Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 5 6 7 8 9 ... 12
Lähetä aihe Tulosta
Kipulääkitys (Luettu 60283 kertaa)
Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Re: Kipulääkitys
Vastaus #90 - 23.10.2007 - 11:31:34

Olen myös yrittänyt vähentää kipulääkkeiden käyttöä mutta vaikeata on, varsinkin kun on talvi tulossa mikä tarkoittaa lisää kipua.. Mitähän noi lääkkeet tekee kun niitä käyttää isoina annoksina vuosikausia.. Kummastuttaa kun piti odottaa 3 vuotta että neurologi tajuaa että minulla todellakin on kipuja ja kirjoittaa jotain joka edes osittain toimii. Miksi ihmeessä pitää kärsiä, kun kysyin lääkkeistä hän vain vastasi ettei ole mitään muuta kun Neurontin mutta ihme kyllä sitten löytyi kun hän tajusi tilanteen.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Sukupuoli: female
Vastaus #91 - 23.10.2007 - 13:25:38

Cud kirjoitti on 23.10.2007 - 11:31:34:
Kummastuttaa kun piti odottaa 3 vuotta että neurologi tajuaa että minulla todellakin on kipuja ja kirjoittaa jotain joka edes osittain toimii. Miksi ihmeessä pitää kärsiä, kun kysyin lääkkeistä hän vain vastasi ettei ole mitään muuta kun Neurontin mutta ihme kyllä sitten löytyi kun hän tajusi tilanteen.

Miun hoitava neuro ei viime käynnillä ottanu mitään kantaa miun kipuihin eikä sit myöskään kirjottanu mitään lääkettä kipuun. Vihainen Olen saanut sen käsityksen, ettei tässä maassa muutenkaan noita kipuja hoideta kunnolla. Tulee mieleen isäni, joka sairastaa syöpää. Hänellä on kipulaastareiden kanssa käytössä mm. Panacod. Ja kipua on edelleen. Minkä takia kipuja ei hoideta kunnolla, oli sairaus mikä hyvänsä? Vihainen

Kävin tk-omalääkärin luona ja siellä tilanne oli toinen. Hoitajaa myöten oli ihan erilainen suhtautuminen ms-potilaan kipuihin. Hymiö Sain ensimmäiseksi kokeiltavaksi Lyrica 25 mg ja nyt viikon käytön jälkeen ei käsivarsissa ole tuntunut viiltävää kipua... ainakaan vielä. Nostin annoksen pikkuhiljaa 75 mg x 2/vrk (otin tuon 75 mg eilen illalla ja nyt aamulla). Lääkäri anto vapaat kädet määritellä lääkeannos/vrk (omien tuntemusten mukaan), mut sanoi kuitenkin et enintään 600 mg/vrk. Ja mitä haittavaikutuksiin tulee, niin nyt alkaa olla sellanen pöhnä olo (ihan kuin olisin ottanut unilääkkeen), voisin käydä nukkumaan. Taidankin ottaa huomenaamuna vain 50 mg... Ja tulin tässä huomanneeksi, et miun sormet (nivelet) ei ole kipeät... Tosin, en ole niitä nyt ihmeemmin rasittanutkaan, muuten kuin nyt näppistä naputellessa. Normaalisti kipeytyy siitäkin vähästä tai oikeastaan ovat olleet koko ajan kipeät. Mut nyt en nuolase liian aikaseen, ettei käy vanaha-aekasest.  Silmänisku Juustoinen Vaikutaako Lyrica näin nopeesti kipuihin? Täh
Siirry sivun alkuun

Dg 03/03, RR, Copaxone, tk-eläkkeellä 05/2008

IP on kirjattu

eero
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Päijät-häme
Vastaus #92 - 23.10.2007 - 13:34:20

Joitain vuosia sitten tuli tv-dokkari suomalais miehestä,joka oli jäänyt morfiini koukkuun haavoituttuaan jatkosodan loppupuolella.Mies oli siitä lähtien käyttänyt morfiinia joka päivä yli 50 vuotta!.Paremmassa kunnossa hän oli kuin Ozzy Osborne tai Andy McCoy,vaikka ikää oli yli 70.

Ihmetellä täytyy mistä saa ko.ainetta vuosikymmenten käyttöön,ei liene edes katukaupasta helposti saatavaa,täytynee olla hyvät suhteet lääkäriin,tosin pystyykö kukaan lääkärikään kirjoittamaan yhdelle ihmiselle moisia määriä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Vastaus #93 - 23.10.2007 - 16:10:23

Kipulääkitysten vähentäminen voi olla vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Tutkailin taannoin lääkearsenaaliani, eikä ollut eka kerta, kun jätin osan kolmiolääkkeistä pienemmälle huomiolle eli lopettelen vähentämällä.

Syy miksi niin teen? Käsittääkseni päällekkäisten lääkkeiden syöminen on turhaa. Lääkkeiden positiivisiin vaikutuksiin tottuu ja vaikutus vähenee, haittavaikutuksiinkin tottuu lääkkeestä riippumatta.

Kolmiolääkkeet aiheuttavat minulle väsymystä, en halua olla puolinukuksissa koko ajan, mutta en halua myöskään kärsiä tolkuttomasta kivusta.
Uskon, että pikkuhiljaa vähentämäni lääkkeet tehoavat kunnolla taas tarvittaessa.

En käytä enää piikkipäivänä Buranaa tms. Kestän flunssan kaltaisen jomotus olotilan hyvin, sillä tiedän sen ohimeneväksi. Suojelen näin vatsaani.
Jatkuva kipulääkkeiden syönti voi joillekin aiheuttaa kipukierteen, eli vaikutus on muuta kuin mitä odottaa.

Kivuttomasti kipuillen...
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #94 - 24.10.2007 - 22:45:32

Minä en syö yhtäkään lääkettä, jos ei ole aivan pakko! Kipu on vain sellainen pirulainen, ettei elämää jaksa, jos koko ajan koskee. Siinä ei ajattele enää mitään riippuvuuksia vaan ihan sitä, että se kipu loppuu tai edes vähenee. Riippuvuutta ennättää ajatella myöhemminkin. Jos vaakakupeissa on riippuvuus ja kipu, valitsen ehdottomasti ensimmäisen.

T: Taas yksi päivä kivun kanssa, ja yö myös ...
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #95 - 01.11.2007 - 18:26:57

Kävin tänään jälleen lekurin pakeilla ja Lyrican vahvuutta nostettiin 150-300 mg x 2 vrk:ssa. Jos ei apua ala tulemaan, niin seuraava osoite on sit kipuklinikka. Nuo hermokivut on vähentyny hieman, mut eivät ole kokonaan poissa, selkä on edelleen kipeä. Mut katellaan miten käy... vieläkö Tiivi on tolpillaan, kun vahvuus on 600 mg/vrk... Silmänisku Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #96 - 01.11.2007 - 19:12:35

Iitaliina. kirjoitti on 24.10.2007 - 22:45:32:
Siinä ei ajattele enää mitään riippuvuuksia vaan ihan sitä, että se kipu loppuu tai edes vähenee. Riippuvuutta ennättää ajatella myöhemminkin. Jos vaakakupeissa on riippuvuus ja kipu, valitsen ehdottomasti ensimmäisen.

Täsmälleen!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #97 - 02.11.2007 - 15:04:40

Iitaliina. kirjoitti on 24.10.2007 - 22:45:32:
Siinä ei ajattele enää mitään riippuvuuksia vaan ihan sitä, että se kipu loppuu tai edes vähenee. Riippuvuutta ennättää ajatella myöhemminkin. Jos vaakakupeissa on riippuvuus ja kipu, valitsen ehdottomasti ensimmäisen.

Riippuvuus käy mielessä viimeistään silloin kun kipulääke ei enää auta. Ei ole hauska tilanne lopettaa käytön ja kärsiä vieroitusoireista kun tietää että lääke auttaa niihin mutta ei varsinaiseen kipuun ja joutuu kärsimään molemmista kunnes vieroitusoireet lakkaa.

Asia mitä omalla kohdalla huomasin on se, ettei kannata yrittää päästä kivusta kokonaan eroon kun se kuitenkin on toivotonta mutta positiivisenä asiana on kuitenkin se, että olen pystynyt olla viisi päivää käärimäättä hihoja! Tietysti sattuu mutta ennen en ole jaksanut kuin ehkä tunnin kaksi jos on ollut ihan pakko, nyt olen ollut 8-10 tuntia / pv mikä on ennätys. Tosin olen sitten myös ihan loppu.. En tiedä miksi tämä onnistuu nyt, koska muuten kivut on ennallaan, ehkä Neurontin toimii tehokkaammin kun olen pitänyt vuoden tauko ja kosketusherkkyys on siten pienempi.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

jamido
God Member
Poissa

RR 2004 Takaisin Tysabrilla

Mikkeli
Vastaus #98 - 11.01.2008 - 09:33:20

Olenpa tänne johonkin varmaan kirjoittanutkin, mutta uusinta palettia ei vielä kai ole missään vuodatettu...
Nyt menee Paramax tai joku sellainen (Panacodin rinnakkaislääke kuitenkin), Panadol forte 1 g ja Lyrica 150+150. Näiden lisäksi vielä Triptyl, joka on kyllä ensisijaisesti määrätty unettomuuteen.

Tuo lyrican lopettamis sekaannus aiheutti kyllä yhden sairaalareissun mutta paransi lääkkeen tehoa huomattavasti. Nyt mennään puolta pienemmällä annoksella ja kivut on lähes kokonaan poissa. Selkä kipeytyy kyllä jos tuntitolkulla istuu koneella mutta huomattavasti vähemmän...

Nyt olen pohtinut aiheuttaako tuo lyrica ylivilkkautta. Olen ollut kuin pingispallo nämä pari päivää tuon annoksen noston jälkeen. Tosin mitään ylivilkkautta ei todellakaan ennen tuota lääkkeen lopettamis episodia ollut... Jokatapauksessa luulen, että tämä "ihmelääke" pelasti minut jatkuvilta kivuilta, ja sitten se starttasi myös mielialan virkistymisen. Kun nyt vaan ei menisi överiksi taas.
Siirry sivun alkuun

WWW jamido  
IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #99 - 14.01.2008 - 13:54:48

Jaahas, tässä nyt taas ollaan. Mömmöjä pitää ottaa kourakaupalla että edes jotenkin pärjäisi. Uusi vauva talossa ja kaikki pitäisi olla hyvin mutta miten sitä jaksaa olla iloinen kun särkee ja tuikkii? No, olen kyllä iloinen mutta en oikein osaa näyttää sitä. Olen yrittänyt keskittyä muuhun jotta unohtaisin sen mutta siitäkin joku voi käsittää tilanteen hieman väärin. Annostukset on jo maksimissa joten lisätä ei voi. Mikään rentoutumisharjoittelu ei auta koska sitä on mahdotonta tehdä näillä lääkkeillä ja ilman ei myöskään onnistu koska kivut olisivat liian kovat. Onneksi tänään on hieman parempi kuin pitkään aikaan koska nukuin yksin toisessa huoneessa mutta ei sekään ole mukava olla erossa muista vain siksi ettei kukaan koskisi käsiini... Kunhan pääsisin taas neurologin puheille, olisi pitänyt päästä jo viime vuonna, niin valittaisin taas mutta en tiedä onko siitä mitään apua. Neurologikin taitaa olla hoidon tarpeessa.. Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ada
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #100 - 17.01.2008 - 14:06:01

Käyttääkö kukaan Noritrenia kipukynnyksen nostoon?
Onko ollut apua? Sain reseptin mutten tiedä uskallanko aloittaa
kun oli samanlaisia sivuoireita kuin mäsässä oireita!
-Väsymystä,käsien tärinää,näkövaikeuksia...jne.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #101 - 17.01.2008 - 16:47:46

Tiivi on edelleen tolpillaan. Silmänisku Virnistys Kävin tänään lekurin vast.otolla selkäkivun takia. Lyrica ei miulla auttanut selkäkipuun, mut hermokivut hävis. Hetken keskustelun jälkeen päädyttiin siihen, et Lyrica -annostusta alennetaan sille tasolle, missä hermokivut vaan pysyvät poissa. Mie otin asian esille. Heitehuimauskin varmaan helpottaa jonkun verran, luulisin. Mut selkäkipuun toistaiseksi Tramal 50 mg (alkuun kokeeksi). Lisäksi tarkempia jatkotutkimuksia varten lähete fysiatrille. Miun edellinen Tramal -kokeilu oli aika mielenkiintoinen. Pelästynyt En vaan muista enää, mikä oli sillo mg-määrä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mr_D
YaBB Newbies
*
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #102 - 17.01.2008 - 17:05:00

Minulla on myös ollut se polttava tunne jaloissa jo kolme vuotta. Olen kokeillut Lyricaa ja Sirdaludia eivätkä ne auttaneet melkein yhtään. Sen jälkeen kokeillin Cymbaltaa jota myös diabeetikot käyttävät jalkojen hermokipuun. Se auttoi ihan valtavasti, MUTTA aiheutti myös ylimääräisen hikoillun(eniten yöllä) minun kohdallani. Piti vaihtaa sänkylakanat vähintään kerran viikossa. Mutta poltavasta tunteesta pääsin sillä lääkkeellä eroon.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #103 - 18.01.2008 - 12:22:38

Cud kirjoitti on 14.01.2008 - 13:54:48:
Uusi vauva talossa ...

Onnea koko perheelle! Hymiö
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

jamido
God Member
Poissa

RR 2004 Takaisin Tysabrilla

Mikkeli
Vastaus #104 - 20.01.2008 - 18:33:39

Eilen venähti lyrican ottamisväli kai liian pitkäksi. Kivut yltyivät illalla/yöllä ihan huimiksi. Jalkoja ja käsiä poltteli ja "juili" (sekä sormet ja varpaat olivat umpi jäässä) niin paljon, että nukkumiseen tarvittiin maksimiannos unilääkettä, panadol forte, paramax, 300mg lyricaa ja kuuma kauratyyny varpaiden lämmikkeeksi. Tänään hieman väsyttää, mikä lienee ihan normaalia tuollaisen coktailin jälkeen Kieli. Täytynee hommata vielä ylim. lapaset yöksi... Eipä ole noita käsivarret ja sääret peittäviä "palohaavoja" pariin vuoteen ollutkaan.
Siirry sivun alkuun

WWW jamido  
IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 5 6 7 8 9 ... 12
Lähetä aihe Tulosta