Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 ... 27 28 29 30 31 ... 35
Lähetä aihe Tulosta
Diagnosoimattomien oireet (Luettu 77722 kertaa)
kuka lie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Re: Diagnosoimattomien oireet
Vastaus #420 - 19.03.2009 - 00:04:35

Terve taas kaikille. Päätinpä tulla taas jakamaan epätietoisuuttani kanssanne. Elikkä oireita ollut n.3kk. Alkuun oli muutamia päiviä hermokipua kyynärpään seutuville. Meni muutamissa päivissä ohi. Sitten tuli toiseen käteen jotain elohiiren tapaisia. Tuossa vaiheessa pistin kitaransoiton piikkiin vaivat, kun yöllä tuli vielä käsien puutumisia, minkä ajattelin viittaavaan rannekanavaoireyhtymään. Joitain viikkoja myöhemmin rupesi tulemaan lihasnykäyksiä aluksi ylävartalossa ja pian alavartalossakin. Yleensä yksittäisiä tai pienissä sarjoissa tulevia. Tulee päivittäin, mutta ei kuitenkaan koko ajan. Sitten rupesi tulemaan puutumisen tunnetta jaloissakin, tai oikeastaan sellaista voimakasta värinää jos pitää kauemmin paikoillaan. Välillä puutuu joku pieni läntti esim. varpaasta, pohkeesta, vatsasta, kasvoista jne. Sitten kuukauden ajan on ollut sellaista nopeasti tulevaa ja lähtevää pistävää kipua satunnaisesti ympäri kehoa. Välillä tuntuu, että sydän hakkaa niin kovaa, että sykkeen tuntee koko käsivarressa. Lisäksi ollut paineen ja jäykkyyden tunnetta niskan seutuvilla. Kaikenlaista pistelyä ja kihelmöintiä tuntuu ympäri kehoa.
Lisäksi outoa kosketusarkuutta ollut esim. jalkapohjassa ja rinnassa. Kesti molemmat vaivat n. 3 päivää ja hävisivät. Lisäksi n. 3kk takaperin oli outo silmän kalvon tulehtuminen, joka tuli ihan äkkiseltään. Näytin lääkärille, sanoi että tulehtunut ja antoi tippoja ja allergialääkkeen.

Tuntuu, että oirehuiput ovat olleet illalla lepotilassa ollessa, esim. koneella istuessa.  Liikkunta tuntuu lähinnä parantavan oloa, eikä liikkuessa oireita yleensäkään tunnu.  Tuntuu, että tasaisesti pikkuhiljaa voimistuneet oireet.

Olen käynyt hierojalla, syönyt magnessiumia, syönyt terveellisesti ja liikkunut aina, eikä ole stressiä. Lääkärillä olen käynyt pari kertaa ja viime kerralla otti verikokeen, josta katsotaan borrelioosi, b12 vitaamini ja about 10 muuta juttua.  Tulokset tulevat joskus parin viikon päästä. Borrelioosia ja ms:ää olen itse tässä epäillyt. Huh, tulipas pitkä ja tylsä tarina, mutta tulipahan kerrottua. Voisiko olla tyypillistä ms-taudille ja borrelioosille tälläinen?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kuka lie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #421 - 20.03.2009 - 20:20:08

Terppanen kirjoitti on 30.03.2007 - 14:17:39:
Minullahan oli selkäydinnäytteessä joku borrelia-vasta-aine koholla, mutta se sivuutettiin olan kohautuksella. Tuossa sitten kävin Janen lähettämässä linkissä lukemassa ja listasin sitten omat oireeni, joista suurin osa vastaa myös MS-tautiin mutta ei kaikki.

iho-oireet: Ei ole

Yleisoireita: paikasta toiseen siirtyvä kipu, voimakas uupumus, selittämätön painonnousu tai – lasku, turvotusta rauhasissa,
lievä lämmönnousu, toistuvia infektioita poskionteloissa, virtsarakossa ja/tai silmissä

Pää, kasvot, kaula: selittämätön hiusten lähtö, lievä tai kova päänsärky, pistely eri puolilla kasvoja,
jäykkä ja/tai kivulias niska, kivut ja/tai jäykkyys leuoissa, kurkkukipu.

Silmät: sumentunut näkö, kahtena näkeminen, kipu silmissä, liikkuvia täpliä näkökentässä, valonarkuus,
valonvälähdyksiä näkökentässä, keskikalvon tulehdus

Korvat: alentunut kuulo toisessa tai molemmissa korvissa, tinnitus

Ruoansulatuselimistö: pahoinvointi, ummetus, oksentelu, vatsakipu

Lihaksisto – luusto: nivelkipu tai -turvotus, nivelten jäykkyys, selän ja/tai kaulan jäykkyys, lihaskivut

Hengitystiet ja verenkierto: hengenahdistus, rintakipu, kipu kylkiluissa, yöhikoilu

Neurologiset oireet: päänsärky, huimaus, vapina, polttava tunne eri puolilla kehoa, heikotus,
paineen tunne päässä, tasapainohäiriöt, kävelyhäiriöt, lisääntynyt matkapahoinvointi, häiriöt ajattelussa, masennus, yöhikoilu,
puutuminen ja pistely raajoissa, mielialan vaihtelu ja vaikea uupumustila

Psykologiset oireet: muistihäiriöt, mielialan vaihtelu, masennus, unettomuus, levottomuus, puhehäiriöt, keskittymiskyvyn puute  

Sukuelimet: seksuaalinen haluttomuus, selittämättömät kuukautiskivut, epäsäännölliset kuukautiset, kipu rinnoissa

Näistä oireista neurologi on kyllä huomauttanut, että ei tyypillinen MS-oire, kuten nivelkipu, lämpöily, turvotus, hiustenlähtö, niskan ja kaulan jäykkyys, rintakipu ja turvonneet rauhaset. Tiedä sitten mitä uskoa  Epävarma

Hui kun kauhea määrä oireita joillain, tässähän rupeaa jo vähän hävettämään kun jaksaa edes omista pienistä valittaa. Sitä tuntee vaan itsensä jo niin sairaaks kun aina ollut moitteettomassa kunnossa ja suurin osa lähipiiristäkin on niin priimakunnossa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Sukupuoli: female
Vastaus #422 - 20.03.2009 - 21:37:29

kuka lie kirjoitti on 20.03.2009 - 20:20:08:
...tässähän rupeaa jo vähän hävettämään kun jaksaa edes omista pienistä valittaa. Sitä tuntee vaan itsensä jo niin sairaaks kun aina ollut moitteettomassa kunnossa ja suurin osa lähipiiristäkin on niin priimakunnossa.
Ei tartte hävetä, onhan ne omat "pienetkin" oireet sellaisia jotka vaivaavat mieltä, jos niiden aiheuttaja ei ole vielä selvillä.
Eikä nuo sun oireet ihan pieniä ole.

Toivottavasti tutkimustuloksista löytyy jotain selvennystä tilanteeseen, pari viikkoa ei oo pitkä aika  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #423 - 23.03.2009 - 14:03:26

Hei vaan,

Minulla ei ole diagnoosia, vain vahva epäily. Pariin vuoteen en ole käynyt neurolla kun sovittiin, että otan yhteyttä jos/kun oireita ilmenee. Nyt on sitten aika 6.4. tilanteen päivitykseen.

Herpes vaivasi n. kuukausi sitten oikeassa silmäluomessa (oikeaan silmään se aina tuleekin) ja sen jälkeen alkoi tulla eriskummallisia oireita. Vasen käsi on ollut jotenkin outo, enemmän tikuttelua, jotenkin voimaton ja raskas. Päätä alas kääntäessä vasen puoli varpaisiin asti menee kuin hetkeksi, muutamaksi sekunniksi, tunnottomaksi. Tai vaikea selittää mutta sellainen tuntoaalto kulkee vasemman puolen läpi - kuin tunto palautuis tai menis. Lisäksi taasen uupumusta. Aamulla kun töihin pääsen on todella uupunut olo - kuin olis juossut maratonin tai kaksi. Muutenkin vähän höntti ja kankea olo, sanat menee sekaisin ja lukemaansa pitää tankata.

Voihan se tietty olla että tämä on jotain muuta mutta senpä aika näyttää. Katsotaan mitä neurologi sanoo - noiden yllä olevien oireiden vuoksi MS-hoitaja kuiten ajan antoi.
Siirry sivun alkuun

***MS-epäily 2004, diagnoosi 06/2009, Copaxone 01/2010, töissä***

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #424 - 23.03.2009 - 14:50:01

Sea kirjoitti on 23.03.2009 - 14:03:26:
Päätä alas kääntäessä vasen puoli varpaisiin asti menee kuin hetkeksi, muutamaksi sekunniksi, tunnottomaksi. Tai vaikea selittää mutta sellainen tuntoaalto kulkee vasemman puolen läpi - kuin tunto palautuis tai menis.

Hei ja tervetuloa sea!

Tuo kuvaamasi oire kuullostaa aika tyypilliseltä L`hermitten oireelta. Tuttavallisesti kermitti.Itse kuvaan kyseistä oiretta "sähköiskumaisena" tunteena. Kun käännän päätä alas, iskee kuin sähköisku, mulla vaan kummallakin puolella, joskus käsien/selän kautta alas varpaisiin  saakka.

Muutkin oireesi tutun kuuloisia. Hyvä että on tilanne päivitys tulossa neuron luona. Kyl se siit.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #425 - 24.03.2009 - 13:38:59

Hei,

Joo, hyvä se on mennä tilannekatsaukseen  Täh. Nyt muuten kun tarkemmin kuulostelen, se "sähköisku" itse asiassa tuntuu molemmilla puolilla kehoa, vasemmalla vaan huomattavasti vahvemmin.

MS-hoitaja pyysi kirjoittelemaan ylös oireita ja missä ollut viime aikoina hankaluuksia. Niitä kun tuossa aamusta mietiskelin ja kirjoittelin, huomasin että onhan noita! Ja joihinkin törmännyt täälläkin toisten kommentteja lukiessa (esim. kuumassa suihkussa vesi tuntuukin joskus kylmältä säärissä, varpaissa kuiten lämpimältä).

Näinpä mennään eteenpäin ja kuulostellaan sitten mitä neuro parin viikon kuluttua sanoo. Ulkona kaunis aurinkoinen kevätpäivä - ei millään jaksais mitään mutta töiden jälkeen mentävä ainakin koirulin kanssa kävelylle. Yleensä ulkona olo koiran kanssa piristää, ainakin mieltä Hymiö.
Siirry sivun alkuun

***MS-epäily 2004, diagnoosi 06/2009, Copaxone 01/2010, töissä***

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #426 - 24.03.2009 - 14:20:50

tervetuloa Sea!

Toivottavasti sulla selviää jotain tuolla lääkärikäynnillä. Kuulostaa kivalta, että hoitaja on pyytänyt listaamaan asioita.

Mäkin olen tehnyt listaa, mutta neurologi ei ole kyllä ollut niistä kiinnostunut. Viimeksi vilkaisi sitä vasta kun mä sanoin, että jos edes mun mieliksi... Huomenna menen itse neurologille ja mietin, että jos veisi sellaisen A4-arkin mukana, jossa kuitenkin olisi vain 3 ISOLLA kirjoitettua eniten elämää vaivaavaa oiretta. Ja jättäisi kaikki nuo "säärystimet ihon alla" -oireet pois.  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

G37.9, oireilua kesästä 2007, töissä

IP on kirjattu

Ambra
Junior Member
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #427 - 24.03.2009 - 20:59:25

Iltaa vaan ketjulaisille Hymiö Tänään ollut hankala päivä.. Mutta kappas sattumaa; nimimerkillä Sea on niin hämmästyttävän samanmoista oirehdintaa ollut jotta eihän mun tarttisi oikeestaan omistani kirjoittaakaan..!

Vasen puoli ollut tänään heikko (tutunomaiseen tapaan..) pitkästä aikaa; ihan vasenta poskea myöten.. Vasemman reiden ympärillä kuin leveä puristava vyö, ja lisäksi molemmat jalkaterät tikkuavat ja kihelmöivät kovasti. Myös minä tunnen heikotuksen valahduksen vasemmassa jalassani kun kumarran päätäni; tokko tämä silti mitään L hermitteä on kun ei kerran sähköiskuja sentään räpsähtele.. Täh Tällaista en ole aiemmin hoksannut panna merkille, tai sitä ei ole edes ollut.

