Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 8 9 10 11 12 
Lähetä aihe Tulosta
Kipulääkitys (Luettu 61927 kertaa)
HerbRR
Ex-jäsen

Re: Kipulääkitys
Vastaus #135 - 04.03.2008 - 01:26:19

HymiöMoi kaikille kipuilioille..
Itse olen 7-8 v syönyt näitä erilaisia Epi/Sero/Tri / jne... kipulääkkeitä.
Kaikenkaikkian  Elämänlaadunparantajina  eivät minua auta ,päinvastoin samaa särkyä..sekavuutta.....kaikkea muuta kun Tervettä Oloa.
Minulla on  RR+crps....dg-04 crps-01
Olen nyt kokeillut kannabista : syönyt+polttanut..minun kohdalla auttaa paljon,unohtuneet pikkulihaksetkin löytyvät uudestaan ja tasapaino paranee sen myötä.
Tähän asti virtsaaminen on ollut tiputtelua istuen,nyt voi seisten lorottaa!
Yöuni tuntuu Oikeasti levätyltä yöltä,spastisuus helpottaa takareisiä on notkeampi olo.
Niin,rikollinenhan minä olen,toistaiseksi.
Toivottavasti Bedrocan tulee meille lääkkeeksi  ja vapautuu typerästä huume pykälästä kesään mennesä.
Sitten vaan lääkäriltä kysymään ja ihmiset LIIKKEELLE!!

Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 04.03.2008 - 06:16:05 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

irma
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #136 - 04.03.2008 - 10:48:17

Kiitos kokemuksien kertomisesta, Cud. Minäkin pyydän varalle kipulääkettä, on se niin paha tilanne jos yhtäkkiä yllättäen iskee. Ja mielenkiintoista että kannabis tehoaa MS-kipuihin. Voisi kuvitella että käyttö tähän tarkoitukseen tulee sallituksi (vaikka varmaankin aika tiukasti valvottuna). Ei ole järkeä kärsiä kivusta jos edes jonkintasoista lievitystä löytyy ilman massiivisia sivuoireita. Jos jollain on vielä kokemuksia kivun kanssa selviämisestä, niin kertokaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Vastaus #137 - 04.03.2008 - 11:26:38

Olenhan jo monta vuotta sitten kertonut kannabiksen ylivertaisuudesta ms-kipuihin. Kaverilta saatu (hollannista apteekilla lääkärin reseptillä hankittu) aine ei pelkästään vienyt kipuja, mutta yöuni oli keskeytymätön ja pitkä.  Aamulla heräsi tosi virkeänä.   Heti jos jostain saisin laatutavaraa, hommaisin lisää.  Toistaiseksi kipujen kanssa olen selvinnyt tramadolilla ja suomalaislääkärin määräämillä kovemmilla aineilla.  Nekin vievät kivun, tekevät tokkuraisiksi ja väsyttävät seuraavanakin päivänä.

Olettehan huomanneet Kuopion yliopistossa kannabiksen lääkekäytöstä tehdyn väitöstutkimuksen?
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Vastaus #138 - 04.03.2008 - 13:08:18

Ihmetyttää ihmisten asenne lääkekannabikseen, kun ihmiset kuulee siitä niin ensireaktio on: "Sehän on huume!". Mitä ne oikein luulee että morfiini sitten on? Onko nyt sitten parempi laittaa synteettistä morfiinia poskeen (tai oikeastaan kielen alle..), sitähän voi teoreettisesti yliannostaa kun taas kannabis on siinä mielessä paljon turvallisempi huume, jos nyt lääkettä huumeeksi haluaa kutsua.

Olen huomannut itsekkin että puolustan miksi sitä haluan kun todellisuudessa siirtyisin lievempään ja turvallisempaan suuntaan, ei siinä mitään järkeä ole, mutta ihmiset ovat omaksuneet että morfiini on lääke ja kannabis on huume. Ne olosuhteet eivät näköjään voi olla toisinpäin ihmisten mielessä vaikka todellisuudessa ne ovat molemmat sekä lääke että huume. Tai lääkekannabis ei kai oikeastaan ole huume koska sitä on ymmärtääkseni poistettu se huumaava komponentti. Korjatkaa jos olen väärässä.

Rupeen olemaan sen verran kypsä näihin sivioireisiin että olen melkein valmis polttamaan sitä hemmetin kannabista jos vain pääsisin näistä nykyisistä lääkeistä eroon. Onhan kannabiksellakin omat haittansa mutta ne taitaa olla lievemmästä päästä ja jos se tosiaan toimii niin hyvin kun toivon, pelkään pahasti että petyn, niin se on sivuseikka koska nämä nykyiset lääkkeet eivät toimi kovin hyvin. Jos käytäisin Temgesiciä niin paljon että olisin kivuton koko päivän, niin luultavasti nukkuisin myös koko päivän. Käytän sitä niin vähän kuin mahdollista, mikä tarkoittaa siedettävä kiputila, mutta ilman kofeiinitabletteja en jaksa pitää silmiä auki vaikka en oikeastaan ole väsynyt.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #139 - 04.03.2008 - 15:47:24

Lainaus:
Ei saa käyttää liikaa, ja pitää vaihtaa aineita ei pääse tulemaan särkylääkesärkyä.

Jaksatko great määritellä mulle tän.Olen meinaan funtsinut yhtä juttua särkylääkkeiden kanssa ja kiinnostaisi tietää, onko teoriani sitten just tämä Hymiö.
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

Tampere
Vastaus #140 - 04.03.2008 - 15:51:16

Cud kirjoitti on 04.03.2008 - 13:08:18:
Ihmetyttää ihmisten asenne lääkekannabikseen, kun ihmiset kuulee siitä niin ensireaktio on: "Sehän on huume!". Mitä ne oikein luulee että morfiini sitten on? Onko nyt sitten parempi laittaa synteettistä morfiinia poskeen (tai oikeastaan kielen alle..), sitähän voi teoreettisesti yliannostaa kun taas kannabis on siinä mielessä paljon turvallisempi huume, jos nyt lääkettä huumeeksi haluaa kutsuat.

Sano niille ihmettelijöille, että no käytän nyt "heroiinia"  ja haluaisin niin kovasti siirtyä noihin miedompiin. Hymiö

Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #141 - 04.03.2008 - 16:18:51

"Viime vuosina on havaittu, että särkylääkeriippuvuus ja siihen liittyvä särkylääkepäänsärky kehittyy muidenkin kuin ergotamiinien säännöllisen käytön seurauksena. Erityisen selvää tämä on salisylaattien ja niitä sisältävien yhdistelmälääkkeiden, erityisesti kofeiinia ja ja kodeiinia sisältävien lääkkeiden, käytön yhteydessä.  Myös muihin NSAID-ryhmän aineisiin liittyvää särkylääkeriippuvuuspäänsärky." (Markus Färkkilä: Päänsärky, kirjasta Neurologia, Duodecim 2006).

Eli tässä Hannalle määritelmä. Artikkelin kirjoittaja oli lähes kymmenen vuotta hoitava lääkärini.  Hän kirjoitti "kovia aineita" tarvittaessa, mutta en jäänyt mihinkään koukkuun, koska hän huolehti siitä, ettei tule särkylääkesärkyjä. Triptyliäkin kirjoitti "korkeintaan kolmen kuukauden ajan".

Olen hänelle hyvin kiitollinen, kovistakin kivuista on selvitty, niihin on saatu tehokas lääkitys, mutta ei ole jäänyt ongelmia. Ja siis kivut pitää hoitaa heti, etteivät kroonistu.  (Uudessa kirjassani kerrotaan sitten tarkemmin, miten kipu aiheuttaa fysiologisia muutoksia aivoissa).

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #142 - 04.03.2008 - 18:04:35

Pitänee vielä ottaa esille toleranssin lisääntyminen  eli kipulääkkeet menettävät vähitellen tehoansa ja annostusta pitää lisätä.  Tämän ei silti tarvitse tarkoittaa sitä, että sivuoireet vähentyisivät samassa suhteessa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #143 - 15.05.2008 - 14:48:29

Olixe niin, et retard lääkkeen nimen perässä tarkottaa pitkävaikutteista? Epävarma Vai menikö metsään...?

Kärsin edelleen alaselkäkivuista öisin ja olis ihan kiva vaihteeksi herätä aamulla ilman kipuja. Lääkäri on kirjottanu kipulääkkeitä säkillisen, mut mikään niistä ei pidä kipua koko yötä pois. Tällä hetkellä olen kokeillut taas Tramagetic OD 200 mg x 1 yöksi ja sen piti olla pitkävaikutteinen, mut eipä ole... Vihainen Jätin eilen illalla kylläkin Celebra 200 mg -kapselit ottamatta, kun en ollu varma näiden kahden lääkkeen yhteiskäytön turvallisuudesta. Kokeilin jo aikaisemminkin tuota Tramagetic OD -lääkettä ilman sen suurempia vaikutuksia ja eilen illalla päätin kokeilla uudelleen, kun kaapissa oli näköjään vielä yksi liuska (10 tbl) käyttämättä. Soitin tuossa pari tuntia sitten terv.keskukseen, onko noiden kahden lääkkeen yhtäaikasessa käytössä ongelmaa: no problem, mut noudatettava suurta varovaisuutta! Pelästynyt

Miulla on siis lanneselässä parissa nikamavälissä lievät välilevynpullistumat, mitkä aiheuttaa painetta hermoon ja siitä sit tämä "kiva" kipu. Ei fysiatrikaan määränny tähän kipuun Celebraa kummosempaa lääkettä, mikä auttoikin reilun kk:n ajan. Nyt on taas selkä ollu aamuisin tosi kipee. Fysiatri ei suositellu leikkaustakaan, kun tällaisilla pullistumilla on tapana parantua itsekseen ajan kanssa... Joo, ajan kanssa! Pelästynyt Mut siihen asti, kunnes välilevyt on kuivanu rusinax, saan pärjätä ilman sen parempia kipulääkkeitä! Pelästynyt Alkaa tässä pikku hiljaa olla vitsit vähissä tän kivun kanssa.

Alaselkä ilmeisesti "veti herneen nenään" kun olen tässä tehnyt enemmän Pilates -jumppaa. Kävin keskussairaalan jumpparin kanssa muutamia hyviä liikkeitä läpi, et osaan tehdä ne oikein. Ja ilmeisesti olen ne oikein tehny, kun selkä kipeytyi uudelleen... Täh Mut niinhän sitä sanotaan, et liikunta on vaarallista! Silmänisku Juustoinen
Siirry sivun alkuun

Dg 03/03, RR, Copaxone, tk-eläkkeellä 05/2008

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #144 - 15.05.2008 - 22:20:12

Tiivi kirjoitti on 15.05.2008 - 14:48:29:
Olixe niin, et retard lääkkeen nimen perässä tarkottaa pitkävaikutteista?

Jep, näin on.

Tilanteesi kuulostaa melkoisen samanlaiselta kuin omani. Celebra on minulla ainoa kipulääke, joka edes vähän auttaa kipuun, yleensä. Teho on pieni, mutta otan sen, kun muutakaan ei ole.

Tramalin ja Celebran voi ottaa samaan aikaan. Ei ainakaan minulla tehnyt mitään kummallista. Paitsi, kun siitä Tramalista ei ollut mitään apua. Kusi vain meni jumiin.

Minulla tuo ajan kanssa on kestänyt nyt yli 5 vuotta. Välillä sitä miettii, puhutaanko lääkärin kanssa ollenkaan samaa kieltä...

Kipu hellitti jonkin verran, kun viime jouluna pidin treenitauon. Ilmeisesti alin väli "rusinoitui" tänä aikana. Pieni liikerajoitus tuli, mutta pahin kipu hellitti. Olen tosi notkea, joten tuollainen pikkuinen ei paljon haittaa. Olen edelleen notkeampi kuin fysioterapeuttini. Kuulostaa hullulta, mutta olen itselleni kiukkuinen, kun en sitä taukoa pitänyt aikaisemmin. Onhan tämä aikamoista arvailua, mutta ei sen väliä. Pahin kärki kivulta hävisi, siis se hulluksitekevä kärki, uh. Hällä väliä, mistä se loppujen lopuksi johtui... Kivun kanssa saa taistella jokaikinen päivä edelleen, joten ei tässä isosta asiasta ole kyse, kuitenkaan, ikävä kyllä.

Voimia Tiivi!
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #145 - 16.05.2008 - 08:49:23

Hanna kirjoitti on 04.03.2008 - 15:51:16:
Sano niille ihmettelijöille, että no käytän nyt "heroiinia"  ja haluaisin niin kovasti siirtyä noihin miedompiin. Hymiö

Hyvä ehdotus, kokeilen tota seuravaa kerta! Hymiö
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #146 - 16.05.2008 - 08:55:54

Lainaus:
Ja siis kivut pitää hoitaa heti, etteivät kroonistu.  (Uudessa kirjassani kerrotaan sitten tarkemmin, miten kipu aiheuttaa fysiologisia muutoksia aivoissa).

Jep, niin mun neurologi myös kertoi kun olin kolme vuotta pyytänyt apua.. En vieläkään tajua miksi mun piti odottaa vuosikausia ennen kuin sain jotain kipukääkettä joka oikeesti toimi. Aluksi sain kyllä neurontinia mutta eihän se mitään auttanut ja kun kerroin tämän neurologini vastasi vain ettei ole muuta apua jos tämä ei auta. Kummallista kyllä apua löytyi sitten pari vuotta myöhemmin kun taas valitin kipuja. Nyt on sitten krooninen kipu joka ei hellitä.. ikinä.. saa taistella kunnes pää hajoaa tai maksa räjähtää..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #147 - 16.05.2008 - 09:04:17

Lainaus:
Pitänee vielä ottaa esille toleranssin lisääntyminen  eli kipulääkkeet menettävät vähitellen tehoansa ja annostusta pitää lisätä.  Tämän ei silti tarvitse tarkoittaa sitä, että sivuoireet vähentyisivät samassa suhteessa.

Tämä on iso ongelma. Joidenkin lääkkeiden toleranssi nousee todella nopeasti. Esimerkisi mun toleranssi Temgesiciin on nousuut nopeasti vaikka olen yrittänyt käyttää sitä mahdollisimman vähän. Sitä on sitten vaikea lopettaa ja sivuoireet haittaa enemmän ja enemmän.

Yritän varovasti vähentää neurontin käyttö. Yritän vähentää 12 x 300mg --> 9 x 300mg mutta en tiedä onnistuuko koska se voi kostaantua niin että joudun käyttämään enemmän Temgesicia ja se vaikea asia kun käytän jo maksimi annostus. Tärkeämpi asia olisi vähentää Temgesiciä mutta se taitaa olla mahdotonta, ainakin ennen kesää koska niin kauan kun joudun käyttämään pitkähihaisia paitoja kädet ärsyyntyvät niin pahasti etten pysty siihen. Nytkin istun kuin neuloilla kun yritän pärjätä pelkällä neurontinilla, ei taida onnistua koska kädet on aivan liian herkät.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #148 - 16.05.2008 - 17:24:55

Cud, auttaako kipulääkkeitten ajoittainen vaihtaminen? Onko tarpeeksi tehokkaita lääkkeitä tarpeeksi vaihtoruljanssin aloittamiseksi?
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #149 - 18.05.2008 - 20:27:06

Ei ole mihin vaihdella, Temgesic on ainut tehokas lääke mitä minulla on. Neurontin voisin periaatteessa lopettaa mutta en tiedä, ehkä sillä on joku vaikutus kuitenkin. Celebra ei vaikuta mitenkään neuropaattiseen kipuun ja Panacod auttaa vain päänsärkyyn.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 8 9 10 11 12 
Lähetä aihe Tulosta