Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta
Fatiikkiin lääkitys (Luettu 42653 kertaa)
Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Sukupuoli: female
Re: Fatiikkiin lääkitys
Vastaus #30 - 10.05.2009 - 11:45:58

Olen kysellyt jossain tuolla muualla, onko Provigilin käyttäjiä muita kuin minä. On näköjään.
Ensimmäinen tabletti viime elokuussa toi valtavan hämmästyksen: "Ai tämmöstä se olikin, kun ei ole turruksissa koko ajan!"

En käytä sitä silti säännöllisesti. Säännöllinen käyttö kuulemma toisi tietyn jatkuvan pitoisuuden, mutta ei "virkistyshumausta".
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

kaizas
Senior Member
Poissa

Mikään ei ole niin tärkeää,
kuin puutarhanhoito
TURKU
Vastaus #31 - 11.05.2009 - 00:00:33

Onko Provigili  samaa kuin Modiodal. Modiodal ei auttanut minua.
Siirry sivun alkuun

Dg 12/1996, RR, Copaxone, töissä osaeläkeläisenä

........eikä sekään (puutarhanhoito) ole niin kovin tärkeää

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #32 - 12.05.2009 - 16:03:44

kaizas kirjoitti on 11.05.2009 - 00:00:33:
Onko Provigili  samaa kuin Modiodal. Modiodal ei auttanut minua.

Sama on. Harmi, ettei toimi kaikilla  Nolostunut
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

luossa
God Member
Poissa

Mikä ei tapa, niin sattuu!

Pirkanmaa
Sukupuoli: male
Vastaus #33 - 14.05.2009 - 10:28:52

Unentarve on vähentynyt Provigilin säännöllisellä käytöllä, mutta en ole silti väsynyt. 5-6 h unta riittää ihan hyvin. Nukkumaan 23 ja ylös 05-06. En löytänyt lääkkeestä Suomeksi käyttöohjeita, mutta kuinkahan vaarallinen on mahdollinen yliannostus. Ruususen uni väärinpäin, eli 100v valveilla?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #34 - 28.05.2009 - 15:42:46

Mulla Provigilin vaikutus on ollut aika mieto. Kyllähän se aavistuksen verran muuttaa oloa "kivempaan" suuntaan, mutta vain aavistuksen.

En ole myöskään huomannut, että lääke vaikuttaisi unen tarpeeseen juuri mitenkään.

Ongelma taitaa olla siinä, että MS-potilailla on yleensä "fyysistä fatiikkia" eikä "henkistä", jos tällainen jako on mahdollista tehdä. Jos kroppa ei jaksa niin kroppa ei jaksa, eikä siinä mielen piristeet välttämättä auta kuin rajallisesti.

Luultavasti paremman buustin jaksamiseeni saisin vetämällä yhden napin kyypakkauksesta (hydrokortisonia). Eikä tarvitsisi tapella erityislupien eikä edes reseptien kanssa... Kyypakkausta olen kyllä joskus käyttänytkin "ensiapuna" kun olo on ollut oikein ikävä. Tehoaa mun kipuihin paljon paremmin kuin mitkään Panacodit sun muut. Päivittäin en todellakaan vedä, mutta kortisonissa saattaa olla potentiaalia mun viralliseenkin hoitoon, kunhan nyt taas pääsee juttuihin lääkärin kanssa...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

eve
God Member
Poissa

dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Savonlinna
Vastaus #35 - 28.05.2009 - 16:23:27

Ei Modiodal minullakaan auttanut, valitettavasti. Surullinen
Siirry sivun alkuun

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."

IP on kirjattu

luossa
God Member
Poissa

Pirkanmaa
Vastaus #36 - 28.05.2009 - 19:58:54

Tempsu kirjoitti on 28.05.2009 - 15:42:46:
Luultavasti paremman buustin jaksamiseeni saisin vetämällä yhden napin kyypakkauksesta (hydrokortisonia). Eikä tarvitsisi tapella erityislupien eikä edes reseptien kanssa... Kyypakkausta olen kyllä joskus käyttänytkin "ensiapuna" kun olo on ollut oikein ikävä. Tehoaa mun kipuihin paljon paremmin kuin mitkään Panacodit sun muut. Päivittäin en todellakaan vedä, mutta kortisonissa saattaa olla potentiaalia mun viralliseenkin hoitoon, kunhan nyt taas pääsee juttuihin lääkärin kanssa...

