Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta
Fatiikkiin lääkitys (Luettu 49969 kertaa)
Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: male
Re: Fatiikkiin lääkitys
Vastaus #45 - 13.06.2009 - 07:10:07

klenkka kirjoitti on 08.06.2009 - 10:35:44:
Yöunen laatu on ehkä parantunut jonkin verran, johtuen varmaan siitä, että päivällä jaksaa tehdä jotain fyysistäkin.

Mulla Provigil ei juurikaan piristä, mutta nukkumista se on ehkä hieman helpottanut yllättäen... Ainakaan äkkiseltään en muista, että olisi ollut erityisiä nukahtamisvaikeuksia "Provigil-päivinä", mutta muuten on joskus kyllä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

erekki
Ex-jäsen

Vastaus #46 - 13.06.2009 - 10:47:24

Mayo-klinikan tutkijat tekivät 2005 pienimuotoisen fatiikkilääke tutkimuksen. Tuo tutkittava lääke osoittautui yllättäen tehokkaaksi fatiikin suhteen. 30:lle tutkittavalle, (joista puolet sai plaseboa) tehtiin kyselyjä lääkkeen vaikuksista. Jännää tässä on se, että tuo lääke oli vanha tuttu; aspiriini. Tutkimuksessa käytetty päiväannos oli 1300 mg. Tutkijat eivät ottaneet kantaa miksi aspiriini vaikutti fatiikkiin positiivisesti.

Lainausta

A 2005 study done by researchers at the Mayo Clinic pointed to evidence that aspirin may help reduce fatigue in patients with multiple sclerosis
...
In this crossover study, a daily dose of 1,300 mg of aspirin was tested against a placebo in 30 patients. The effects were evaluated using the Modified Fatigue Impact Scale (MFIS), which is a self-reported measure of fatigue using interviews with patients about fatigue levels and impact of fatigue on daily activities.
People taking the aspirin scored significantly better on the MFIS than those on placebo. The mechanism for aspirin in reducing fatigue is unknown.

According to Dr. Wingerchuk, one of the lead investigators, the results of aspirin treatment for fatigue were similar to those achieved by Symmetrel, which is about 40% effective in relieving MS fatigue in some studies

lunttaus wikipediasta, aspiriini:
Asetyylisalisyylihappo ohentaa verta, joten sitä voidaan käyttää ehkäisemään veritulppia. Verta ohentavan vaikutuksensa vuoksi monet veritulpille alttiit henkilöt nauttivat säännöllisesti ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa (verensä ohentamiseksi) asetyylisalisyylihappoa. Asetyylisalisyylihapon ehkäisevä vaikutus veritulppien muodostumisessa perustuu siihen, että se estää erästä tromboksaani A2:n muodostumiseen osallistuvaa entsyymiä toimimasta

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Sukupuoli: female
Vastaus #47 - 07.07.2009 - 22:30:38

Helou,

Mä olen ihan vihreä näiden lääkkeiden kanssa vielä mutta mulle määrättiin Atarin 100mg fatiikkiin. En ole vielä aloittanut tätä - olisiko jollakin kommentteja sen käytöstä? Apua löytynyt? Ikäviä sivuvaikutuksia?

Kiitos!
Siirry sivun alkuun

***MS-epäily 2004, diagnoosi 06/2009, Copaxone 01/2010, töissä***

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #48 - 07.07.2009 - 23:02:57

Hei Sea,
mullekin kirjoitettiin Atarinia v. 2006 fatiikkiin, mutta mun kohdalla se ei toimi. Mulle tulee siitä pöhnä, ja olo on entistä väsyneempi. Voi olla, että pää tottuis siihen muutamassa viikossa, mutta mä en voi olla pökkyrässä kahta viikkoa, saati edes kahta päivää (ku on pienet lapset).

Oon silti testaillut Atarinia aina silloin tällöin, koska huomasin kivan sivarin. Se auttaa ihan mahtavasti jalkojen spastisuuteen, nilkat sujuu ja jalat tuntuu kaikkinensa terveiltä. Harmi, että niitä ei saa yhtä aikaa, siis keppeitä kinttuja ja virkeää päätä.

Neuro totes muuten reseptiä kirjoittaessaan, että Atarin on vanha ms-lääke; toisille se ei vaikuta ollenkaan ja toiset ei suostu elämään ilman sitä.
Täälläkin on sakkia jolla se toimii fatiikkiin, harmi, että mä en kuulu niihin.
Toivotaan kuitenkin, että se auttaa sua  Hymiö

Oon tässä kyllä miettinyt, et pitäisköhän tässä loman aikana pitää taas uus Atarin-kokeilu, jos ei muuten, niin huomatakseni jälleen kerran, ettei se sovi mulle  Kieli
Se kevytkenkäisyys kyllä houkuttelee, ku näitten jäykkäpökkelöitten kanssa liikkeelle lähteminen on välillä aika könyämistä.

Atarinilla voi muuten yrittää torjua sikainfluenssaa (tästä oli ketjukin joku aika sitten).
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

Piikki
God Member
Poissa

sivupersoona nelivuotiaana...

Uusimaa
Vastaus #49 - 08.07.2009 - 18:00:06

Flunssat sillä pysyy loitolla kyllä hyvin. Olen taas pitänyt taukoa toukokuusta lähtien, kai se tarttis taas aloittaa HINIn  takia...
Siirry sivun alkuun

- dg 1988, SPMS, työkyv.eläkkeellä 2001-> motto: Mäsä ei mua hautaan vie vaan minä mäsän!

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #50 - 08.07.2009 - 18:03:34

Sea kirjoitti on 07.07.2009 - 22:30:38:
Helou,

Mä olen ihan vihreä näiden lääkkeiden kanssa vielä mutta mulle määrättiin Atarin 100mg fatiikkiin. En ole vielä aloittanut tätä - olisiko jollakin kommentteja sen käytöstä? Apua löytynyt? Ikäviä sivuvaikutuksia?

Kiitos!

Mulla sivuvaikutuksena oli nälän tunteen puute (jee!!!) ja lievää seksuaalisen halun kasvua. (penteles, se ei oo kivaa jos kohde puuttuu...)

Muuten tuntui mulle sopivan, ei ollut pöhnää ja pää tuntui toimivan paremmin. Mutta laitoin sen kesätauolle, jottei tehot hiivu, aloitan taa syksyllä kun menen töihin.

Toivon mukaan sulle löytyy apuja siitä
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #51 - 08.07.2009 - 23:02:56

Kiitos vastauksista! Kokeilenpa josko olisi apua minullekin. Ja nälän puute kuulostaa oikein hyvältä sivuvaikutukselta Silmänisku
Siirry sivun alkuun

***MS-epäily 2004, diagnoosi 06/2009, Copaxone 01/2010, töissä***

IP on kirjattu

klenkka
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Kainuu
Sukupuoli: male
Vastaus #52 - 09.07.2009 - 19:00:12

Päivitystä mun Provigil-kokeiluun.
Olen nyt käyttänyt Provigilia reilun kuukauden. Aluksi otin 1*100mg päivässä. Pian nostin annoksen kahteen.
Tällä hetkellä käytän useimpina päivinä maksimia, eli aamulla 2 ja iltapäivällä 1.
Jotenkin tuntuu, että lääkeen teho alkaa hiipua. Siis kyllä se edelleen auttaa pahimpaan fatiikkiin, mutta vaikutus ainakin tuntuu heikommalta.
Yhden napin vaikutus kestää mulla maksimissaan 6 h, yleensä vain 4-5 h.
Yöunen laatu on kyllä selkeästi parantunut. Herääminen vain on yhtä tuskaa. Puoli litraa kahvia ja 200mg modafiniilia kyl karistaa pahimman kooman reilussa puolessa tunnissa.
Tasapainohäiriöt mulla on viime aikoina lisääntyneet, mutta en osaa sanoa onko lääkkeellä vaikutusta asiaan.
Täytynee kokeilla pientä taukoa jos olosuhteet sen sallii.
Kallis on lääke, mutta en kyllä luopuisi. Sen avulla selviän päivistä (rimaa hipoen, mutta kuitenkin). Lääkekatto tulee onneksi kohta vastaan, joten sittenhän se hinta muuttuu kohtuulliseksi  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

Jos se ei tapa, sattuu se ihan saakutisti.

IP on kirjattu

hiluna
Ex-jäsen

Vastaus #53 - 09.07.2009 - 19:16:09

Amiel, onko sulla tuo spastisuus ympäri päivän vai jotenkin liittyy johonkin?
Mulla jalat ja nilkat toimii jos jaksan olla kokoajan liikkeellä, mutta hulluko sitä jaksaa, joten en minäkään..
Aamuisin kävely on kaameeta taistelua ja tuskaa, sama jos(kun) esim. pvän aikana istun, mitä kauemmin sen vaikeampaa liikkuminen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #54 - 09.07.2009 - 20:45:22

Samalla kaavalla menee spastisuus kuin sullakin hiluna, eli aamut on ihan kaameita. Hiihtelen kesät-talvet aamu-villasukissa ennen kuin nilkat sujuu sen verran että voin askeltaa kunnolla. Kun istun, niin liikkeelle lähtiessä on aina muutama tönk tönk-askel.

Kun matkustaa autolla pitempää matkaa (siis useita tunteja), pitää alkaa pyöritellä nilkkoja jo pari kilometriä ennen päätepistettä. Jos könyää autosta ulos ilman veryttelyä, on nilkat ihan betonia. Jos on kuskina, niin jalat ei oo ihan niin pahat, siinä ajaessa tulee kuitenkin liikuteltua kinttuja jonkun verran.

Spastisuus liittyy aina siis istumiseen/nukkumissen ja siitä liikkeelle lähtöön. Kun pääsen liikkeelle, niin vaiva unohtuu. Ja onneksi ne pari ekaa askelta on vaan hankalia (ja aamulla pari ekaa minuuttia). Samanlainen spastisuus vaivaa myös selkää, jos istun huonossa asennossa, niin nousen aivan linkkuveitsenä ylös, ja suoristun vasta muutaman askeleen jälkeen.

Atarin auttaa tosiaan spastisuuteen, jalat tuntuu ihan käsittämättömän kevyiltä ja notkeilta. Liikkeelle lähtiessä meinaa mennä nokalleen, ku jalat onkin yllättäen joustavat, eivätkä menekään tönköiksi. On se jännä miten tähänkin vaivaan on tottunut! Siis, että se tönkköys on jo niin arkipäivää ettei sitä pidä minään. Ja kuinka se Atarinin avulla saatu "normaalijalkaisuus" (sikäli mikäli sekään on normaalia) tuntuu ihan oudolta. Siinä olotilassa käväisee kyllä mielessä, että tämmöistähän se oli ennen... Nolostunut

Päätän aina, että nyt mä kyllä kokeilen kunnon kuurin Atarinia ja totutan pääni siihen vaikka väkisin. Mutta luovutan jo 2-3 (sohvalla maatun) päivän jälkeen. Fatiikki pahenee, enkä saa mitään tehdyksi... Vihainen

Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.

IP on kirjattu

hiluna
Ex-jäsen

Vastaus #55 - 09.07.2009 - 21:23:31

Mulla on myös selkä samanlainen, mutten ole osannut ajatella sille nimeä. Ja autoillessa menee just noin

Onnea kokeilulle, toivottavasti olisi tapahtunut ihme ja ei tekis ikäviä sivareita enää....mutta toisaalta liika optimistisuus voi kaataa ojaaan vai miten se nyt menikään...mutta toivotaan kuiteski Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #56 - 09.07.2009 - 21:36:22

...selästä vielä, mulla se heikko kohta on alaselässä, jäykkyys ja kipu iskee kämmenen kokoiselle alueelle. Jalkojen spastisuuteen ei liity selkeää kivun tunnetta (paitsi joskus makoillessa tuntuu hermokipua mutta se on taas ihan eri tarina).

Tuo Atarin-kokeilu on hankala juttu. Arkena (siis töissä) ei voi ajatellakaan, että pystyisi hoitamaan kaikki työ- ja kotiasiat lääkepöhnässä. Ja lomalla taas ei halua tuhlata yhtään päivää tokkurassa hortoilemiseen.
Kele.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta