Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen?

evankelisluterilainen seurakunta    
  90 (52.0%)
ortodoksiseurakunta    
  8 (4.6%)
katolinen seurakunta    
  2 (1.2%)
helluntailaiseurakunta    
  6 (3.5%)
muu kristillinen yhteisö    
  1 (0.6%)
muslimi    
  0 (0.0%)
muu uskonnollinen yhteisö    
  3 (1.7%)
kirkosta eronnut    
  63 (36.4%)

Äänimäärä: 173
« Tekijä: great_has_been on: 04.03.2008 - 19:36:27 »

Sivu: 1 2 3 ... 5
Lähetä aihe Tulosta
Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen? (Luettu 76864 kertaa)
great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen?
04.03.2008 - 19:36:27

Täällä on käyty keskustelua uskomuksista.  Minä en puhu julkisesti seksi- enkä uskonelämästäni, ne ovat liian intiimejä asioita keskustelupalstalle.

Enhän - hyvänen aika - voi sanoa mihin minäkin elämäni hetkenä satun uskomaan, ja kuinka vahva olen uskossani.  En siis voisi sanoa uskovani mihinkään, koska terveeseen uskoon kuuluu aina epäilys ja epäusko.  

Tässä ei nyt oikein voi tehdä monivalintaehtoja, mutta jos on "kirkosta eronnut" tarkoitan kristillisestä kirkosta eroamista, että jos esim. kuuluu vapaaseurakuntaan, niin sitten ei ole kirkosta eronnut.  Kirkosta eronneella tässä yhteydessä tarkoitan kaikesta kristinuskosta eroamista.

Ihan kiinnostaa, kun keskustelu näyttää viittaavan siihen suuntaan, että mäsäpopulaatio on aika kristinuskokriittistä, poikkeammeko siis valtaväestöstä merkittävästi?
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Re: Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen?
Vastaus #1 - 04.03.2008 - 20:56:10

En minkäänlaisen.

Jossain vaheessa ajattelin, että olisi kiva "kuulua johonkin" ja harkitsin Vapaa-ajattelijoiden liittoa. Tarkemmin asiaa tutkaillessani huomasin, että ko. liitolla ei ole mitään tekemistä vapaan ajattelemisen kanssa. Sehän on peeveli soikoon pahempi kuin evlut-kirkko. Surullinen

En ole löytänyt sellaista uskonnollista viiteryhmää, johon tuntisin kuuluvani. En ole kyllä enää aikoihin etsinytkään.
Laskettaisko tähän myös Skepsis? Sitä olen harkinnut, mutta en pidä sitä uskonnollisena järjestönä. Tai toisaalta, puhuttiinhan tuolla uskomus-ketjussa siitä tiedeuskovaisuudesta...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

veikko
God Member
Poissa

ei pääse edes sähköjunalla
Sukupuoli: male
Vastaus #2 - 04.03.2008 - 21:09:35

En voinut äänestää, ei ollut osumaa. En ole eronnut mistään uskonnollisesta yhteisöstä kun en ole kuulunutkaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mirkku
God Member
Poissa

Pohjois-Suomi
Vastaus #3 - 04.03.2008 - 21:39:21

Vastasin että kirkosta eronnut, vaikka en ole koskaan "oikeasti" sinne kuulunutkaan.

Minähän en usko Jumalaan, mutta halusin teininä mennä rippileirille (1,5 viikkoa pois kotoota) kun kaikki kivat kaveritkin meni. Jotta minut sinne huolittiin, niin olin pakotettu liittymään kirkkoon siksi aikaa ja koska olin alle 15-vuotias, niin isäpappakin joutui liittymään.

No leiri tuli käytyä ja ripille päästyä, mutta erottiin heti sen jälkeen isän kanssa kirkosta, enkä aio enää koskaan "palata". Leirillä oli aivan mahtavaa (ihanat muistot jäi), mutta enimmäkseen siellä tuli keskityttyä kaikkeen muuhun kuin itse asiaan, eli siihen mihin olisi pitänyt.

Täällä siis yksi konfirmoitu ateisti  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #4 - 04.03.2008 - 21:47:25

Minä tunnen yhden kirkkoon kuulumattoman nuoren aikuisen, joka käy parhaillaan rippikoulua päästäkseen kirkollisin menoin  naimisiin ev.lut.kirkkoon kuuluvan kihlattunsa kanssa.

Hän käy rippikoulun keskustellen kahdestaan papin kanssa. Voi että miten hyviä kysymysten asetteluja hänellä on parikymppisenä!  Rippikoulu pitäisi ehdottomasti käydä siinä iässä, kun on jo mielipiteitä todellisuudesta.  Kahdestaan keskustellen niitä kehtaa myös esittää.
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

veikko
God Member
Poissa

ei pääse edes sähköjunalla
Vastaus #5 - 05.03.2008 - 06:20:57

Mirkku kirjoitti on 04.03.2008 - 21:39:21:
Täällä siis yksi konfirmoitu ateisti  Hymiö

Mä en ole edes ateisti, olen vain uskonnoton... tosin olen rippikpulun käynyt, mutten konfimoitu (armeijassa sai 2kuntsaria rippikoulun käynnistä, ei vaadittu konfirmaatioon osallistumista)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Terppanen
God Member
Poissa

Vastaus #6 - 05.03.2008 - 09:22:58

Vastasin evlut, mutta olen monta vuotta jo miettinyt kirkosta eroamista, sillä se ei merkitse minulle mitään.
Siirry sivun alkuun

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!!!!  ... dg 03/03, RR, Ei lääkitystä,  Eläkkeellä, Kunto hyvä, CCSVI-dg 10/10

IP on kirjattu

Manna
God Member
Poissa

Oulu/Haukipudas
Vastaus #7 - 05.03.2008 - 11:37:39

Rippikoulu on aikoinaan käyty ja rippiristiäni pidän edelleen kaulassa, vaikka olenkin eronnut kirkosta jo vuosia sitten. En näe mitään syytä kuulua kirkkoon, sillä se ei merkitse minulle mitään
Siirry sivun alkuun

Dg 09/05, RR, Copaxone, töissä

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #8 - 05.03.2008 - 18:22:57

Tarvitsin  ev.lut. kirkkoon takaisin liittyessäni nk. pitkän projektin. Pikkuhiljaa haluan vaikuttaa seurakuntalaisten asenteisiin, jotta homot ja lesbot saavat kirkkohäät niin halutessaan.  Jokin syy pitää olla... Ja minähän en pidä syrjinnästä - en millään verukkeella. Viime aikoina projektini, kuten muukin seurakunnassa pyöriminen,  on jäänyt vähemmälle, mutta se onkin nk. pitkä projekti.
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #9 - 05.03.2008 - 18:45:11

Kuulun ev.lut., suurin syy tähän on se, että voin opettaa uskontoa. Muutoin varmaan olisin eronnut aika päiviä sitten. Noh. tuleepahan hautauskustannukset halvemmaksi.

Jumalaan uskominen ei mielestäni tarvitse ympärilleen ev.lut. kirkkoon kuulumista. Mieheni ei kuulu, ei ole koskaan kuulunutkaan, on kasvatettu toisen uskontovariaation alla. Lapset taas kuuluvat. (kuka noista perheenjäsenistä muka kysyi?)
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #10 - 05.03.2008 - 18:47:58

Olen siis hetero. Luulen, että jos olisin lesbo, koko homoseksuaalien syrjiminen liippaisikin liian läheltä, enkä pystyisi edes ajattelemaan koko asiaa.
Olen toki kartoittanut hieman asenteita.  Ongelmana eivät tunnu niinkään olevan tavalliset  papit kuin seurakunta- ja kirkkoneuvostot sekä kirkkohallitus, kirkolliskokous, ehkä myös tuomiokapituli.

En pidä uskonasioista puhumista lainkaan liian intiiminä. Kyse näistä asioista vaikenemisessa on mielestäni lähinnä kuoleman ja Jumalan torjumisesta nyky-yhteiskunnassa.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 25.03.2008 - 17:43:54 Kirjoittaja Hunns »  

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Vastaus #11 - 05.03.2008 - 19:40:48

Minä en tiedä miksi kuulun kirkkoon. Jostakin typerästä niinkuuluutehdä -syystä?

Kaikkihan ovat uskovaisia, enemmän tai vähemmän. Jos järjissään vielä on, kukaan meistä ei ole kuoleman hetkellä tyynellä mielellä - siis sellaisella "jaha, tämmöstä, hohhoijaa...". Emme voi olla täysin vailla uskoa/taikauskoa. Niin epäilys kuin toivokin asuvat meissä kaikissa.

Helposti siis myönnän uskovani... johonkin... En tiedä mihin. Agnostikko on kai lähimpänä, mutta sekin on liian kieltävä vaihtoehto.

Mutta miksi kuulun kirkkoon? Taivas varjele, en tosiaan tiedä!
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

luossa
God Member
Poissa

Mikä ei tapa, niin sattuu!

Pirkanmaa
Vastaus #12 - 05.03.2008 - 22:55:54

Minä uskon Raamatun opettamaan Jumalaan. Enkä epäile sitä yhtään. Ihmisten selityksiä siitä kyllä epäilen, toisten enmmän ja toisten vähemmän. Kirkkoon kuulun vielä, mutta tuskin enää kauan. Kirkko kun ei usko Raamattuun. Mulle tämä usko on uskoa, eikä uskominen tarvitse järkeä vaan sydäntä. Toisille vaikeat, mutta itselleni en jaksa tehdä siitä niin kovin vaikeaa. Se usko on mulle vähän kuin tuuli. Tuulta en näe, mutta kyllä sen pienen lehden mitä se lennättää tai aallot mitä se nostaa veteen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 05.03.2008 - 23:07:37

Sille, joka uskoo, ei mikään selitys ole tarpeen. Sille, joka ei usko, ei mikään selitys riitä.

Mä olen varmaan tämän jo laittanut tänne johonkin, mutta kun se vaan on niin hyvä (enkä edes muista mistä tuo on jäänyt mieleen). Se riittää, kun puhutaan Jumalasta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #14 - 06.03.2008 - 07:05:14

luossa kirjoitti on 05.03.2008 - 22:55:54:
Minä uskon Raamatun opettamaan Jumalaan. Enkä epäile sitä yhtään. Ihmisten selityksiä siitä kyllä epäilen, toisten enmmän ja toisten vähemmän. Kirkkoon kuulun vielä, mutta tuskin enää kauan. Kirkko kun ei usko Raamattuun. Mulle tämä usko on uskoa, eikä uskominen tarvitse järkeä vaan sydäntä. Toisille vaikeat, mutta itselleni en jaksa tehdä siitä niin kovin vaikeaa. Se usko on mulle vähän kuin tuuli. Tuulta en näe, mutta kyllä sen pienen lehden mitä se lennättää tai aallot mitä se nostaa veteen.

Todella kauniisti kirjoitettu Luossa.
Voisin allekirjoittaa tuon tekstin, niin samalla tavalla ajattelen.

Lainaus:
Sille, joka uskoo, ei mikään selitys ole tarpeen. Sille, joka ei usko, ei mikään selitys riitä.

Tämä Mymskän kirjoitus myös kuvastaa ajatteluani.
Itse en varmaan olisi osannut näin hyvin selittää omia ajatuksiani kuin Luossa ja Mymskä omissa kirjoutuksissaan.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 ... 5
Lähetä aihe Tulosta