Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 9 10 11 12 
Lähetä aihe Tulosta
Kipulääkitys (Luettu 61932 kertaa)
tammikuu
Senior Member
Poissa

dg:06:RR, 08 Devicen,
Atzamun, kortison
Pirkanmaa
Sukupuoli: female
Re: Kipulääkitys
Vastaus #150 - 19.05.2008 - 07:08:45

Lauantaina iski sellainen hermosärky jalkoihin ja selkään,
että oksat pois.

Avasin jo "lääkekaappini" oven ja mietin, että mitähän mömmöjä
sitä pitäisi ottaa. Suljin kuitenkin oven ja kärvistelin.
Yöksi sitten otin sellaiset tropit, että nukuin autuaasti 8h.

Sunnuntain otin tosi rauhallisesti. tein kyllä "pakolliset" jumpat.
Nimittäin, olen jo muutaman (3päivää) päässyt liikkumaan
rollolla, nimittäin oikea jalkani nousee jo hiukan maasta.

En tiedä tuliko tuo lauantain kipu perjantain fyssarikäynnin
seurauksena. Tehtiin laitteilla aika pitkiä ja painavia sarjoja.

Täytyy tässä nyt olla hissukseen ja kuulostella.
Tai ei kannata kyllä kuulostella.... sepä pahinta
varmasti alkaa särky.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Vastaus #151 - 22.05.2008 - 15:55:33

Noniin, nyt olen aloittanut Neurotinin lopettamis-urakkaa. Olen puolittanut annos 3600mg --> 1800mg per päivä ja en ole huomannut vielä mitään negatiivista. Se ei taida vaikuttaa kovin paljon näihin minun kipuihin ja ihan turhaan niitä popsin. Sivuoireetkin on vähentynyt mutta se voi olla ihan sattuma koska on liian lyhyt aika sanoa mitään siitä vielä. Oikeastaan kivustakin on liian lyhyt aika sanoa varmuudella mitään mutta vaikuttaa siltä ettei sillä ole paljon vaikutusta.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

nyrkki
Junior Member
**
Poissa

Minkäs teet !?

Vastaus #152 - 26.05.2008 - 15:14:08

Kaikkien tehottomien epilepsialääkkeiden jälkeen käytän edelleen Tramalia; toimii kuin junan vessa. Neljä vuotta olen päivittäin napsinut enkä tunne olevani ns.koukussa. Toisaalta mitä sitten jos olenkin - kipuun olen ainakin koukussa...
Siirry sivun alkuun

- Nyrkki -

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #153 - 26.05.2008 - 15:49:33

Miulla on nyt käyttökokeilussa Tramal Retard 200 mg, 1 tbl yöksi. Lääke on alaselän kipuun. Ja... pitäiskö tän tuntua joltakin? Täh Otin eilen tabletin kympin uutisten aikaan ja 1,5 tuntia myöhemmin... ei mitään. Mut sit taas aamuisin alaselkä ei ole ollut niin kipeä, mitä se olis ilman tuota lääkettä... -> kai se sit jotenkin vaikuttaa, vaikkei tunnu miltään. Täh Ota näistä selvää... Kieli Miulla vaan on ollu sellanen yxinkertanen käsitys, et jos joku lääke tuntuu niin se todennäköisesti myös auttaa.
Olen aikasemmin kokeillu Tramalia, Tramagetic OD:ta -> ei mitään vaikutusta kipuun, ihan kuin olis pastillin ottanu. Paramax-Cod auttaa kipuun, muttei ole tarpeex pitkävaikutteinen. Tarkoitus on poistaa tuo Paramax-Cod ruokavaliosta ja jättää se hätävaralääkkeeksi.
Siirry sivun alkuun

Dg 03/03, RR, Copaxone, tk-eläkkeellä 05/2008

IP on kirjattu

voyager70
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #154 - 26.05.2008 - 21:33:58

Mulla menee CrpsII:sen aiheuttamaan kipuiluun Lyrica 150mg aamuin illoin, Oxycontin 10-30mg aamuin illoin, Triptyl 10/20mg illalla sekä Panacod tarpeen mukaan, eipä tuota Panaa tule enää syötyä kun ei se mitään auta.

Ja nuo muutkaan kipuja pois vie mutta hieman pehmentää kumminkin. Ja Triptyl uusi tuttavuus jonka vaikutus ainakin se että nukkuu vähän paremmin, tahtoo vaan väsyttää koko seuraavan päivänkin. Nolostunut
Siirry sivun alkuun

Kyllä tää tästä...eikös???

IP on kirjattu

eve
God Member
Poissa

dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Savonlinna
Vastaus #155 - 27.05.2008 - 13:21:44

Luin eilen ja tänään koko ketjun. Tosiasia näyttää olevan,  että meillä mäsillä on paljon kipuja, koviakin. Ja Suomessa on kivun  hoito aikalailla 'lapsenkengissä', eli kipua ei hoideta läheskään tarpeeksi. Ja lääkärit usein aliarvioi potilaansa kipua.