No nyt meni mielenkiintoiseksi. Auttaako se ihan oikeesti jaksamiseen se kyypakkaus?? Siiis jos tarvis saada se pikku lisä jostain. Toisaalta taas mulle on aikanaan tehonnut kortisonitiputuskin hyvin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

luossa
God Member
Poissa

Pirkanmaa
Vastaus #37 - 28.05.2009 - 20:26:14

Niin, ja yks hyvä unohtu.

Kun oikein nukuttaa eikä sais torkkua, niin vasara on hyvä. Vasara käteen ja sillä vapaana olevan käden pikkusormeen hyvä lyönti. Ja ei ole päällimmäisenä fatiikki mielessä. Tämä on kai sekin sitä vaihtoehtoista itsehoitoa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #38 - 28.05.2009 - 20:50:00

^  Virnistys

Ja tosiaan, kannattaa lyödä sormeen. Päähän paukuttelu ei muuta olotilaa mihinkään suuntaan.
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #39 - 29.05.2009 - 03:59:58

luossa kirjoitti on 28.05.2009 - 19:58:54:
No nyt meni mielenkiintoiseksi. Auttaako se ihan oikeesti jaksamiseen se kyypakkaus?? Siiis jos tarvis saada se pikku lisä jostain. Toisaalta taas mulle on aikanaan tehonnut kortisonitiputuskin hyvin.

Kortisonihan on siitä jännä aine, että sehän auttaa melkein mihin vaivaan tahansa, jopa äänen katoamiseen euroviisujen kynnyksellä... Silmänisku

Kortisoniin liittyy vaan sitten omat ongelmansa, eikä jatkuva käyttö ole erityisen suositeltavaa, ellei tarve todellakin vaadi. Ja sittenkin mahdollisimman pienellä annostuksella.

Mun oireet on aika epätyypilliset (niin ainakin luulen), ja päällimmäisenä on niskasäryt, muut lihassäryt ja kova fyysinen fatiikki. Eikä sekään ole ihan varmaa, onko mulla edes mitään MS-tautia, ja jos on, niin onko sen lisäksi jotain muutakin. (MS-diagnoosi mulla kyllä on vähän aikaa ollut, mutta toisaalta aika samojen löydösten perusteella ei ollut diagnoosia toistakymmentä vuotta. Eli mene ja tiedä.) Kortisoni kyllä tuntuu jonkin verran auttavan pahimpaan tukkoisuuteen, mutta kovin paljon/usein en ole uskaltanut vedellä, vaan lähinnä "hätätapauksissa".

Voisi ehkä omatoimisesti kokeilla pidempää parin viikon kuuriakin, ja raportoida sitten vaikutuksista lääkärille kun sitä seuraavan kerran näkee. Pitkällä tähtäimellä tietysti fiksumpaa syödä prednisonia kuin vedellä kyypakkauksia... Tai ainakin halvempaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

eve
God Member
Poissa

dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Savonlinna
Vastaus #40 - 29.05.2009 - 18:11:32

Minulla ei kortisonitippakaan virkistänyt, paitsi se lyhytaikainen ylivirkeä olo ja nukahtamisvaikeus. Kerran sain kortisonipulssin suun kautta annosteltuna, olikohan se 6 viikon kuuri, annosta pienennettiin vähitellen. Siitä ei myöskään ollut apua fatiikkiin. Vihainen Vihainen Surullinen Surullinen Epävarma
Siirry sivun alkuun

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."

IP on kirjattu

Tempsu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #41 - 29.05.2009 - 21:21:58

Se on niin yksilöllistä, mikä auttaa kenelläkin... Itse en vielä erityisen hyviä lääkkeitä mun vaivoihini ole löytänyt, mutta moni lääke auttaa hivenen, ja niitä soveltamalla olen jotenkin pärjännyt.

Mainittakoon, että ensimmäiset 16 vuotta sairauteni alkamisesta hoidin vaivojani lähinnä Panadolilla, kun en tarpeeksi innokkaasti osannut parempia rohtoja pyytää/vaatia. Ja toisaalta lääkärit eivät ole välttämättä erityisen innokkaita määräämään vahvempia lääkkeitä etenkään nuorelle henkilölle, kun ilmeisesti pelkäävät potilaan jäävän "koukkuun". (Nuori olin alunperin ja nuori olen oikeastaan vieläkin...)

(Jotain asenteesta kertoo sekin, että Suomen pankin entisen johtajan Sirkka Hämäläisen mielestä vanhusten pitäisi saada käyttää kannabista kipujensa hoitoon. Lievää ikärasismia havaittavissa? En nyt välttämättä jaksaisi 30-40 vuotta odottaa, jotta täyttäisin nämä ikäkriteerit.)

Provigilia anelin aiemmalta lääkäriltä jo pari-kolme vuotta sitten tuloksetta. Toinen lääkäri viimein suostui pyyntööni tänä vuonna. Ja tämä kaikki vaiva sen vuoksi, että voin todeta lääkkeen vaikutuksen olevan jotakuinkin +-0, tai ehkä muutama desimaali plussan puolella, jossei hintaa oteta huomioon.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 30.05.2009 - 17:05:46 Kirjoittaja Tempsu »  

IP on kirjattu

ra
Full Member
Poissa

Pohjanmaa
Vastaus #42 - 31.05.2009 - 23:05:00

Onko kenelläkään fyysiset kivut helpottaneet Provigililla tai Modafiniililla?  

Mä oon voinut paremmin Provigilin käyttäjänä. Hintaa en oo ajatellut sen kummemmin kun kuitenkin lääkemaksukatto täyttyy Copasta.

Lääkemaksukatto nousee joka vuosi, toivottavasti eläkkeet nousee samassa tahdissa...
Siirry sivun alkuun

MS dg -01, Copa syksystä -02, eläkkeellä

IP on kirjattu

Mamma-74
YaBB Newbies
*
Poissa

ego ago tantum quondam
= I live only once.
oulun lääni
Vastaus #43 - 01.06.2009 - 18:09:40

Mulla Provigill aiheutti vain sydämmen tykytyksiä, muita vaikutuksia en tiedä ku ei uskalla käyttää  Surullinen Onkos muilla tälläisia kokemuksia? Epävarma
Siirry sivun alkuun

Dg 02/2002, rebif44 04/2008, kotiäiti, Työkokeilu/työvalmennus

IP on kirjattu

klenkka
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Kainuu
Vastaus #44 - 08.06.2009 - 10:35:44

Aloitin Provigilin viikko sitten ja ainakin minulle se auttaa pahimpaan väsymykseen. Noin puoli tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen olo alkaa hiljalleen virkistyä ja muuttuu jo lähes ihmismäiseksi. Vuosien väsymyksen jälkeen TODELLA mukavaa vaihtelua kun jaksaa tehdäkin jotain.

Yöunen laatu on ehkä parantunut jonkin verran, johtuen varmaan siitä, että päivällä jaksaa tehdä jotain fyysistäkin. Jotenkin tuntuu, että henkisen vireyden lisäksi myös lihasten toiminta on parantunut. Eilen jaksoin jopa hakata halkoja tunnin! Aiemmin 10 min oli jo liikaa.

Lääkkeen teho vain hiipuu minulla turhan nopeasti. 5-6 tunnin jälkeen alkaa päänahkaa pistelemään ja jos ei silloin heti ota toista tablettia niin olo romahtaa entiselleen. Tohon hintaan niitä ei vaan viittis kauheesti napsia.
Siirry sivun alkuun

Jos se ei tapa, sattuu se ihan saakutisti.

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta