Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5 
Lähetä aihe Tulosta
Työkyvyttömyyseläkkeet ja sudenkoupat (Luettu 6994 kertaa)
great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Sukupuoli: female
Re: Työkyvyttömyyseläkkeet ja sudenkoupat
Vastaus #30 - 30.03.2008 - 13:17:05

JJ kirjoitti on 30.03.2008 - 10:16:51:
Omalla kohdallani aina kun on tarjottu palkankorotusta olen sanonut, etten voi ottaa palkankorotusta rahana vastaan vaan voin ottaa aikana eli työpäivää lyhentämällä. Tämä taas ei ole sopinut työnantajalle (kun ei se työmäärä mihinkään vähene ja työaikaa sen tekemiseen tarvitaan). Ei siinä sitten ole ollut muuta mahdollisuutta kuin jatkaa samalla palkalla ja samalla työajalla.

Jos tämä pitää paikkansa, ettei voi ottaa palkankorotusta, se on mielestäni yksinkertaisesti väärin, ja asia pitää korjata.  Eli jos tekee työnsä hyvin ja ansaitsee palkankorotuksen, se pitää saada rahana, jos niin haluaa.

Olen vasta saanut yhdeltä henkilöltä privapostia, jossa selviteltiin, miten epäoikeudenmukaisesti osaeläke kohtelee ihmisiä.  

Olisin toivonut, että olisi tullut vähän enemmän esimerkkejä.  Minulla on lähiviikkoina tapaamisia tiedossa tärkeiden vaikuttajien kanssa, ja tämä olisi mielestäni korjattavissa oleva asia.  Olisin voinut asiaa ehkä jollain tavoin edistääkin, mutta jos ei ole faktoja, niin minähän en ala mitään epämääräistä syrjintävinkunaa edistämään.

Kehitysvammaisten hoitajat tästä kirjoittivat Hesarissa.  Sehän tekisi päättäjiin vaikutuksen: "Kehitysvammaisten hoitajien ja yhden ms-potilaan mielestä..."  Olisi viestilläni paljon painoarvoa.

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #31 - 30.03.2008 - 15:01:07

Lainaus:
JJ kirjoitti on 30.03.2008 - 10:16:51:
Omalla kohdallani aina kun on tarjottu palkankorotusta olen sanonut, etten voi ottaa palkankorotusta rahana vastaan vaan voin ottaa aikana eli työpäivää lyhentämällä. Tämä taas ei ole sopinut työnantajalle (kun ei se työmäärä mihinkään vähene ja työaikaa sen tekemiseen tarvitaan). Ei siinä sitten ole ollut muuta mahdollisuutta kuin jatkaa samalla palkalla ja samalla työajalla.

Jos tämä pitää paikkansa, ettei voi ottaa palkankorotusta, se on mielestäni yksinkertaisesti väärin, ja asia pitää korjata.  Eli jos tekee työnsä hyvin ja ansaitsee palkankorotuksen, se pitää saada rahana, jos niin haluaa.

Olen vasta saanut yhdeltä henkilöltä privapostia, jossa selviteltiin, miten epäoikeudenmukaisesti osaeläke kohtelee ihmisiä.  

Olisin toivonut, että olisi tullut vähän enemmän esimerkkejä.  Minulla on lähiviikkoina tapaamisia tiedossa tärkeiden vaikuttajien kanssa, ja tämä olisi mielestäni korjattavissa oleva asia.  Olisin voinut asiaa ehkä jollain tavoin edistääkin, mutta jos ei ole faktoja, niin minähän en ala mitään epämääräistä syrjintävinkunaa edistämään.

Kehitysvammaisten hoitajat tästä kirjoittivat Hesarissa.  Sehän tekisi päättäjiin vaikutuksen: "Kehitysvammaisten hoitajien ja yhden ms-potilaan mielestä..."  Olisi viestilläni paljon painoarvoa.

Ainakin minulle on käynyt näin.
Ymmärrän kyllä, ettei työaikaa haluta vähentää kun käytännössähän se tarkoittaisi työkuorman vähentämistä.
Minusta työaika pitäisi sitoa osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja palkka olla sitomaton. Eihän terveilläkään sidota palkkaa jonka he saavat työpäivässä maksimissaan tienata.
Pysyisi sitten puolen päivän palkka palkkakehityksessä mukana ja jos vaihtaa työpaikkaa voisi neuvotella palkkansa.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #32 - 30.03.2008 - 15:36:10

Lainaus:
minähän en ala mitään epämääräistä syrjintävinkunaa edistämään.

No, miten olisi esimerkiksi tuo työttömyysturvan laskeminen? Olen antanut siitä täällä runsaasti esimerkkejä, mutta pääpiirteissään homma siis menee näin:

- osaeläkkellä tekee töitä esim. 4 tuntia päivässä, sen lisäksi saa työkyvyttömyyden takia osaeläkettä
- jos jää työttömäksi, lasketaan esim. ansiosidonnainen päiväraha niin, että tulojen perusteella lasketaan räiväraha (kuten normaalista kokopäivätyöstä), josta sitten vähennetään eläkkeen määrä
- jäljelle jäävä päiväraha jää pienemmäksi kuin peruspäiväraha kenellä tahansa (paitsi osaeläkeläisellä)
- peruspäivärahalle pudotessa lasketaan ensin normaali päiväraha, josta jälleen vähennetään eläkkeen määtä, ja jäljelle jäävä summa on työttömyys"etuus" (Itselläni tällä hetkellä eur 2, 36/pvä, josta ei tosin oteta veroa)

Tämä homma (erityisesti ansiopäivärahan kohdalla) mättää siksi, että ei ole mitään järkeä laskea neljän tunnin palkasta täyden työpäivän tuloa, jonka pohjalta määräytyy päiväraha, josta vielä vähennetään osaeläke. Tämä on sikamaista vääryyttä ja huutava vääryys.
Miksi osaeläkeläistä rangaistaan siitä, että on sairastunut ja joutunut jäämään osikselle? Kukaanhan ei tähän vapaaehtoisesti hakeudu.

Minähän en ala privana tästä asiasta vinkua, koska olen täällä julkisesti niin paljon pauhannut, ettei asia kenellekään ole jäänyt epäselväksi. Paitsi, jos on täysin hypännyt yli tällaisten aiheiden.

Aion edelleen jatkaa missiotani sen puolesta, että kukaan ei menisi huonoin perustein valitsemaan epäedullista vaihtoehtoa, eli osatyökyvyttömyyseläkettä. Ja aion reuhata siitä ihan julkisesti. En pidä siitä, että puheitani (kirjoituksiani) pidetään epämääräisenä vinkumisena, koska ne eivät sitä ole.

Kaikkea täällä kirjoittamaani saa käyttää todisteena minua vastaan tai taistelussa tämän asian puolesta. Ihan vapaan valinnan mukaan, kumpi nyt sattuu olemaan käyttäjälleen läheisempi alue.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #33 - 30.03.2008 - 16:02:45

Lainaus:
Lainaus:
minähän en ala mitään epämääräistä syrjintävinkunaa edistämään.

No, miten olisi esimerkiksi tuo työttömyysturvan laskeminen? Olen antanut siitä täällä runsaasti esimerkkejä, mutta pääpiirteissään homma siis menee näin:

- osaeläkkellä tekee töitä esim. 4 tuntia päivässä, sen lisäksi saa työkyvyttömyyden takia osaeläkettä
- jos jää työttömäksi, lasketaan esim. ansiosidonnainen päiväraha niin, että tulojen perusteella lasketaan räiväraha (kuten normaalista kokopäivätyöstä), josta sitten vähennetään eläkkeen määrä
- jäljelle jäävä päiväraha jää pienemmäksi kuin peruspäiväraha kenellä tahansa (paitsi osaeläkeläisellä)
- peruspäivärahalle pudotessa lasketaan ensin normaali päiväraha, josta jälleen vähennetään eläkkeen määtä, ja jäljelle jäävä summa on työttömyys"etuus" (Itselläni tällä hetkellä eur 2, 36/pvä, josta ei tosin oteta veroa)

Tämä homma (erityisesti ansiopäivärahan kohdalla) mättää siksi, että ei ole mitään järkeä laskea neljän tunnin palkasta täyden työpäivän tuloa, jonka pohjalta määräytyy päiväraha, josta vielä vähennetään osaeläke. Tämä on sikamaista vääryyttä ja huutava vääryys.
Miksi osaeläkeläistä rangaistaan siitä, että on sairastunut ja joutunut jäämään osikselle? Kukaanhan ei tähän vapaaehtoisesti hakeudu.

Minähän en ala privana tästä asiasta vinkua, koska olen täällä julkisesti niin paljon pauhannut, ettei asia kenellekään ole jäänyt epäselväksi. Paitsi, jos on täysin hypännyt yli tällaisten aiheiden.

Aion edelleen jatkaa missiotani sen puolesta, että kukaan ei menisi huonoin perustein valitsemaan epäedullista vaihtoehtoa, eli osatyökyvyttömyyseläkettä. Ja aion reuhata siitä ihan julkisesti. En pidä siitä, että puheitani (kirjoituksiani) pidetään epämääräisenä vinkumisena, koska ne eivät sitä ole.

Kaikkea täällä kirjoittamaani saa käyttää todisteena minua vastaan tai taistelussa tämän asian puolesta. Ihan vapaan valinnan mukaan, kumpi nyt sattuu olemaan käyttäjälleen läheisempi alue.

TArkennetaampa vielä...
Miten tuo päiväraha siis tarkkaanottaen määräytyy? Jos on 4 tuntia töissä, lasketaanko kokopäiväinen päiväraha 4 tunnin palkan perusteella (eli siis oikeasti onkin puolen päivän päiväraha) ja tästä vähennetään sitten puolen päivän eläke?? Eli oikeasti puolen päivän päivärahasta vähennetään puolen päivän eläke?

Vai määräytyykö koko päivän päiväraha sen summan perusteella joka saadaan jakamalla 4 tunnin palkka neljällä ja kertomalla se koko päivän tunneilla? Ja sitten tämän summan perusteella määräytyvästä päivärahasta vähennetään puolen päivän eläke?

Mitä järkeä ylipäätään on laskea mitään koko päivän päivärahaa kun selkeämpi ja oikeudenmukaisempi olisi maksaa se puolen päivän eläke normaalisti ja laskea puolen päivän päiväraha puolen päivän palkan mukaan ja maksaa se työttömästä puolikkaasta päivästä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #34 - 30.03.2008 - 16:27:59

Sorry, tunnustan, että en ole tarpeeksi tarkkaan ehkä lukenut.

Mymskän saama työttömyyskorvaus on miltei loukkaus ihmisarvoa kohtaan!  Eli jos joku ministeri sanoo, että työvoimapula ratkaistaan, kun vajaakuntoiset palaavat takaisin työelämään.

Eihän ketään (tai ei ainakaan montaa) kirjoiteta eläkkeelle täysin työkykyisenä. Ei pidä kuvitella, että nämä kymmenet tuhannet yhtäkkiä ihmeparantuvat ja palaavat täyspäivätöihin.  Sen takia nämä osis-epäoikeudenmukaisuudet on korjattava ensin.  Työnteon siis pitäisi aina kannattaa paremmin kuin jouten olon.

Mutta fraaseilla ei näitä  juttuja paikata, pitäisi olla faktaa, joilla perustella asiat.  Nyt minulla on Mymskän esimerkki ja toinen privana saatu.  Esimerkiksi Englannissa vajaakuntoisten työllistyminen on ratkaistu vaikkapa siten, että joku on hitaampi, ja tekee neljän tunnin työt kuudessa tunnissa.  Työnantaja maksaa kuuden tunnin palkan, mutta yhteiskunta korvaa työnantajalle kaksi.

Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #35 - 30.03.2008 - 18:55:41

JJ kirjoitti on 30.03.2008 - 16:02:45:
Mitä järkeä ylipäätään on laskea mitään koko päivän päivärahaa kun selkeämpi ja oikeudenmukaisempi olisi maksaa se puolen päivän eläke normaalisti ja laskea puolen päivän päiväraha puolen päivän palkan mukaan ja maksaa se työttömästä puolikkaasta päivästä.  

Tätä painotin valituksessani (ensin työttömyyskassaan, sitten sinne lautakuntaan) ja koska eläkkeelle jäämisestäni oli alle 10 vuotta (joku 9 vuotta 10 kk tmv.), laskettiin ansiopäivärahani noiden kymmenen vuoden takaisten palkkatietojen perusteella! Tässäkin hävisin jo ihan törkeän paljon, mutta sain sentään päivärahan melkein tuplana siitä, mitä se olisi ollut "oikean" menettelyn mukaisesti.

Sorry JJ, en jaksa nyt kaivella niitä papereita (niitä on tämän tapauksen ympäriltä noin 5-10 sentin nivaska), enkä muista tarkalleen miten se laskutapa oli.

Joka tapauksessa 4 tunnin tulojen perusteella määräytyi koko päivän päiväraha, josta vähennettiin eläke.
Ansiopäivärahani oli ensin n. 9 euroa, valituksen ja uudelleen käsittelyn jälkeen sain 16 e ja rapiat. Siitä verot pois, niin eipä paljon naurattanut.
Mutta näin lukee laissa ja sitä noudatetaan.
Tätä ei kukaan ole pystynyt perustelemaan minulle niin, että pystyisin ymmärtämään miten laki oikein on järkeilty.

Tämä homma haiskahtaa sikäli(kin), että eihän osiksella olevan kannata paljon töitä tehdä, kun ei siitä hyödy mitään ainakaan siinä vaiheessa jos/kun jää työttömäksi... Ja tänä päivänä tuo uhkahan on koko ajan kaikilla. Eikä paljon hyödy sittenkään, kun joutuu jäämään kokonaan eläkkeelle.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #36 - 30.03.2008 - 20:29:58

Törkeätähän tämä minun(kin) mielestä on.

*Ensin sidotaan palkkataso osa-aikatyöstä. (Pelkääkö joku, että tienaamme puolessa päivässä ihan tolkuttomasti?)
Omalla kohdallanikin palkkataso on sidottu vuosien taakse ja kun ottaa huomioon, että en saa ottaa palkankorotuksia vastaan ja palkankorotuksia tulee muille terveille ja alakohtaisia palkankorotuksia muille terveille, niin enköhän sitä jossain vaiheessa ole alle aloittelijan tuntipalkan? (Mitä lie aloittelijan tuntipalkka tällä hetkellä...?)
- Eli minustahan tulee halpaa kokenutta työvoimaa...

*Sitten jos joutuu työttömäksi ei saa edes kunnon työttömyyskorvausta, joka oikeudenmukaisuuden nimissä kuuluisi. Mielestäni se kuuluisi maksaa puolikkaasta työpäivästä eläkkeen lisäksi.
Toki muihin samalla työkokemuksella tms. verrattunahan sekin olisi alhainen kun se puolen päivän palkka on alhainen muihin verrattuna.

Miksi sairaita rokotetaan joka käänteessä ja erittäin, erittäin epäoikeudenmukaisesti?
Ei kait terveet moiseen suostuisi?
Vai suostuisiko joku terve vaikkapa siihen, että tekisi töitä lopun ikää alkupalkalla? Ja jos jäisi työttömäksi ei saisi edes sen mukaista korvausta joka siitä kuuluisi?
Epäilempä.

Sairaudessa on tarpeeksi muutenkin kestämistä eikä ole mielestäni reilua, että sitten epäoikeudenmukaisilla systeemeillä talouspuolella kiusataan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

viuhu
Full Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kehä 3:sen lähettyvillä
Vastaus #37 - 30.03.2008 - 21:02:34

Hei,
en tiedä, kuuluuko tämä asia tähän, mutta sudenkuoppa kuitenkin.
Viime syksynä selvittelin omaa asiaani liiton kanssa, kun kuntoutustuen jatkosta ei ollut tietoa.
Ts. kuntoutustuki olisi loppunut 30.9.07, ja sairis jatkuu lääkärinlausunnolla 31.6.08 saakka.

Koska hätäilen & hosun, selvittelin liiton kanssa asiaa jo etukäteen, mitä pitää toimittaa ja milloin.

Kävi tarkkaan selville, että liiton ansiokorvaus http://www.jattk.fi/ olisi laskettu 40 viikon tuloista, jotka vastasivat 20 h/viikkoa 8 viikkoa, ja vielä ne loput 32 viikkoa olisi laskettu tuloista, jotka olivat 75 % palkasta. Ts. valtiolla pitkään palvenneena olen saanut 75 % palkkaa työnantajalta ja siitä olisi tullut rangaistus.  Olin pökertyä järkytyksestä.

Nämä ihan yleiset säännöt, jos työnantaja maksaa palkkaa, se maksetaan tasan tarkkaan juuri siitä ansiosta, mitä tulee työnantajan "kukkarosta". Jos kyse on 20 h/viikko työkokeilusta, se huonontaa liiton ansiomenetyskorvausta ja jos palkasta 75 %:ia sairasloma-ajan palkkaa, se huonontaa liiton ansiomenetyskorvausta.

Liiton maksamaa rahaa ei siis makseta 100 % palkasta, jos sellaista ei ole saanut, ei keskiarvoista eikä muistakaan vaan siitä  tilanteesta, joka on ollut 40 viikkoa ennen sitä, kun palkanmaksu on loppunut.

Niin pökertynyt olin tästä tiedosta, etten jaksanut laskea tai lasketuttaa, mikä se liiton maksama ansiomenetyskorvaus olisi ollut, jos kuntoutustuki-päätös ei olisi tullut. Eiköhän se kuitenkin huomattavasti huonompi kuin nyt kuntoutustuella, joka on jotain 55% palkasta. Saaattaa vielä pienempikin, koska lokakuussa on tullut palkankorotus, jota tuo 2,8 % indeksikorotus ei todellakaan kata.

** Selvennyksenä, jos kuntoutustukea ei jatketa/ei saa lainkaan, vaikka 300 pv sairaslomaa täyttyy, on ilmoittaututtava työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja siten saa ansiomenetyskorvausta liitolta/kelalta. Nämä merkillisiä suomalaisia sosiaaliturva-juttuja, sillä hoitava lääkäri kirjoittaa sairaslomaa vuosi tolkulla, mutta vakuutusyhtiön lääkäri voi kumota sen ja pitää täysin työkykyisenä.

Jos/kun Kela tai eläkevakuutusyhtiö ehkä myöntää kuntoutustuen, ne sitten sumplataan, sitä en tiedä miten, mutta sairaalla on köyhät ajat kuitenkin joka tapauksessa.

Vähän kriittinen kirjoitus, mutta päivä oli kurja  Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #38 - 30.03.2008 - 21:13:08

viuhu kirjoitti on 30.03.2008 - 21:02:34:
Vähän kriittinen kirjoitus, mutta päivä oli kurja  Surullinen

Kritiikkiä näistä asioista kaivataankin!

Eiväthän ne epäkohdat voi koskaan korjaantua, jos ei kukaan jaksa valittaa. Valitettavasti (ms-)sairaalla ihmisellä on jaksamisen kanssa muutenkin tekemistä. Kuinkahan paljon näitä asioita jää selvittämättä? Ihan vaan siksi, että ei sitä oikein jaksa. Lisäksi tarvitaan paljon tietoa ja myös rohkeutta, jotta voisi lähteä tappelemaan.
Olen miettinyt tätä asiaa myös kuntoutusasioiden suhteen, mutta se on jo hieman eri aihe.

Parempia päiviä Viuhulle!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #39 - 31.03.2008 - 17:46:00

Positiivinen onnellisuus osatyökyvyttömyyseläkeasioissa olisi täysin katteetonta.

Eläkepalkkani, eli se palkka jonka mukaan eläkkeeni maksetaan (se on se 10 vuoden "keskiansio" ennen eläkkeelle jäämistä) + osaeläkkeeni on alle  puolet siitä palkasta, jota saisin jos olisin terve. En ollut hurjassa nuoruudessani mikään eläkesäästäjä, joten eläkkeeni on siksikin pieni. Asuin ja hurvittelin vuositolkulla ulkomailla ties kenenkä laskuun (nuoruutensa kullakin. en kadu.). Tämän jälkeen osoitin suoranaista vastuuttomuutta hoitamalla poikaani kotona 5 1/2 vuotta.

Osatyökyvyttömyyseläkesäännösten mukaan voin tienata 40-60%/kk. Koska palkkaani on korotettu ja virkanimikettäni palkkoineen parannettu useita kertoja em. 10 vuoden aikana, kuten usein nk. nuorilla työntekijöillä, tämä 60% palkasta, eli se maksimi, tuli täyteen kun tein n. 36-37 % työajasta, eli alle kaksi työpäivää. Lomarahoja, tulospalkkioita  ja palkankorotuksia en olisi voinut ottaa vastaan. Koska tämä oli niin stanan epäoikeudenmukaista, soitin ja valitin asiasta Kevaan. Koska eläkeasiaani ei ollut vielä loppuun asti käsitelty, onnistuttiin soiton perusteella kohottamaan ansiorajaa n. 150 €/kk. Nyt voin siis ainakin tänä vuonna ottaa vastaan tulospalkkion (olen ottanutkin) ja lomarahan ynnä tehdä maksimissaan kaksi päivää viikossa töitä. Kaikki muu täytyy tehdä pimeänä, jottei tuloraja ylittyisi. Minun on ollut pakko sumplia, sillä raha ei muuten riittäisi elämiseen. Nytkin hädin tuskin. Jaksaisin todella hyvin tehdä töitä kolme päivää viikossa, mutta en voi, koska ansioraja ylittyisi. Rahatkin riittäisivät paremmin.

Luulen, great,  ettei tämä ole oikeisto-vasemmistoasia, vaan että kyse on silkasta tietämättömyydestä ja typeryydestä (niillä ei välttämättä ole väriä). Minulle on ihan sama, kuka sen kunnian saisi tämän epäkohdan korjaamisesta, KUNHAN VIHDOIN TAPAHTUISI JOTAIN.

PS  Itse vedän herneen nenääni, kun näen ilmoituksissa kehitysvammaisia, jotka haluavat töihin, sillä eihän heille ennenkään mitään palkkaa ole maksettu. Töissä työnteon ilosta? Puhuin yhden tällaisen työllistettävän heikkolahjaisen kanssa seurakunnassa vapaaehtoistöitä tehdessäni. Hän tarvitsi henkilökohtaisen avustajan näyttämään, kuinka imurointi piti suorittaa, jonkun valvomaan vähän kun pöytää katettiin, mutta niin tyhmä hän ei ollut, etteikö oikean palkan puuttumista olisi hoksannut. Ja sitä murehtinut.
Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #40 - 24.04.2008 - 16:13:16

esko74 kirjoitti on 20.03.2008 - 08:55:58:
Voisko välillä sanoa eläkesäätiölle että kokeilee kokoaikaista työtä vaikka pari kuukautta ja sinä aikana palkkataso päivittyisi??????????????

Kevasta sanottiin, että on mahdollista olla enemmän töissä kuin ansiorajat sallisivat alle vuoden mittaisen ajan. Eläke pitää luonnollisesti keskeyttää näiltä kuukausilta, mutta nämä korkeatuloisemmat kuukaudet eivät vaikuta muihin osaeläkekuukausiin.
Siirry sivun alkuun

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #41 - 25.04.2008 - 18:35:07

Kevasta kerrottiin myös se syy, joka heidän mukaansa on ollut ansiorajojen kanssa juuri tänä vuonna.: suuret palkankorotukset kunta-alalla lyötiin lukkoon loppuvuodesta 2007, kun sosiaali- ja terveysministeriö oli jo asettanut ansiorajat osatyökyvyttömyyseläkeläisille täksi vuodeksi.

No, voisivathan ne ansiorajat antaa vähän enemmän tilaa hengittää. Kertoivat Kevasta, että valituksen ratkaiseminen ansiorajoista tai muusta vie n. vuoden. Ja hehän eivät sitten tarkista kuin sitä, että kaikki on hoidettu niin kuin pitää. En itse asiassa epäile, etteikö lakia ole noudatettu.

Ja minunhan yhteenlaskettu osapalkka + osaeläketuloni on reilusti alle 50 % siitä palkasta, jonka saisin ollessani kokoaikatöissä. Kakat. Se on kuitenkin enemmän kuin täystyökyvyttömyyseläke. Muttei riittävästi, vieläkään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

viuhu
Full Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kehä 3:sen lähettyvillä
Vastaus #42 - 07.05.2008 - 19:45:11

Hei,

selailin näitä työkyvyttömyyseläke-sivuja netistä, ja törmäsin tähän:
http://www.verneri.net/yleis/palvelut-ja-tuet/nuoret/toimeentulo/tyoekyvyttoemyy...

Työnteko työkyvyttömyyseläkkeellä
Jos täysimääräistä työkyvyttömyyseläkettä saava työllistyy, hän voi jättää eläkkeen lepäämään.

Kun tulot ylittävät 588,66 euroa (2007) kuukaudessa, eläke jätetään lepäämään. Jos tulot jäävät alle 588,66 euroa kuukaudessa, ne eivät vaikuta eläkkeeseen.
Eläke voi olla lepäämässä yhtäjaksoisesti puolesta vuodesta viiteen vuoteen. Tällaisia jaksoja voi olla useampia ihmisen elämässä. Jaksojen välillä tulee olla vähintään kuukauden verran työkyvyttömyyseläkkeellä.
Työskentelyajan kahdelta ensimmäiseltä vuodelta maksetaan vammaistukea 361,21 (2007) euroa kuukaudessa.
Työnteon loputtua eläke pitää anoa takaisin. Anomus on kirjallinen ilmoitus, johon ei tarvita liitteeksi esimerkiksi lääkärintodistusta.
Eläkkeen lepäämään jättäneellä on oikeus sairauspäivärahaan sairastuessaan.
Laitoshoidon vaikutus eläkkeen maksamiseen
Yli kolme kuukautta kestävässä laitoshoidossa oleva ihminen maksaa eläkkeestään ylläpitomaksua. Laitoshoidossa olevalle on kuitenkin jäätävä vähintään 90 euroa eläkkeestä omaan käyttöön.

Jatkuvassa julkisessa laitoshoidossa tai sitä vastaavassa hoidossa olevalle ei makseta eläkkeensaajien hoitotukea, eikä eläkkeensaajien asumistukea.

Täysimääräinen eläke alenee kolmen kuukauden hoidon jälkeen.

**
Vaikka tämä on Vernerin sivuilla, joka tarkoitettu esim. mulle yksinketaiselle (vaikkei ole kehitysvammaa..), juttu ei aukea. Voisiko syynä olla sivun tekijän tietämättömyys myös asiasta, koska ei aukea..

1)Ku n tulot ylittävät 588,66 euroa (2007) kuukaudessa, eläke jätetään lepäämään??
jossain oli maininta että 40 %:ia siitä, mitä oli sairastumisvuoden ansio????

2) No, jos vaikka sattuisi jossain vaiheessa joutumaan joksikin aikaa laitoshoitoon, niin
alenisiko eläke "lopullisesti", vaan vain sen jälkeen kun pääsisi pois??

Itsellä sellainen tilanne, että todennäköisesti (itse asiassa vak.yhtiöltä soitettiinkin) että minulla olisi mahdollisuuksia pysyvään eläkkeeseen.

Olen tästä puulla päähän lyöty, sillä "omasta" mielestä kaikki suht hyvin ja kuntoutusta tapahtuu??
Sen verran järjissäni olen, että ymmärrän kyllä, ettei päikkäreitä oteta työelämässä keskellä päivää, ja jos asiat unohtuu, sekin on pahasta työelämässä...

Varmaan tässä on loppupeleissä se syy, etten haluaisi luopua työstäni/työpaikastani, siksi tämän eläkkeen ajattelu ei oikein luonnistu. Ja siksi kärvistelen kuntoutustuella ja "aina" hermoilen, kun tukipäivälähestyy.

Aika sekopäistä.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #43 - 09.05.2008 - 15:28:11

viuhu kirjoitti on 07.05.2008 - 19:45:11:
Työskentelyajan kahdelta ensimmäiseltä vuodelta maksetaan vammaistukea 361,21 (2007) euroa kuukaudessa.

No mutta! Tämäpä oli minulle ihan uutta, eikä kukaan asiasta ole minulle maininnut. En tosin kuulu tähän porukkaan, mutta tietämättömyyteni (entinen) asiasta on pöyristyttävää!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #44 - 09.05.2008 - 15:34:17

viuhu kirjoitti on 07.05.2008 - 19:45:11:
1)Kun tulot ylittävät 588,66 euroa (2007) kuukaudessa, eläke jätetään lepäämään??
jossain oli maininta että 40 %:ia siitä, mitä oli sairastumisvuoden ansio????

Se 588,66 € / kk tarkoittaa sitä ansiorajaa TÄYStyökyvyttömyyseläkkeellä. 40-60 % vakiintuneesta ansiotasosta on OSAtyökyvyttömyyseläkkeen ansioraja. Vakiintunut ansiotaso = 10 vuoden ajalta (ennen eläkkeelle jäämistä) tarkasteltu keskiansio
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5 
Lähetä aihe Tulosta