Täällä Itä-Suomessa ollaan muutenkin mäsän hoidoissa noin kaksi vuotta jäljessä Länsi-Suomea. Fatiikkiakin täällä alettiin ymmärtää vasta joskus vuonna 2002, kun v. 2000 Maskussa sitä ymmärrettiin hyvin.

Kärsin alaraajojen hermokivuista, käytän Lyricaa 300+300mg, mutta se ei tunnu riittävältä lääkkeeltä. Monta muuta lääkettä kokeiltiin ennen Lyricaa, ja aluksi Lyrican aiheuttama huimaus haittasi hirveästi.

Ajattelin varata ajan kivun hoitoon erikoistuneelle neurologile dosentti Aki Hietaharjulle, hän ottaa vastaan Tampereella Koskikeskuksessa. Mutta sain ajan vasta heinäkuun lopulle. Koska hän on mutkan kautta tuttu, olin häneen yhteydessä, sähköpostilla. Hän ehdotti Lyrican rinnalle jotain myös kipuun käytettävää mielialalääkettä. Nyt olen saamassa Cymbalta-reseptin, ongelma on siinä, että ainakin neurologini mukaan Efexor Depot pitäisi vähitellen purkaa ennen Cymbaltan aloittamista. En tiedä miten mielialani kestää sen, tämä on ihan tosiasiallinen ongelma.
Siirry sivun alkuun

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #156 - 27.05.2008 - 17:23:43

^Jos yhtään reagoit niin kuin minä, Cymbalta korvaa Efexorin mielialalääkkeenä. Toivon sitä sinulle!
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #157 - 09.07.2008 - 15:13:44

eve kirjoitti on 27.05.2008 - 13:21:44:
Tosiasia näyttää olevan,  että meillä mäsillä on paljon kipuja, koviakin. Ja Suomessa on kivun  hoito aikalailla 'lapsenkengissä', eli kipua ei hoideta läheskään tarpeeksi. Ja lääkärit usein aliarvioi potilaansa kipua.

Näinhän se menee. Miun hoitava fysiatri ei ottanu kuuleviin korviinsa ollenkaan sitä tietoa, et Triptyl ei auta miun kipuihin millään tavalla tai annoksella. Ja, et se on miulla käytössä tuntohäiriöihin, ei kipuihin. Eix tää ollu ihan selvästi ja ymmärrettävästi kerrottu...?! Epävarma Täh Miusta ainakin. Näin mie sen hänelle kerroin. Mutta... fysiatri konsultoi neuroa ja he yhteistuumin päättivät, et suurennetaan annosta -> josko sitä kautta löytyisi apu kipuun. Haloo!! Vihainen Mitä mie äsken kerroin! Vihainen Ja vielä Suomeksi! Vihainen Vihainen Vihainen Neuro samassa juonessa, aika huvittavaa. Tilanne eteni sit niin, et varasin ajan Juha Multaselle. Olen toiveikkaalla mielellä, et hän kuuntelis ja uskois mitä mie hänelle suomenkielellä kerron.

Olen siis kokeillu Tramal Retard 200 mg ilman toivottua tulosta. Fysiatri mainitsi lääkkeen nimeltä Temgesic. Onx se minkälainen lääke... verrattuna Tramaliin? Olen Terveyskirjaston kautta lueskellu lääkkeestä, mut... Käyttökokemuksia?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #158 - 09.07.2008 - 19:06:06

^Ollaan saman keskarin hoidossa. Olen siellä kiertänyt kipupolin, fysiatrin ja nyt neurolla. Hukassa ne on kivun hoidon kanssa. Ne ei vain osaa. Ikävä sanoa tämä, muttei Multasen Juhakaan osannut lääkitä, huoh... Tai en osannut pyytää apua...

Temgesic on kova lääke, muttei tehnyt miulla muuta kuin väsytti kamalasti.
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #159 - 17.07.2008 - 09:25:57

Olen käyttänyt Temgesiciä (0,4 mg x 3) 2,5 vuotta ja aika hyvin on toiminut. Tai siis paremmin kuin muut mitä olen kokeillut. Aluksi väsytti aivaan sairaasti, silmät ei millään meinannut pysyä auki, mutta kivut hellitti aika mukavasti ja väsymys rupes hellittämään 2 kk:n jälkeen. Nykyään en huomaa sitä väsymystä mutta ei se vaikutuskaan ole yhtä tehokas kuin alussa. Yritän käyttää sitä mahdollisimman vähän ja en edes yritä olla täysin kivuton koska se on mahdottomuus nykylääkityksellä (Neurontin + Temgesic). Pakko yhtyä samaan kuin eve, kivunhoito on kyllä alkeellinen tässä maassa. En vieläkään tajua miksi jouduin kärsimään pahoista kivuista 3 vuotta pelkällä Neurontinilla joka ei auta paljon mitään. Neurologi vielä väitti ettei ole mitään muuta jos se ei auta.. Onneksi myöhemmin sitten keksittiin toi Temgesic.. Silmänisku

Mun kivut vaihtelee suuresti päivä päivältä. Jotkut päivät jaksan pelkällä Neurontinilla mutta ne on valitettavasti harvassa. Hyvä päivä on jos pärjään yhdellä Temgesicilla mutta pahoina päivinä mikään ei auta ja se on raskasta. Kesäisin kädet on yleensä paremmat mutta alkukesä on ollut liian viileä minulle, en tiedä onko se auringonvalo vai lämpötila joka vaikuttaa positiivisesti mutta kädet on ollut yllättävän kipeät tänä kesänä, vaikka nyt tuntuu että rupee hieman hellittämään kun on ollut paremmat kelit.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #160 - 17.07.2008 - 12:43:43

Mie tuossa tein sen päätöksen, et poistan ruokavaliosta Triptylin ja Lyrican. Enkä halua käyttää mitään vastaavia lääkkeitä, mihinkään. Jos ei kipuihin muuta löydy kuin masennus- tai epilepsialääkkeitä niin ollaan ilman ja kärvistellään. Mie vaan tarviin kipulääkkeen yöksi. Ja eihän sitä tiedä, vaikka Tramal alkaisi tehoamaan, kun jätän nuo kaksi lääkettä pois. Epävarma
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Annelis
God Member
Poissa

Ordo ab chao
Etelä-Suomi
Vastaus #161 - 18.07.2008 - 16:46:50

Mä täs kans mietin näiden kipulääkkeiden kans seuhtomista....
Buranaa kait tullut nyt syötyä liikaa, kun vatsa tuntuu muhivan
-> möyrii ja pössäyttelee tosi pahanhajuisesti.

Masennuslääkkeissä on ärtsy sivuvaikutus tuo lihominen *huoksis*
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Vastaus #162 - 18.07.2008 - 23:07:16

Jouduin jättämään ja jätin säkillisen lääkkeitä pois.
- Sirdalud
- Lioresal
- Sepram
- Neurontin (6 kpl, nyt 3 kpl/vrk)
- Alprox (ahdistuslääke)
- Zopinox (nukahtamislääke)

Ja suurimpana ja pahimpana Panacod 500 mg. Lisäksi (ikää kun on) jätin Livial-lääkityksen (vaihdevuosihormooni) pois.

- Copaxone tauolla, jotta elimistö tasaantuisi.

Sain tänään kuulla labratulokset ja KAIKKI ARVOT NORMAALIT.

Nyt en koskaan enää pistä mitään pilleriä suuhun ilman vankkoja perusteluita. Ehkä kieltäydyn vielä copastakin.

Ainoa harha-askel on A/A Formula, johon en niinkään luota, mutta kokeilen.
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #163 - 19.07.2008 - 13:44:00

Lebris, oletko huomannut mitään eroa kun käytät 6 tai 3 Neurontinia per vrk? Itse en huomannut mitään eroa kun laskin 12 --> 3, ihan turhaan olen syönyt valtavia määriä. Miksi koet Panacod pahimpana? Onhan paracetamol paha aine kun se voi pilata maksan mutta onhan se muuten aika lievä kipulääke. Hyvä että vaadit perusteluja miksi laittaisit jotain suuhusi, se on järkevä asenne! Omasta kokemuksesta tiedä että toi Zopinox ei ole mikään kovin mukava lääke, eikä varmaan mikään muukaan nukahtamislääke.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #164 - 07.08.2008 - 13:33:11

No, nii... Juha Multasen (ms-neuvola, Hki) pakeilla on käyty ja... kyllä, hän osas puhua miut pyörryksiin. Silmänisku Virnistys Kipuun päätettiin lievän kädenväännön jälkeen kokeilla Cymbaltaa... ja kun kotona luin pakkausselosteen läpi, niin en taida uskaltaa ottaa ko. lääkettä. Pelästynyt Juha sanoi, et voin käyttää edelleen myös Tramalia (tavas Pharmacasta). Mut sit taas apteekissa farmaseutti sanoi, et ei voi käyttää sitä Cymbaltan kanssa samanaikasesti (yhteisvaikutukset). Ja tuo mainitaan myös pakkausselosteessa. Siellä on mainittu myös amitriptyliini... suurentavat haittavaikutusriskiä.

Mut sain kuitenkin ohjeen Triptylin alasajoon.  Triptyliä syön pari viikkoa 10 mg iltaisin ja sit sekin on "kuoletettu" miun ruokavaliosta. Tänään otin aamulla viimeisen Lyrican, en ottanu sitä enää lisää apteekista eilen. Juhan mielestä sen pysty lopettamaan tähän, kun olin niin mallikkaasti sen ajanut vähitellen alas.

Mut Cymbalta... Epävarma Taidan ensin kattoa, alkaako Tramal toimimaan tän muutoksen jälkeen. Ja jos nää miun hermokivut äityy sietotason äärirajoille, niin sit mietin tuota Cymbaltaa uudemman kerran. Ja pitänee tässä lähitulevaisuudessa ottaa yhteyttä Juhaan asian tiimoilta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 9 10 11 12 
Lähetä aihe Tulosta