Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: ABCR-lääkitys ja kilpirauhasen häiriöt

Käytin ABCR-lääkitystä ja tuli kr-ongelmia    
  7 (29.2%)
Käytän ABCR-lääkitystä, tutkitusti ei kr-ongelmia    
  7 (29.2%)
Käytän ABCR-lääkitystä, ei ole mitattu kr-arvoja    
  3 (12.5%)
En käytä ABCR-lääkitystä, asia ei koske minua    
  5 (20.8%)
Kr-ongelmia jo ennen ABCR-lääkitystä    
  2 (8.3%)
En käytä lääkitystä, mutta kr-ongelma on    
  0 (0.0%)

Äänimäärä: 24
« Viimeisin muokkaaja: Fanny on: 14.08.2008 - 16:04:30 »

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
ABCR-lääkitys ja kilpirauhasen häiriöt (Luettu 4655 kertaa)
Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Sukupuoli: female
ABCR-lääkitys ja kilpirauhasen häiriöt
13.08.2008 - 13:48:50

Meitä on täällä Parlamentissa monia, joilla diagnosoitu joku kilpirauhasen häiriötila ja varmaan myös monia, joita ei ole koskaan tutkittu. Kilpirauhasen tavallisimpia sairauksia ovat kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi ja liikatoiminta eli hypertyreoosi.

Omalla kohdallani Hyksin endokrinologisen osaston ylilääkäri totesi hoitoni loppuraportissa beetainterferonin aiheuttaneen Basedow –muotoisen liikatoiminnan v. 2004. Olin käyttänyt Betaferonia kaksi ja puoli vuotta ja lopetin sen v. 2003 syyskuussa. Tysabrin käyttöä ei myöskään aloitettu em. syystä. Hyvä niin!

Tänä päivänä keskustellaan paljon syistä tiettyjen sairauksien puhkeamiseen. Olisi kiva tietää, onko muilla kilpirauhasen toimintaan liittyviä ongelmia. Niitähän on monia muitakin kuin nuo kaksi mainitsemaani. Myös esim. lisämunuaisen uupumus, mikä usein todetaan kilpirauhasen sairauksien yhteydessä  http://www.lisamunuaistenuupumus.com/ aiheuttaa ms-taudin tyyppisiä oireita.

Yleislääketieteen erikoislääkäri Päivi Mäkeläinen tuntee hyvin kilpirauhassairaudet ja 40 -sivuinen perusteellinen selvitys näistä sairauksista ja niihin liittyvistä oireista ja kokeista löytyy http://www.violetlight.fi/Pdf/Kilpirauhanen.pdf Tiivistä asiaa on 40 sivua ja kaikki selkeästi esitettynä suomeksi.

Sekä Ms-taudissa että kilpirauhasen sairauksissa on paljon yhteneväisiä oireita ja esim. omalla kohdallani oli jossain vaiheessa hyvin vaikeaa tietää, kumpi on aiheuttanut jonkin tietyn oireen.

Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 13.08.2008 - 20:32:46 Kirjoittaja Fanny »  

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Re: ABCR-läkitys ja kilpirauhasen häiriöt
Vastaus #1 - 13.08.2008 - 14:28:50

Vastasin että on tutkittu, mutta ei ole ongelmia.

Suvussa 90% naisista on KP-ongelmia suuntaan tai toiseen. Itse olen ollut jo kymmenen vuotta tiukemman kontrollin alaisena tuon sukurasitteen takia.
Toistaiseksi, lääkärien ihmetykseksi, ja itsenikin, mulla ei ole ollut ongelmia ennen ABCR lääkitystä, eikä sen jälkeen. Mutta sitä seurataan tiiviisti koko ajan.

Olen tässä suhteessa sellainen luonnonoikku, mutta hyvä niin.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #2 - 13.08.2008 - 18:52:12

Mie en osannu valita mitään kohtaan... Mut miulla todettiin kilpparin vajaatoiminta n. 7 kk ennen ms-dg:sia. Ja aloitin ABCR -lääkityksen käytön kk ms-dg:n jälkeen. Nyt en tähän hätään muista mikä oli Juha Multasen vastaus siihen, onko näillä kahdella, mäsällä ja tuolla kilpparin vt:lla, mitään tekemistä keskenään...? Epävarma
Siirry sivun alkuun

Dg 03/03, RR, Copaxone, tk-eläkkeellä 05/2008

IP on kirjattu

lentsu59
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #3 - 13.08.2008 - 18:55:13

Minulta leikattu kilpirauhasesta patti jo vuosia ennen kuin MS- taudista oli tietoakaan. Alkuun  vajaatoiminta ei ollut lääkitystä kaipaava, mutta vuosien sekä MS:n ja ABCR-lääkityksen myötä tarvitsen jokapäiväisen pillerini. Nyt kilpirauhasarvot pysyneet oikealla tasolla. Vastasin vaihtoehdon että tutkittu on mutta ei ongelmaa.
Siirry sivun alkuun

dg-93 RR avonex-97 työkyvyttömyyseläke-00

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #4 - 13.08.2008 - 19:54:59

ei sopivaa kohtaa minullekaan.

kilpirauhasen vajaatoiminta jo ennen ABCR-lääkitystä, jonka lopetin.
jälkimmäisestä ongelmia, kilpirauhasen vajaatoiminnasta taas ei.
aamuisin Thyroxin-napit, eikä mitään oireita eikä sivuvaikutuksia.
täydellinen sairaudentunnottomuus tämän taudin suhteen.
Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Re: ABCR-lääkitys ja kilpirauhasen häiriöt
Vastaus #5 - 13.08.2008 - 20:36:25

Lisäsin tuonne äänestykseen vielä pari kohtaa!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #6 - 14.08.2008 - 11:17:23

Höh, en pääse vaihtamaan vastausta. Siis kun ennätin jo vastata, ennen kuin Fanny lisäsi vaihtoehtoja.

Vastaus on siis: ei ABCR:ää, mutta kilppariongelmia on.
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

arja61
God Member
Poissa

Penkkiurheilija henkeen
ja vereen.
pohjanmaa
Vastaus #7 - 14.08.2008 - 13:17:35

Mulle ei ollut vieläkään oikeaa kohtaa  Virnistys Neuron mukaan lievä alitoiminta kr:ssa johtuu ABCR-lääkityksestä (ottavat automaattisesti kokeet jossain vaiheessa lääkityksen aloittamisen jälkeen). Jatkan edelleen ABCR-lääkitystä (Betaferon).
Siirry sivun alkuun

Dg. 1/94, RR, Betaferon 4/01, osatyött.eläke 9/03, ei apuvälineitä.&&&&Ei pohojalaasetkaan täyrellisiä oo - meiltä puuttuu heikkouret.&&&&Sääliä saa ilimaaseksi mutta kateus pitää ansaata!

IP on kirjattu

Mirkku
God Member
Poissa

Pohjois-Suomi
Vastaus #8 - 14.08.2008 - 14:35:19

Feroni on käytössä jo kahdettatoista vuotta ja kilpirauhasarvot on olleet koko ajan normaalit. Niitä ei kai oteta automaattisesti kontrollilabroissa, mutta oon aina välillä itse pyytänyt niidenkin tarkistusta. Kunnossa ovat.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #9 - 14.08.2008 - 16:06:32

Iitaliina. kirjoitti on 14.08.2008 - 11:17:23:
Höh, en pääse vaihtamaan vastausta. Siis kun ennätin jo vastata, ennen kuin Fanny lisäsi vaihtoehtoja.

Vastaus on siis: ei ABCR:ää, mutta kilppariongelmia on.

Lisäsin kyselyyn vaihtoehdon vastata useampaan kohtaan, en vaan tiedä auttaako se enää mitään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #10 - 14.08.2008 - 16:17:40

arja61 kirjoitti on 14.08.2008 - 13:17:35:
Mulle ei ollut vieläkään oikeaa kohtaa  Virnistys Neuron mukaan lievä alitoiminta kr:ssa johtuu ABCR-lääkityksestä (ottavat automaattisesti kokeet jossain vaiheessa lääkityksen aloittamisen jälkeen). Jatkan edelleen ABCR-lääkitystä (Betaferon).

Liikatoimintahan mullakin oli kiitos ilmeisesti Betaferonin. Neurologeille meni endolta palautetta asiasta ja toivottavasti kontrolli tänä päivänä on tiukempi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

arja61
God Member
Poissa

Penkkiurheilija henkeen
ja vereen.
pohjanmaa
Vastaus #11 - 15.08.2008 - 09:13:57

Mirkku kirjoitti on 14.08.2008 - 14:35:19:
Feroni on käytössä jo kahdettatoista vuotta ja kilpirauhasarvot on olleet koko ajan normaalit. Niitä ei kai oteta automaattisesti kontrollilabroissa, mutta oon aina välillä itse pyytänyt niidenkin tarkistusta. Kunnossa ovat.

Mulle neurologi sanoi, että otattaa aina tietyn ajan päästä lääkityksen aloittamisesta kilpparikokeet. Ja ekassa kokeessa lievää alitoimintaa huomattiin.
Siirry sivun alkuun

Dg. 1/94, RR, Betaferon 4/01, osatyött.eläke 9/03, ei apuvälineitä.&&&&Ei pohojalaasetkaan täyrellisiä oo - meiltä puuttuu heikkouret.&&&&Sääliä saa ilimaaseksi mutta kateus pitää ansaata!

IP on kirjattu

ragdoll
Full Member
Poissa

Anna kaikkesi, mutta älä
periksi.
Pohjois-Karjala
Vastaus #12 - 18.08.2008 - 18:03:27

viimeksi keväällä arvo oli 1,56 eli normaalihan se on vaikkakin alarajan lähellä... mutta normaali  Hymiö
Siirry sivun alkuun

diagnoosi 08/97
copa ja rebif22 kokeiltu;ei lääk.
työkyv.eläke 08/08, ei apuväl.

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #13 - 22.08.2008 - 19:58:51

Aika iso on prosenttiosuus niiden kohdalla, jotka ovat käyttäneet ABCR -lääkitystä ja saaneet kilpirauhaseen ongelmia. Vastaajia on tähän mennessä 22 ja seitsemällä (7) on vastaus kyllä.

V. 2005 saatuani loppulausunnon Hyksin endokrinologisen osaston ylilääkäriltä, en uskonut asia, mutta myöhemmin neurologi oli samaa mieltä. Asiaa kaiketi tutkitaan jo tällä hetkellä entistä tiiviimmin.

ragdoll tuo TSH 1,56 on kyllä viitearvon alapuolella. Suomessa pidettiin vielä v. 2004 aivan normaalina viitearvona 4,0 TSH -arvoa. Ranskassa ja Yhdysvalloissa se oli jo vuosia ollut 2,0. Olen sanonut useammalle endolle, että mielestäni TSH ja T4-V arvot ovat yksilöllisiä ja itse voin oikein hyvin jos TSH on 0,003 ja T4-V 16-17. Sain aikoinani säädellä Thyroxinin määrän itse oman vointini mukaan ja siirtyessäni v. 2006 alussa Armour Thyroidiin (luonnollinen hormoni) olen tehnyt samoin. Alussa oli tietysti lääkärin valvonnassa kokeilu muutaman viikon ajan ja sitten se vakiintui oikeaan määrään.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta