Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
hengästyttää (Luettu 22138 kertaa)
samarin
Senior Member
Poissa

Hui hai Hiisi!

hengästyttää
11.03.2009 - 19:44:20

hengästyttääkö teitä?
Noin kuukauden reilut olen jo huomannut, että hengitys on aika vaivalloista ja pienikin lenkki pistää puuskututtamaan. Nolostunut

Kuuluukos moinen ämässään?
Siirry sivun alkuun

G 37.9
M 99.0 presakraalivälin prolapsin operaation jälkitila

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Sukupuoli: female
Re: hengästyttää
Vastaus #1 - 11.03.2009 - 19:53:41

En tiiä kuuluuko, mut mua hengästyttää ihan pienikin. Tosin, mulla on myös ylipainoa millä voi olla vaikutusta.
Mutta multa on kysytty tuota Maskussa ja neurologikin joskus. En oo älynnyt kysyä, et liittyykö mäsään? Mut saattaa ehkä liittyäkin? Epävarma
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

esko74
God Member
Poissa

Elä ja ihastu, ei elämä
siitä pahastu
Uusimaa
Sukupuoli: male
Vastaus #2 - 11.03.2009 - 19:59:02

Mul on nyt ollu shuubi päällä ja mua hengästyttää pienikin juttu. Aikaisemmin en ole ollut kovin kova hengästyjä.
Siirry sivun alkuun

DG 2000/04
SP
Osatyökyvyttömyyseläke 09/2008, Eläke 1.6.2011
WWW 74  
IP on kirjattu

samarin
Senior Member
Poissa

Hui hai Hiisi!

Vastaus #3 - 11.03.2009 - 20:10:31

moikka Sasa !(jos saanen näin tuttavalliseksi heittäytyä Silmänisku)

No hyvä tietää, että sullakin on moista. Uh, kuinka kamalalta kuulostaakin... Pyöritä silmiä
Voihan se tietty olla, että kun kroppa joutuu kovemmin ponnistelemaan niin se vaikuttaa hengitykseen tai sitten keuhkot jotenkin vaan väsyy kuten nuo muutkin lihakset.

Pitäis kait sit liittyä niihin joogalentäjiin (vai mitäne nyt oli) ja alkaa levitoimaan. Siinä sitä päräyttäis moni tämän kylän traktorijätkä ojaan niin että penkka pöllyäis. Nää paikalliset kun on oikeasti niin hillbillyjä, että kaikki pitäjän punatukkaiset on poltettu noitina ja helsinkikin on jotain syötävää. Pelästynyt

Tsemppiä Esko! Koita jaksaa!
Siirry sivun alkuun

G 37.9

IP on kirjattu

lena
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 11.03.2009 - 22:05:06

Hengästyttää, ja lukekaapa seuraavasta syy. Hapenottokyky kyky heikkenee jo MS-taudin varhaisessa vaiheessa
Lainaus:

Neurologinen haitta yhteydessä hapenottokykyyn

Hapenotto kuvastaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ("fyysinen kunto"). Kunnon ylläpitäminen vaikuttaa myönteisesti toimintakykyyn ja yleiseen terveydentilaan.

Maskun Neurologisessa Kuntoutuskeskuksessa käynnistyi vuonna 2001 tutkimus, jossa selvitetään fyysisen harjoittelun vaikutuksia MS-tautia sairastavilla. Hanke toteutetaan yhteistyössä Kelan kanssa. Ensimmäisen osatutkimuksen tavoitteena oli selvittää hapenottokyvyn, neurologisen haitan ja liikunta-aktiivisuuden välisiä yhteyksiä.

Tutkimukseen otettiin 95 lievää tai keskivaikeaa MS-tautia sairastavaa henkilöä. Heistä 92 suoritti hyväksyttävästi rasituskokeen polkupyöräergometrillä. Hapenottokyky oli tutkituilla alhaisempi kuin terveellä väestöllä, vaikka peräti 84 %:lla oli varsin lievä neurologinen haitta (ns. EDSS alle 4.0). Mitä enemmän MS-oireita oli, sen alhaisempi oli hapenottokyky. Liikunta-aktiivisuudella ei ollut - hieman yllättävästi - yhteyttä hapenottokykyyn.

Tutkimuksen perusteella liikuntaohjelmia MS-tautia sairastavalle suunnittelevan on hyvä tietää, että tämän hapenottokyky on suurella todennäköisyydellä alentunut jo sairauden lievässä tai varhaisessa vaiheessa. Siten hapenottokyvyn ylläpitämiseen ja parantamiseen tähtäävässä liikunnassa tulisi ensisijaisesti painottaa liikunnan säännöllisyyttä ja kestoa ja vasta toissijaisesti tehoa.

ANDERS ROMBERG
tutkijafysioterapeutti
Maskun Neurologinen Kuntoutuskeskus

Romberg A, Virtanen A, Aunola S, Karppi S-L, Karanko H, Ruutiainen J. Exercise capacity, disability and leisure physical activity of subjects with multiple sclerosis. Multiple Sclerosis 2004; 10:212-218

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #5 - 12.03.2009 - 06:58:17

kiitos marleena, eikun lena.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Susu
God Member
Poissa

Ei mitään viisasta sanottavaa!

Vantaa
Vastaus #6 - 12.03.2009 - 07:24:15

Kun mun hemoglobiini menee tarpeeksi alas, alkaa hengästyttää.
Siirry sivun alkuun

Dg. 09/01, RR, Betaa pistellyt 8 vuotta, Copa kokeiltu, ei lääkitystä. Eläkkeellä.

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #7 - 12.03.2009 - 08:23:01

höh, (mullahan ei ole diagnoosia) mun ihan ensimmäiset oireet silloin lähes kaksi vuotta sitten olivat tavanomaisesta poikkeava hengästyminen juoksulenkillä ja jalkaoireet. En kerta kaikkiaan jaksanut enää juosta. Ja tähän asti on sanottu, että keuhkoilla ja hengästymisellä ei ole mitään tekemistä ms-taudin kanssa.

Ei tuo henki kulje entiseen malliin nytkään, mutta olen pitänyt sitä itse oireena liikkumattomuudesta ja kymmenestä kertyneestä ylimääräisestä kilosta Nolostunut
Siirry sivun alkuun

G37.9, oireilua kesästä 2007, töissä

IP on kirjattu

lena
God Member
Poissa

Vastaus #8 - 12.03.2009 - 10:06:46

Laitan tuon tekstin linkkinä plussakoossa tutkimuksen puolelle. Lainauksen teksti on turhan pientä.
Marleena muuttui lenaksi tammikuun katastrofin jälkeen.

Hengästyminen ja hidas palautuminen fyysisen rasituksen päälle olivat ihmetyksen aiheena jo ennen diagnoosia.
En ole koskaan ollut himoliikkuja. Olen aktiivinen liikkuja ja ennen kaikkea ulkoilen päivittäin.
Olen joskus esitellyt liikuntakalenterini. Jo kolmen vuoden aikana sieltä näkee suorituskyvyn laskun ja hidastumisen (matka/aika).

Kävelyvauhti reipas kävely on nyt talvella 4-4,5km/h. Juokseminen ei enää viime kesänä sujunut, vaan jäi muutamaan juoksuaskeleeseen. Yritin.
Kävelin ja hölkkäsin toissakesänä jopa 6km/h, ja viime talvena 5km/h.
Hiihtovauhtiin vaikuttaa keli, joten se on tänä talvena 5-7km/h.
Olin eilen uimassa. Altaassakin hengästyn heti jos yrittän uida nopeasti. Eilen kaikkinen mittarin kääntöineen tuli 1,2km/h.
Eilisen illan jumppa ei ottanut voimille, mutta kilometrin kävely ylämäkeen hengästytti.
Mulla tätä hengästymistä ja suoritustason laskua on ollut parikymmentä vuotta.  

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

samarin
Senior Member
Poissa

Hui hai Hiisi!

Vastaus #9 - 12.03.2009 - 11:11:41

Hei!

Kiitos kun viitsitte vastata. Ajattelin jo, että tämä ei VOI enää olla totta. Mutta näköjään voi.
Mielenkiintoinen tuo lenan laittama juttu. Miksiköhän tuota hengästymistä ei niin ms oireiksi katsota. Johan se nyt maalaisjärkikikin.... Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

G 37.9

IP on kirjattu

Tiivi
God Member
Poissa

I'm Alive!!
Aivan Saimaan rannassa
Vastaus #10 - 12.03.2009 - 12:11:11

Täältä ilmottautuu yx hengästyjä lisää. Mie jo ehdin miettimään, et onpas kunto huonontunu, ku pienestäkin rasituksesta hengästyy... Miulla kävi mielessä, et joskus olis mäsästä johtuvaa.
Siirry sivun alkuun

Dg 03/03, RR, Copaxone, tk-eläkkeellä 05/2008

IP on kirjattu

mavi
Full Member
Poissa

Tämä päivä on matka,eilisestä
huomiseen..

Vastaus #11 - 12.03.2009 - 22:07:17

No nyt alkaa aueta mystiikka...
Mul on aina ollu kohtalainen kunto,ja olen ihmetelly ku EI SAA HAPPEA...
Eli... ympäri käydään ja yhteen tullaan...
Kaikkea tämä mäsä teettää.(ja yhä vihaan portaita!)
Siirry sivun alkuun

särkyä anna mä en...-äiti-duunari-dg 03/05-ei lääkkeitä..nyt LDN

IP on kirjattu

annemaria
Junior Member
**
Poissa

Uusimaa
Vastaus #12 - 13.08.2009 - 20:36:10

Olipa lohduttavaa  huomata tää teidän ketju. sitä jo ajatteli että ei hengitys nyt voi olla mäsä oire ja tuumi jo että kohta pumppu pettää tai on joku keuhkotauti. Mulla on nyt tullut tosi työlääksi tuo hengittäminen, haukottelen ja pitää jännästi vetää syvään henkeä usein. Tavallinen hengitys on jotenkin pinnallista ja on älyvaikea syvähengittää. Ei pysty rentoutuneesti syvään hengittään automaattisesti, vaan siihen pitää keskittyä. Kaikkea tää teettää. Harmi.
Siirry sivun alkuun

ms dg 5/2009. Ei lääkitystä

IP on kirjattu

susanne
Senior Member
Poissa

Minä liikun, on vain vauhti
hiipunut....
vaasa
Vastaus #13 - 14.08.2009 - 11:26:25

^ Jeiiij, taas löytyi asia, jonka kanssa en tod. oo yksin... Oon ihmetelly kovasti, miksi tulee ihan pakottava tarve välillä keskeyttää kaikki ja vaan HENGITTÄÄ SYVÄÄN!! Niin kuin pohjaan saakka...
Yksi kummallinen mäsä-oire lisää muiden joukkoon Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

"Muistan kyllä ja sitten kun yritän muistella, unohdan..." -Nalle Puh- DG 07/05. REBIF22+44 kokeiltu, COPAXONE vaihtui TYSABRIin 4/11. Tysa loppui 02/13---> Copa... Töissä viimeksi 01/06, ELÄKE-07
IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Vastaus #14 - 14.08.2009 - 12:23:06

Hengästyn yllättävän helposti, huomioiden kuinka paljon liikun, ja hieman rajumpi liikunta niin en saa tarpeeksi happea vaikka muuten jaksaisi. Näin on ollut niin kauan kuin muistan ja olen aina ihmetellyt miksi mulla on niin huonot keuhkot. Nykyään hengästyn vaikka en välttämättä tee mitään..
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta