Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
hengästyttää (Luettu 19462 kertaa)
annemaria
Junior Member
**
Poissa

Uusimaa
Sukupuoli: female
Re: hengästyttää
Vastaus #15 - 14.08.2009 - 17:35:58

Just noin se menee täälläkin suzanne ja cud. Kyllä luulis jo lähdön olevan lähellä kun ei henki kulje, mutta näemmä tän kanssa pärjää. Kyllä ihmiset duuniss vähän katsoo miksi toi huokailee ja haukottelee. Ikinä ennen en ole hengitykseen kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kyllä huomaa. Mulla tää on vasta viikon vanha oire, alkoi viime viikonlopun rankan työrupeaman (helteessä ) jälkeen. Kai se pitäisi  vissiiin nyt myöntää itselleen sairastuneensa ja opetella kieltäytymään rankoista jutuista ja otamaan iisisti välillä. Mulla on nyt uusi magneetti 26.8 ja neurologi syyskuun alussa.
Siirry sivun alkuun

ms dg 5/2009. Ei lääkitystä

IP on kirjattu

JJ
God Member
Poissa

En editoi profiiliani
loppuun!

Vastaus #16 - 14.08.2009 - 18:46:31

Minulla PEF-arvo on tavallista matalampi kuin mitä se ikäiselläni ja kokoisellani pitäisi olla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Anette
Junior Member
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #17 - 17.08.2009 - 20:22:11

Lainaus:
hengästyttääkö teitä?
Noin kuukauden reilut olen jo huomannut, että hengitys on aika vaivalloista ja pienikin lenkki pistää puuskututtamaan. Nolostunut

Kuuluukos moinen ämässään?

Neurologi mittasi PEF-arvoni keväällä, sain kehoituksen tehdä hengitysharjoituksia pullon avulla. Neurologi selitti samalla mistä johtuu, liittyy ms:ään, lihasten toiminnan heikkenemisestä mm.pallealihaksen (ihminen on monimutkainen olento, kaikki liittyy kaikkeen).

Fysioterapiassa seurataan hengitysharjoitusten edistymistä.
Itse olen huomannut, että pystyn nykyään hengittämään helpommin, enää ei tunnu kuin ilma loppuisi kesken.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 17.08.2009 - 22:49:44 Kirjoittaja Anette »  

Elämä on lahja. Aika kuluu käärepaperia avatessa. (M. Engberg)

IP on kirjattu

Sartsu_
Senior Member
Poissa

Jos haluat aamiaista vuoteeseen
- nuku keittiössä
Helsinki
Vastaus #18 - 18.08.2009 - 20:22:05

Neurologi sanoi mullekin että monella mäsällä on hengitysvaikeuksia Hymiö. Ja toinen mitä sanoi että usein mäsä ja astma jollakin tapaa kulkevat käsi kädessä ... mielenkiintoinen pointti. Ehkä näin on tai sitten ei, mutta näitä hengitysvaikeuksia on mullakin ja kaikki ei todellakaan johdu astmasta. Astma -kohtaus ja mäsän aiheuttama hengästyminen on aivan erilaisia, kokemusta on  Epävarma
Siirry sivun alkuun

Jaa että mää vai ... no ikinä
Sartsu_ sari.viitala  
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #19 - 20.08.2009 - 13:37:09

Asioita loksahtelee paikoilleen. Tässä yksi lisää, jolla on heikko hapenottokyky. Joudun myös joskus vetämään useaan kertaan oikein kunnolla sisään, eikä meinaa mennä perille asti. Tulee ärsyttävä tunne, ettei saa vedettyä tarpeeksi ilmaa, mutta mukava kuulla, että selityskin on nyt olemassa. Allergisen astman oireita minulla on myös ja jos tulee yskä, hoidan sitä astmalääkkeillä.

Töissä olen polkenut joka vuosi polkupyöräergometritestin ja ihmetellyt, miksi mulla on niin kovin heikko hapenottokyky, vaikka omasta mielestä ei pitäisi olla. Töissä saa valita, tekeekö ppe-testin vai juokseeko cooperin (ei ole tietty  pakko tehdä kumpaakaan, tai voi halutessaan suorittaa molemmat). Useimmat saa yleensä ppe:stä paremman tuloksen ja siksi tekevät sen, mutta minä juoksin (ennen jalkaoireita) paremmin. Ehkä johtui siitä, että ppe-testin tulos on armoton: hapenottokyky aina pohjalukemissa. Toisaalta pystyin jostain syystä juoksemaan näillä keuhkoilla melko hyvin. Kyllä keuhkot vieläkin juoksisivat, mutta jalat ei.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #20 - 20.08.2009 - 14:57:09

Jo kouluaikana keuhkojen tilavuus oli lähes puolet pienempi kuin muilla. Hengittäminen on ollut aina työlästä ja olen saanut tehdä paljon harjoituksia sen eteen. Voice Massage –hoito auttoi jonkin verran. Hankalinta on aina ollut rasituksessa nenän kautta hengittäminen. Hengästynyt en ole, kunto on aina ollut aika hyvä, mutta lenkeillä huomaan kulkevani usein suu auki saadakseni hengitettyä. Sukeltamaan en ole lukuisista yrityksistä huolimatta koskaan oppinut ja syynä on ilmeisesti juuri hengitystekniikka, mikä ei ole samanlainen kuin terveillä ihmisillä. Astmaa tai allergiaa ei ole.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

samarin
Senior Member
Poissa

Hui hai Hiisi!

Vastaus #21 - 21.08.2009 - 11:36:16

Cud kirjoitti on 14.08.2009 - 12:23:06:
Nykyään hengästyn vaikka en välttämättä tee mitään..

Juu, tuttua Hymiö
Siirry sivun alkuun

G 37.9
M 99.0 presakraalivälin prolapsin operaation jälkitila

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #22 - 21.08.2009 - 12:13:16

Fanny kirjoitti on 20.08.2009 - 14:57:09:
Jo kouluaikana keuhkojen tilavuus oli lähes puolet pienempi kuin muilla. Hengittäminen on ollut aina työlästä ja olen saanut tehdä paljon harjoituksia sen eteen. Voice Massage –hoito auttoi jonkin verran. Hankalinta on aina ollut rasituksessa nenän kautta hengittäminen. Hengästynyt en ole, kunto on aina ollut aika hyvä, mutta lenkeillä huomaan kulkevani usein suu auki saadakseni hengitettyä. Sukeltamaan en ole lukuisista yrityksistä huolimatta koskaan oppinut ja syynä on ilmeisesti juuri hengitystekniikka, mikä ei ole samanlainen kuin terveillä ihmisillä. Astmaa tai allergiaa ei ole.

Muistan, kun meillä mitattiin koulussa keuhkojen tilavuus, olin n. 14 v. Mulla oli meidän luokan pienin tilavuus.

Osaan kyllä sukeltaa lyhyitä matkoja, mutten osaa uida niin, että puhaltaisin nenän kautta ilmaa ulos, kuten rintauintiakin kai pitäisi. Ylipäätään en saa edes paikallani puhallettua nenästä ilmaa veden alla.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #23 - 21.08.2009 - 12:46:31

Mä olen just alkanut harjoitella tota vesihengitystä ja ihan ok se mielestäni jo sujuu. Välillä tuntuu että happi loppuu ja toki mä hengästyn uidessa, mutten kuitenkaan mitenkään merkittävästi siihen nähden että se on kuitenkin aika raskasta urheilua. Mutta sitten kotona saatan hengästyä ihan hirveesti esim kukkien kastelusta. Ihan älytöntä. Siis että urheilla jaksaa mutta kevyitä askareita ei. Mulla kunto on kuitenkin paranemaan päin kun oon ton uinnin  aloittanut ihan tosissaan.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Helenah
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #24 - 22.08.2009 - 22:09:08

Ai puuskuttaako, Kyllä. Välillä ei ja taasen toisinaan on todella vaikeeta. Minulla ei ole diagnoosia, mutta oireita riittävästi. Tämä hengitysvaikeus ja hengästyminen olivatkin ensimmäisten joukossa. ylämäet vaikeita pitää levätä välillä, jos kovasti alkaa hengitys  takkuilemaan Ensin alkaa keukojen seuduilla kihelmöimään ja puristamaan ja sitten hengitys vaikeutuu. Pahimmassa tapauksessa tulee mukaan voimakkat kakomiset, "oksentelupakkoliikkeet" ja pallea kivut. Levähdys auttaa. Parikertaa kuussa ottaa pahasti, oireet niin sanotusti nousee esille , niillä oireilla kun on lähes tasainen kierto.
Voimakkaassa kohtauksessa ei saa puhutuksi tai jos puhuu puhe tulee puurona. Enään en hermostu tilanteessa vaan keskityn olelliseen eli hengittämiseen. Mieheni huomaa sen ensin koska rouvalla alkaa taas puuskuttamaan, ja käsky käy, että levähdä välillä että otetaans aikalisä.
Tutkittu ja hutkittu on , viimeksi lääkäri sanoi, että rouva opettelee vaan hengittämään, ettei tarvitsisi hyperventiloida. Olen kerran käydessäni allergiasairaalassa ( mäenpäällä ), saanut voimakkaan kohtauksen ja sain happiviikset, helpotti , mutta jälleen kotiin vai, vaikka olo oli niin huono että ei edes jalat kantaneet kunnolla.
Moi hengitellään ja nautitaan kesän lopusta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta