Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 4 5 6 7 8 ... 12
Lähetä aihe Tulosta
Kipulääkitys (Luettu 60257 kertaa)
sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Sukupuoli: female
Re: Kipulääkitys
Vastaus #75 - 21.10.2007 - 11:55:17

Tuossa pieni osa totuutta, mutta vain pieni osa.
Siis siinä, että itse voi hallita kipua.

Silloin kun sain vielä niitä käsikramppihalvaus-kohtauksia, kipu oli ainakin sen 9.
Alkuun menin ihan shokkiin, hyperventiloin pahasti ja meinasi taju mennä. Olisi mennytkin, jollei työkaveri olisi saanut vedettyä mua takas, sekä ambulanssimiehet.

Lopulta opin hallitsemaan sitä kohtausta, oli pakko, sillä aina ei ollut jotain joka olisi auttanut sen kivun ja kohtauksen yli. Opettelin selviytymiskeinon.

Hengittelin syvään, rauhallisesti, yritin kiiniittää huomion toisaalle, siirtämällä ajatukseni jononkin hyvään, mukavaan. Ja ajattelin vain...."Hengitä, hengitä, hengitä.."
Kohtaus kesti 30-45 minuuttia. Kohtauksia ehti tulla 15, sitten ne loppuivat. Pulssin jälkeen.

Mutta kipuni tuli kohtauksittain, sen kun opin ymmärtämään, opin sen kestämään. Se menee ohi vajaassa tunnissa. Kyseessä neuron mukaan neuropaattinen kipu.

Mutta jos neuropaattinen kipu kestäisi kokoajan ja joka päivä ihan yhteen putkeen, sitä ei millään pysty vain ajatuksen voimalla kestämään. Ei sitten millään! Lyhytaikaisen kivun pystyy, ei kokoaikaista.

Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Vastaus #76 - 21.10.2007 - 12:49:24

Kivun hallitseminen? Kirjoitin itsesuggestiosta, se on taito, jonka saa harjoittelemalla. Neuvoa en osaa, mutta kokemusta on.
Eli:
- siirrä itsesi kivun ulkopuolelle, pyri keskittymään muuhun kuin kehoosi, katsele ympäristöä ja kuuntele, älä kuuntele itseäsi...musiikkikin auttaa
- näillä konsteilla nukahdin jopa hammaslääkärissä...
- kyky olla "fyysisesti" poissa, ulkoistaa kipu...

Minun juttuni ovat ehkä outoja, mutta olen etsinyt konsteja torjuakseni kivun, ihan keinolla millä hyvänsä.
Miksikö? Kivut ovat sietämättömiä, apua en saa silloin kun eniten tarvitsen, yritän itse.
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

LilLik
God Member
Poissa

Huomisesta en tiedä mitään,
tämä päivä on minun...

Vastaus #77 - 21.10.2007 - 13:21:57

^ lebriksen tavoin olen huomannut että jollaintapaa osaan "ulkoistaa" itseni pois kivusta.
Tottakai jokin ihan uusi, ensimmäistä kertaa koettava kipu on sellainen jota ei voi ulkoistaa ellei sitä ensiksi koe.

Esimerkkinä sellainen, kun odotin kolmatta lastamme, munanjohtimeni kiertyi ja siitä seurannut kipu oli raadollista, mm. menetin täysin itsekontrollini ja putosin korkealta sairaalasängyltä odottaessani leikkausta (kipulääkityskään ei auttanut). Viidettä lasta odottaessani, kävi samallalailla ja tiesin mitä odottaa, silloin vain ajattelin nousevani kivun yli jonnekkin muualle ja se auttoi kyllä, ainakin hetkittäin. Yhtään se nopeampaa kun en leikkaussaliinkaan päässyt, ja tälläkään kertaa ei kipulääkityksestä ollut mitään apuja.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

eero
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Päijät-häme
Sukupuoli: male
Vastaus #78 - 21.10.2007 - 17:09:21

Tunteeko kukaan sellaista zen-mestaria kuka voi "ulkoistaa"itsensä kenties vuosikausiksi ,jopa nukkuessaan?
Toimiihan se lyhytaikaisesti,mutta ei poista jatkuvaa kipua.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

LilLik
God Member
Poissa

tämä päivä on minun...

Vastaus #79 - 21.10.2007 - 17:17:59

^ei varmaan sellasta ookkaan
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #80 - 21.10.2007 - 18:03:22

eero kirjoitti on 21.10.2007 - 17:09:21:
   Tunteeko kukaan sellaista zen-mestaria kuka voi "ulkoistaa"itsensä kenties vuosikausiksi ,jopa nukkuessaan?
Toimiihan se lyhytaikaisesti,mutta ei poista jatkuvaa kipua.

Tätä tarkoitin itse tuossa omassa postauksessa.
"ulkoistaminen" onnistuu lyhytaikaisessa ja tutussa kivussa.
Vieras, äkillinen kiputila vie pahimmillaan tajunnan.
Mutta toistuessaan uudelleen, saattaa kyetä hallitsemaan sen, tietää että tämä kestää vain tietyn aikaa, ei vie henkeä ja menee ohi.
Mielestäni lyhytaikaista kovaa kipua (tuttua kipu) voi oppia hallitsemaan.

Krooninen kovan luokan kipu onkin sitten jotain ihan muuta...
Krooninen lievempikin kipu voi heikentää elämänlaatua, ja tekeekin sen.
Siirry sivun alkuun

WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

LilLik
God Member
Poissa

tämä päivä on minun...

Vastaus #81 - 21.10.2007 - 18:36:17

^näin juuri minäkin omassa päässäni asiaa järkeilin.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #82 - 21.10.2007 - 22:36:37

Mietin, mitä tähän jatkaisin... Eräille voisin postittaa tämän kivun, jotta tietäisi, mistä puhutaan. Eräille sanon vaan, että näinhän se on... Jollekin voisin sanoa, kokeile. MINÄ OLEN AINAKIN KOKEILLUT TÄHÄN KIPUUN ITSESUGGESTIOT JA KAIKEN MUUNKIN, JA VIELÄKIN KOSKEE! Voi helvetti, mitä juttua... ... (sorry)
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

LilLik
God Member
Poissa

tämä päivä on minun...

Vastaus #83 - 21.10.2007 - 22:47:03

^ ketään ei kuitenkaan ole tarkoitus loukata, sori jos kirjoitukseni aiheutti mielipahaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #84 - 22.10.2007 - 08:59:40

Iitaliina. kirjoitti on 21.10.2007 - 22:36:37:
Mietin, mitä tähän jatkaisin... Eräille voisin postittaa tämän kivun, jotta tietäisi, mistä puhutaan. Eräille sanon vaan, että näinhän se on... Jollekin voisin sanoa, kokeile. MINÄ OLEN AINAKIN KOKEILLUT TÄHÄN KIPUUN ITSESUGGESTIOT JA KAIKEN MUUNKIN, JA VIELÄKIN KOSKEE! Voi helvetti, mitä juttua... www.cosgan.de/images/smilie/boese/n065.gif (sorry)

iitaliina
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin sinun kipusi on sitä jatkuvaa kroonista ja kovaa?
Siihen ei kyllä mikään itsesuggestio auta. Toivottavasti se en ollut minä, joka sai tunteesi pintaan.
Minulla ei ollut tarkoitus vähätellä kenenkään kipua. Ei omaa tai toisten.
Kipu on kipua. sillä siisti.

kokemus oli omasta tutusta, äkillisestä kivusta. Siitä, minkä opin hallitsemaan menettämättä tajua tai hyperventiloimatta.
Tosin, pelkään ihan älyttömästi niiden käsikohtauksien uudelleen alkamista.
En vaan millään jaksaisi enää. Se oli kovaa aikaa.
Nykyisten kipujen kanssa pärjään lääkityksellä. Kiitos siitä.

Siirry sivun alkuun

WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

eero
Senior Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Päijät-häme
Sukupuoli: male
Vastaus #85 - 22.10.2007 - 13:29:20

Tästä ketjusta hyvin huomaa kuinka hallitseva tekijä krooninen kipu on,kipu vie voimat,kipu väsyttää,kipu tekee kärttyisäksi,kipu masentaa ja AIVAN varmaa on että kipu ei tee kenestäkään parempaa ihmistä.Kivuliaana tulee tehtyä ja sanottua asioita joita ei muuten koskaan sanoisi tai tekisi.Jos haluat itse kärsiä kivuistasi ja saat siitä tyydytyksen,niin siitä vaan,mutta jos taloudessasi on muitakin kuin sinä itse,ajattele vähän heitäkin ja yritä hoitaa kipujasi!

Viime yönäkin,kuten niin monena yönä sitä ennen,pyörittyäni 5 tuntia sängyssä,asentoa minuutin välein vaihtaen,nousin ylös ja totesin että ei tästä mitään tule,siis nukkumisesta,luin aamun uutiset ja keitin kahvit,väsytti niin
..keleesti,mutta oli taas patja betonista ja tyyny tiiliskivestä,kuka siinä nukkua pystyy,toivottavasti ensi yö on helpompi!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Vastaus #86 - 22.10.2007 - 16:37:44

Tuollaista kipu on, kuin eero kertoi. Minäkään en halua loukata "neuvoillani" ketään.
Totuus on, että kivut vievät voimat, aiheuttavat ärtymystä, lähes vihaa, kun ei kykene kaikkia asioita hoitamaan.
On vain kipu ja sinä kivun keskipisteessä...

Todella pahoihin kipuihin olisi syytä saada kotisairaanhoitaja, joka lääkärin niin määrätessä, tulisi ja iskisi todellisen kipupiikin. Tarvittaessa vaikka morffiinia.

Edelleen etsin itse lievempiä apukeinoja kipuun. Kipu ei ole kunnia, on vain osa elämää...osa meidän elämää. ÄLKÄÄ ANTAKO PERIKSI, ÄLKÄÄ ANTAKO KIVUN HALLITA!

Jos kipuun tarvitaan säkkikaupalla kipulääkkeitä ja tolkuttomasta neuloja, ruiskuja, niin tarvitaan. Maailma on täynnä asiantuntijoita.

KIVUTONTA ELÄMÄÄ, YSTÄVÄT!

Täh Täh Täh Hymiö Hymiö Hymiö Epävarma Epävarma Epävarma
Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #87 - 22.10.2007 - 22:55:29

En halua nimetä ketään, kenelle pillastuin. Tulipahan vain olo, että kivuton selittää kivusta suurella asiantuntemuksella. Sorry, ei ollut kuitenkaan tarkoitus pultata.

Jos olisi vielä joku kokeilematon konsti kipuun, kokeilisin aivan heti. Ei vain taida olla... Surullinen
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

tammikuu
Senior Member
Poissa

dg:06:RR, 08 Devicen,
Atzamun, kortison
Pirkanmaa
Vastaus #88 - 23.10.2007 - 07:37:16

Olen tässä puolen vuoden aikana yrittänyt saada kipulääkitykseni niin
minimiin kuin mahdollista. Tämä siksi, että osa väsymyksestäni luulisin
johtuvan kolmiolääkkeistä.
Kipuja on ollut, mutta olen yrittänyt kärsiä niitä hampaat irvissä.
Sunnuntaina kuitenkin oli tosi pahat ja otin Rivarin illalla ja
tietty nukuin kuin tukki. Eilinen meni kärvistellessä ja sängyssä.
Eilen illalla taistelin rivarin otossa ja menin nukkumaan ilman.
Nukuin suhtkoht hyvin, mutta nyt taas kipu ( jalat polvista alaspäin ja kädet )
on asteikolla 7.  Taitaa flunssakin iskeä päälle ... toivottavasti ei seuraavana pahis.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #89 - 23.10.2007 - 11:28:50

Neuropaattinen kipu tunnistetaan viiveellä - Suomi kansainvälisen vertailun häntäpäässä

Kiputesti löytyy myös tästä tekstistä, testin voi tulostaa paperille.

Pitää itsekin tehdä se testi ja ottaa paperi mukaan marraskuiselle neuron kontrollikäynnille, jos saisin paremmat lääkkeet/ oikean annostuksen kivunhallintaan.
Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 4 5 6 7 8 ... 12
Lähetä aihe Tulosta