Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  
 
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Keskittymiskykysi? (Luettu 11852 kertaa)
hulda
Ex-jäsen





Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #15 - 10.01.2010 - 09:19:22
 
Tutun kuulosia juttuja.

Mä en muista edes ottaa sitä kauppalistaa mukaan sinne kauppaan, niinpä meillä on aivan tolkuttomasti perunoita, syödään aika paljon muusia ilman suolaa mikä mun piti ostaa.

Karseinta on hoitaa asioita puhelimitse, yhtäkkiä ei vaan muista ellei ole kirjannut kaikkea muistiin paperille.

En kykene kuuntelemaan toista kunnolla kun kävelen, keskityn pysymään pystyssä ja etsin katseella helpompaa reittiä.

Sirullinen kortti: pysy pystyssä, kohdista näpit tärisemättä nappuloille niin ja mikä se tunnusluku oli, oho tää onkin kirjastokortti, tosi näppärää!

Eli mikä keskittymiskyky?
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
elisabet
God Member
*****
Poissa


dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä
Viestejä: 3682

Sukupuoli: female
Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #16 - 10.01.2010 - 10:53:10
 
jamido,

minulla hyvin samanlaista ja on surullista. en jaksa esitellä ajatuksenjuoksuani, enkä varsinkaan löydä siitä huvittavia puolia.

mutta älä luovuta. joihinkin asioihin on parempi keskittyä yksin ja puhumatta, toisaalta työssä ja harrastuksissa kiinni pysyminen tuo muuta tarpeellista haastetta, jota ilman ei välttämättä huomaisikaan ongelmia. jos fyysinen kunto on hyvä, kannattaa olla tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa silloin kun alkaa olla liian helppoa yksin.

p.s. hei, olihan tässä jotain hauskaakin. sanaristikot eivät sovi minunkaan psyykelle  Juustoinen
Siirry sivun alkuun
 

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."
 
IP on kirjattu
 
Mymskä
Ex-jäsen





Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #17 - 10.01.2010 - 14:46:11
 
Mun piti pysytellä täältä juhannukseen saakka pois, mutta sen lupauksen rikoin alta viikon. Yksi syy siihen on, että keskittymiskyky (tai mikä lie) ei vaan riitä monen asian yhtä aikaiseen käsittelemiseen.

Tämä on aihe, josta en mielelläni edes puhuisi.
Mun oli pakko jättää opiskeluun liittyvät tavoitteet sikseen, kun totesin, että ei musta ole siihen. En vaan pysty lukemaan.

Lukeminen on ollut suunnilleen viisi vuotiaasta saakka tosi tärkeä asia mulle (luin parhaimmillaan kirjan päivässä ja kannoin jatkuvasti kirjastosta kassikaupalla luettavaa), mutta nykyään en pysty lukemaan kuin muutaman sivun kerrallaan. On aika selviö, että mitään opintoja ei sillä tavalla suoriteta. Musta ei siis koskaan tule sitä tutkijaa tai filosofia, joksi vielä pari vuotta sitten tähtäsin. En pysty lukemaan (tai tekemään muutakaan keskittymistä vaativaa), jos joku hengittää kymmenen metrin säteellä.

Jotkut ehkä muistavatkin opintointoiluni, joka päättyi siihen, kun sain yo-tutkinnon väännettyä. Tuntuu ihan siltä, kuin olisin käyttänyt siihen kaiken opiskeluun varatun energiani. En ole ainakaan tähän päivään mennessä "palautunut" tuosta rypistyksestä, vaikkakin jotain yritin räpistellä vielä sen jälkeen.
Suoraan sanottuna en usko, että enää koskaan palaan luento- ja tenttisaleihin.

Eläkkeelle pääsin pääosin tämän takia. En oikein jaksa repiä vielä edes huumoria aiheesta.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
rosanen
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1590

Sukupuoli: female
Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #18 - 10.01.2010 - 14:54:34
 
Keskittymiskyvyn ongelmat ovat ikäviä. Mymskä, en voi sanoa muuta kuin että olen pahoillani puolestasi.

Melkein veit sanat suustani. Minäkin haaveilin pari vuotta jatkotutkinnon suorittamisesta. Lopulta tajusin viime syksynä, että siitä ei todennäköisesti tulisi mitään, koska en kuitenkaan jaksaisi keskittyä laajoihin kokonaisuuksiin. Se johtuu siitä, että minun on vaikea omaksua lukemaani tekstiä. Kirjoittamisen suhteen ei ole ongelmia. Se ei kuitenkaan auta, koska kirjoitetussa tekstissä pitäisi olla tieteellistä sisältöäkin.

Ai niin, minunhan piti lähteä bussiin. Tosin ehdin jo hetkellisesti unohtaa sen. Kieli
Siirry sivun alkuun
 

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!


RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.
 
IP on kirjattu
 
Milena
God Member
*****
Poissa


Omakuva
Viestejä: 2442

Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #19 - 10.01.2010 - 15:08:54
 
Mullakin on keskittyminen jopa telkkarinkatseluun heikentynyt. Ei oikein mikään kiinnosta, jos aloitan leffaa,, en jaksa katsoa loppuun. En jaksa keskittyä aina ees suosikkisarjoihini, varsinkin, jos juoni junnaa ja toistaa itseään (kuten 24:ssä).

Jonkun useista keskeneräisistä kirjoista saatan joskus napata käteeni, mutta jo muutaman rivin jälkeen alkaa tökkiä. Takkuan väkisin ees yhden aukeaman, että voin siirtää kirjanmerkkiä. Lukiongelmat on vielä mukana painamassa. Ei jää päähän luettu teksti.

Niin, ja näillä eväillä minäkin tappelen jatkotutkinnon kanssa. Hallelujaa jos minun päässäni joskus komeilee tohtorinhattu. Nyt tuntuu kaukaiselta. Kunnianhimoa olisi vielä vaikka miten jäljellä, muttei keskittymiskykyä. Tahtoa löytyy, muttei jaksamista. Mutta en luovuta vielä!!
Siirry sivun alkuun
 

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments
 
IP on kirjattu
 
Mymskä
Ex-jäsen





Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #20 - 10.01.2010 - 15:46:20
 
rosanen kirjoitti on 10.01.2010 - 14:54:34:
...en kuitenkaan jaksaisi keskittyä laajoihin kokonaisuuksiin.

Kirjoittamisen suhteen ei ole ongelmia. Se ei kuitenkaan auta, koska kirjoitetussa tekstissä pitäisi olla tieteellistä sisältöäkin.

Tätä mä vähän hain.

Tentitkin oli yhtä tuskaa. Ensin ajattekin, että se on vain "tavallista" tenttikammoa, mutta jossain vaiheessa huomasin, että muut pystyvät kammostaan huolimatta esim. tekemään kaksi koetta yhdellä istumalla. Minä en yksinkertaisesti pystynyt. Mun tenttimiseen käyttämäni aika oli maksimissaan 3 tuntia (kahden tunnin ajan hommassa oli vielä tolkkua) ja siinä jo menin yli rajojeni.
Ihme, että pystyin kirjoitusten aikaan repimään yli viisikin tuntia tehokasta työskentelyä...

Tenttitilanteissa pyki sitten tietysti vielä käsin kirjoittaminen, mutta siihenhän nyt olisi vielä apua saatavilla.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
jamido
God Member
*****
Poissa


RR 2004 Takaisin Tysabrilla

Viestejä: 958
Mikkeli
Sukupuoli: female
Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #21 - 10.01.2010 - 20:54:43
 
Minä tahkosin tutkintoa 4,5 vuotta, josta viimeinen vuosi meni mukamas opinnäytetyötä tehden. Todellisuudessa en vain pystynyt repimään tutkimusta tyhjästä, hahmottamaan sitä suurta kokonaisuutta. Toisella aihevalinnalla olisin ehkä suoriutunut jotenkin mutta en vain suostunut uskomaan, ettei ensimmäisestä tule mitään. Viimein sitten siirtelin aloittamista paniikissa, enkä koskaan aloittanut sitä varsinaista työtä, vaikka suunnitelman sainkin valmiiksi. Sinne meni opintoviikot, mutta selviän sen ajatuksen kanssa, koska ilman sairastumistani, koulu olisi jäänyt kesken jo luultavasti paljon aikaisemmin.

Minä jaksan vielä repiä huumoria muista oireistani mutta tämä aihe ei juurikaan naurata.
Siirry sivun alkuun
 
WWW jamido  
IP on kirjattu
 
leimari
Full Member
***
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 126

Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #22 - 10.01.2010 - 21:32:40
 
"lebris".

Keskittymiskykyni on kadonnut täysin. Entinen kirjallisuuden ahmija on lukenut viimeksi neljä vuotta sitten yhden kirjan. Joululahjakirjat jäävät hyllyyn.
En myöskään kykene enää seuraamaan elokuvia, lopsahdan kesken kaiken...siksi kai fb:pelit vielä sopivat minulle, ovat helppoja eikä ole pakko kilpailla. Vain jokin puolen tunnin "Pokka pitää" tai vielä "Virtaa menee.
Ruuan laito on hankalaa. Kaikki aineet pitäisi olla esillä...eivät vaan aina ole. Aina jää jotakin olennaista pois. Hellan levyt AINA väärä levy päällä...Astianpesukoneessa väärä ohjelma. Pyykit unohtuvat koneeseen..
Mahdottomasti häikkää, kun ei pysty enää keskittymään.

Ihmettelen vielä, miten pystyin opiskelemaan. Rtg-hoitaja. Sitten yliopistoon, joka opiskelu jäi ms-taudin vuoksi kesken...

Nuorille G35 tämä on vaikeaa, on opiskelua ja elämä edessä.
Ottakaa se niinkuin se tulee. Kyllä kaikesta selviää!
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Mymskä
Ex-jäsen





Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #23 - 11.01.2010 - 19:28:41
 
jamido kirjoitti on 10.01.2010 - 20:54:43:
Minä jaksan vielä repiä huumoria muista oireistani mutta tämä aihe ei juurikaan naurata.

Suurin osa tämän taudin oireistahan menee ihan klassisen slapstickin malliin.

Ihan vielä en ole myöskään valmis tunnustamaan, että MS olisi tyhmentänyt minua. Minulla on vain huonontunut keskittymiskyky. Kieli
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
eve
God Member
*****
Poissa


dg -93 eläkkeellä   Mukavaa
olla elossa!
Viestejä: 1286
Savonlinna
Sukupuoli: female
Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #24 - 11.01.2010 - 21:40:07
 
Eilen illalla jaksoin lukea tämän ketjun alusta loppuun, mutta en sitten enää jaksanut vastata, vaikka lukiessa oli joitakin ajatuksia tullut mieleen.
Keskittymiskykyni on aivan hukassa ajoittain, joskus sitä on hiukkasen jäljellä.
Kirjoja pystyn ajoittain lukemaan, vajaa pari viikkoa sitten luin viimeksi kirjan loppuun muutamassa päivässä, kun aihe oli tarpeeksi mielenkiintoinen eikä teksti liian raskaslukuista.
Mutta välillä menee päivä, että en pysty keskittymään lehden lukemiseen, ja tuntuu välillä, että en edes saa mitään selvää mitä siinä lukee.
Siirry sivun alkuun
 

"Ota nokoset aina kun ramasee, äläkä stressaa mistään."
 
IP on kirjattu
 
rosanen
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1590

Sukupuoli: female
Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #25 - 11.01.2010 - 22:09:56
 
Minäkään en joskus kykene keskittymään lukemiseen kuin muutama sivu kerrallaan. Se turhauttaa. Atarinin voimalla saan luettua enemmän. Tosin Atarin väsyttää. Kieli

Eniten minua huolettaa se, että olen ottanut muutaman kerran väärin lääkkeitä. Kyse ei ole ns. kovista lääkkeistä vaan lähinnä vatsansuojalääkkeistä ja vitamiineista. Yhtä kaikki hutilointi ei ole aiemmin ollut minulle tyypillistä.
Siirry sivun alkuun
 

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!


RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.
 
IP on kirjattu
 
Milena
God Member
*****
Poissa


Omakuva
Viestejä: 2442

Re: Keskittymiskykysi?
Vastaus #26 - 12.01.2010 - 08:47:02
 
Kirjojen lukeminen muuten kertoo hyvin mun keskittymiskyvyn mahalaskusta. Aiemmin luin melkein putkeen Dan Brownilta kirjan (Da Vinci koodi, Enkelit ja demonit), sitten oli vaihe, jolloin tavasin pikku hiljaa eteenpäin yhtä kirjaa (Meteoriitti). Jonka jälkeen aloitin seuraavan(Digital Fortress), mutten meinaa edetä. On ollut jo pari vuotta kesken. Mutta nyt uusimman (Lost Symbol) kanssa en pääse lainkaan eteenpäin, pari sivua oon lukenut. Aloitin jouluna. Tammikuussa en ole tainnut lukea sivuakaan, vaikka haluaisin lukea sen kirjan. Mulla olisi vielä mahdollisuus valita luenko suomeksi vain enkuksi, mutta kumpaankaan en jaksa keskittyä.
Siirry sivun alkuun
 

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments
 
IP on kirjattu
 
Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta