Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 10 11 12 
Lähetä aihe Tulosta
Kipulääkitys (Luettu 60273 kertaa)
Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Sukupuoli: female
Re: Kipulääkitys
Vastaus #165 - 07.08.2008 - 15:55:19

^Juuri tuon takia en lue enää kaikkia pakkausselosteita. Cymbalta ei minulla toiminut kipuun, mutta muuten oikein hyvä lääke.

Juha tarkisti minullakin aikoinaan (en ole siellä vähään aikaan käynyt) netistä ja opuksista lääkkeiden yhteisvaikutukset. Joitan ihmeellisiä kaavoja se näytti ja selitti toooosi tarkasti. Ihan kuin olisin niistä kaavoista mitään ymmärtänyt. Luotan kyllä Juhaan täysin. Apteekissa tuntuu, että ovat välillä liiankin tarkkoja.

En nyt tässä potki sinua Cymbaltan käyttöön. Tee kuten parhaaksi näet. Kipu on vain niin... syvältä...
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

eero
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Päijät-häme
Sukupuoli: male
Vastaus #166 - 07.08.2008 - 16:54:35

Löysin mielenkiintoisen yhteenvedon cymbaltasta: http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/cymbalta/19256704fi1.pdf%20-

Jos joku ei saa auki, niin laitan pari riviä mistä on kyse:

EUROOPAN JULKINEN ARVIOINTILAUSUNTO (EPAR)
CYMBALTA
Julkinen EPAR-yhteenveto

Tämä teksti on yhteenveto Euroopan julkisesta arviointilausunnosta (EPAR). Tekstissä selitetään,
miten lääkevalmistekomitea (CHMP) on arvioinut tehtyjä tutkimuksia ja päätynyt suosituksiin
lääkkeen käytöstä.
Jos tarvitset lisätietoja sairaudestasi tai hoidostasi, lue pakkausseloste (sisältyy myös
arviointilausuntoon) tai ota yhteys lääkäriin tai apteekkiin. Jos haluat CHMP:n suositusten
perusteella lisätietoa, lue tieteellisen käsittelyn teksti (sisältyy myös arviointilausuntoon).

Mitä hyötyä Cymbaltasta on havaittu tutkimuksissa?
Masennuksen hoidon osalta neljä kuudesta tutkimuksesta osoitti Cymbaltan vähentävän lumelääkettä
tehokkaammin masennuksen oireita, ja kahdessa tutkimuksessa tämä jäi osoittamatta. Vaikka eri
annoksilla saaduissa tuloksissa oli ristiriitaisuuksia, niissä kahdessa tutkimuksessa, joissa 60 mg:n
Cymbalta-annosta kerran vuorokaudessa otettuna verrattiin lumelääkkeeseen, oirepisteet laskivat
Cymbalta-potilailla kahdeksan viikon hoidon jälkeen noin 9 pistettä 21 pisteen lähtötilanteesta.
Lumelääkkeellä hoidetuilla potilailla ne alenivat noin 6,5 pistettä. Cymbaltalla oli samanlainen
vaikutus oirepisteisiin kuin paroksetiinilla. Oireiden uusiutuminen kesti pidempään potilailla, jotka
saivat 60 mg:n Cymbalta-annoksen kerran vuorokaudessa: heillä oireiden uusiutumisen
todennäköisyys oli 17 prosenttia, kun se lumelääkepotilailla oli 29 prosenttia.
Neuropatiakivun hoidon osalta 60 mg:n Cymbalta-annos kerran tai kahdesti vuorokaudessa lievensi
kipua tehokkaammin kuin lumelääke. Kummassakin tutkimuksessa kivun lieveneminen jatkui
ensimmäisestä hoitoviikosta aina viikkoon 12 asti. Cymbalta-hoitoa saaneiden potilaiden kipupisteet olivat toisessa tutkimuksessa 1,17 ja toisessa 1,45 pistettä alemmat kuin lumelääkepotilaiden.

Nyt kysyisinkin että olenko ymmärtänyt väärin vai onko tosiaan niin että cymbalta tarjoaa 2,5 pistettä paremman vasteen masennuksen hoitoon kuin esim. palasokeri, kun pisteytyksen lähtökohtana on 21 pistettä? Siis oikein kymmenisen prosenttia parempi tulos kuin ilman mitään? Ja tulos saavutettiin ainoastaan neljässä tutkimuksessa kuudesta, nehän eivät havainneet MITÄÄN hyötyä lääkkeestä?

Tässä tutkimustuloksessa ei kerrota mitkä olivat lähtöpisteet kivunhoito tutkimuksessa, olivatko ne samat 21?, jos niin, cymbalta oli 1,17 ja 1,45 pistettä parempi hoitovaste kuin sokeripalalla!? Olisiko prosenteissa reilun viiden luokkaa?

"HUIMAT" on hyödyt verrattuna haittavaikutuksiin ja silti myyntilupa irtosi! Tällaisia raportteja olisi mukava nähdä vähän enemmänkin, näistä selviää kuinka HEPPOISIN perustein myyntilupa heltiää.

Ihan oikeinko tällaista "tutkimusta" voidaan pitää "tieteellisesti" kestävänä? Luulisi että jo pelkästään virhemarginaalilla voidaan osoittaa testin tuloksen olevan +-0, vaikutukset perustuvat koehenkilöiden tuntemuksiin ja jos sama henkilö ei käyttänyt sekä lääkettä että plaseboa, niin kuinka vaikutuksia voidaan vertailla?

Ja jos potilaat käyttivät molempia, niin kumpi aineista testattiin ensiksi?, sillä jos kyse on etenevästä ja pahenevasta tilasta, niin kuinka ajan oireita pahentava vaikutus otettiin huomioon? Puhumattakaan oireiston jaksollisuudesta esim. lämpötilan, vuodenajan, stressin jne. vaikutuksesta?

Tässä on yksi esimerkki siitä kuinka uusia lääkkeitä ajetaan markkinoille, voihan olla että on toimiva ja hyvä lääke joillekin, mutta näiden tutkimustulosten valossa varsin mitätön, jopa olematon, vaikutuksiltaan(hyödyt), eli lupa tuntuu heltiävän jos on viitteitäkään siitä että jotain vaikutusta on!?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #167 - 08.08.2008 - 10:21:38

Hyvä huomio eero. Minun mielestä on aika jännää miten lääkeyhtiöt haukkuvat luontaistuotteita ja lisäravinteita siitä ettei ole tieteellistä faktaa että ne toimii kun taas monella lääkkeellä on tieteellistä faktaa ettei toimi ja silti saadan myydä niitä! Pidän tieteestä mutta minun mielestä lääketiede on aika naurettava homma, usein muotoillaan vain sanoja raporteissa niin, että kuullosta hyvältä vaikka todellisuus on jotain ihan muuta. Esimerkkinä tästä on kolesterolilääkkeet jotka eivät toimi tarpeeksi hyvin että niitä pitäisi suositella kenellekkään kovin helpolla mutta silti tuntuu välillä että joka toinen suomalainen niitä käyttää.

Olen itse käyttänyt mielialalääkkeitä, Cipralex ja Efexor, mutta ne antoivat niin pahoja sivuoireita etten voinut niitä käyttää kovin kauan. Efexor tasan kaksi tablettia.. Hyötyä oli mutta saman hyödyn sain 5HTP nimisestä luontaistuotteesta ja se ilman pahoinvointia ja kaiken lisäksi oli halvempi, joskin ei tietenkään korvattavissa. Miksi käyttää kallista lääkettä joka aiheuttaa pahoja sivuoireita kun on halvempi ja turvallisempi vaihtoehto? En tietenkään väitä että kaikilla olisi sama hyöty, voi olla että jos on vakavampi masennus niin mielialalääke on pakollinen että saisi tarpeeksi hyötyöä mutta lievemmissä tapauksissa voisi kyllä kokeilla lievempiä vaihtoehtoja.

Kipulääkitys taas on eri juttu. Luontaispuolella ei ole oikein mitään hyvää vaihtoehtoa näille lääkkeille, ei ainakaan minun tietääkseni. En ymmärrä miksi suomessa ei seurata saksan mallia missä usein suositellaan lisäravinteita hyvänä vaihtoehtona kun se kuitenkin tulisi valtiolle halvemmaksi ja olisi myös potilaan hyödyksi.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #168 - 08.08.2008 - 12:02:30

Kipua tutkittiin noissa kahdessa tutkimuksessa 11 pisteen asteikolla. Kipupotilaat olivat aikuisia ei-masentuneita diabeetikkoja.

Itse kaipaisin vähän pidempää kuin 12 viikon tutkimusta, koska kivun lieveneminen jatkui ainakin tuohon saakka. Kroonisen kivun kanssa kun tuo 12 vk tuntuu kovin lyhyeltä.

Minä olen onneksi saanut toistaiseksi avun 50 mg Noritrenista iltaisin. Vie särkyä juuri sen verran pois, että saan nukuttua ja sivuvaikutuksena olen huomannut ainoastaan suun kuivumisen ja ummetuksen. Mutta enpä olekaan ms-diagnoosilla varustettu.
Siirry sivun alkuun

G37.9, oireilua kesästä 2007, töissä

IP on kirjattu

tammikuu
Senior Member
Poissa

dg:06:RR, 08 Devicen,
Atzamun, kortison
Pirkanmaa
Vastaus #169 - 10.08.2008 - 13:55:55

Onko teistä kukaan käyttänyt inkivääriä missään muodossa niveliä
helpottamaan tai muuten ??
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #170 - 10.08.2008 - 14:42:58

tammikuu kirjoitti on 10.08.2008 - 13:55:55:
Onko teistä kukaan käyttänyt inkivääriä missään muodossa niveliä
helpottamaan tai muuten ??

vain Möllerin nivelille-kalaöljykapseleissa. eivät estäneet niveltulehdusta, joka nyt on päällä, mutta jospa estäisi tai hidastaisi nivelrikkoa ja muita pysyviä muutoksia...?

kivuista puheenollen, tummaa lihaa en nivelkipujen takia juurikaan syö, kanan ja tonnikalan kanssa selviää vähemmilla kivuilla.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #171 - 10.08.2008 - 18:53:30

Rankat oireet, rankat hoidot, MUTTA... Kipulääkkeillä ja tulehduskipulääkkeillä on myös huono maine.

klikkaa tästä
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #172 - 11.08.2008 - 09:47:33

Joo, minua hirvittää mikä vaikutus Neurontinilla ja Temgesicilla on minun terveyteen kun joudun käyttämään niitä loppuikäni. Olen huolissani että loppuikä jää turhan lyhyeeksi vaikka neurologi yritti lohduttaa sillä että ne on tarkoitettu pitkäaikaseen käyttöön.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #173 - 11.08.2008 - 23:26:41

Tiivi kirjoitti on 07.08.2008 - 13:33:11:
...

Ota yhteyttä Juha Multaseen ja kysy häneltä asiaa!
Siirry sivun alkuun

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #174 - 11.08.2008 - 23:36:21

Cud kirjoitti on 11.08.2008 - 09:47:33:
Joo, minua hirvittää mikä vaikutus Neurontinilla ja Temgesicilla on minun terveyteen kun joudun käyttämään niitä loppuikäni. Olen huolissani että loppuikä jää turhan lyhyeeksi vaikka neurologi yritti lohduttaa sillä että ne on tarkoitettu pitkäaikaseen käyttöön.

Asiasta kannattaa tietenkin puhua, mutta pelko on turhaa näin potilaana. Mieti aina uuden lääkkeen kanssa sen mahdollisia haittavaikutuksia ja myös sitä, voitko lääkkeiden määrää vähentää. Jos et, silloin tarvitset niitä. Piste.  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #175 - 12.08.2008 - 08:48:42

Hunns kirjoitti on 11.08.2008 - 23:36:21:
Asiasta kannattaa tietenkin puhua, mutta pelko on turhaa näin potilaana.

Minun mielestä pelko, tai oikeastaan huoli on parempi sana, ei ole turha koska sen takia käytän lääkkeitä järkevämmin kuin jos vain sokeasti seuraisin lääkärin neuvoja. Esimerkiksi nyt olen vähentänyt Neurontinin käytön 12 x 300mg --> 3 x 300mg ja en huomaa mitään eroa tehossa. Jos seuraisin lääkärin neuvoa, käyttäisin vielä maksimiannos ihan turhaan. Temgesic yritän käyttää tarpeen mukaan ja yritän pärjätä ilman jos vain mahdollista, valitettavasti tämä kesä on ollut niin surkea ettei se ole oikein onnistunut kuten muina kesinä.

Olisi paljon helpompaa popsia lääkkeitä reseptinmukaisella annostuksella mutta se ei ole kovin järkevää koska siitä ei ainakaan minun tapauksessa ole mitään hyötyä. Tietenkin ei kannata kärsiä kivuista vain siksi että pelkää lääkkeiden vaikutusta, siinä olet oikeassa, mutta kannattaa kyllä miettiä onko annostuksessa mitään järkeä eikä vain sokeasti luottaa siihen että lääkärin päätös on oikea. Toinen esimerkki on Temgesic jota voisin, ja tavallaan tarvitsisin jos haluan olla kivuton, käyttää 3 x päivässä mutta silloin sen teho olisi jo tässä vaiheessa laskenut sen verran että en oikein sillä pärjäisi. Yritän pärjätä minimiannostuksella jotta en tottuisi siihen liikaa ja silti minulla on ollut hieman ongelmia sen kanssa että teho laskee kun tottuu siihen.

Se on kauhea tilanne kun on vetänyt naamaan kaikki mitä laki sallii ja silti kivut tekee hulluksi, niin kävi talvella ja siihen tilanteeseen en halua enää. Silloin en päässyt läpi kun yritin saada apua neurologiseltapolilta mutta nyt sain järjestettyä niin, että ne soittaa minulle silloin kun luultavasti on pahin tilanne, eli joskus tammikuussa.

Eli, minun tavoite ei ole olla kivuton koska silloin poltan kynttilän molemmista päistä ja olen pian pulassa. Minun tavoite on pärjätä kivun kanssa ja siksi kärsin jatkuvasta kivusta mutta en päästä sitä niin pahaksi että en jaksa sen kanssa. En tiedä mitä mieltä neurologi on tästä strategiasta koska en muistanut kertoa mutta tämä on ainut mahdollisuus näillä lääkkeillä mitä minulla on. Edellinen neurologi meinas että kipua pitää hoitaa ennen kuin siitä tulee krooninen mutta hän valitettavasti heräs tajuamaan todellisuuden aivan liian myöhään ja peli oli jo kauan sitten menetetty, mun kipu oli jo siinä vaiheessa ollut kauan krooninen. En tiedä miksi hän ei tajunnut mistä on kyse jo aijemmin mutta hänellä taisi kyllä olla jotain henkilökohtaisia ongelmia. Kivuttomuus olisi mukavaa mutta se on minulla valitettavasti utopiaa jos ajatellaan pidemmän päälle ja hoidan kipuni ajatellen että joudun tekemään sitä loppuelämäni. Ei nämä kivut näköjään mihinkään häviä. Aluksi kivut hieman hellitti mutta parin ensimmäisen vuoden jälkeen ei oikeastaan ole tapahtunut mitään muutosta parempaan ja pian tulee 6 vuotta täyteen. En aijo juhlia... Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #176 - 12.08.2008 - 20:49:24

Cud kirjoitti on 12.08.2008 - 08:48:42:
Minun mielestä pelko, tai oikeastaan huoli on parempi sana, ei ole turha koska sen takia käytän lääkkeitä järkevämmin kuin jos vain sokeasti seuraisin lääkärin neuvoja. Esimerkiksi nyt olen vähentänyt Neurontinin käytön 12 x 300mg --> 3 x 300mg ja en huomaa mitään eroa tehossa. Jos seuraisin lääkärin neuvoa, käyttäisin vielä maksimiannos ihan turhaan. Temgesic yritän käyttää tarpeen mukaan ja yritän pärjätä ilman jos vain mahdollista, valitettavasti tämä kesä on ollut niin surkea ettei se ole oikein onnistunut kuten muina kesinä.

Olisi paljon helpompaa popsia lääkkeitä reseptinmukaisella annostuksella ...

Sinä olet ottanut kivunhoidosta itse vastuuta, mikä on mielestäni rohkeaa. Älä lannistu!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Vastaus #177 - 13.08.2008 - 12:27:59

Hunns kirjoitti on 12.08.2008 - 20:49:24:
Sinä olet ottanut kivunhoidosta itse vastuuta, mikä on mielestäni rohkeaa. Älä lannistu!

Kiitos, en lannistu, se ei kuulu minun pohjalaiseen luonteeseen. Huomasin aika nopeasti diagnoosin jälkeen ettei lääkärit välttämättä tiedä mikä on minulle parasta. Kalliita lääkkeitä joilla on pahoja sivuvaikutuksia ne kyllä antaa mutta halvemmat ja turvallisemmat vaihtoehdot ne eivät edes harkitse.

Jos haluaa voida hyvin on pakko ottaa siitä vastuun itse koska kukaan muu ei tiedä miten voit. Jos tuntuu että lääkärin kirjoittama lääke ei toimi tai haitta on isompi kuin hyöty, niin on oma oikeus päättää onko järkevää jatkaa hoitoa. Tietysti on tilanteita kun on pakko kärsiä sivuvaikutuksista, esim syöpähoidossa, mutta MS-taudissa on monta tilannetta missä kannattaa tarkkaan miettiä mikä on oikeesti hyödyksi.

Esimerkikkinä tästä on Rebif, jota aloitin heti diagnoosin jälkeen. Se ei sopinut minulle alkuunkaan ja lopetin sen 1 kk jälkeen. Moni lääkäri olisi varmaan yrittänyt ylipuhua minua jatkamaan sillä perusteella että oireet vähenee kun tottuu mutta siitä ei olisi seurannut mitään hyvää koska kunto meni vain huonompaan suuntaan koko ajan. Tilalle sain Copaxone joka toimi ihan hyvin ja kaikki sivuoireet hävisivät muutamassa päivässä. Sain elämäni takaisin.

Toinen esimerkki on Temgesic joka aluksi aiheutti todella ikäviä sivuoireita mutta se kyllä kannatti kärsiä koska ne loppuivat melkein täysin kun siihen tottui. On jotain sivuoireita vieläkin mutta ne ei ole niin pahoja ettei hyöty olisi selvästi isompi kuin haitta. Kuitenkin, jos olisin seurannut lääkärin ohjetta ja käyttänyt sitä sen mukaan, niin olisin aluksi ollut melkein kivuton mutta sen teho olisi nyt aika huono ja ainut mahdollisuus olisi joko lisätä annostus, mikä taas lisää ja pahentaa sivuoireita, tai siitten vaihtaa toiseen lääkkeeseen joka taas tarkoittaa että tottumisrumba alkaa uudestaan. Järkevällä käytöllä kärsin enemmän kivuista mutta vähemmän sivuoireista ja on muutenkin turvallisempi käyttää lääkkeitä sillä tavalla.

Jouduin pärjäämään melkein ilman mitään apua ensimmäiset 2 vuotta, joten kipuun olen tottunut ja se on minun mielestä pienempi haitta kuin sivuoireet. Ainakin tiettyyn pisteeseen. Tietysti hoitamaton kipu on pahempi kuin sivuoireet ja siksi päätin että on sen arvoista kärsiä niistä aluksi, kun kuitenkin luotin siihen että ne vähenevät ajan myötä. Se on aikamoista tasapainottelua pitää sopiva lääkitys päällä. Tärkeintä on minun mielestä on apua saatavalla jos tarvitsee, ettei joudu, kuten minä jouluna kun Temgesic oli loppu kaikista apteekeista, pärjäämään ilman mitään apua koska vaikka ei silloin olisikaan kipua, niin jo pelko siitä että mitä jos kipu tulee ja ei ole mitään apua saatavilla on jo niin paha etten sitä toiste halua kokea.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 10 11 12 
Lähetä aihe Tulosta