Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 44 45 46 47 48 ... 59
Lähetä aihe Tulosta
Masennus/ahdistus/väsymys/turhautumis-ketju (Luettu 406318 kertaa)
sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Sukupuoli: female
Re: Masennus/ahdistus/väsymys/turhautumis-ketju
Vastaus #675 - 05.07.2011 - 14:50:25

Milena kirjoitti on 05.07.2011 - 13:41:09:
Kiitos, olo on hiukan parempi, kun sai tilittää FB:ssä vertaisille ja hiukan muillekin. Ja teidän takia täällä!

Ei ne käsitä siellä kelassa, että jos ihminen nyt pystyy esim. kävelemään, hän saattaa silti tarvita toimintakykyä YLLÄpitävää kuntoutusta. Tuota sanaa ei vielä käytettu hakemuksessa. Uudessa käytetään. Sain hyviä vinkkejä FB:n puolelta, nimittäin eka kuvittelin, että valitan päätöksestä, mutten valitakaan, vaan teetän uuden. Sen käsittely on nopeampaa. Maskuunkin haluaisin ihan oikealle kuntoutusjaksolle,  mutta mun kohtaloksi nyt jää ainoastaan soppari. Ei kai sekään turha ole.

Onko täällä mielipiteitä siitä, onko kannattavampaa tehdä uusi hakemus vai sittenkin valittaa? Soitan kelaan huomenna ja kysyn suoraan. Tänään ei pysty kun tuohtunut luontoni olisi liian kiivas. Rauhoittelen huomiseen.

Kiitos teille.  Pusu

Milena, mä saan laadukasta ja hyvää ja omituista fysioterapiaa näillä perustein:
"ennalta ehkäisevä, työkykyä ylläpitävä ja palauttava fysioterapia"

Kuntouttavalle fysiolle mun kohdalla ei varsinaisesti ole tarvett, vielä, onneksi.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #676 - 05.07.2011 - 14:58:29

sasaliini. kirjoitti on 05.07.2011 - 14:50:25:
Milena, mä saan laadukasta ja hyvää ja omituista fysioterapiaa näillä perustein:
"ennalta ehkäisevä, työkykyä ylläpitävä ja palauttava fysioterapia"

Kuntouttavalle fysiolle mun kohdalla ei varsinaisesti ole tarvett, vielä, onneksi.  Hymiö

Justiinsa. Ja kun minä tarvisin nimenomaan myös kuntouttavaa ennaltaehkäisevän lisäksi. Mutta kela päättää mielivaltaisesti aina kaiken. Oon nyt vielä vihainen niille, joten soitan vasta huomenna.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #677 - 05.07.2011 - 15:09:59

Tämä kyllä on taas yksi hyvä aihe, joka "hukkuu" sekameteliketjuun.  Mutta kustannusten perusteella vaikeavammainen ei välttämättä saa laitoskuntoutusta.   Pitäisi aloittaa uusi otsikko (sanoo entinen pamputtaja-mode Vihainen). Laitoskuntoutuksessa on nykyään kriteerinä se tavoitteellisuus, mikä mielestäni on hyvä asia.

Eli hakemuksessa on osattava perustella se, mitä odottaa kuntoutuksella saavuttavansa.  Kun on vielä työssä, tietysti työssä jaksaminen on hyvä asia, mutta on osattava määritellä, mitkä asiat vaikeuttavat työssä selviytymistä.  Voisi siis luetella: uroterapeutin kanssa pitäisi jutella pissaongelmista, pitäisi saada neurologiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta yksityiskohtainen suunnitelma omaehtoiseen kuntoiluun, jolla ylläpidetään jaksamista.  Neuropsykologin kanssa pitäisi pohtia ADHD (vai mikä se nyt oli) yhteisvaikutusta MS:n kanssa. Pyskologin kanssa selvitellä masennuksen yhteisvaikutusta neurologian kanssa.  Sitten kun vielä vakuutat, että mielelläsi olet töissä, jos vaan onnistut selvittämään näitä käytännön ongelmia.  Nämä omat tavoitteet ovat siis tärkeät.  Ja tietty parempi olisi, jos lääkäri B-todistuksessaan olisi todennut samat asiat tarpeelliseksi toimintakyvyn säilyttämisen kannalta.

Ennen kuin haukut Kelan pystyyn, tarkistapa hakemuksesi ja lääkärintodistus.  Lycka till!
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #678 - 05.07.2011 - 15:38:43

Joo, jos mode vaikka katkaisisi tämän ketjun ja siirtäisi omakseen? Valitin kyllä samasta asiasta ihan talousvaliokuntaan kuntoutussuunnitelma-ketjuun,  muttei sitä sieltä kukaan huomannut. Tulin vain myös tänne itkemään, konkreettisesti. Vitutti. Olisi pitänyt jättää itkut sinne talousvaliokunnan puolelle.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Mun puolesta tän voi moderoida toisaalle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #679 - 05.07.2011 - 15:43:41

Great, minkä aiheen aloittaisit ja minne? Kävisikö tuo ehdottamani, jos tämän siirtäisi?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #680 - 05.07.2011 - 17:02:41

Joskus Parlamentin alkuvuosina oli ketjuja ikävistä aiheista.  Muistaakseni Ilkka-lehden artikkeli MS-tautiin liittyvistä suolentoiminta-asioista.  Joku sitten pahoitti mielensä, että nyt hänelläkin epäillään kakkajuttuja. No, seurauksena oli se, että ikävät asiat haluttiin erikseen ja Aapo kohteliaana miehenä teki uuden valikon.

Jos nyt ihan tarkkaan otetaan, kuntoutusasiat voisivat kuulua Neurobic-valikkoon.  Helpompaa tietysti on, jos aloittaa uuden ketjun, vaikkapa Alahuoneessa.  Ketju on helpompi siirtää kokonaisuudessaan, vanhan ketjun editointi on sekä työlästä ja myös tekijänoikeudellisesti problemaattista.

Olen kyllä ollut tutkitusti tyhmänä hoksaavinani, että tämä vitutusketju on kyllä hyvä paikka, jos haluaa aiheestaan keskustelua.  Eli siinä asiassa olet ihka oikeassa.  

Paitsi että minunkin olisi pitänyt osata laittaa tämä postaus jonnekin muualle, sillä en ole yhtäänn masentunut/ahdistunut/tai turhautunut.  Ilmeisesti Parliksessa ei ole ketään, joka ei olisi aina jossain määrin väsynyt. Juustoinen
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

­­Ted
Full Member
Poissa

Sukupuoli: male
Vastaus #681 - 05.07.2011 - 19:11:16

Milena kirjoitti on 05.07.2011 - 13:41:09:
Maskuunkin haluaisin ihan oikealle kuntoutusjaksolle,  mutta mun kohtaloksi nyt jää ainoastaan soppari. Ei kai sekään turha ole.

Onko täällä mielipiteitä siitä, onko kannattavampaa tehdä uusi hakemus vai sittenkin valittaa? Soitan kelaan huomenna ja kysyn suoraan. Tänään ei pysty kun tuohtunut luontoni olisi liian kiivas. Rauhoittelen huomiseen.

Kiitos teille.  Pusu

Ei se kolmen viikon sopparikaan mikään huono vaihtoehto ole. Ihan kivaa siellä on, voi pelata vesilentopalloa ja ehkäpä pomppia trampoliinilla. Psykologi-/neurologikonsultaatiot, ym. fysioterapiasessiot ja mukavat muistot sieltä saa. Sinne vaan, yksin tai kaksin. Majoitus on kahden hengen huoneissa, joten korvatulppia voi tarvita jotkut öisin, jos huono tsäkä käy.   Hymiö
Siirry sivun alkuun

"Potilas on ehkä kenties mahdollisesti saattanut hyötyä lääkityksestä."

IP on kirjattu

Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Vastaus #682 - 05.07.2011 - 20:26:48

Jos teet valituksen ja toimitat liitteenä jotain uutta, niin hakemus tutkitaan uudestaan ja jos voidaan, niin aiemmin annettu hylkäävä päätös voidaan oikaista ja valitus raukeaa. Jos et mitään uutta selvitystä valituksen liitteenä toimita tai jos perusteiden ei edelleenkään katsota riittävän, niin asia etenee valituksena ja käsittelyhän kestänee ainakin vuoden. Pyydä itsellesi tuloste Kelan lääkärin kommentoinnista, pitäisi selvitä hylkäyksen syyt selvemmin kuin päätöksestä.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #683 - 05.07.2011 - 20:35:48

Vontsi kirjoitti on 05.07.2011 - 20:26:48:
Jos teet valituksen ja toimitat liitteenä jotain uutta, niin hakemus tutkitaan uudestaan ja jos voidaan, niin aiemmin annettu hylkäävä päätös voidaan oikaista ja valitus raukeaa. Jos et mitään uutta selvitystä valituksen liitteenä toimita tai jos perusteiden ei edelleenkään katsota riittävän, niin asia etenee valituksena ja käsittelyhän kestänee ainakin vuoden. Pyydä itsellesi tuloste Kelan lääkärin kommentoinnista, pitäisi selvitä hylkäyksen syyt selvemmin kuin päätöksestä.

Kiitos! Eli ilmeisesti osasin selittää tarpeeksi hyvin silloin kun valitin vammaistuestani. Siis minulle kuului korotettu, mutta antoivat perusvammaistuen. Se prosessi kesti vain ehkä kuukauden.

Tämä on varmaan ratkaisevinta, miten asian ilmaisee, että mikä on tuonut väärän päätöksen. Viimeksi kelan täti kertoi mulle puhelimessa, miksi päätyivät vain perustukeen ja kertoi pari avainsanaa, millä kannattaa lähteä valittamaan. Perusteet olivat siis olemassa, olivat tulkinneet tilanteeni väärin. Jos nyt olisi jostain yhtä helposta kyse.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #684 - 05.07.2011 - 20:37:23

great_has_been kirjoitti on 05.07.2011 - 14:39:44:
Tämä oli todella mielenkiintoista. Ensimmäinen kerta, kun mistään kuulen, että lääkäri oli eksplisiittisesti hylännyt potilaan. Miltä tuntui?  Minä olisin vajonnut syvään epätoivoon. Vaikutti siltä, että lääkäri pelkäsi Sinua.

Tarkka sanamuoto oli muistaakseni "olet käynyt useamminkin tällä samalla neurologilla NN -- olisikohan parempi, jos jatkaisit hänellä". Käsitin sen konteksti huomioon ottaen niin, että lääkäri ei halunnut jatkaa hoitosuhdetta.

Menin vastaanotolle niin, että olin erikseen valmistautunut kertomaan taustalla olleista seikoista. Olin kiinnostunut siitä, miten lääkäri reagoi PVK:n päätökseen. Hän oli hermostuneempi ja pelokkaampi kuin olin olettanut. En tajua, miksi - enhän minä ollut tehnyt potilasvahinkoilmoitusta minut vastaanottaneesta lääkäristä, vaan hänen entisestä työtoveristaan. Neurologi ei ollut ymmärtää, miksi sairaanhoitopiirin epikriisit alkoivat vasta vuodelta 2009 (nht oli vuonna 2005).

Nuivaan suhtautumiseeni vaikutti sekin, että muistan vastaanottaneen lääkärin kesältä 2009. En ollut tuolloin hänen vastaanotollaan. Sen sijaan minut vastaanottanut sairaalalääkäri kävi konsultoimassa tätä senioria. Sairaalalääkäri tuli sen jälkeen selittämään minulle, että minulla ei voi olla MS-tautia, koska erään tunnetun yksityissektorin neurologin mielestä liikun kyynärsauvoilla Ehlers-Danlosin syndrooman vuoksi. Tälle ei ollut mitään järkevää lääketieteellistä selitystä. Oletan, että em. seniori ei ollut (tuolloinkaan) tajunnut, mistä EDS:ssä on kyse, mutta oli antanut oman arvionsa tilanteestani. Sairaalalääkäri joutui kanssani henkiseen nyrkkitappeluun. Sain sillä käynnillä MS-diagnoosin poliklinikan ylilääkäriltä.

Edellä kuvaamani tapaus oli siis hampaankolossani. Olen harvinaisen kyllästynyt siihen, että EDS:n luonnetta ei ymmärretä ja siitä ei edes oteta selvää. Ei potilaan tehtävänä ole kertoa erikoislääkärille, mikä on MS-oire ja mikä ei. Sama arvuuttelu jatkuu näemmä edelleen.

EDS-tietämättömyys ja "älä nyt vaan valita minusta" -hokemiset ärsyttivät minua niin paljon, että en viitsinyt olla ymmärtäväinen. Puhuin tarkoituksellisen kuuluvasti ja lyhyin lausein. Neurologi olisi voinut välttää kolean ilmapiirin valmistautumalla vastaanottoon ja ajattelemalla, mitä sanoo ja kysyy. En ollut kiinnostunut siitä, pelottaako neurologia vai ei.

Minua ei mitenkään ahdistanut se, että lääkäri ehdotti toiselle lääkärille siirtymistä. Sairaanhoitopiirissä kyllä riittää lääkäreitä. Mikäli joku alkaa ehdotella yksityissektorille siirtymistä, laadin hallintokantelun.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #685 - 05.07.2011 - 20:44:53

Milena, en voi sanoa muuta kuin että sinulle on käynyt tosi paska tuuri. Uusi hakemus vaan sisään. Toivon parasta.

Et todennäköisesti pääse sopeutumisvalmennuskurssille, koska korotetun vammaistuen saajat eivät saa hakea harkinnanvaraiselle sopparille. Näin minulle kerrottiin Maskusta toissa vuonna.
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #686 - 05.07.2011 - 21:35:08

rosanen kirjoitti on 05.07.2011 - 20:44:53:
Milena, en voi sanoa muuta kuin että sinulle on käynyt tosi paska tuuri. Uusi hakemus vaan sisään. Toivon parasta.

Et todennäköisesti pääse sopeutumisvalmennuskurssille, koska korotetun vammaistuen saajat eivät saa hakea harkinnanvaraiselle sopparille. Näin minulle kerrottiin Maskusta toissa vuonna.

Minä siis en pääsisi edes MS-potilaille lakisääteisesti kuuluvalle kurssille?? Mitä vïttua? Mä en pääse kelan päätöksella kuntoutuskurssille enkä kelan päätöksellä sitten myös sopparille, joka muka kuuluu kaikille alle 3 v. dg:stä.

Minne saakelin kuiluun mä olen pudonnut! Ei, toverit, ei, mä EN tee uutta hakemusta. Mä TODELLAKIN valitan vanhasta. Heidän ON nähtävä, että ne palvelut KUULUU mulle. Ihan sama, teenko selvityksen valituspaperiin vai uuteen hakemukseen, joten koska valittamisesta on tullut mun toinen  luonto, he saa sitä lisää mitä tilasivat.

Puhutaanhan me Rosanen nyt samasta asiasta? Tarkoitat nimenomaan korotettua vammaistukea etkä korotettua hoitotukea?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #687 - 05.07.2011 - 21:46:16

Korotettu vammaistuki ja korotettu hoitotuki ovat molemmat korotettuja vammaistukietuuksia. Kyse on Kelan mielestä "samasta asiasta" eli vaikeavammaisuudesta silloin, kun on kyse vaikeavammaisten lääkinnällisestä kuntoutuksesta ja siihen hakeutumisesta.

Korotetun vammaistukietuuden saajan tulee hakea vaikeavammaiskuntoutusta. Sopparit eivät ole sellaisia. Toki aina kannattaa kysyä, voiko joku tehdä poikkeuksen.

Sopeutumisvalmennuskurssit eivät ole lakisääteisiä palveluja, vaan niitä on osattava hakea oikeilla perusteluilla. Myös harkinnanvarainen sopeutumisvalmennuskurssihakemus voidaan hylätä, jos katsotaan että kuntoutuksesta ei ole hyötyä tms.

Kannattaa ehdottomasti kaivaa esiin Kelan asiantuntijalääkärin lausunto! Siitä voi löytyä virheitä tms. epämääräisyyksiä, joihin voi tarttua. Minä sain oman ammatillisen kuntoutukseni hylyn oikaistua sillä, että takerruin asiantuntijalääkärin mielipiteeseen siitä, että minulla ei ole mitään sellaista sairautta, joka vaikuttaisi työ- ja toimintakykyyn. Sattumoisin olin juuri saanut perusvammaistuen toistaiseksi.  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

-Haloo Helsinki!

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #688 - 05.07.2011 - 23:42:35

Mun kohtuullinen äo:ni ei riitä edes tämän asian käsittelyyn. Miten tämä laitos muka palvelee huono-osaisia? Vai onko pihvi siinä, että ei palvele?
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #689 - 06.07.2011 - 04:40:20

rosanen kirjoitti on 05.07.2011 - 21:46:16:
Kannattaa ehdottomasti kaivaa esiin Kelan asiantuntijalääkärin lausunto! Siitä voi löytyä virheitä tms. epämääräisyyksiä, joihin voi tarttua. Minä sain oman ammatillisen kuntoutukseni hylyn oikaistua sillä, että takerruin asiantuntijalääkärin mielipiteeseen siitä, että minulla ei ole mitään sellaista sairautta, joka vaikuttaisi työ- ja toimintakykyyn. Sattumoisin olin juuri saanut perusvammaistuen toistaiseksi.  Pyöritä silmiä

Siis se lausunto, jota minä en ole edes ikinä nähnyt? Yritän kaivella. Voi mennä tovi. Ei vaan, pakkohan niiden on sieltä kelasta sitä selventää tai lähettää. Mielestäni sitä ei lähetetä päätöksen mukana kirjeessa. Niin, ei minulla sitäkään vielä ole, satuin vain eilen pitkästä aikaa käymään kelan itsepalvelusivuilla ja päätös oli tehty/lähetetty 4.7. eli juuri edellisenä päivänä. Nythän onkin näköjään jo kuudes päivä. Sleepless in Seattle.... tai Nokia, ihan sama. Allergia ei pidä unessa.. (Eikä siitä nyt enempää tässä ketjussa!!! Perustetaan oma.)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 44 45 46 47 48 ... 59
Lähetä aihe Tulosta