Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5 ... 21
Lähetä aihe Tulosta
Kortisonin vaikutukset, kokemuksia (Luettu 261303 kertaa)
Maija
God Member
Poissa

Porvoo
Sukupuoli: female
Pulssi HUS:ssa
Vastaus #30 - 09.01.2004 - 14:56:55

Olen koko joulunajan kärsinyt huononevasta kunnosta ja keskiviikkona sitten lopulta päätin soittaa Meilahden neurolle. Loistava idea sairaanhoitajalta, että käyn antamassa näytteet Porvoon aluesairaalassa ja tulen sitten iltapäivällä päivystykseen. Kuulemma tiputuksen voi aloittaa myöhemminkin kuin perinteisesti aamulla.

Neuron hoitaja soitti yhden maissa, että alahan tulla. Keräsin muutaman lukemattoman lehden ja ajoin Meikkuun, päivystysjono ilmoittautuessa vei lähes tunnin. Sitten odottelemaan neuron päivystykseen. No, odotteluhan on aika normaalia, eikä mulla ollut hengenhätää. Viiden maissa neurologi tuli ja tutki ja määräsi pulssin aloitettavaksi. Analyysituloksia, jotka Porvoo oli luvannut faksata yhden maissa, ei vain löytynyt. Odottelua polin surkeassa sängyssä.

Seitsemän maissa päätettiin ottaa uudet näytteet, kun niitä Porvoon tuloksia ei löytynyt. Siis kaksi tuntia sen jälkeen, kun oli etsitty ja todettu, ettei löydy. Odottelua surkeassa sängyssä. Klo 21:30 neurologi tuli uudelleen ja totesi tuloksista, että OK, aloitetaan pulssi. Ihmettelin taas kellonaikaa, mutta se ei herättänyt vastakaikua neurologissa. Eli tippa suoneen lopultakin ja puoliyöllä kotiin päin. Ei vaikuttanut kovin kivalta, mutta väsymykseltäni en jaksanut pistää hanttiin.

Sitten tulikin vuoronvaihto. Siihen meni tunnin verran, kun hoitajat kiersivät kaikki odottavat potilaat. Ei siis edelleenkään tippaa valumassa suoneeni. Uusi vuoro ilmoitti klo 23 maissa, ettei pulssia KOSKAAN anneta polilla, vaan aina osastolla. Siis osastolle, mutta ensin piti laittaa paperit (siis ATK) ajan tasalle.

Lopulta klo 00.02 siirrettiin osastolle, jossa puolen tunnin sisään selvisi, ettei sitä pulssia nyt enää yöllä anneta. Aloitetaan aikaisin aamulla. Nukahtamislääke napaan ja nukuin kohtuullisen hyvin aamukahdeksaan.

Aamukierrolla sairaanhoitaja ilmoitti, että pulssia ei aloiteta, ennen kuin lääkäri on antanut siihen luvan, koska virtsassa oli kohonneet leukosyytit. Porvoon tuloksetkin olivat löytyneet (VAU!) ja iltanäytteessä oli korkeammat kuin aamupäivän Porvoossa otetussa. Jossain vaiheessa otettiin taas uusi näyte.

Lääkärikierrolla fiksu osastolääkäri mietti, että periaatteessa pulssin voisi aloittaa yhtä aikaa VTI-antibioottikuurin kanssa, mutta parempi, että hoidetaan VTI pois ja aloitetaan kortisoni vasta maanantaina.  Lupasivat antibioottireseptin ja sitten voisin lähteä kotiin. Yhden maissa sairaanhoitaja toi tabletit, eli ei tarvinnutkaan mennä apteekkiin - tosi hyvä juttu.

Sitten odoteltiin vaatteita, ne kun oli viety vaatesäilytykseen sieltä polilta ennen puoltayötä. Vaatteet tulivat puoli kahden maissa ja minä olin kotona ennen kolmea.

Sitten menin tunniksi nukkumaan. Ja kun oikein väsytti, niin menin uudelleen nukkumaan ennen seitsemää. Kissa herätti 01:30 vaatien ruokaa. Menin uudelleen nukkumaan ja kissa herätti uudelleen 9:30 vaatien taas ruokaa. Keplottelin sängyssä vielä tunnin verran ennen ylösnousua. Nyt olen taas niin väsynyt, että aion tämän kirjoitettuani mennä nukkumaan.

Eläinten ystäville: Kyllä, kissa oli yksin kotona, mutta onneksi mulla oli eilen siivoojavuoro ja laitoin hänelle tekstiviestin puolen yön jälkeen, kun HUS-kuvio oli selvinnyt. Koska hän on aamuvirkku, oli kissalla seuraa aamuseitsemästä melkein koko päivän ja sitten minä jo tulinkin itse kotiin. Ehkä minua ei siis voida tuomita eläinrääkkäyksestä, vaikka kissa onkin osoittanut loukkaantumisen merkeja vielä tänäänkin...

Tarinan opetus
:
1. HUS Meilahti uskoo tippapulssiin. Tabuista ei ollut missään vaiheessa mitään puhetta. Tosin en itse huomannut sitä kysyäkään.
2. VTI voi olla (lähes) oireeton, jolloin ekakertalainen ei sitä tunnista. Luulin tihentynyttä vessassa käymistä shuubin oireiksi.
3. Päivystävä neurologi olisi antanut pulssin VTI:stä huolimatta, keskellä yötä, eikä tiennyt, että se annetaan osastolla.

Tarinan kysymys:

1. Mitä olisi seurannut, jos olisin saanut pulssin ilman VTI-antibioottikuuria?
2. Miten välttää kyseinen neurologi? Tai jos osuu uudelleen kohdalle, miten estää lääkärin hoitovirhe? Leena59 muuten tuntee päivystävän neurologin, jolta ei ole hänelle(kään) paljon tukea herunut. Ymmärrän ongelmat entistä paremmin, vaikken niitä Leenan kertomina ole epäillytkään.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 16.01.2004 - 20:36:53 Kirjoittaja Maija »  

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Re: Pulssi HUS:ssa
Vastaus #31 - 09.01.2004 - 15:44:30

Meilahti uskoo tippapulssiin.  Päivystyksessä niitä ei saa, vaan osastolla tai poliklinikalla (joka on ollut joulun seudun kiinni).   Kortisonipulssista tuntuu olevan yhtä monta käytäntöä kuin on neurologiakin.

Pulsseja aloitetaan kyllä illallakin, mutta jos on jonotellut päivän poliknikalla syömättä, niin jos veren sokereilla on taipumusta mennä sekaisin, niin siinä tapauksessa ainakin.

Olin päivystyksessä joulun välipäivinä, ja kortisonitippa olisi ollut tarjolla täydellä osastolla (jotka eivät yhtään tykkää ms-potilaista, jotka tulevat häiritsemään osaston rauhaa ylimääräisesti).

Neuvottelin sitten lääkärin kanssa, ja sanoin ottavani tablettipulssin kotona, ja sitten kun kerroin, että sellaisen olen aiemmin saanutkin, ja kerroinkin määrät ja aineen.   Hän kirjoitti 5 päivän Medrolin (minun piti ensin auttaa häntä laskemaan, kuinka monta 32 mg:n tablettia tarvitaan, että tulisi 400 mg (hän ensin ehdotti 15 kappaletta).

Oli kolmas tablettipulssi, ja tällä kertaa ei ollut hyötyä.  Sellainen näppituntuma on, että tippa olisi tehokkaampi, mutta todennäköisesti tahallaan tekevät sen saamisen niin vaikeaksi, että huonokuntoiset ms-potilaat eivät jaksa tulla sitä vaatimaan, vaan pääsevät vähemmällä tablettien kanssa.

Olen saanut kortisonipulssin vaikka oli VTI (huomasivat vasta ensimmäisen tiputuksen jälkeen).   Sain myös kerran osastolla vaikka oli joku pöpö (CRP lähemmäs 30), jonka huomasivat myös vasta tiputuksen jälkeen.  Oireettomaan virtsatietulehdukseen sain antibiootit, siihen toiseen pöpöön en mitään, kun ei tiedetty, mikä oli.

Joulukuinen lääkärilehti kertoi kortisonipulsissta, että se voidaan antaa terveyskeskuksessakin.  Muistaessani kysyn terveyskeskuslääkäriltäni, kävisikö tippapulssi laatuun terveyskeskuksessa, olisi paljon mukavampaa, kuin kireäntunnelmaisessa HUS:issa.

Joskus tietysti keskussairaaloista heitetään pulssia tarvitsevat ms-potilaat ulos jollain verukkeella vain sen takia, että sairaala on liian täynnä.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #32 - 09.01.2004 - 19:18:46

[quote author=elisabet  link=1073653015/0#4 date=1073667757] . Mutta terveyskeskuksessa ei taida minkään sortin pulsseja tippua vielä aikoihin, niin suuri on kunnioitus erikoislääkäreitä kohtaan.
[/quote]
Terveyskeskuksissa saa pulssin! Ei kaikissa, kannattaa kysäistä omassaan. Vaatiihan se oikeastaan aina erikoislääkärin, ts. neurologin, lähetettä ja ohjeet lääkkeestä ja antovauhdista!

Tk-polilla annetaan, jos annetaan, ei sen suurempia kiemuroita, tulehdukset tarkistetaan ja hoidetaan. Kysykää!

Ajatella, jos Maijalla olisikin ollut haukkeli, se ei olisi tuota aikaa voinut olla...pissimättä tai itkemättä, nyyh!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #33 - 09.01.2004 - 20:44:27

Olen vakavasti ajatellut kysyä omalääkäriltäni, voisiko jatkossa mahdollinen kortisonipulssi tapahtua terveyskeskuksessa yhteistyössä neurologin kanssa, ts. jos neurologi on pulssin kannalla, niin toteutus tk:ssa.

Olen muutenkin sitä mieltä, että (jos sattuu olemaan pysyvä)  "omalääkäri" terveyskeskuksessa, joka tuntee potilaan usein aika hyvinkin jo ennestään osaa arvioida pulssin tarpeellisuuden paljon paremmin, kuin neurologiaan erikoistuva suomea vierasmaalaisella aksentilla puhuva apulaislääkäri.  Toki niin, että neurologin kanssa olisi sovittu yhdessä pelisäännöt.   Mutta useimmiten kokenut potilas itse parhaiten tietää, milloin muutos toimintakyvyssä on sitä luokkaa, että kortisoni on paikallaan.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Rosa
Senior Member
Poissa

Helsinki
Vastaus #34 - 09.01.2004 - 22:01:28

[quote author=Maija  link=1073653015/0#0 date=1073653015]
Tarinan kysymys:

1. Mitä olisi seurannut, jos olisin saanut pulssin ilman VTI-antibioottikuuria?
2. Miten välttää kyseinen neurologi? Tai jos osuu uudelleen kohdalle, miten estää lääkärin hoitovirhe? Leena59 muuten tuntee päivystävän neurologin, jolta ei ole hänelle(kään) paljon tukea herunut. Ymmärrän ongelmat entistä paremmin, vaikken niitä Leenan kertomina ole epäillytkään. [/quote]

Voihan gögeli, Maija! Surullinen Ikävää, että jouduit tuollaiseen pyöritykseen. Meikussakin on kyllä neurologeja, jotka määräävät tabukuureja, mutta eihän se yleinen meininki ole. Koko meikun neurokuviot ovat nyt ylipäätään aivan sekaisin kun aina vaan säästetään ja säästetään...

Kysymys 1. No, niin kuin tiedät, tulehdus olisi todennäköisesti yltynyt. Ja sen seurauksena sun pohjapuoli olisi nyt aika pipi ties kuinka kauan ja MS riehuisi tulehduksen riehuessa...

Kysymys 2. Jos mä olisin sä, kieltäytyisin yhteistyöstä. Päivystämässä on toinenkin neuroihminen tai tarvittaessa takapäivystäjä. Mä kysyn aina puhelimessa kuka päivystää. Auttaa vähän arvioimaan, kandeeko mennä heti vai soittaa aamulla "omalle".

Mennään sitten oopperaan vaikka ensi vuonna, kun tämä menee nyt näin. Mutta pidetään se mielessä ja nähdään pikaisemmin muuten!
Siirry sivun alkuun

Hihii!!!

IP on kirjattu

luossa
God Member
Poissa

Mikä ei tapa, niin sattuu!

Pirkanmaa
Sukupuoli: male
Vastaus #35 - 10.01.2004 - 00:10:56

Olen vakavasti ajatellut kysyä omalääkäriltäni, voisiko jatkossa mahdollinen kortisonipulssi tapahtua terveyskeskuksessa yhteistyössä neurologin kanssa, ts. jos neurologi on pulssin kannalla, niin toteutus tk:ssa.

Näin siis kirjoitti GBH

Mä en ole saanut oikeastaan pulssia missään muualla kun tk:ssa. Nyt viimeiset olen joutunut olemaan osastolla. Syy on varmaan se, etten karkaa kesken hoidon jonnekin, ja tule takaisin käsiveressä tippaletkua roikottaen. Kyllä se tk:ssa onnistuu varmasti. Mukavampaakin on. Olo ei ole niin kauhean kipee.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Maija
God Member
Poissa

Porvoo
Vastaus #36 - 10.01.2004 - 12:15:49

Väliaikatietoja:

Bakteeri on viljelyssä varmistunut tavalliseksi e-koliksi, johon saamani antibiootti tepsii. Siis jatko, maanantaina tippaan vahvistui.

Mulla on aivan törppö  Vihainen omalääkäri terveyskeskuksessa, joten jos yritän siirtyä tk-pulsseihin, pitää ensin saada lekuri vaihdettua.

Rosan kommentti, että tarkistaa päivystävän ennakolta, on tosi hyvä. Yritän muistaa seuraavalla kerralla.

Eniten tässä sählingissä lopulta ottaa päähän suunnaton ajan, resurssien ja rahan tuhlaus. Jos olisin itse tajunnut VTI:n, niin sehän olisi hoidettu yhdellä näytteellä tk:ssa!

HUS:n ATK- ja muissa systeemeissä on jotain pahasti vialla, kun kaikki kestää niin kauan ja kaikki joutuvat odottamaan konekirjoittajien työtä, ennen kuin voidaan tehdä seuraava siirto. Tosisairaat jonottavat penkeillä varsinaiselle polille pääsyä, kun siellä olevat odottavat siirtoa osastolle. Joku mättää pahasti. Ja todennäköisesti syksyllä on taas hirveä valitus HUSin rahojen loppumisesta. Tällä meinigillä ei enää hämmästytä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #37 - 11.01.2004 - 16:32:08

[quote author=great_has_been  link=1073653015/0#6 date=1073673867]
Olen muutenkin sitä mieltä, että (jos sattuu olemaan pysyvä)  "omalääkäri" terveyskeskuksessa, joka tuntee potilaan usein aika hyvinkin jo ennestään osaa arvioida pulssin tarpeellisuuden  

Mutta useimmiten kokenut potilas itse parhaiten tietää, milloin muutos toimintakyvyssä on sitä luokkaa, että kortisoni on paikallaan. [/quote]

Nämä molemmat ehdot mulla täyttyvät, joten periaatteessa voisi kyllä laskea terveyskeskuksenkin varaan. Pitäisi kai järkätä etukäteen joku paperi oman neurologin kanssa mahdollisten pulssien varalle. En sitten tiedä miten käytännössä toimisi, "omalääkäri" kun on työterveyshuollossa, vaikkakin terveyskeskuksen sisällä.
Tällä hetkellä ei ole tarvetta pulssiin, ovat tainneet nuo pieniannoksiset kuurit pitäneet mäsänkin kurissa. Mutta jos tulee vielä joskus jättiannoksen paikka, haluaisin sen yksityisen neurologin suostumuksella, ilman sairaalalähetettä jonotteluineen ja odotteluineen.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #38 - 11.01.2004 - 18:29:20

[quote author=elisabet  link=1073653015/0#10 date=1073831528]

Nämä molemmat ehdot mulla täyttyvät, joten periaatteessa voisi kyllä laskea terveyskeskuksenkin varaan.  .
[/quote]

Jeps! Kannattaa tarkistaa omasta tk:sta, kaikki eivät anna k-pulssia, sanoi omalääkäri mitä hvyänsä!

(Tiedän paikan, missä tk:n ylilääkäri tunsi varpaillensa tallotun...ei pulssia...kenellekään)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #39 - 11.01.2004 - 18:57:52

Hahaa taas: meikä hankkiutui tk:mme ylilääkärin omapotilaaksi... ei oo vaikeuksia missään tk-asioissa mulla!

Nyt kun olen silmäkkäin tavannut uuden neurologini (se ei suostunut mua tapaamatta kirjoittamaan pulssilähetettä syksyllä, sillä emme olleet tavanneet vaan ohikulkeneet - olin niin finaalitilassa että se vilkaisi mua kerran ja sillä selvä...) asia on hoidossa silläkin suunnalla - neur. plk. ja koko sen henkilökunta luottavat mun omaan harkintakykyyn milloin ja mitä troppia tarviin. Paitsi että nappikortisonia se täti ei vielä tiedä olevankaan!

Oman tk:n kanssa on hyvä olla välilöissä. HUS:iin en (sori vaan) menisi mistään hinnasta. Olen käynyt katsomassa siä joskus kavereita osastolla, ja saanut jo siitä näppylöitä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

irma
Vieras

Re: Pulssi HUS:ssa/ entö tk:ssa
Vastaus #40 - 12.01.2004 - 15:11:11

Maija kommentoi:"HUS:n ATK- ja muissa systeemeissä on jotain pahasti vialla, kun kaikki kestää niin kauan ja kaikki joutuvat odottamaan konekirjoittajien työtä, ennen kuin voidaan tehdä seuraava siirto. Tosisairaat jonottavat penkeillä varsinaiselle polille pääsyä, kun siellä olevat odottavat siirtoa osastolle. Joku mättää pahasti. Ja todennäköisesti syksyllä on taas hirveä valitus HUSin rahojen loppumisesta. Tällä meinigillä ei enää hämmästytä."

Vähän samoja aatoksia oli minullakin viime pulssilla HUSissa yli vuosi sitten. Loman jälkeen itse olin hyvällä tuulella ja hoitajat myös, mutta jokin HUSin logistiikassa mättää. Minäkin surin silloin sähläyksen aiheuttamaa rahanmenoa. Päätin myös selvittää onko pakko olla pulssissa sairaalassa, eikö terveyskeskus käy. Nyt näitä näkemyksiä on siis muillakin. Kertokaa ihmeessä jos pääsette toteuttamaan tk-pulssi-mallia. Pitäisi ehdottaa HUSiin että heillä olisi tämä toimintamalli vakiona: esim. tarkistetaan infektiot (sairaalassa tai tk:ssa), neurologi antaa pulssireseptin, hoitajat antavat tarkat ohjeet tk-hoitajille tai jopa lääkkeen mukaan. "Kokeneet" pulssinsaajat voisivat ihan hyvin käydä tk-pulssissa ja jos jotain sattuu niin sitten sisään neurolle. Tai miksei sitten kotisairaanhoitona, tippalaite kotiin ja pulssi suoneen. Pitäisi vain olla hoitaja joka saa laittaa kanyylin. Kotipulssi ehkä maksaa rahaa potilaalle.

Tuntuu turhalta olla osastolla, ainakaan yötä, jos pulssi on läpihuutojuttu. Toisaalta siellä on aina sellainen hässäkkä että ei huvittaisi mennä edes päiväksi. Viimeksi kylläkin meikäläinen toimi "apuhoitajana" sekavien vierustovereiden ohjailussa (väliin tippapullon kanssa liikkuen) sekä henkistä tukea tuoreelle ms-tapaukselle, joten puntit meni kai tasan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #41 - 12.01.2004 - 15:24:11

Piikki:"olin niin finaalitilassa että se vilkaisi mua kerran ja sillä selvä..."

Monet hakevat pulssista piristystä pseudorelapsiinsa.

Sain aikoinaan pulssin pari kertaa osastolla, pari kertaa osastonlääkärin huoneessa kaupoillakäynnin yhteydessä  ja pari kertaa neuronpolin toimenpidehuoneessa. Parilla viimeisillä pulssikerralla lääkkeestä ei enää ollut mitään hyötyä, joten lopetin ne.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amok
Ex-jäsen

Vastaus #42 - 14.01.2004 - 13:45:58

OYS:ssa pulssi hoituu näin näppärästi: ruoka-aikaan päivähuoneeseen ilmestyi istuskelemaan kaveri omissa
vaatteissaan. Mietin onko sisään tulossa vai vieras.
Hetken päästä  tuli hoitaja ja kysyi:  otatko huoneessa vai tässä? Kaveri otti siinä pulssinsa ja jutteli meidän kanssamme ja lähti parinkymmenen minuutin päästä kotiin. Näppärää, nopeaa ja epäbyrokraattista!
Toki kaveri oli jo kahdeksannessa pulssissaan, joten rutiini oli molemmin puolin jo kehittynyt.  
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #43 - 14.01.2004 - 18:43:14

Olen joskus istunut puolitoista tuntiakin odottamassa että pussi valuisi suoneen... ja aina kun yritän salavihkaa nopeuttaa faartia ja avaan sitä letkun kiristäjää (tehän tiedätte mistä puhun) niin joku hoituri tulee sanomaan että muista ettei liian nopeasti sitten!... mutta kyllä se kolmessa varttissa keskimäärin menee.

Ei me mymskä ymmärretä tuollaisia alle-puolen-tunnin-miehiä ollenkaan!... Virnistys  Virnistys Virnistys Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

jehkotar
God Member
Poissa

Satakunta
Vastaus #44 - 14.01.2004 - 19:13:11

Yksi on koettuna vasta, mutta en mäkään ymmärrä puolta tuntia, höh!!! Mulla meni 1,5h-2h!!
Siirry sivun alkuun

Jehkotar
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5 ... 21
Lähetä aihe Tulosta