Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Nielemisvaikeudet ! (Luettu 8815 kertaa)
maaria1
YaBB Newbies
*
Poissa

Sukupuoli: female
Nielemisvaikeudet !
08.05.2009 - 15:10:21

En löytäny tähän hätään aikasempia kirjotuksia nielemisvaikeuksista, joten päätin kysellä teiltä uudemman kerran.

Mulla on nyt pelkoa ja epätietosuutta nielemisongelmastani.
Useimmiten nielemisongelmat  tulevat heti ruokailun alussa.  Pelästynyt

Nieleminen onnistuu, mutta heti kun olen saanut nielaistua ruuan palan, se  ikäänkuin tarttuu ruokatorven yläosaan kiinni ja tuntuu kuin tupehtuisin siihen paikkaan.  Nolostunut

Sitä tapahtuu silloin tällöin, ei onneksi kovin usein, mutta kiusallista ja pelottavaa kuitenkin.
Olen huomannut sen, että mitä kuivempaa ruokaa syön, sen herkemmin ruoka tarttuu kiinni ruokatorveen.

Voisikohan tämä  liittyä MS-tautiin ?
Onko kenelläkään kokemusta tämmösestä ?  Täh

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Re: Nielemisvaikeudet !
Vastaus #1 - 08.05.2009 - 15:44:42

Kyllä nielemisvaikeudet valitettavasti liittyvät ms-syndroomaan. Minulla oli nielemisvaikeuksia ja tukehtuminen oli hyvin lähellä monta kertaa.

Neurologi passitti Hyksiin puheterapeutille ja siellä tehtiin kaikki mahdolliset kokeet ongelman selvittämiseksi. Sain mm. lukuharjoituksia nielun lihasten voimistamiseksi.

Kävimme yhdessä läpi syömis- ja juomistapani ja niissä oli paljon korjattavaa. Ms-tauti heikentää nielun lihaksia ja ruokailussa on otettava huomioon monta eri asiaa.

1.      Ruoka suussa ei saa puhua missään tilanteessa
2.      Juoma suussa ei saa nauraa eli pöytäseurueelle pitää kertoa, ettei vitsejä saisi paljon viljellä
3.      Jokaista suupalaa pitää pureskella vähintään 20 kertaa
4.      Suuhun vietävän ruoka-annoksen tulee olla pieni.

Terapeutin mukaan pitää huonoina aikoina ts. nielun lihakset ovat heikot, pysytellä liemipitoisessa ruoassa. Liemiruoka ei kuitenkaan saa olla veden kaltaista, vaan vähän suurustettua. Kaupasta voi ostaa esim. mehukeittoja ja vastaavia ja yrittää syödä niitä.

Sain myös lääkäriltäni lähetteen Voice Massage –hoitoon ja se oli tuloksekas hoitomuoto ms-ihmiselle. Lihaksia vahvistettiin kaksi kertaa viikossa monen viikon ajan. Hyödyllinen tuo neurologin passitus oli sikäli, että opin juomaan ja syömään ”oikeaoppisesti”.

Kaiken kaikkiaan; maltti on valttia tässäkin asiassa. Eli pitää unohtaa kiire. Ruokailusta me suomalaiset harvoin osaamme muutenkaan nauttia, ahmimme nopeasti ja sillä siisti. Olisiko syynä lapsena kotona saatu oppi, ettei ruokapöydässä puhuta, vaan syödään. Opi siinä sitten ruokailemaan kansainvälisesti ruoasta nauttien ja keskustellen pöytäseurueen kanssa. Silmänisku

edit: Pitää vielä kertoa, että suun tunnottomuus yhdessä suun lihasheikkouden kanssa on ollut aika haasteellinen yhdistelmä, hengissä kuitenkin olen.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 08.05.2009 - 18:06:05 Kirjoittaja Fanny »  

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #2 - 16.09.2009 - 22:44:54

Mulla on tullut viimeisen kuukauden aikana erilaisia "suun" oireita: Puhe puuroutuu välillä, erityisesti s-kirjaimesta tulee sössöttävä ja tuntuu kuin alaposkissa olisi jotain ylimääräistä... Tämän kanssa pärjään, vaikka olenkin puhetyöläinen ja sössötyksen huomaa selvästi.

Huolestuneempi olen nielemishankaluuksista. Mun on jotenkin vaikea tunnistaa sitä, kun ruoka on siellä nielussa ja hengitän liian aikaisin ja sitten vedän ruokaa (tai useammin juomaa) henkeen. Yskimällä tuostakin selviää, mutta yskimistä on aika paljon eli yksi kerta henkeen vedettyä juomaa/ruokaa saa aikaan yskimistä muutamaksi tunniksi. Ja toisaalta olen herännyt muutaman kerran yölläkin, kun olen vetänyt kuolaa henkeen... Nolostunut

Tietäisikö joku hyvää yksityistä voice massage-terapeuttia Vaasan seudulta? Tai olisiko jotain muuta vinkkiä? En viitsisi soittaa ms-hoitajalle, kun mulla on lupa ottaa yhteyttä, kun jalka ei toimi tai nään kahtena... Juustoinen
Siirry sivun alkuun

G37.9, oireilua kesästä 2007, töissä

IP on kirjattu

Piikki
God Member
Poissa

sivupersoona nelivuotiaana...

Uusimaa
Vastaus #3 - 17.09.2009 - 09:04:45

No kai sille hoitsulle saa muulloinkin sentään soittaa - kyllä tässä taudissa saataa muunkinlaisia ongelmia tulla...

Mä sain yskänkohtauksen (=ilma meni väärään kurkkuun) viime viikolla sopivasti neurologin vastaanotolla ollessani, ja se teki mulle ½-väkisin lähetteen puheterapeutille. Odottelen aikaani sekavin tuntein.

Mä nimittäin jo tähän mäsäikään osaan - oikeasti osaan - varoa noita ruoan ja juoman nielemistilanteita, niin että mitäs kun terapeutti antaa neuvoja ja minä sanon joka asiaan että "joojoo, tiedän tuonkin"?... kun mun ongelma on juuri tuollaiset tahdosta riippumattomat kuolan henkeenvedot kuin -paivilla-..
Siirry sivun alkuun

- dg 1988, SPMS, työkyv.eläkkeellä 2001-> motto: Mäsä ei mua hautaan vie vaan minä mäsän!

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #4 - 17.09.2009 - 10:26:14

Nielemisvaikeuksia on ollut minullakin ja niitä voidaan aika hienoilla menetelmillä tutkia.   Ongelma tutkimuksessa olikin se, että ne tehtiin monen kuukauden kuluttua, ja juuri silloin nieleminen onnistuikin.

Mutta ihan oikeasti, nielemisvaikeudet ovat juuri sellaisia vaivoja, jolloin on lupa ja pitääkin ottaa yhteyttä sairaalaan.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #5 - 17.09.2009 - 10:37:27

Päivi, kyllä hoitajalle pitää voida soittaa, jos on tarve saada neuvoja tai apua. Tsemppiä!

En olekaan ennen tiennyt, että kuolan vetäminen henkitorveen olisi MS-oire. Minulla on esiintynyt tuota jo jonkin aikaa. Jostain penteleen syystä minulla on myös runsas syljeneritys. Kieli
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

-paivi-
Full Member
Poissa

Vastaus #6 - 17.09.2009 - 17:07:34

Kiitos teille kannustuksesta! Soitin sitten hoitajalle ja kerroin noista hankaluuksista. Hän lupasi jutella lääkärin kanssa ja soitella sitten ensi viikolla takaisin. Sanoin, ettei ongelma ole jokapäiväinen, mutta että sitä on ollut enenevässä määrin. Hyvähän tuo on sinne papereihin kirjata, vaikka seurailemaan jäätäisiinkin. Vähän tyhmäähän tätä olisi tutkia, jos juuri tutkimushetkellä mitään ongelmaa ei olisi... Pyöritä silmiä

Pari viime päivää on ollut yskimistä, siksi varmaan tännekin kirjoittelin. Nyt on kylkiluiden välilihakset kipeänä selänkin puolelta. Olen tässä tänään miettinyt tätä nielemisjuttua ja mulla se menee niin, että sinänsä nieleminen onnistuu eikä siellä kurkussa tunnu mitään ylimääräistä. Hankalaa on siirtää sitä ruokaa sinne nielemisalueelle ja hoksata että nyt pitäisi nielaista Hymiö. SItten hengitän ihan liian aikaisin, kun sitä ruokaa onkin vielä odottamassa alaspääsyvuoroa. Yritän nyt keskittyä paremmin syömiseen ja ennen kaikkea juomiseen.

Muuten on onneksi great meininki  Virnistys ja kunto hyvä.
Siirry sivun alkuun

G37.9, oireilua kesästä 2007, töissä

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta