Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Spastisuus/kipeät lihakset (Luettu 40789 kertaa)
kaptah
God Member
Poissa

Lisää aksonia elämään!

Helsinki
Sukupuoli: male
Spastisuus/kipeät lihakset
22.07.2008 - 21:26:57

Minkälaista tämä spastisuus oikeastaan on?

Mulla on ollut jalkojen lihaksissa kipuilua jo melko kauan. Ei kipuile rentoina. Jäykkyyttä ei varsinaisesti vielä ole ja pystyn edelleen juoksemaan "täysiä" jopa. (Paitsi peruskunto tulee kyllä pian vastaan.)

Kuuluuko lihaskivut mäsäoireistoon yleisesti? Ei jotenkin tunnu hermostoperäiseltä, mutta tämä nyt on niin törkykuspää tauti ettei koskaan tiedä.

Entä miten liikuntakyky yleensä tässä heikkenee? Onko tavallisempaa jotenkin hiipua, vai lähteekö jalat alta yhdessä yössä? Toki kai molempia tapahtuu, mutta voiko sitä mitenkään ennakoida? Milloin hälytyskellojen tulisi soida?

Huoh... tosin onko sillä väliäkään, jos asialle ei kuitenkaan mitään mahda?
Siirry sivun alkuun

Dg 08/2006, RR(?), ei lääkitystä

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Sukupuoli: female
Re: Spastisuus/kipeät lihakset
Vastaus #1 - 22.07.2008 - 22:59:27

kaptah kirjoitti on 22.07.2008 - 21:26:57:
Mulla on ollut jalkojen lihaksissa kipuilua jo melko kauan. Ei kipuile rentoina. Jäykkyyttä ei varsinaisesti vielä ole ja pystyn edelleen juoksemaan "täysiä" jopa. ---
Kuuluuko lihaskivut mäsäoireistoon yleisesti? Ei jotenkin tunnu hermostoperäiseltä, mutta tämä nyt on niin törkykuspää tauti ettei koskaan tiedä.

joo, ei tiedä, ei, mutta mulla on tuo sama oire ja ollut myös pitempään. sillä lailla se kyllä taitaa liittyä MS:ään, että tällä hetkellä kipuileva puoli on lihasvoimaltaan heikompi ja kaikenlainen liika treenaaminen (juoksu mukaanlukien) saattaa aiheuttaa kivuliaita kramppeja. toisaalta kipuja tulee silloinkin, jos ei ollenkaan treenaa.
se on vaikea rasittaa itseään juuri sopivasti, enkä enää jaksakaan niin kovin tarkka olla, koska lihasrelaksantit on keksitty. Sirdan otan nykyään jokaisen liikunnallisen tuokion jälkeen, ja vasta sitten venyttelen kunnolla. jos sen jälkeenkin kipuilee, hierotaan hevoslinimenttiä kipeisiin lihaksiin  Viileä
tässä yhteydessä täytyy kertoa, että erekin suosittelemassa Fortodolissa on mulla vaste koko ajan parantunut. rasituksen jälkeiset kivut hävisi sillä eilen ihan kokonaan kun käytin sitä yhdistelmähoitona Sirdan kanssa.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #2 - 23.07.2008 - 10:08:27

Minä kun viimeksi olin neurolla, se taitteli ja väänteli taas mun jalkoja ku pöydällä selälläni makasin.

Ensin oikeaa, josta totesi että heikko, selvästi heikko. Tuntui että se oikea jalka olisi kääntynyt ihan mihin suuntaan tahansa kun lihaskireyttä ei ollut.
Sitten vasen jalka oli vuorossa...se jalka joka mun mielestä aina ollut se parempi jalka ja voimakkaampi. Se ei siinä väännä ja käännä testissä ollut yhteistyökykyinen, lihaksissa kireyttä.
Neuro kirjoitti paperiin että vasemmassa jalassa lievää spastisuutta. Oikea jalan lihasvoima heikentynyt.

Eli itse tunnen tuon spastisuuden niin, että jalka ei ole kipeä eikä mitään muutakaan. Se vain ei taivu yhtä hyvin kuin oikea...jossa sitten taasen onkin lihasvoima heikentynyt.
Mutta vasen jalka juuri tuon spastisuuden vuoksi on se mun "parempi" jalka...
Spastisuus siis sen verran pientä, että ei haittaa elämistä, enkä edes erottaisi sitä spastisuudeksi jollei lääkäri olisi sitä huomannut.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #3 - 23.07.2008 - 15:21:10

Onko kukaan kokeillu Fibronolia?
Siirry sivun alkuun

Dg 03/03, RR, Copaxone, tk-eläkkeellä 05/2008

IP on kirjattu

Nasuliini
God Member
Poissa

käymme yhdessä ain, käymme
aina rinnakkain....
kokkola
Vastaus #4 - 23.07.2008 - 21:58:09

Moiks!!!

Mulla on paha spastisuus pohkeissa, joka taas heijastuu nilkkojen jäykkyyteen. Sähkölaite kotona. Auttaa mukavasti ja pääsee suht' normaalisti käveleen. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Jo kävi ilo ilolle, riemu riemulle remahti, tuntui soitto soitannalle, laulu laululle tehosi.  Kalevala

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #5 - 26.07.2008 - 23:53:07

Mä oon antanut itteni ymmärtää, että tuo aamujäykkyys nilkoissa olis spastisuutta. Ne tuntuu siis siltä, että kaikki jänteet olis kutistuneet yön aikana, eikä jalat/nilkat suju aamuisin kunnolla (eikä kyllä muulloinkaan, jos on jonkun aikaa istuallaan tai makuullaan).

Joskus mun pohkeet on myös ihan jumissa, tuntuu että ne olis täytetty betonilla.

Jäinkin tässä miettimään, että mitä se spastisuus sitten oikeesti on (me ällistellään näkojään kaptahin kanssa usein samoja asioita),
onko se enemmänkin jäykkyyttä vaiko jumin tuntua? Vai molempia?  Epävarma   Täh

...että voi olla hankala sana pohojosen akalle tuo spastisuus, siitä meinaa tulla aina sapastisuus  Kieli  Virnistys
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Asioilla on tapana järjestyä.

Vastaus #6 - 27.07.2008 - 10:13:28

Liittyykö spastisuuteen yöaikaista lihaskireyttä? Minä yritän mennä rentona nukkumaan, mutta hetken päästä havahdun siihen, että kädet kiertyy rintakehän päälle ja sormet puristuu koukkuun. Aamulla on ihan jäykkis olo, tuntuu kuin olisi nukkunut niskan ja kantapään varassa. Täytyy vähän verrytellä, ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.

Hampaiden narskuttelu on tavallista kaikilla, mutta mulla se alkaa heti, kun nukkuessa kääntää päätä vasemmalle. Ärsyttävää, kun puree hampaansa pilalle. Muutenkin tuo vasen puoli aiheuttaa kireyttä enemmän. Nytkin on vasemmassa silmässä verestymä, olen tainnut yöllä rutistaa naamaani rystysiä vasten tai jotain . Kuulostaako spastisuudelta vai joltain stressioireelta?
Siirry sivun alkuun

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #7 - 27.07.2008 - 10:46:20

Hilu. kirjoitti on 27.07.2008 - 10:13:28:
, että kädet kiertyy rintakehän päälle ja sormet puristuu koukkuun.

Tuo sun käsien asento kuullosti liiankin tutulta.  Pelästynyt (mulla lisäksi asentoon kuului ranteiden kääntyminen koukkuun)
Mun ekassa tunnistettavassa pahiksessa kädet kramppasivat voimakkaasti juuri tuohon asentoon, sen lisäksi ne halvaantuivat ranteesta sormiin. Täysin ja kokonaan. Vajaan tunnin sisällä tuo kramppihalvauskohtaus laukesi, ja sain hallinnan taas takaisin. Kortisoonopulssi vei kohtaukset pois.

Mutta sulla ilmeisesti säilyy käsien hallinta. Eli voit niitä silti liikutella ja ne pelaa?
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Asioilla on tapana järjestyä.

Vastaus #8 - 28.07.2008 - 13:32:03

Juu, kyllä käsien toiminta pelaa. Päivisin on joskus kramppeja, joissa peukalo yksin tai muut sormet nipussa vääntyvät kämmentä vasten. Jäävät siis jotenkin nalkkiin. Ei kestä kauaa eikä ole niin vakavaa kuin sinun hurjan kuuloiset halvaukset.
Siirry sivun alkuun

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily

IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Vastaus #9 - 29.07.2008 - 13:04:42

Silloin joskus kun vielä juoksin, niin mulla tuli kesken lenkin tosi kovia lihaskramppeja. Niihin auttoi ihan oikeasti se paljon mainostettu magnesiumi.
Nyt mun spastisuuteen on vaikuttanut helpottavasti katetrointi.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

lena
God Member
Poissa

Vastaus #10 - 29.07.2008 - 22:37:54

Pohjekrampeista on jatkuva riesa tänä kesänä. Jalkaterätkin kääntyvät usein alaspäin kaarelle ja kramppaavat tai sitten pelkät varpaat.
Magnesiumista ei ole näihin apua. Laiminlyöty venyttely ja liika seisominen keittiössä on todennäköinen syy kramppeihin.
Nyt en uskalla lähteä kauas rannasta kuin vesivyön kanssa. Viime kesänä jouduin palaamaan rantaan selällään uiden ja pelkästään käsillä kauhoen. Järvivesi on kylmää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

irma
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #11 - 29.07.2008 - 23:24:07

Hilu. kirjoitti on 27.07.2008 - 10:13:28:
Hampaiden narskuttelu on tavallista kaikilla, mutta mulla se alkaa heti, kun nukkuessa kääntää päätä vasemmalle. Ärsyttävää, kun puree hampaansa pilalle.

Minä sain purukiskon. Ehkä takana oli myös normaalia narskuttelua mutta viime vuoden aikana, väitän, tilanne meni ms:n piikkiin. Olin onnistunut narskuttamaan yhden amalgaamipaikan pohjia myöten halki. Juuri ennen kuin sain kiskon käyttöön sain hirveät hermokivut poskeen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sartsu_
Senior Member
Poissa

Jos haluat aamiaista vuoteeseen
- nuku keittiössä
Helsinki
Vastaus #12 - 30.07.2008 - 19:58:36

Lievää spastisuutta molemmissa jaloissa sanoi lääkäri. Oikeanpuoleinen jalka on selvästi heikompi mutta ei haittaa kävelyä kun vaan ei lähde heti hirveesti rehkimään. Hitaasti on vaan lähdettävä liikkeelle. Molemmissa käsissä on myöskin lievää spastisuutta ja vasen käsi on selvästi heikompi... jaa jaa. Ja mä kun oon aina luullut asia olevan toisinpäin.  Kieli

Siirry sivun alkuun

Jaa että mää vai ... no ikinä
Sartsu_ sari.viitala  
IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #13 - 30.07.2008 - 22:35:16

Eilen alkoi oikean jalkapohjan kipu tuosta sisäsyrjältä. Olen hieronut ja venytellyt sitä. Ei auta. Kävelen kyllä omituisesti, että voisihan se olla ihan sitäkin. Jotenkin vain ihan outo juttu.

Onko kenelläkään jalkapohjan lihakset jumittaneet? Onhan siellä lihaksia niin kuin muuallakin, mutta... Täh
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Sartsu_
Senior Member
Poissa

Jos haluat aamiaista vuoteeseen
- nuku keittiössä
Helsinki
Vastaus #14 - 31.07.2008 - 19:46:07

Viikottain jumittaa jalkapohjan lihakset samoin kuin kämmenien lihakset. Mitään järkevää syytä tähän ei lääkärikään ole keksinyt joten ehkä tämä on sitten kohdallani jokin mäsä oire  Epävarma. Tuntuu kuin "vetäisi suonta" mutta kipu ja tunne on erilainen sekä se, että jalkapohjat ja kämmenet tuntuvat tunnottomilta. Ihankuin kävelisi pumpulin päällä, kämmenissä ei ole pitoa eikä tuntoa. Ja kun tämä ns. "kohtaus" on ohitse on jalkapohjien ja kämmenien lihakset julmetun kipeät ja jäykät. Onneksi nämä menevät nopeasti ohitse, kesto maksimissaan 3-4 tuntia. Mutta sitäkin ärsyttävämpää.
Siirry sivun alkuun

Jaa että mää vai ... no ikinä
Sartsu_ sari.viitala  
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta