAYS ei voi muodostaa omia kantoja sen suhteen, kirjoitetaanko siellä potilaan pyytämiä lausuntoja vai ei. Lausuntojen tarkoitus on edesauttaa sinua saamaan kuntoutusta.

Maskun laitoskuntoutusjakso on hyvä ja moniammatillinen paketti, mutta se ei korvaa pitkäkestoista ja laadukasta yksilöfysioterapiaa. Ei kannata unohtaa vaatia painokkaasti myös avofysioterapiaa.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #31 - 07.07.2011 - 16:56:57

Mä heitän täältä tällaisen heiton, että uskoisin sun Milena hytötyvän kaikista eniten yksilöfysioterapiasta, joka olisi pitkäkestoista, enemmän kuin laitoskuntoutuksesta. Mutta Edelleen olen sen kannalla, että olisi hyvä saada itsensä läpi sopparille ja saada sieltä painavat paperit, joilla saisit avokuntoutusta kelalta. Eli esim.  fysioterapiaa.
Mutta se oman kunnon ylläpito ja omatoimisuus katsotaan hyvällä, eli sitä kannattaa myös hakemuksissa painottaa. Että ei ole sohvaperuna.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #32 - 07.07.2011 - 17:49:34

Olen nyt runsaat 10 vuotta käyttänyt fysioterapiapalveluja ja ollut tekemisissä noin 20 fyssarin kanssa.  Heistä noin viisi on hyviä, viisi on hyvin huonoja ja muut eri tavoin keskinkertaisia.  Riippuu sitten siitä, millaisen keskinkertaisuuden kanssa tulee parhaiten toimeen.

Nyt minulla on teoriassa Arabianrannassa oikein hyvä, mutta koska varaan aikoja satunnaisesti, enkä ole viikoittainen kävijä, aikoja on vähän vaikea saada.  Suhde fysioterapeuttiin on hyvin henkilökohtainen, joskus kemiat pelittää ja joskus ei.

Mutta Maskusta on hyötyä siihen, kun tekee kokonaisvaltaisen toimintasuunnitelman itselleen, fysioterapia on vain yksi osa.

Ja jos sallitaan sanoa, Maskussa on todella tylsää.  Minä menen sinne kahdeksi viikoksi joka kolmas vuosi, määrä on minulle tähän asti ollut sopiva.  Taidan nyt hakea tulevaisuudesssa joka toinen vuosi, kun lähestyy 65 vuoden takaraja uhkaavasti.

Onneksi on tapahtunut sellainen parannus, että ei ole enää pakko olla niin montaa viikonloppua, vaan kuntoutusjakson voi aloittaa maanantaina ja lopettaa seuraavan viikon perjantaina.

Milenalle vinkiksi, on mahdollista myös sellainen jakso, että ensin yksi viikko yksin ja toinen viikko yhdessä puolison kanssa.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #33 - 07.07.2011 - 19:07:55

rosanen kirjoitti on 07.07.2011 - 16:49:22:
Milena kirjoitti on 07.07.2011 - 15:59:54:
Rosanen, soitin TAYSiin, ja hoitsu kertoi, ettei heiltä tehdä valitusta tukevaa suunnitelmaa vaan pitää olla yhteydessä siihen lääkäriin joka edellisenkin teki. TAYS-kortti on siis käytetty tai siis sitä ei ole nyt tähän hätään.

Jasså. Hoitaja ei ole tainnut tuntea potilaslakia. TAYS ei voi muodostaa omia kantoja sen suhteen, kirjoitetaanko siellä potilaan pyytämiä lausuntoja vai ei. Lausuntojen tarkoitus on edesauttaa sinua saamaan kuntoutusta.

Maskun laitoskuntoutusjakso on hyvä ja moniammatillinen paketti, mutta se ei korvaa pitkäkestoista ja laadukasta yksilöfysioterapiaa. Ei kannata unohtaa vaatia painokkaasti myös avofysioterapiaa.

No voi ny vikku sentään. No, ihan odotettavissa, kun miettii miten TAYS on minua tähän mennessä hoitanut.

sasaliini. kirjoitti on 07.07.2011 - 16:56:57:
Mä heitän täältä tällaisen heiton, että uskoisin sun Milena hytötyvän kaikista eniten yksilöfysioterapiasta, joka olisi pitkäkestoista, enemmän kuin laitoskuntoutuksesta. Mutta Edelleen olen sen kannalla, että olisi hyvä saada itsensä läpi sopparille ja saada sieltä painavat paperit, joilla saisit avokuntoutusta kelalta. Eli esim.  fysioterapiaa.
Mutta se oman kunnon ylläpito ja omatoimisuus katsotaan hyvällä, eli sitä kannattaa myös hakemuksissa painottaa. Että ei ole sohvaperuna.

Ystävät rakkaat, ensisijainen tavoitteeni on saada tooodella monta fyssarikertaa vuodelle, vasta tois- tai oikeastaan kolmossijalla on Masku.

Arvatkaahan mitä on kakkosena? Tokihan ratsastusterapia. Mulla on jäykkyyttä ja ataksiaa eli keskivartalon hallintavaikeuksia. Niillä perustelen heppaterapian. Mutten odota sitä todellakaan saavani. Pyytää saa silti.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #34 - 07.07.2011 - 19:49:52

Voi ei! Yksi juttu taas. Millä sanoilla mun pitää sitä fysioterapiaa hakea? Pitääkö mun hakea nimenomaan fysioterapeutille vai saanko hakea esim hierojalle ja hermoratahierojalle? Tämä jälkimmäinen vinkki tuli suoraan siltä hermoratahierojalta, että hän ja tavallinen hieroja kuntouttavat mun kotikaupungissa MS-ihmistä. Mutta jos kela pelästyy tuosta eikä anna mitään? Pitääkö lääkärin uudessa lausunnossa lukea vain fysioterapia eikä mitään erittelyjä?? Saanko itse päättää, millaista fysioterapiaa haluan, ja jos se on kalliimpaa, maksa erotuksen itse. Siis mä en kaipaa mitään jalannostelufyssaria juuri nyt vaan kokonaisvaltaista kuntoutusta.

Mulla on kyllä ihan hyvä kokemus yhdestä fysioterapeutista, mutta kun en halua hänelle koska siitä ei ollut niin paljoa hyötyä. Paitsi että jos haluaisin kasvolihasten sähkötystä, hän antaisi sitä parhaiten. Voi hitto, sekin jäi siitä mun valitusluonnoksesta. Mulla on niin monta asiaa mitä tarvisin.

Kääk, taas tuli ongelma.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pauliina
God Member
Poissa

Paree luara uutta ku lapioora
vanhaa...
pohjanmaa
Vastaus #35 - 07.07.2011 - 20:55:48

Milena kirjoittaa: "Kääk, taas tuli ongelma."

Kelan omilla sivuilla lukee näin:
(* sorry, kopiointi pudotti pisteet/rinkulat noiden listattujen asioiden edestä)

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801125654EH?OpenDocument

Harkinnanvarainen kuntoutus

Kela järjestää ja korvaa myös muuta kuin lakisääteistä ammatillista ja vaikeavammaisen lääkinnällistä kuntoutusta.Tätä harkinnanvaraista kuntoutusta Kela voi myöntää eduskunnan vuosittain vahvistaman rahamäärän puitteissa.

Harkinnanvarainen kuntoutus on tarkoitettu pääasiassa työikäisille, joilla sairaus tai vamma haittaa työkykyä. Harkinnanvaraista kuntoutusta voivat joissain tapauksissa saada myös työelämän ulkopuolella olevat, yli 65-vuotiaat, joiden toimintakykyä ja elämänlaatua voidaan parantaa kuntoutuksella.

Usein harkinnanvaraisen kuntoutuksen rahamäärällä pystytään järjestämään kuntoutusta vain osalle kuntoutuspalvelujen kohderyhmiin kuuluvista hakijoista. Jos hakemuksesi on hylätty rahamäärän loppumisen takia, voit hakea kuntoutusta uudestaan seuraavan vuoden rahamäärästä. Harkinnanvaraisen kuntoutuksen kuntoutuspäätöksistä ei ole valitusoikeutta.

Kuntoutus on yleensä kuntoutujalle maksutonta. Neuropsykologista kuntoutusta Kela korvaa kuitenkin vain niille määritellyn enimmäiskorvausmäärän mukaan.Neuropsykologisen kuntoutuksen enimmäiskorvaukset ovat yleensä terapeutin perimää palkkiota pienemmät, joten voit joutua maksamaan osan kuluista itse.

Harkinnanvarainen kuntoutus voi olla esimerkiksi

yksilöllisiä kuntoutusjaksoja
   kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseja
   ammatillisesti syvennettyä lääketieteellistä kuntoutusta (ASLAK-kurssit)
   kuntouttavaa hoitoa reumaa sairastaville
   neuropsykologista kuntoutusta
   työtä helpottavien apuvälineiden korvaamista silloin, kun työnantaja tai terveydenhuolto ei vastaa niiden hankkimisesta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801121838EH

Lääkinnällinen kuntoutus vaikeavammaisille

Kela järjestää alle 65-vuotiaille vaikeavammaisille lääkinnällistä kuntoutusta ja korvaa kuntoutuksesta aiheutuneita kustannuksia. Tarkoituksena  on, että kuntoutuksen avulla pystyisit työskentelemään tai selviytymään arkielämän toiminnoista paremmin sairaudestasi tai vammastasi huolimatta. Tavoitteena on  työ- tai toimintakyvyn turvaaminen tai parantaminen.Vaikeavammaisen lääkinnällinen kuntoutus voidaan järjestää kuntoutuslaitoksessa tai avoterapiana. Vaikeavammaisille järjestetään myös kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseja.

Vaikeavammaiseksi katsotaan henkilö, jolla

sairaudesta, viasta tai vammasta aiheutuu yleistä lääketieteellistä ja toiminnallista haittaa, jonka helpottamiseksi tarvitaan vähintään vuoden kestävää kuntoutusta
   haitta on niin suuri, että hänellä on sen vuoksi huomattavia vaikeuksia tai rasituksia selviytyä jokapäiväisistä toimistaan kotona, koulussa, työelämässä ja muissa elämäntilanteissa julkisen laitoshoidon ulkopuolella.

Lisäksi edellytetään, että saat

korotettua tai ylintä alle 16-vuotiaan vammaistukea
   korotettua tai ylintä 16 vuotta täyttäneen vammaistukea
   korotettua tai ylintä eläkettä saavan hoitotukea tai
   ylintä 16 vuotta täyttäneen vammaistukea työkyvyttömyyseläkkeen lepäämisajalta.

Kuntoutuksen saaminen edellyttää aina, että sinulle on tehty asianmukainen kuntoutussuunnitelma julkisessa terveydenhuollossa.
Jos olet sairaanhoidossa

Jos vaikeavammaisen lääkinnällinen kuntoutus liittyy välittömästi sairaanhoitoon, kuntouttajana on julkinen terveydenhuolto (esim. sairaala tai terveyskeskus). Esimerkiksi jos olet vielä sairaalahoidossa, mutta olet aloittanut kuntoutuksen sairaalassa, kuntoutuksestasi vastaa sinua hoitava sairaala.

Kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040901131221MP?OpenDocument

Kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit

Kelan kuntoutuksena järjestettäviä kursseja voidaan myöntää vaikeavammaisen lääkinnällisenä, ammatillisena tai harkinnanvaraisena kuntoutuksena. Kursseihin kuuluvat kuntoutuskurssit sekä sopeutumisvalmennuskurssit, joiden tavoitteet eroavat hieman toisistaan.

Kuntoutuskurssihausta löydät Kelan kuntoutuksena järjestämät kurssit esimerkiksi ajanjakson tai sairauden mukaan lajiteltuna. Kurssihausta löytyvät myös tarkemmat tiedot siitä, kenelle kurssi on tarkoitettu, mitä kukin kurssi sisältää sekä missä ja miten se järjestetään. Kurssihaun tiedoista näet myös, mitä edellytyksiä kurssille pääsyyn vaaditaan.

Kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit voivat olla laitos- tai avomuotoisia. Niiden pituus, jaksotus ja sisältö vaihtelevat sairaus- ja kohderyhmän tarpeiden mukaan. Kurssit voivat olla kertaluontoisia tai useammassa osassa toteutettuja. Avomuotoisissa kursseissa kuntoutusta on noin 6 - 8 tuntia päivässä ja kurssilaiset yöpyvät kotonaan. Laitosmuotoisissa jaksoissa on toimintaa myös iltaisin ja kurssilaiset yöpyvät kuntoutuslaitoksessa. Kurssit voivat olla valtakunnallisia tai alueellisia.

Kurssien järjestäjät ovat esim. kuntoutuslaitoksia ja vammaisjärjestöjä. Kelasta saat tietoja eri kurssivaihtoehdoista. Haet kuntoutukseen toimittamalla kuntoutushakemuksen Kelaan, joka tekee kuntoutuspäätöksen kuntoutushakemuksen ja mahdollisen haastattelun perusteella. Kuntoutus on kuntoutujalle maksuton.
Kuntoutuskurssien tavoite

Kuntoutuskurssien tavoitteena on fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen työ- ja toimintakyvyn parantaminen tai säilyttäminen. Kurssit ohjaavat omatoimiseen kunnon ylläpitämiseen.
Sopeutumisvalmennuskurssien tavoite

Sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on parantaa valmiuksia toimia elinympäristössä mahdollisimman täysipainoisesti sairaudesta tai vammasta huolimatta.Tähän pyritään mm. antamalla tietoa sairaudesta ja sen vaikutuksista ja tukemalla selviytymistä sairauden kanssa.

XXXX

Jos saa korotettua vammaistukea tai eläkkeensaajan korotettua vammaistukea kulujen perusteella, ei ole oikeutettu kuin ensimmäiseen eli harkinnanvaraiseen kuntoutukseen, koska ei ole vaikeavammaisen "statusta".

Vastauksena kysymykseesi, ks. ensimmäisen kohdan lista mitä harkinnanvarainen kuntoutus voi olla. Vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta jonka Kela maksaa, suorittavat fysioterapeutit, jotka ovat saaneet Kelan kanssa vuosittain kilpailutettavat sopimukset, eli joka ikiselle fyssarille ei voi mennä jos hänellä ei ole sopimusta Kelan kanssa Kelan korvaamasta kuntoutuksesta.

Kelan etuuden hakijalla on aina edessä viidakko, jossa hän tarvitsee viidakkoveitsen lisäksi hyvät hermot, huippu juristin (tai muuten vain kokeneen ja asiantuntevan ja ajassa olevn neuvonantajan)  ja reilusti aikaa ja hermoja täytellä, täydennellä ja valitella asioista, jotka jo perustuslaki hänelle on luvannut antaa.
Siirry sivun alkuun

Tavoitteenani on kuolla terveenä... ja satavuotiaana...

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #36 - 07.07.2011 - 21:13:27

^Kiitos selvennyksestä!

Haluaisin siltikin tuoda esille vielä yhden seikan: olen ehkä saanut vammaistuen kulujen perusteella, mutta mikään ei estä sitä, ettenkö yhtäkkiä (tai ajan kuluessa) muuttuisi tarpeeksi vammaiseksi ja näin ollen siirry harkinnanvaraisesta vaikeavammaisten kuntoutukseen.

Jos otsaani on lyöty leima "kulujen perusteella", se pitäisi voida pyörtää, jos lääkärini ja itsekin olen sitä mieltä, että kehoni on nyt sellaisessa kunnossa että täytän kakkoskohdan määritelmän.

En siis käsitä, voiko kela nyt lopunelämäni pitää minua vain harkinnanvaraisena kuntoutujana, jos joskus joku asia on mennyt kulujen perusteella. Ensi kerralla aion kyllä hakea sitä muin perustein, jos se on siitä kiinni.

Katson nämä kortit läpi joka tapauksessa. Aina on mahdollisuus ruikuttaa omalta kunnalta huoltoa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

muju62
God Member
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Vastaus #37 - 07.07.2011 - 22:04:09

Heppaterapiaa, nyyh Itku

Olen ratsastanut paljon, taukojakin on tietty ollut aina välillä riippuen elämäntilanteesta/rahatilanteesta.
Viimeiset vuodet olen ratsastanut ystäväni hevosta ja edelliskesän heppa vielä vietti luonani kesähoidossa, nuorin poikani ratsasti myös.
Just silloin ihmettelin, miksi en enää pääse selkään yhtä näppärästi kuin ennen.
Seuraavana talvena ei pohkeissani ollut enää voimaa mihinkään Epävarma
Ja viime syksynä vasta hokasin et mistä kaikki toi johtui ja palaset loksahtivat paikoilleen.
Kahteen vuoteen en ole ratsastanut Vihainen
Ehkä vielä joskus...

Sori jos tää tuli väärälle osastolle, ehkä se ahdistus/jne osio olisi ollut oikea paikka.
Siirry sivun alkuun

R 29.8

IP on kirjattu

Pauliina
God Member
Poissa

Paree luara uutta ku lapioora
vanhaa...
pohjanmaa
Vastaus #38 - 07.07.2011 - 22:51:58

Vielä sen verran tuosta kuntoutusasiasta; ensiksi pitää olla julkisen terveydenhuollon yksikön lääkärin (tk, sairaala - yksityinen ei käy) tekemä kuntoutussuunnitelma, jossa on selvästi mainittu, että potilas on vaikeavammainen tai tarvitsee kuntoutuksen. Lääkäri määrittää yleensä potilaan kanssa keskustellen, onko se yksilöfysioterapiaa, laitoskuntoutusjaksoja, tms.  Siihen kirjataan myös käyntimäärät/v  jne. Uskoisin, että tarvitset nyt ensin sen, jos sinulla ei ole sitä ja heti kun se menee Kelaan, lähdet hakemaan haluamaasi etuutta.

Valitettavasti (28 vuoden kokemuksella) voin kertoa, ettei mikään toiminta ole nopeaa, kaikki vie aikansa. Joskus tulos on miinus, joskus nolla ja joskus jopa plussaa. Joskus ehtii itse jo huonoon kuntoon, ennen kuin mitään on myönnetty, mutta suomalainen systeemi Kelalla on nyt tämä. Kelahan on saanut moitteita Euroopan ihmisoikeuskomitealta liian hitaasta päätöksenteosta, joka loukkaa kansalaisten oikeusturvaa. En tiedä onko se yhtään asioita nopeuttanut, tuskinpa.

Voimia ja sitkeyttä asian kanssa... niitä tulet tarvitsemaan.

Kela sanoo asiasta seuravaa:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180608172300HL

Kuntoutussuunnitelma

Vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen tulee perustua kirjalliseen kuntoutussuunnitelmaan.

Kuntoutussuunnitelma laaditaan julkisessa terveydenhuollossa. Suunnitelman laadintaan osallistuvat lisäksesi lääkäri, terveydenhuollon työryhmä ja tarvittaessa omaisesi tai muu läheisesi. Lisäksi terapeuttisi voi tarvittaessa osallistua suunnitelman laadintaan ja tarkistukseen.

Kuntoutussuunnitelma tehdään Kelan kuntoutussuunnitelmalomakkeelle (Ku 207) tai B-lääkärinlausuntoon, jos siitä käyvät ilmi vastaavat tiedot. Suunnitelma tehdään 1–3 vuodeksi kerrallaan, mutta sitä voidaan tarkistaa tarvittaessa. Suunnitelmasta tulee käydä ilmi

toimintakykysi kuvaus ja toimintakyvyn arvioimiseksi käytetyt arviointimenetelmät
   sairauttasi koskevat tiedot (sairaus, vika tai vamma) ja elämäntilanteesi
   sairautesi aiheuttama lääketieteellinen ja toiminnallinen haitta päivittäisissä toiminnoissa, työssä, opiskelussa tms.
   kuntoutuksen tavoitteet, yhdyshenkilöt, seurantamenetelmät ja hoitovastuu
   suositeltavat kuntoutustoimenpiteet sekä niiden ajoitus, kesto, käyntitiheys, toteuttaja sekä perustelut kotikäynneille
   aiemmin saamasi kuntoutus ja sen tulokset (esim. Kelan kuntoutus tai muut tukitoimet, kuten vammaispalvelut)
   tarvittaessa perustelut omaisten tai läheisten osallistumisesta kuntoutukseen
   suunnitelman laatijoiden yhteystiedot.

Suunnitelmasta tulee selvitä, miten sairaus, vika tai vamma aiheuttaa huomattavia vaikeuksia tai rasitusta selviytyä kotona, koulussa, työelämässä sekä muissa elämäntilanteissa. Olennaista on arvioida mm. vaikeuksien ja rasituksen ilmeneminen jokapäiväisessä elämässä. Lasten kohdalla on huomioitava erityisesti, miten lapsi suoriutuu askareista suhteessa ikätoverien kehitykseen. Lisäksi suunnitelmassa tulee kuvata, miten kuntoutuksen odotetaan turvaavan tai parantavan selviytymistä jokapäiväisistä toiminnoista.

Kuntoutussuunnitelma on luonteeltaan suositus, jonka perusteella Kela tekee kuntoutuspäätöksen käyttäen hyväkseen muita käytössään olevia tietoja. Yleensä kuntoutuksen toteuttaa se palveluntuottaja, joka mainitaan kuntoutussuunnitelmassa. Edellytyksenä on kuitenkin, että Kela on hyväksynyt palveluntuottajan vaikeavammaisten kuntouttajaksi.

Siirry sivun alkuun

Tavoitteenani on kuolla terveenä... ja satavuotiaana...

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #39 - 07.07.2011 - 23:12:13

Pauliina kirjoitti on 07.07.2011 - 22:51:58:
Vielä sen verran tuosta kuntoutusasiasta; ensiksi pitää olla julkisen terveydenhuollon yksikön lääkärin (tk, sairaala - yksityinen ei käy) tekemä kuntoutussuunnitelma, jossa on selvästi mainittu, että potilas on vaikeavammainen tai tarvitsee kuntoutuksen. Lääkäri määrittää yleensä potilaan kanssa keskustellen, onko se yksilöfysioterapiaa, laitoskuntoutusjaksoja, tms.  Siihen kirjataan myös käyntimäärät/v  jne. Uskoisin, että tarvitset nyt ensin sen, jos sinulla ei ole sitä ja heti kun se menee Kelaan, lähdet hakemaan haluamaasi etuutta.

Juuh! Mullahan ON kuntoutussuunnitelma, joka tehtiin lääkärin kanssa jo pari kk sitten. Mutta hänen tekstinsä ei mitä ilmeisimmin ollut tarpeeksi purevaa eikä suunnitelma mennyt läpi kelassa. Tämä on nyt se asia, josta valitan. Tuo hermorata- yms. jutut olisi vain omaa haluani muokata suunnitelmaa, mutta kun se aiempikaan versio ei mennyt läpi, niin miksi menisi vaativampanakaan.

Kunhan nyt ensin vaikka sitten valitan siitä ihan sellaisenaan mitä se alunperin oli. Eli tietty määrä fyssaria, tietty määrä ratsastusterapiaa ja Maskuun. En saanut mitään näistä ja valitan, koska se reitti on nopeampi kuin uuden kusun tekeminen ja kelaprosessin aloittaminen alusta. Aiomme siis lääkärini kanssa vain muokata jo tehtyä mutta kelan hylkäämää kuntoutussuunnitelmaa siihen suuntaan, että todellakin OLEN fyssarin tarpeessa ja että OLEN tarpeeksi vammainen, että tarvitsen systemaattista kuntoutusta. Kelan mielestä EN ole tarpeeksi vammainen. Aion vielä yrittää kertoa heille, että olen! Mutta kun lääkäreiden tekemät lausunnot eivät valitettavasti ikinä mene läpi kerrasta. kokemusta on. On myös kokemusta onnistuneesta valitusprosessista, joka kesti tosiaan vain kuukauden. Aion myös itse painottaa enemmän  tarvetta kuntoutukselle, erilaisilla sanakäänteillä sen pitäisi onnistua. Teoriassa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #40 - 08.07.2011 - 11:10:34

Pauliina jo kertoikin, mitä lausuntoon tarvitaan... Kannattaa ehdottomasti myös korostaa, että kyse on tavoitteellisesta kuntoutuksesta. Kelan merkonomit pitävät siitä, että ainakin yksi tavoite on selkeästi mitattavissa. Laitoskuntoutus tukee ja täydentää avofysioterapian tavoitteita.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #41 - 08.07.2011 - 15:24:55

Olen juossut pää kolmantena jalkana tänään töissä - puhelin aina mukana. Mutta se vaan ei soi. Omalääkäri soittelee ilmeisesti taas kuudelta illalla kuten joskus.

Mutta Maskusta kertoivat, että koska korotettu vammaistukeni on kulujen perusteella, voin jo olemassa olevalla lausunnolla hakea heillä sinne sopparille. Kuvittelin virheellisesti, että lähetän paperini kelaan, mutta eipä tarvikaan.

Siitä huolimatta, vaikka on tuo kuluperustainen maksaminen, yritän edelleen saada sitä vaikeavammaisen avokuntoutusta. Mutta ku se lääkäri ei soita. Kelasta selvisi sen verran, että jos heidän sopimusfysioterapeuteista joku sattuu olemaan hieroja, silloin fysioterapiakäyntejä voi käyttää myös hierontaan.

Ja mun lääkäri jää tänään lomalle. Mutta sittenpä saa sijaisensa hoitaa asiaa, koska mulla on vain kk aikaa valittaa. Sulkuaikahan terkkarilla on, mutta enhän minä sille mitään voi, jos kelasta antavat vain kuukauden aikaa ruikuttaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #42 - 08.07.2011 - 17:41:23

Milena kirjoitti on 07.07.2011 - 19:49:52:
Voi ei! Yksi juttu taas. Millä sanoilla mun pitää sitä fysioterapiaa hakea? Pitääkö mun hakea nimenomaan fysioterapeutille vai saanko hakea esim hierojalle ja hermoratahierojalle? Tämä jälkimmäinen vinkki tuli suoraan siltä hermoratahierojalta, että hän ja tavallinen hieroja kuntouttavat mun kotikaupungissa MS-ihmistä. Mutta jos kela pelästyy tuosta eikä anna mitään? Pitääkö lääkärin uudessa lausunnossa lukea vain fysioterapia eikä mitään erittelyjä?? Saanko itse päättää, millaista fysioterapiaa haluan, ja jos se on kalliimpaa, maksa erotuksen itse. Siis mä en kaipaa mitään jalannostelufyssaria juuri nyt vaan kokonaisvaltaista kuntoutusta.

Kuten jo on kerrottu, Kelan kanssa ei ole kaikilla fysioterapeuteilla sopimusta.  Monestakin syystä: Kela maksaa vähemmän kuin vapailla markkinoilla.   Heillä on myös erityisvaatimuksia pätevyydelle.  Fysioterapeutti pitää olla.  Hermoratahieojakoulutusta voi saada viikonloppukursseillakin.  Eli jos hän sanoo kuntouttavansa Kelan kustantamana, hänellä lienee jokin muu tutkinto taustalla.

Hierontaa ei korvata kuntoutuksena ollenkaan (paitsi jossain harvinaisissa poikkeustapauksissa ja silloinkin kai hierojalla pitäisi olla fysioterapeutin koulutus).

Sinun olisi osattava kertoa, mitä fysioterapeutti osaa tehdä sellaista, mitä et itse kuntosalilla tai muulla liikunnalla pysty tekemään.

Minulla on esim. fysioterapia pysynyt 10 vuotta Kelan korvaamana (60 x vuodessa) vaikka olen käyttänyt sitä 20-30 kertaa.  En viitsi mennä, jos ei fysioterapeutille asiaa.  Fysioterapian tarve on perusteltu puolieroilla.  Omatoiminen liikunta, kuntosali, jumppa whichever on sellaista, mistä Kela tykkää.  Ammattilaista (fysioterapeuttia) tarvitaan, etteivät puoliervot aiheuta omatoimsessa liikunnassa kiputiloja, jotka sitten vaikeuttavat toimintaa.
Mutta jos haluaa vaan virkistystä ja hierontaa, Kela ei korvaa. Viileä
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #43 - 09.07.2011 - 02:06:08

great_has_been kirjoitti on 08.07.2011 - 17:41:23:
Milena kirjoitti on 07.07.2011 - 19:49:52:

Kuten jo on kerrottu, Kelan kanssa ei ole kaikilla fysioterapeuteilla sopimusta.  Monestakin syystä: Kela maksaa vähemmän kuin vapailla markkinoilla.   Heillä on myös erityisvaatimuksia pätevyydelle.  Fysioterapeutti pitää olla.  Hermoratahieojakoulutusta voi saada viikonloppukursseillakin.  Eli jos hän sanoo kuntouttavansa Kelan kustantamana, hänellä lienee jokin muu tutkinto taustalla.

Öh saa vai? Taidankin mennä itse kurssillre. Ei vaan, hieman alakanttiin sanottu  hermoratahierojista. Noh, en tiedä niistä muista viikonloppurukussin käyneistä, mutta voisin lyödä vetoa, että mun on yksi maan parhaita. Uskoo ken haluaa. Mutta tokihan heillä voi olla jokin muukin "oikea" koulutus taustalla. Kysyn seuraavalla kerralla.

great_has_been kirjoitti on 08.07.2011 - 17:41:23:
Hierontaa ei korvata kuntoutuksena ollenkaan (paitsi jossain harvinaisissa poikkeustapauksissa ja silloinkin kai hierojalla pitäisi olla fysioterapeutin koulutus).

Sinun olisi osattava kertoa, mitä fysioterapeutti osaa tehdä sellaista, mitä et itse kuntosalilla tai muulla liikunnalla pysty tekemään.

Minulla on esim. fysioterapia pysynyt 10 vuotta Kelan korvaamana (60 x vuodessa) vaikka olen käyttänyt sitä 20-30 kertaa.  En viitsi mennä, jos ei fysioterapeutille asiaa.  Fysioterapian tarve on perusteltu puolieroilla.  Omatoiminen liikunta, kuntosali, jumppa whichever on sellaista, mistä Kela tykkää.  Ammattilaista (fysioterapeuttia) tarvitaan, etteivät puoliervot aiheuta omatoimsessa liikunnassa kiputiloja, jotka sitten vaikeuttavat toimintaa.
Mutta jos haluaa vaan virkistystä ja hierontaa, Kela ei korvaa. Viileä

Kuten aeimmassa viestissäni mainitsin, fysioterapeutti voi antaa myös hierontaa, jos sattuu olemaan kelan hyväksymä ja siihen kouluttautunut. Kysyin tätä suoraan kelasta. Hieman loukkaavaa, jos kuvittelet, että minä kuulun joukkoon "haluan vain ilmaista virkistystä ja hierontaa". Sä et tunne minua etkä tiedä miten helvetin jumissa mun hartiat on jokapäiväisestä humalaisesta kävelystä. tasapainoa pitää kehittää, mutta ei tällä jämähtäneella kropalla paljoa nautita mistään.

Sä et taida lukea mun postauksia. Oon kertonut useasti, että käyn salilla, koska se on ainoa liikuntamuoto, johon pystyn. Peruslihaskunto siis pysyy kunnossa. Paitsi että yksipuolinen kuntosaliharjoittelu jumittaa lihaksia sekin, vaikka myös venyttelen. Vieläkin nousee jalat lotukseen ihan omatoimisen venyttelyn tuloksena. kokeile itse. Jonkin ajan takaa käydyt astanga-kurssit pitävät edelleen notkeutta yllä.

Mun mielestä on väärin, että ihmisille myönnetään paljon kuntoutusta, eikä he sitten käytä sitä. Ja me muut saamme tapella sen ensimmäisenkin erän eteen. Eikö kelaa todella kiinnosta, kuka käyttää myönnetyt palvelut ja kuka ei. Miksi he myöntää 60 kertaa, jos joku käyttää vain 30? Myy ne loput, ala tehdä bisnestä.

Minä en ole kiinnostunut virkistyksestä, sitä voi saada saunassa tai ystävien kanssa, olen kiinnostunut kehoni kuntoutuksesta. Ja kun aiemmin ehkä täälläkin mainitsin (tai sitten FB:ssä), ne lääkäreiden lausunnot kelan palveluita varten ovat perseestä. Kuulin tänään, mitä siihen oli kirjoitettu. Enhän ollut nähnyt sitä lainkaan kun meni suoraan kelaan. Potilaalla pahiksia ja sellaista ja sellaista keväällä. Ei sanallakaan mainintaa nykyisestä kunnostani eikä avutarpeesta eikä varsinkaan kuntoutustarvetta oltu eritelty mitenkään. PRKL, kun ne lausunnotkin pitäisi voida itse kirjoittaa, niin ei tarvitsisi odotella kuukausia ihan turhaan. Lupasin nyt laittaa lekurilleni omaa tekstiäni, jota hän voi oman päänsä mukaan soveltaa ja laittaa uuteen lisälausuntoon.

Lääkäri oli yllättynyt, kun kerroin, ettei mennyt kusu läpi kelassa. Kun oli vielä se korotettu vammaistukikin. Mutta kun se on kuluperustainen, tässä pitää selittää ihan uudelleen ja juurta jaksain, miten tilani todella on juuri nyt.

En olisi itsekään myöntänyt itselleni kuntoutusta sen lausunnon perusteella.

Sori, jos tuli karkeaa tekstiä, mutten jaksa ottaa vastaan vihjailuja siitä, että haluaisin vain hupia kelan kustannuksella. Mun kroppani vei entistä jumimpaan kevään yliannostus-Baclofen, joka laittoi itseni kävelemään vieläkin suuremmissa promilleissa, enkä ole toipunut vieläkään vaikka olen yrittänyt jumpata hartioita. Tästä asiasta on toki menossa erillinen valitus PVK:lle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #44 - 09.07.2011 - 09:03:48

Milena kirjoitti on 09.07.2011 - 02:06:08:
[
Öh saa vai? Taidankin mennä itse kurssillre. Ei vaan, hieman alakanttiin sanottu  hermoratahierojista. Noh, en tiedä niistä muista viikonloppurukussin käyneistä, mutta voisin lyödä vetoa, että mun on yksi maan parhaita. Uskoo ken haluaa. Mutta tokihan heillä voi olla jokin muukin "oikea" koulutus taustalla. Kysyn seuraavalla kerralla.

Kuten aeimmassa viestissäni mainitsin, fysioterapeutti voi antaa myös hierontaa, jos sattuu olemaan kelan hyväksymä ja siihen kouluttautunut. Kysyin tätä suoraan kelasta. Hieman loukkaavaa, jos kuvittelet, että minä kuulun joukkoon "haluan vain ilmaista virkistystä ja hierontaa". Sä et tunne minua etkä tiedä miten helvetin jumissa mun hartiat on jokapäiväisestä humalaisesta kävelystä. tasapainoa pitää kehittää, mutta ei tällä jämähtäneella kropalla paljoa nautita mistään.

Sä et taida lukea mun postauksia. Oon kertonut useasti, että käyn salilla, koska se on ainoa liikuntamuoto, johon pystyn. Peruslihaskunto siis pysyy kunnossa. Paitsi että yksipuolinen kuntosaliharjoittelu jumittaa lihaksia sekin, vaikka myös venyttelen. Vieläkin nousee jalat lotukseen ihan omatoimisen venyttelyn tuloksena. kokeile itse. Jonkin ajan takaa käydyt astanga-kurssit pitävät edelleen notkeutta yllä.

Mun mielestä on väärin, että ihmisille myönnetään paljon kuntoutusta, eikä he sitten käytä sitä. Ja me muut saamme tapella sen ensimmäisenkin erän eteen. Eikö kelaa todella kiinnosta, kuka käyttää myönnetyt palvelut ja kuka ei. Miksi he myöntää 60 kertaa, jos joku käyttää vain 30? Myy ne loput, ala tehdä bisnestä.

Minä en ole kiinnostunut virkistyksestä, sitä voi saada saunassa tai ystävien kanssa, olen kiinnostunut kehoni kuntoutuksesta.
Lääkäri oli yllättynyt, kun kerroin, ettei mennyt kusu läpi kelassa. Kun oli vielä se korotettu vammaistukikin. Mutta kun se on kuluperustainen, tässä pitää selittää ihan uudelleen ja juurta jaksain, miten tilani todella on juuri nyt.

En olisi itsekään myöntänyt itselleni kuntoutusta sen lausunnon perusteella.

Sori, jos tuli karkeaa tekstiä, mutten jaksa ottaa vastaan vihjailuja siitä, että haluaisin vain hupia kelan kustannuksella. Mun kroppani vei entistä jumimpaan kevään yliannostus-Baclofen, joka laittoi itseni kävelemään vieläkin suuremmissa promilleissa, enkä ole toipunut vieläkään vaikka olen yrittänyt jumpata hartioita. Tästä asiasta on toki menossa erillinen valitus PVK:lle.

Anteeksi nyt kovasti, jos pahoitin mielesi.  Enkä tarkoittanut yhtään vihjailla mitään.  Minä siis myös käyn säännöllisesti hermoratahierojalla (hän on Valviran hyväksymä koulutettu hieroja, joka on lisäkouluttautunut hermoratahierontaan viikonloppukursseilla, on ihan diplomi seinällä).    Käytän hierontapalveluihin noin noin 2 000 € vuodessa.  Kerron siitä myös Kelalle.  

Fysioterapeuttikin monesti käyttää 10-15 minuuttia fysioterapia-ajasta hierontaan, jos joku paikka on jumissa.  Enemmin kuitenkin keskitytään etsimään syytä, miksi  joku paikka jumittaa.  Monesti syy on vääristä liikeradoista, ja pyritään oppimaan symmentrisiä liikeratoja.

En kylläkään koe syyllisyyttä siitä, etten käytä kaikki myönnettyjä fysioterapiakertoja.  Säästän Kelan rahoja, eikä niitä voi kaupitella edelleen, mielellläni antaisin Sinulle nämä fysioterapiakerrat, mutta se ei niin onnistu.

Hierojilla on hyvin monenlaista pohjakoulutusta, ja ihan itse oppineet voivat olla tosi hyviä. " Käsiala" kaikilla on yksilöllinen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta