Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 21
Lähetä aihe Tulosta
Kortisonin vaikutukset, kokemuksia (Luettu 251437 kertaa)
luossa
God Member
Poissa

Mikä ei tapa, niin sattuu!

Pirkanmaa
Sukupuoli: male
Re: Pulssi, mitä se käytännössä on?
Vastaus #60 - 25.04.2005 - 22:31:38

Pulssihoitona annetaan kolme kertaa 1g korsisonia puolen litraan keitosuolaa sekoitettuna suoraan suoneen. Itse en ole koskaan syönyt tabletteina.

Osastollakaan en ole itse koskaan ollut, vaan saanut hoidot polikliinisesti.

Joskus laitetaan sydänfilmiin, eli ipaljon piuhoja kiinni, mutta ei enää nykyisin. Verikokeita on ennen ja jälkeen.

Mulla olo on yleensä aika paaaska, kun mä turpoon niin paljon. Kerään nesteitä. Ensin ei pisu tule, sitten muutaman päivän oikeastaan vaan lorottelen. Kaikki maistuu korstisonille vähänaikaa.

Viimeksi sain pulssin tämän kuukauden alussa, ja toimi kun junan vessa. Välillä meni hoitovaste ko. aineenseen koko´naan. Saanut olen kortisonia 36 krt tai jotain. Nyt tuntuu taas hyvältä, ja olo parani oikein huimasti.

Ihan pikkuvaivaan en suosittele. Ota jos siltä tuntuu.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Antell
Full Member
Poissa

Helsinki
Sukupuoli: female
Vastaus #61 - 01.05.2005 - 15:52:14

Meitä on niin moneksi. Olen saanut kerran pulssihoidon ja toivottavasti se oli myös viimeinen kerta.

Ensimmäisenä päivänä hirveen sähellyksen jälkeen tippa saatiin viritettyä kiinni ja siinä sitten olin piuhoissa muutaman tunnin. Koska tämä oli ensimmäinen kerta lääkäri halusi minun jäävän sairaalaan yöksi. Illalla tiputuksen jälkeen lähdin reippaana sairaalan kahvioon ja KÄÄK! Olin menettänyt täydellisesti virtsanpidätyskyvyn. Onneksi apu oli lähellä, mutta kukaan ei ollut tällaisesta minua varottanut.

Seuraavana päivänä tuli lisää oireita: Kamala raudan maku suussa, ihan hirvee. Verensokerit heitteli ja olo oli vieläkin kamalampi ja pisteenä iin päälle verepaine heitteli siinä kaiken muun vippauksen mukana.

Saldo, olin pirteä ja reipas yhden päivän ja sen jälkeen nukuin noin viikon älyttömän väsyneenä. Mulle varoteltiin, että ei saa unta jo on ihan pirtsakka, mutta näin ei siis käynyt. Eli ei kiitos tätä enää mulle!
Siirry sivun alkuun

Myönteinen asennoituminen ei ehkä ratkaise kaikkia ongelmiasi, mutta se on muista ihmisistä siinä määrin ärsyttävää, että se on vaivan arvoinen.

IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #62 - 02.05.2005 - 12:23:26

[quote author=Islena  link=1114456711/0#6 date=1115013546]
Meillä on kortisonipulssihoidoista pelkästään hyviä kokemuksia. Mieheni on käynyt useasti läpi kortisonipulssin (etenkin taudin alkuvaiheessa, kun pahoja shuubeja tuli n. 3 kuukauden välein), eikä niihin ole kertaakaan liittynyt mitään haittavaikutuksia; ei turvotuksia, väsymistä, unettomuutta, muutoksia verensokerissa tai verenpaineessa tms... Ainoana "sivuvaikutuksena" on ensimmäisenä pulssipäivänä "kortisonin maku" suussa ja poskien pienoinen kuumotus. Mieheni kohdalla kortisoni myös auttaa nopeasti ja tehokkaasti vaikeisiinkin shuubeihin. Ihmiset reakoivat eri tavalla. [/quote]

Minulla pulssit voimistivat pahenemisia ja paranemisia eli tuo "shuubien aktivointi" oli huono juttu. Shuubit loppuivat parin pulssittoman toipumisen jälkeen ja viimeisimmästä shuubista on 10v.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Helin_Anne
Junior Member
**
Poissa

I"m alive!
Varsinais-Suomi
Vastaus #63 - 03.05.2005 - 20:02:52

Pulssissa oon ollu 2 kerttaa.2 tuntia 3xpvä,sitte kottiin.Kumallakin kerrala hoitaovaste oli hyvä.Kaikenlaiset kivut ja puutumiset loppu ekana päivänä.Ekan reissun jäläkeen en ollu tarppeeksi rauhallisesti.Tein kovastikki kotihommia sisällä ja ulukona.Tuli sitten tosi epämiellyttäviä rytmihäiriöitä.Mulla on niitä muutenki joskus. Kyselinki asiasta,pulssi vaikuttaapi kalium tassoon ja syvän tartteepi sitä.Joten viime kerralla pulssi-aikana ja sen jäläkkeen
söin banaaneja ja otin rauhallisesti.Muuten en pulssista huomannut mittää nekatiivista jutskaa taikka olihan mulla sama tippa tai kanyyli ??kokoajan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #64 - 21.05.2005 - 15:55:07

[quote author=kimmo  link=1114456711/15#19 date=1116663935]Ja pöh! [/quote]

Edelleen väitän: jos pahenemisen huomaa itsen ulkopuolinenkin henkilö (tässä tapauksessa lääkäri), shuubi on varmasti tosiasia eikä mikään paniikkihäiriö. Neurologi ei ole mikään jumala eikä pysty ihmeisiin, mutta on sillä sentään toivottavasti silmät päässä...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #65 - 22.05.2005 - 13:24:30

Ihan Kimmon kiusallakin laitan vähän tutkimustietoa kortisonipulssista.

En nyt jaksa kääntää kokonaan, mutta suunnilleen niin, että pitemmällä aikavälillä kortisonipulsseja saaneiden aivoista on enemmän tallella kuin kortisonipulssittomilta.

Tämä kyllä vahvistaa aiempaa näkemystäni asiasta, viime aikaisista kortisonipulsseista on ollut aika pahoja sivuvaikutuksia, mutta lääkärithän ovat sitä varten, että ratkaisevat näitä sivuvaikutusongelmia.

Paniikkipulsseista en mitään tiedä, kun en ole sellaisia kokeillut. Olen kyllä saanut kortisonipulssin sähköpostillakin, ja hyvin pelitti. Tämä tietenkin vasta sen jälkeen, kun parisenkymmentä pulssia oli sairaalassa saatu. Neurologini siis luottaa kirjalliseen oirekuvaukseeni.  Se on sitten taas ihan toinen juttu, mitenkä pitkäjänteisellä työllä rakennetaan toimiva potilas-lääkärisuhde.

Tässä siis Medlineä viime viikolta:

Department of Neurology, SUNY-University at Buffalo School of Medicine and Biomedical, Sciences, Buffalo, NY, USA; Buffalo Neuroimaging Analysis Center, Buffalo, NY, USA; The Jacobs Neurological Institute, Buffalo, NY, USA.

In this review, we focus on different pathogenetic mechanisms of corticosteroids that induce short- and long-term brain volume fluctuations in a variety of systemic conditions and disorders, as well as on corticosteroid-induced immunomodulatory, immunosuppressive and anti-inflammatory mechanisms that contribute to the slowdown of brain atrophy progression in patients with multiple sclerosis (MS). It appears that chronic low-dose treatment with corticosteroids may contribute to irreversible loss of brain tissue in a variety of autoimmune diseases. This side effect of steroid therapy is probably mediated by steroid-induced protein catabolism mechanism. Evidence is mounting that high-dose corticosteroids may induce reversible short-term brain volume changes due to loss of intracellular water and reduction of abnormal vascular permeability, without there having been axonal loss. Other apoptotic and selective inhibiting mechanisms have been proposed to explain the nature of corticosteroid-induced brain volume fluctuations. It has been shown that chronic use of high dose intravenous methylprednisolone (IVMP) in patients with MS may limit brain atrophy progression over the long-term via different immunological mechanisms, including downregulation of adhesion molecule expression on endothelial cells, decreased cytokine and matrix metalloproteinase secretion, decreased autoreactive T-cell-mediated inflammation and T-cell apoptosis induction, blood-brain barrier closure, demyelination inhibition and, possibly, remyelination promotion. Studies in nonhuman primates have confirmed that short-term brain volume fluctuations may be induced by corticosteroid treatment, but that they are inconsistent, potentially reversible and probably dependent upon individual susceptibility to the effects of corticosteroids. Further longitudinal studies are needed to elucidate pathogenetic mechanisms contributing to brain volume fluctuations in autoimmune diseases and multiple sclerosis.

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #66 - 22.05.2005 - 14:55:44

En nyt osaa ottaa kantaa siihen autoimmuuniasiaan, mutta mieltä virkistävin havainto oli tämä:

intravenous methylprednisolone (IVMP) in patients with MS may limit brain atrophy progression over the long-term via different immunological mechanisms, including downregulation of adhesion molecule expression on endothelial cells, decreased cytokine and matrix metalloproteinase secretion, decreased autoreactive T-cell-mediated inflammation and T-cell apoptosis induction, blood-brain barrier closure, demyelination inhibition and, possibly, remyelination promotion.

eli:
Suonensisäisen metyyliprednisoloni ms-potilailla saattaa rajoittaa aiboatrofian (surkastumisen) etenemistä pitkällä aika välillä erilaisten immunuologisten mekanismien välityksellä, vähentämällä adheesiomolekyylien määrää endoteelisoluissa, vähnetynyt sytokiini (ja matrix metalloproteinase secretion, viisaammat  kääntänevät)adheesiomolekyylien vähenevää T-solujen välittämää tulehdusta ja käynnistää T-solujen apoptoosinsulkee veri-aivoesteen estää demyelinisaation, ja mahdollisesti edistää remyelinisaatiota.

Että jos on epävarma pulssin aiheellisuudeta, niin tässä ehkä rohkaisua. Silmänisku
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Yhden päivän kortisonipulssi
Vastaus #67 - 27.06.2005 - 11:13:50

Ikävien sivuvaikutusten vuoksi oltiin jo luopumassa kortisonipulsseista kokonaan.  Päätettiin kuitenkin kokeilla 1 päivän Solomet 1 g-tiputusta, ja hyvin meni. Vaste oli yhtä hyvä kuin kolmipäiväisessäkin, mutta ikävät sivuvaikutukset pysyivät poissa.

Käytäntö on ihan uusi, eikä sitä ole taidettu juuri muille kokeilla.  Voisin silti suositella, minulla pahenemisvaiheet eivät ikinä lähde itsestään korjaantumaan.  Tämä tietty edellyttää aika vaikutusvaltaista neurologia, että rohkenee poiketa yleisestä käytännöstä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Re: Yhden päivän kortisonipulssi
Vastaus #68 - 28.06.2005 - 16:53:11

Ei ole ikinä päivää suositeltu, vaikka sivuvaikutuksia on ollut aina. Jonkun pulssin yhteydessä oli tosin ideana, että puolitetaan annos, jos oireet jatkuvat vielä. Ja kerran on taidettu sitten antaa 5 päivää kolmen sijasta, mutta kaksi viimeistä kertaa ovat olleet puolet normi määrästä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sippe
Full Member
Poissa

HAPPY MOTHER!
Äänekoski
Re: Yhden päivän kortisonipulssi
Vastaus #69 - 30.06.2005 - 23:11:47

Joo, mulla meni just toi Solumet-pulssihoito kolmena päivänä peräkkäin. Kahtena päivänä 250 mg keittosuolaan 1 mg. Kolmantena päivänä sama sekoitettiin 500 mg keittosuolaan. Kyllä rupes heti homma toimimaan, jalat tuli takasi, vaikka hiukan jäykkinä ja tasapainokin aavistuksen kömelöä... Mut nyt kovat treenit nyt päällä, niin kyllä se tästä!!!!  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

riitu
YaBB Newbies
*
Poissa

karkkila
kortisonihoidon jälkeen.......
Vastaus #70 - 14.07.2005 - 22:08:17

Terwe vaan toverit  Virnistys Olin siellä sairaalassa saamassa sitä kortisonia suoneen kolmena päivänä, tänään aamupäivällä sain vikan annoksen ja nyt on sit aivan pölkky olo. Eniten ihmetyttää toi ns. oireiden lisääntyminen. Nyt on vasemman käden sormet puutunu ja kylmät ja tuntuu hampaissakin jokseenkin oudolta, ihan ku olis ikenet puutunu. Mahtaakohan tämmönen olla ihan normaalia  ??? Lääkäri kyl ilmotti et hoidon vaikutus saattaa alkaa vasta parin viikon päästä, niinku tohon silmään joka on ollu nyt n. pari kuukautta "halvaantunu". Olis kiva kuulla et millai toi kortisoni on muilla vaikuttanu, joo olen nyt tooooosi laiskalla tuulella et en jaksa kelailla aikasempia keskusteluja. Kiitus etukäteen  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Re: kortisonihoidon jälkeen.......
Vastaus #71 - 16.07.2005 - 12:43:49

Ekalla kerralla vaikutus rupes tuntumaan hetimiten. Nyttemmin vaikutusta ei välttämättä ole tullut lainkaan tai siihen kestää kuukaudenkin. Tosin nyt olen saanut jo melko monta kortisoni kuuria.

On joskus ollut, että oireet ovat vahvistuneet hetkellisesti heti kuurin jälkeen ja sitten ne on lähtenyt vähitellen poispäin.

En tiedä voiko sairaslomasta nauttia, mutta yritä, äläkä stressaa itseäsi liiallisella tarkkailulla.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #72 - 16.07.2005 - 15:07:38

Kortisonipulssi ei kuumeisena ja helteellä vaikuta (tunnu) mitenkään ja vointi "paranee" sivuoireiden hävitessä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sarkka11
Ex-jäsen

Vastaus #73 - 08.08.2005 - 20:37:24

Sain pari vuotta sitten kaksi pulssia näköhermon tulehdukseen, pulsseilla oli väliä n. viikko. Enpä tiedä auttoiko, sehän ei paranna mitään mikä ei paranisi itsestäänkin. En tiedä johtuiko kortisonista, mutta sairastuin keskivaikeaan masennukseen pulssien jälkeen. Onneksi siihen löytyi oikea lääkitys.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Kortisonin jälkeen spastisuutta
Vastaus #74 - 04.03.2006 - 10:14:24

Onko kellään iv.kortisonin jälkeen spastisuus lisääntynyt?
Mä sain vikan lääkeannoksen keskiviikkona ja nyt on pari päivää ollut takareidet oikein kivuliaan jäykät.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 21
Lähetä aihe Tulosta