Tempsu kirjoitti on 10.04.2010 - 23:14:58:Jos ihan suoraan sanotaan, niin kansalaistottelemattomuus olisi helpoin ja nopein tapa viedä asioita eteenpäin.
Jos tuhannet suomalaiset kipupotilaat päättäisivät joukolla turvautua ganjaan ja kertoisivat tästä vielä kaikille avoimesti, niin mitä siinä viranomaiset voisi tehdä? Aika hankalassa asemassa huomaisivat viranomaiset olevansa.
Diagnoosini sain 2006 kesällä, noin vuoden oireilujen jälkeen. Oikean käden motoriikka sammaltaa välillä niin, että tavarat tippuvat kädestä ja kirjoituksesta tulee lukukelvotonta. Niskat jumissa johtuen siitä, että pääni vapisee ja yritän sitä hillitä. Näköhermontulehduksen jälkeen on pään sivulta ja silmien takaa tullut sähköiskumaisia vihlovia kipuja noin kahden vuoden ajan, joskus päivittäin, joskus kuukausien tauon jälkeen. Tämä kaikki tietysti vaivaa taustalla, vaikka muuten olenkin päässyt hyvin takaisin päivärytmeihin ja oravanpyörään kiinni.
Kun sain diagnoosin tein kuten varmasti kaikki muutkin täällä, luin kaiken taudista ja hoitokeinoista, sekä muiden tarinoita niin masentavia kuin rohkaiseviakin.
Olen ms-hoitajaan ja lääkäriini erittäin tyytyväinen. Hoitaja on todella symppis ja on omatoimisesti soitellut perään ja kysellyt kuulumiset. Lääkäri tuntuu asiantuntevalta ja muistaa kertoa aina uusista tuulista ms-tutkimuksen saralla ja on mielestäni huomioinut minut hyvin hoitoni aikana. Olen samalla lääkärillä käynyt 2 kertaa vuodessa ja oireiden aikana. Kannabis on käynyt keskusteluissa kerran ja silloinkin lääkärin aloitteesta. Kun sain KELAn päätöksen betainterferonihoidon korvattavuudesta lääkäri mainitsi, että tulevaisuudessa hoidot varmasti tulevat halpenemaan ja "polttaahan joku nyt jo kannabista oireisiinsa". Samaan hengenvetoon hän tokaisi, ettei itse aio huumausaineisiin reseptiä koskaan kirjoittaa.
Tämä on perimmäinen syy miksi en koskaan ole oma-aloitteisesti ottanut kannabista keskusteluihin mukaan. Mielestäni hoitosuhteeni on hyvä verrattuna muiden kokemuksiin joista olen lukenut, enkä halua vaarantaa tätä suhdetta. Olen myös töissä kyseisessä sairaalassa, ja tiedän, että potilastiedot ovat toki salaisia, mutta kahvipöydissä joskus sana lipsahtaa. Lääkäri on tietojeni mukaan paikkakunnan kokenein ms-taudin taholla.
Niihin aikoihin kun niskaoireeni alkoivat, tutustuin lääkekannabikseen ystäväni lähettämän linkin kautta. Nopeasti luin aiheesta lisää, katsoin dokumetteja, lueskelin tutkimustuloksia ja käyttäjien kommentteja. Olen seurannut myös tätä ketjua jo pitkään.
Tein johtopäätöksen, että koska kyse oli minun terveydestä ja hyvinvoinnista on minulla oikeus (moraalinen, valtiovalta asiasta eri mieltä) myös yrittää hoitaa itseäni jos se ei muita vahingoita tai yhteiskuntaa häiritse. Kasvatin Jack Herrer-lajiketta (kauppanimellä Bedrocan) omaan käyttööni ja sen avulla pään vapina laimeni, niska rentoutui niin, että käytön jälkeen ei ongelmia ollut 2-3 päivään. Särky oli niin satunnaista, että vaikutuksesta en osaa kertoa. Kasvatuksistani kun ei riittänyt kuin muutamiin annoksiin kuukaudessa. Käden kömpelyyttä ei käyttöpäivinä esiintynyt koskaan, en tiedä oliko sattumaa vai ehkäisikö kannabis sen. Mieliala nousi, sekä painoindeksi korjaantui.
Ollessani töissä alkuvuodesta, poliisit vierailivat asunnollani. Kukaan ei tiennyt kasvatuksestani, ei edes sukulaiset, joten oletan syynä olleen yllättävä huoltomiehen käynti asunnolla, sähkönkulutuksen tarkkailu tai erään nimeltämainitsemattoman puutarhaliikkeen asiakasrekisterin ratsaus aikaisemmin.
Poliiseilla ei ilmeisesti ollut yleisavainta joten he kävivät 4 ympärilläni asuvan naapurin kotiovella kysymässä, miten asuntooni pääsisi. Tämä luonnollisesti veti koko rivitaloyhteisön töllistelemään pihalle, kun poliisit ja huume-koira käänsivät asuntoani ylösalaisin. Saunastani (kuuma saa minut nykyään voimaan pahoin, joten käyttöä ei juuri ole) he löysivät neljä kasvia joista kannabista puntaroivat 5 gramman edestä. Asunnosta takavarikoitiin myös kaikki joka edes viittasi kasvatukseen. Koristekukkien kastelukannut, lannoitteet, keittiöni vaaka, sähkötarvikkeita jne. Vikavirtasuojainta eivät osanneet ottaa seinästä nätisti joten myös saunan pistoke meni säpäleiksi.
Olin ostanut asunnon muutama vuosi sitten, ja nykyään olen täysi hylkiö pienessä rivitalokorttelissamme. Kukaan ei katso päin, jos moikkaan kääntyvät. Kuulin naapurini komentavan lapsiaan olemaan menemättä asuntoni lähelle, kun siellä asuu se narkkari.
Tänään hain käräjäoikeudelta tiedoksiantotodistuksen jossa lukee
1.HUUMAUSAINERIKOS
RIKOSLAKI 50 LUKU 1 §
XXX on laittomasti valmistanut huumausainetta kasvattamalla asunnossaan neljää kappaletta Kannabis-kasvia kasvattamisen edellyttämillä laitteilla. Käyttövälmiin kannabiksen määrä on ollut useita grammoja.
(laitteet olivat altakasteluruukku Ikeasta ja energiansäästölamput, useita grammoja oli 5)
Seuraamuskannanotto: XXX on tuomittava tuntuvaan sakkorangaistukseen.
Että näin meillä kansalaistottelemattomien rintamalla..
En kadu ja olen vieläkin vakaasti sitä mieltä, että oman terveytensä hyväksi yksilöllä on oltava oikeus yrittää kaikkensa, mutta kieltämättä maine naapuruston keskuudessa harmittaa.