Onneksi silmät eivät temppuile tavallista enempää, vaan tuo oikea silmä on vain hämärämpi ja antaa kaksoiskuvia kun katsetta kääntää sivulle molemmilla silmillä. Tuolloin myös tulee jalkoihin se "heittävä tunne", ikäänkuin lentäisi selälleen.

Voi tätä elämää.. Töissä oli ikävä olla aamulla, kun aloin jo pelätä että sinne tuuperrun tms. Koetin vain selitellä itselleni että "älä hätäile, näitähän on ollut ennenkin.." No, ei se järkiparka kuuntele silloin kun pelottaa.. No, tämä jotenkin nyt tuntuu "tasaiselta" tämä olo; elikä ei ole kovin vakavan tuntoista entiseen verrattuna, kuten vaikkapa tajunnan menetyksen tunnetta tai muuta uhkaavaa tunnetta.. No, huimauksen/kaatumisen tunne tulee kyllä välittömästi kun sulkee silmät; etenkin seisaallaan, mutta menee ohi kun silmät aukaisee.

Käyn taasen, ja lukemassahan käyn täällä muutoinkin useamman kerran viikossa Hymiö Ihanaa kevättä kaikille, kaikesta huolimatta.

Siirry sivun alkuun

Tuntopuutoksia, pistelyä, häikkää silmissä.. Monenmoista.. Pään ja selkäytimen MRI puhdas v. -02 Vilkkaat heijasteet huhtikuussa -09

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #428 - 25.03.2009 - 13:11:18

Voi Ambra, nuo tasapaino-ongelmat on tooosi ärsyttäviä, kun joutuu tavallaan olemaan varpaillaan koko ajan... Ja mäkin ihmettelen sitä, että nuo silmäongelmat ei jotenkin tunnu kiinnostavan ketään: jos ei ole näköhermon tulehdusta, niin sitten "ei ole mitään".

Minä kävin tänään siellä neurologilla (en ottanut mitään A4-oirelistaa mukaan  Silmänisku) ja lopputulos on se, että ihan oikealla foorumilla olen hengaillut.  Hymiö Varsinaista ms-diagnoosia ei (vielä) voida asettaa eli käsittääkseni sain tuon G37.9. Tauti ei MRI-kuvien perusteella ole juurikaan edennyt vuodessa, jonka vuoksi interferonin aloittaminen ei ole aiheellista (eikä kela-korvausta saa). Mutta oireilu johtuu juuri noista leesioista päässä. Nyt mennään oireenmukaisella lääkityksellä (fatiikkiin ja kipuun) ja fysioterapialla eteenpäin (seuraavaan pahenemisvaiheeseen saakka).

On vähän.... tyhjä olo.  Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Ihme.
Full Member
Poissa

Vastaus #429 - 25.03.2009 - 19:19:19

Hyvä juttu paivi Hymiö  varmasti helpottaa kovasti kun sait tietää..  tuosta on huomattavasti helpompi jatkaa, vaikka ensin onkin tyhjä olo.
Sitä seuraa jonkinasteinen pelästyminen (puhun nyt omasta kokemuksesta..)
Siirry sivun alkuun

dg:  G72.8  lihassairaus
     -tutkimukset kesken

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #430 - 26.03.2009 - 08:10:40

Mä jäin vielä illalla miettimään tätä omaa reaktiotani tähän diagnoosin varmistumiseen, tätä levollisuutta.

Varmaan se, että asiaa on veivattu jo lähemmäs kaksi vuotta estää tyrmistyksen ja lamaannuksen. Surulliseltakaan ei tunnu, koska mielestäni tuo uusien plakkien puuttuminen on varsin hyvä asia. Tosin ymmärsin niin, että kaikki vauriokohdat eivät MRI-kuvissa näy.

Vielä kun saisin jotain apua lääkkeistä tuohon fatiikkiin, niin oikeastaan olen valmis "pelaamaan niillä korteilla, jotka nyt kädessä on".   Hymiö

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pling
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #431 - 26.03.2009 - 10:06:29

Päivi
lue ms-liiton kirjanen : ms ja fatiikki...tai jotain sinne päin.
Itse koin sieltä saamani ohjeet  tosi suureksi hyödyksi.
Siirry sivun alkuun

Ms dg 2001.
Avonex.

IP on kirjattu

annemaria
Junior Member
**
Poissa

Uusimaa
Vastaus #432 - 27.03.2009 - 20:21:11

Heissan

Kyllä jännittää mennä maanantaina töihin. Olen ollut kahdeksan viikkoa kotosalla pötköttelemässä. Sairasloma tuli, kun murtui nilkka kaatuessa. Siihen asti olin kuntoillut ja liikkunut ahkerasti. Nyt tuntuu että kunto on romahtanut kun kipsin kanssa ei paljon kuntoiltu. Olin tänään "liikenteessä", kävin kampaajalla ja kaupoilla. Ihan puhki, poikki, rikki olin tuon reissun jälkeen.

Puutumis ja värinä oireet ovat nyt siirtyneet oikealta puolelta vasemmalle puolelle, samoin krampit jaloissa .   Magneeteissa kävin  kaksi viikkoa sitten ja nyt vain odotellaan sitä 23.4 päivää, kun saan tulokset neurologilta. Magneetissakin alkoi ihan hírvee paniikki iskeä, mutta sain onneksi tyynnytettyä sen. Paniikki johtui varmaan siitä, kun en muistanut heti sulkea silmiäni ja tajusin millaisessa tilassa olen. No, se tunti meni kuitenkin sit ihan ok.

Tuntuu tosi kurjalta kun nää oireet ei lopu, vaan aina tulee jostain jotain muistutusta. Näkökin on ihan kuusesta tossa oikeessa silmässä.  Ja nyt ei ainakaan voi stressiä tai rasitusta kaikesta syyttää,kun olen vaan lepäillyt nämä viikot. Katotaan kuinka siitä jaksaa tehdä sit oikeita töitä.
Siirry sivun alkuun

ms dg 5/2009. Ei lääkitystä

IP on kirjattu

Ambra
Junior Member
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #433 - 29.03.2009 - 14:03:41

Voi Annemari; jaan kanssasi tuon toivottomuuden tunteen..

Vasemman puolen puutuilua kestänyt pieniä taukoja lukuunottamatta jo muutamia päiviä.. Normaalisti ne on menneet jo tässä ajassa ohi.. Pää tuntuu tönköltä.

Jotenkin alkaa nyt pelottaa ekaa kertaa pitkästä aikaa; ehkäpä se on jo aikakin.
Siirry sivun alkuun

Tuntopuutoksia, pistelyä, häikkää silmissä.. Monenmoista.. Pään ja selkäytimen MRI puhdas v. -02 Vilkkaat heijasteet huhtikuussa -09

IP on kirjattu

Ambra
Junior Member
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #434 - 31.03.2009 - 10:19:29

Voi hyvät ystävät ette voi arvata, kuinka terveyskeskuksen ajanvaraus voi tökkiä aivan kympillä.. Vihainen

Kuten jo kuukausia sitten kerroin että olen jonossa saamaan aikaan tk-lääkärille, ja jota sitten tuossa helmikuun alkupuolella vielä soitin ja varmistelin..! Tuolloin sanottiin vaan, että "odottele; kyllä se aika sinulle tulee, hoidamme potilaat kiireellisyysjärjestyksessä".

Äskettäin soitin sinne uudestaan, niin puhelu kytkeytyi suoraan yleiseen ajanvarauspalveluun. Kävi ilmi, että MÄ EN OLE OLLUT JONOSSA MILLOINKAAN.. Täh

Päivittelin jo melko karkeaan sävyyn systeemin toimivuutta, jolloin tämä ystävällinen henkilö puhelimessa lupasi katsoa suoraan nyt vapaata aikaa minulle, joten pääsenkin lääkärille jo 7.4. Hymiö

Kyllä tää tästä..! Kunhan vielä saan nuo silmät tutkituksi; hieman oma laiskuus tässä nyt myös hidastanut tuota hommelia.. Nolostunut

Kintut ja räpylät painaa.. Olo on epänormaali..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 ... 27 28 29 30 31 ... 35
Lähetä aihe Tulosta