Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta
Kofeiiniriippuvuuden katkaisuhoito-ohje. (Luettu 52868 kertaa)
amok1
God Member
Poissa

vanitas vanitatum et omnia
vanitas

Sukupuoli: male
Re: Kofeiiniriippuvuuden katkaisuhoito-ohje.
Vastaus #45 - 24.05.2009 - 10:27:44

Lainaus:
Lääkäreillä, eikä edes lääketieteellä ole tästä asiasta yhtä kokonaisvaltaista käsitystyä kuin minulla, koska heidän näkökulmansa on rajoitettu ulkopuolisen tarkkailijan osaan, minä olen perehtynyt omien oireitteni kautta lääketieteen tarjoamiin selityksiin. Tähän ilmiöön liittyvät tutkimukset ovat usealta lääketieteen eri sektorilta, eikä kukaan ole älynnyt yhdistää niitä, koska ei ole ollut käsitystä, mitkä tekijät ja oireet liittyvät yhteen, on etsitty vääriä asioita.

Eikö olisi viisaampaa valistaa tästä asiasta tutkijoita ja lääkäreitä eikä meitä?

Muuten olen Annu1:n Ja Kaptahin linjoilla vaikken tästä kofeiiniasiasta ole yhtään vakuuttunut: jättäkää ne norsupyssyt telineeseen.
Siirry sivun alkuun

g37.9 -04,  g35 -07, RR, ei lääkitystä, töissä

IP on kirjattu

kariluoto
Ex-jäsen

Vastaus #46 - 24.05.2009 - 11:28:40

Tutkijat ja lääkärit eivät piittaa tällaisista asioista tippaakaan, heillä on omat ohjelmansa, joita noudattavat ja oma ura tärkein. Ajattelin, että sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet tarpeekseen oireistaan, ottaisivat onkeensa, mutta kroonisista sairauksista muodostuu helposti elämäntapa, josta pidetään kiinni kynsin, hampain.

Kofeiininkäytön aiheuttaman luustolihasten hajoamisen aiheuttama ms on aika helppo diagnosoida. Kofeiini pois viikoksi tai pariksi, jolloin kudoksiin sitoutuneet solujen hajoamistuotteet alkavat vapautua ja näkyvät virtsatestissä myoglobinuriana. Testitulosta voi vahvistaa nauttimalla pari päivää valkosipulia, tai sivelemällä valkosipulivettä iholle ohjeeni mukaisesti. Tämä kelatoi solujen hajoamisesta syntynyttä myoglobiinia, jolloin ne vapautuvat verenkiertoon ja virtsa muuttuu teenväriseksi, silloin testitulos on varma.

Myoglobiinin kelatointi vähentää lihaskipuja, mutta rasittaa munuaisia, koska sen sisältämät porfyriinit ovat munuaistoksisia. Jos kofeiininkäyttö lopetetaan tyystin, ja lihakset puhdistetaan kelatoimalla, ottaen huomioon prosessin munuaisille aiheuttama rasitus, poistuvat oireet todennäköisesti täysin, ellei ääreishermostoon ole aiheutunut pysyviä hermovaurioita. Puhdistaminen on siis ongelma, se voi vaurioittaa munuaisia pysyvästi kun mäsän aiheuttaja lähtee kehosta. Apuna voi käyttää kaiketi veren suodatusta, jossa rautaytiminen myoglobiini poistetaan verestä, ettei se vahingoita munuaisia. Kelaatioprosessiin voi tosin kulua aikaa, joten letkuissa voi joutua makaamaan viikkoja, tai jopa kuukausia, mutta tauti lähtee ainakin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #47 - 24.05.2009 - 12:14:34

Minä en muistaakseni juonut kahvia ollenkaan niihin aikoihin, kun ms-dg tuli. Tai ainakin join sitä vain satunnaisesti.

Koskaan kahvinjuonnin jättäminen ei ole tuottanut mitään ongelmia. Nykyään se on yksi harvoja nautintoja lähinnä makunsa takia, joten ei tulisi pieneen mieleenkään luopua siitä. Pahempiakin myrkkyjä kai on... ja toisaalta kaksi mottia päivässä tekee vain hyvää, ainakin fatiikki hetkellisesti aina helpottaa.

En kiellä keskustelua tästäkään aiheesta, kukin mielenkiintonsa mukaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kariluoto
Ex-jäsen

Vastaus #48 - 24.05.2009 - 12:17:41

Kofeinistit ovat yhtä haluttomia luopumaan aineestaan kuin muutkin nistit, olen huomannut. 7 kuukautta lopettamisen jälkeen tavallinen kahvi herätti niin hirveät himot, että meinasi järki lähteä, kofeiiniton kahvi ei herättänyt mitään haluja, haisi vain pahalle.

Fatiikki on yksi kofeiinin vieroitusoireista, kun pitoisuus veressä laskee, herkistyvät aivot uudestaan adenosiinille, jota kofeiini salpaa, ja seurauksena on yleensä päänsärky ja uupumus. Se uupumus johtuu myös hajonneista lihassoluista irtoavista myoglobiineista, jotka ovat hermomyrkkyä vapaana verenkierrossa ollessaan. Ne juuri aiheuttavat ms-oireet. Kofeiinin piristävä vaikutus peittää niitä oireita vähäksi aikaa, mutta rikkoo samalla lisää soluja luustolihaksissa muuttelemalla nopeasti niiden natriumpitoisuutta ympäröivään solunesteeseen nähden ja kierre vain syvenee.

Luin äsken, että kokaiini aiheuttaa aivan samanlaista lihassolujen hajoamista ja myoglobiinin pääsemistä verenkiertoon. Kokaiini ja kofeiini ovat kummatkin kasviperäisiä puriinialkaloideja eli hyvin läheisiä sukulaisia sekä kemiallisesti että pitkäaikaiskäytön terveysvaikutuksiltaan.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 24.05.2009 - 13:54:56 Kirjoittaja Ei tiedossa »  

IP on kirjattu

Teati
God Member
Poissa

"And this above all; to
Thyne own self be true"

Etelä-Kymenlaakso
Sukupuoli: female
Vastaus #49 - 24.05.2009 - 12:47:59

Yht'äkkiä tänne on tullut hirmu keskustelut... ei pitäisi pitää vapaapäiviä Virnistys

Itselläni en koe olevan kofeiiniriippuvuutta, mielelläni juon kupillisen päivässä, mutta monesti menee useita päiviä kokonaan ilman...
Siirry sivun alkuun

"Always look on the bright side of life... if life seems jolly rotten, there's something you've forgotten..."&&&&ekat "selkeät" oireet 09/03, dg 01/04, RR, Copa(kokeiltu Rebif), op-töissä, ei apuvälin

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #50 - 24.05.2009 - 12:57:17

Lainaus:
Kofeinistit ovat yhtä haluttomia luopumaan aineestaan kuin muutkin nistit, olen huomannut. Fatiikki on yksi kofeiinin vieroitusoireista, kun pitoisuus veressä laskee, herkistyvät aivot uudestaan adenosiinille, jota kofeiini salpaa, ja seurauksena on yleensä päänsärky ja uupumus.

No hyvä, että tällekin löytyi vihdoin selitys. Ihan turhaan olen 15 vuotta kuvitellut sairastavani ms-tautia. Kerron tästä neurologilleni, kun olen seuraavan kerran yhteydessä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kariluoto
Ex-jäsen

Vastaus #51 - 24.05.2009 - 13:08:11

Eikö olisi vielä raflaavampaa tehdä tuo kelaatiohoito ja kertoa neurologille, ettet tarvitse enää hänen palvelujaan, koska otit ja paransit itse itsesi, kun väsyit odottamaan, että lääketiede tekee sen  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #52 - 24.05.2009 - 13:15:56

Lainaus:
Eikö olisi vielä raflaavampaa tehdä tuo kelaatiohoito ja kertoa neurologille, ettet tarvitse enää hänen palvelujaan, koska otit ja paransit itse itsesi, kun väsyit odottamaan, että lääketiede tekee sen  Juustoinen

Jee!!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amok1
God Member
Poissa

vanitas

Vastaus #53 - 24.05.2009 - 15:23:57

Lainaus:

Oletko muuten maailman ainoa itsensä MS-taudista tällä metodilla parantanut?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kariluoto
Ex-jäsen

Vastaus #54 - 24.05.2009 - 15:40:32

Minulla ei ollut diagnoosia, terveyskeskuslääkärit eivät päästäneet mihinkään tutkimuksiin, vaan kaikki kivut ovat olleet "kuvittelua" jo 25 vuotta.

Kelaatiohoidolla on parannettu ms-potilaita, ei tosin julkisen terveydenhuollon piirissä, vaan lähinnä vaihtoehtolääketieteen toimesta ja yksittäisten ihmisten oman aktiivisuuden kautta.

Kyllä tämä Suomessakin tulee yleistymään, kunhan löytyy joku, joka ei ole niin kiintynyt oireisiinsa, että ryhtyy hoitamaan itseään. Siinä vaiheessa labradiagnoosi tulee viikossa tai parissa jos kelatointi aloitetaan heti ja virtsasta löytyy myoglobiineja.

Jos kelaatiohoito tehdään sairaalassa ja veri suodatetaan, ei tule edes myrkytysoireita ja ainoa tuntemus on kipujen katoaminen pikkuhiljaa kehosta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

lebris
God Member
Poissa

I Love YaBB 2! -84,Copaxone,
SPMS, eläkeke -93
Häme
Sukupuoli: female
Vastaus #55 - 24.05.2009 - 15:43:00

Olen alkanut epäillä, että "kariluodolla" ovat diagnoosit sekaisin...

MS-tauti eli multippeliskleroosi ei ole esim. paniikkihäiriö, skitsofrenia, maanisdebressiivisyys, porfyria, fibromyalgia...

Voihan tänne kirjoitella vaikka mitä/minkälaisia katkaisuhoito-ohjeita.

"kariluodolle". Onko mieleesi juolahtanut, että saatat loukata jotakuta meistä? Oletko tavannut todella huonossa kunnossa olevaa ms-potilasta?

Puhekyky mennyt, kykenemätön liikkumaan, nielemisvaikeudet, eli ruoka soseena ja juomat pillillä paksunnettuna, virtsa ja uloste menevät vaippoihin, näkökyky olematon, voimakas vapina...

Menetkö hänelle kertomaan kofeiiniriippuvuudesta? Sanot sitten "Ota vuoteesi ja kävele".

Jos olet noin vakuuttunut omista tutkimuksistasi, ota veikkonen yhteyttä vaikka Maskun Kuntoutuskeskuksen ylilääkäriin.

Voisit vaikka ehdottaa hänelle: " Ei enää aamukahvia, ei enää päivälliskahvia, ei enää kahvin myyntiä aulan kioskista, ei enää kahvi-automaattia viherhuoneessa, ei enää mahdollisuutta kahvin keittoon laitoksen tiloissa. Ja kas, kuntoutuskeskus on täynnä terveitä ja käveleviä potilaita".

Jokainen saa tarjotaan uskoaan, toki.   Juustoinen Juustoinen Juustoinen

Siirry sivun alkuun

Keksi tähän jotain viisasta! "Venäläinen ferrari on paras punainen auto"! Nyt minä sen kekkasin!

IP on kirjattu

amok1
God Member
Poissa

vanitas

Vastaus #56 - 24.05.2009 - 15:48:58

Lainaus:
Minulla ei ollut diagnoosia, terveyskeskuslääkärit eivät päästäneet mihinkään tutkimuksiin, vaan kaikki kivut ovat olleet "kuvittelua" jo 25 vuotta.

Paransit itsesi jo ennen MS-tautiin sairastumista?

Lainaus:
Kelaatiohoidolla on parannettu ms-potilaita, ei tosin julkisen terveydenhuollon piirissä, vaan lähinnä vaihtoehtolääketieteen toimesta ja yksittäisten ihmisten oman aktiivisuuden kautta.

Miksi esim. me emme ole kuulleet näistä ihmisistä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kariluoto
Ex-jäsen

Vastaus #57 - 24.05.2009 - 15:50:37

Sinun logiikkasi mukaan siis ms-tautiin sairastutaan vasta sitten kun on diagnoosi. Minun logiikkani mukaan ms-taudilta välttyy siinä tapauksessa parhaiten siten, ettei hanki diagnoosia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amok1
God Member
Poissa

vanitas

Vastaus #58 - 24.05.2009 - 15:53:15

Lainaus:
Sinun logiikkasi mukaan siis ms-tautiin sairastutaan vasta sitten kun on diagnoosi. Minun logiikkani mukaan ms-taudilta välttyy siinä tapauksessa parhaiten siten, ettei hanki diagnoosia.

Loistavaa logiikkaa!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kariluoto
Ex-jäsen

Vastaus #59 - 24.05.2009 - 16:08:06

Taidat olla kofeiinipöllyssä  Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5 6 
Lähetä aihe Tulosta