Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kysymyksiä puutumis/pistelyoireista (Luettu 7016 kertaa)
Dinator
YaBB Newbies
*
Poissa

Sukupuoli: female
Kysymyksiä puutumis/pistelyoireista
18.07.2009 - 20:40:19

Minulla siis on pääasiassa pelkästään pistelyä ja kihelmöintiä oireena. Jos olen liian kauan tietyissä asennoissa, tulee myös puutuminen (mutta niinhän terveilläkin).

Kysyisinkin ihan mielenkiinnosta, että miten teillä muilla nämä pistely/kihelmöinti/puutumisoireet käyttäytyvät:
- pahentaako esim. venyttely niitä, kihelmöivätkö paikat pahemmin venyttelyn yhteydessä?
- Kihelmöikö/pisteleekö raaja "kokonaan" vai pelkästään esim. jalan takaosa (etuosan ollessa normaali)?
- Häviääkö kihelmöivä/pistelevä tunne liikkuessasi?
- Vaihtelevatko oireet vuorokauden mittaan, onko tunne erilainen illalla kuin aamulla?

Muuta, mitä haluat kertoa?  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Re: Kysymyksiä puutumis/pistelyoireista
Vastaus #1 - 18.07.2009 - 23:26:24

Mun puutumiset ja pistelyt on monenkirjavia, niin kuin varmaan suurimmalla osalla meikäläisistä. Takuuvarmat pistelyt saa siitä, että istuu esim. hetken polvillaan maassa (jalkojensa päällä). Mikä tahansa hankalahko asento laittaa jalat tai selän puuduksiin ja tikuttelemaan.  Päänahka tuskin voi olla hankalassa asennossa, mutta kyllä sitäkin perhanaa pistelee joskus.

Joskus puutumisen syy on liian kova tai pehmeä istuin. Jalan lisäksi puutuu myös ahteri.
Herään joskus öisin käsivarret kyynerpäistä alaspäin tönkkösuolattuina ja sormet nakeiksi muuttuneina. Että joo, ympäri kroppaa menee puutumiset ja pistelyt, ja johtuvat milloin mistäkin. Joskus liikunta auttaa ja joskus se vaan pahentaa tilannetta.
Vekkuli tauti   Vihainen   Kieli

Ja joskus pistelee vihaksi ihan kaikki (tämä oli se muuta-osio).
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

Kiiruna
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Tampere
Vastaus #2 - 19.07.2009 - 14:23:24

Mulla näin:
- puutua voi esim olkapään/ylähartian seutu yksistään, jalat joko kokonaan tai osittain. Kuten Amiel totesi, takuuvarma puutuminen seuraa kun istuu pari minuuttia polvien päällä. Terveellä ei ihan noin nopeasti seuraa koko raajojen puutuminen - ainakaan minulla ei aiemmin ihan noin nopeasti ole paikat puutuneet.

- pistelyä mulla ilmennyt: kämmensyrjässä, ihan oikeassa laidassa, pisteli koko illan eikä auttanut käden hierominen tms. Läppäriä käyttäessä kihelmöintiä/kipua käytettäessä kosketusalustaa hiirenä, jalassa esim jonkun yksittäisen varpaan pistelyä/kihelmöintiä jne.

- Joskus puutumista/kihelmöintiä helpottaa kun mies hieroo oikein kunnolla raajan. Joskus ei :/

- Minulla ei diagnoosia.

Dinator kirjoitti on 18.07.2009 - 20:40:19:
Minulla siis on pääasiassa pelkästään pistelyä ja kihelmöintiä oireena. Jos olen liian kauan tietyissä asennoissa, tulee myös puutuminen (mutta niinhän terveilläkin).

Kysyisinkin ihan mielenkiinnosta, että miten teillä muilla nämä pistely/kihelmöinti/puutumisoireet käyttäytyvät:
- pahentaako esim. venyttely niitä, kihelmöivätkö paikat pahemmin venyttelyn yhteydessä?
- Kihelmöikö/pisteleekö raaja "kokonaan" vai pelkästään esim. jalan takaosa (etuosan ollessa normaali)?
- Häviääkö kihelmöivä/pistelevä tunne liikkuessasi?
- Vaihtelevatko oireet vuorokauden mittaan, onko tunne erilainen illalla kuin aamulla?

Muuta, mitä haluat kertoa?  Hymiö

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kuka lie
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 30.07.2009 - 21:42:50

Itselläni puutuu yleensä suhteellisen pienet alueet kerrallaan. Yleensä nopeasti tulevia ja lähteviä. Puutumiset ovat yleensä suhteellisen kevyitä. Öisin tulee tosin välillä herättyä käsi ihan turtana. Liikkuminen ja venyttely auttaa lähes aina hetkellisesti ainakin.

Vuorokauden mittaan tapahtuvista vaihteluista on vaikea sanoa mitään. Aamut ovat ehkä jonkin verran parempia kuin illat. Alkuun tuntui, että puutumisia enemmän vasemmalla puolella kehoa ja ylävartalossa, mutta nykyään niitä on vähän kaikkialla.

Olen yrittäny ottaa selvää, että miten esim. alkoholi, tietokoneella istuminen, kahvi, ravinto jne. vaikuttaa puutumisiin ja muihin oireisiin, mutta ei tästä ota oikein selkoa.

Itselläni ei siis diagnoosia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kilpikonnax
Senior Member
Poissa

dg 11/08, copa 03/09-
tauolla 06/1O alkaen

Vastaus #4 - 31.07.2009 - 13:05:15

mulla ei oo puutumisia, mitä nyt sukuasentovaivana että jos nukun kädet  pään päällä, se blokkaa jotain suonia vissiin ja kädet puutuu, ei tosin kaikissa asennoissa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 31.07.2009 - 13:36:29

Mulla on ihan viimeaikoina alkanut puutua keskivartalo. Tuntuu tosi kummalta kun selkä, kyljet ja vatsa on puutuneet. Ei kestä yleensä kovin kauaa ja esiintyy yleensä aamulla tai jos on pitkään istunut. Mutta ikinä ennen ei ole nää paikat puutuneet joten pistän sen MSn piikkiin.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

ignor
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 28.08.2009 - 19:33:01

Mulla on kans ollut pääasiallisina oireina nuo kihelmöinnit, ja ne painottuvat jalkapohjiin. Tosin välillä hieman erityyppistä kihelmöintiä on myös kasvoissa ja käsissä. Lisäksi on noita puutumisia, joita tapahtuu eniten öisin, ja ne menevät ohi kun ravistelen käsiä/jalkoja. Mulla toi jalkapohjien kihelmöinti korostuu venytyksessä, ja sitten taas kävellessä tai jalkaa muuten liikuttaessa sitä ei tunnu ollenkaan. Ei vaan koko ajan jaksaisi olla vispaamassa jalkoja... Aamulla jalkapohjien kihelmöinti on yleensä lievimmillään.

Itselläni tutkimukset ovat vielä kesken. Oireita on ollut joku kolme kuukautta. Neurologi myönsi viime käyntikerralla, että oireet eivät sovi oikein mihinkään muuhun kuin mäsään. Välillä kyllä mietin, että miks ees menin googlailemaan oireitani. Oisin voinut elellä hyvillä mielin ainakin siihen asti, kunnes joku radikaalimpi oire ois tullut kehiin. Nyt on toi ms vaan mielessä jatkuvasti, kun pistin herra googlelle hakusanaks kihelmöinnit ja puutumiset.

Mikäs sulla on nyt tilanne? Onko tutkimukset käynnissä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Dinator
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #7 - 28.08.2009 - 19:44:12

Kävin neurologilla elokuun alussa. Tehtiin niitä motoriikka- yms. testejä. Ne olivat kaikki normaaleja. Lääkäri sanoi, ettei hän näillä oireilla etsisi MS:ää (!).

Ja mullakin ihan sama juttu, että kihelmöinti korostuu venytyksessä ja häviää, kun liikun.

Multa otettiin kuitenkin nyt kaularangan MRI (itse maksan). Menen kuulemaan sen tuloksia ja muutenkin keskustelemaan seuraavan kerran 3.9.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ignor
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 28.08.2009 - 19:58:58

Mulla oli myös kaikki neurologin tekemät testit ihan normaaleja, ja ekan kerran jälkeen se sanoi, ettei syytä epäillä ms:ää näiden oireiden perusteella (siinä vaiheessa puutumiset ja jalkapohjien kihelmöinnit vaan kuvioissa). No oon ehtinyt käydä tässä kolmen kuukauden oireilun aikana myös kolmella yleislääkärillä, jotka ovat kuitanneet tuntemukset psyykkisiksi. Yksi tosin taisi ensin heittää, että ms on ainut joka tulee epäilyksen alaiseksi tässä vaiheessa, mutta muutti sitten mielipidettä kesken käynnin, ja sanoi että hän on kyllä nähnyt minkälaisia oireita psyyke voi aiheuttaa blaa blaa. Olen siis tähän asti ollut täysin tasapainoinen ihminen  Täh Nyt vaan alkaa pää sekoittua, kun lääkärit alkaa epäillä mun mielenterveyttä kohta.

Noh, palasin takaisin neurologille, kun alkoi tulla myös ihme poltteluita käsiin ja jalkoihin. Nyt oon siinä vaiheessa, että MRI tehty, tuloksia vielä ootellaan. Kertoilehan miten prosessi etenee, ihan mielenkiintoista ois kuulla mitä sieltä tulee, kun oireisto on samantyyppistä kuin itellä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #9 - 28.08.2009 - 21:30:43

ignor kirjoitti on 28.08.2009 - 19:58:58:
Mulla oli myös kaikki neurologin tekemät testit ihan normaaleja, ja ekan kerran jälkeen se sanoi, ettei syytä epäillä ms:ää näiden oireiden perusteella (siinä vaiheessa puutumiset ja jalkapohjien kihelmöinnit vaan kuvioissa).  
Tuttua, voih, niin tuttua. Mullekin ehti kymmenkunta lääkäriä sanoa, että "ei tämä ainakaan mitään neurologista tai aivoperäistä ole".
Hah, olipa kuitenkin. Tiesin sen. Ja mäsä-dg oli kaiken sen vääntämisen jälkeen melkeinpä helpotus.

Olen siis tähän asti ollut täysin tasapainoinen ihminen  Täh Nyt vaan alkaa pää sekoittua, kun lääkärit alkaa epäillä mun mielenterveyttä kohta.
Tuo on tosi ikävä (ja osittain tuttu) tilanne. Yritä luottaa sinnikkäästi itseesi ja oireisiisi.

Noh, palasin takaisin neurologille, kun alkoi tulla myös ihme poltteluita käsiin ja jalkoihin. Nyt oon siinä vaiheessa, että MRI tehty, tuloksia vielä ootellaan. Kertoilehan miten prosessi etenee, ihan mielenkiintoista ois kuulla mitä sieltä tulee, kun oireisto on samantyyppistä kuin itellä.
Toivotaan, että saat kuvista sellaiset tulokset, jotka selventävät tilannetta.
Pärjäile  ...
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

ignor
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #10 - 31.08.2009 - 11:39:56

amiel kirjoitti on 28.08.2009 - 21:30:43:
Mulla oli myös kaikki neurologin tekemät testit ihan normaaleja, ja ekan kerran jälkeen se sanoi, ettei syytä epäillä ms:ää näiden oireiden perusteella (siinä vaiheessa puutumiset ja jalkapohjien kihelmöinnit vaan kuvioissa).  
Tuttua, voih, niin tuttua. Mullekin ehti kymmenkunta lääkäriä sanoa, että "ei tämä ainakaan mitään neurologista tai aivoperäistä ole".
Hah, olipa kuitenkin. Tiesin sen. Ja mäsä-dg oli kaiken sen vääntämisen jälkeen melkeinpä helpotus.

Olen siis tähän asti ollut täysin tasapainoinen ihminen  Täh Nyt vaan alkaa pää sekoittua, kun lääkärit alkaa epäillä mun mielenterveyttä kohta.
Tuo on tosi ikävä (ja osittain tuttu) tilanne. Yritä luottaa sinnikkäästi itseesi ja oireisiisi.

Toivotaan, että saat kuvista sellaiset tulokset, jotka selventävät tilannetta.
Pärjäile  www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a010.gif

Kiitos tsempistä Hymiö Kyllä tässä on tosiaan ollut ihmettelemistä, kun vedotaan psyyken aiheuttamiin ongelmiin siinä vaiheessa, kun vasta kerron oireista, ja minkäänlaisia testejä tai kokeita ei siis tällöin oltu otettu. Ja vielä kun taustalla ei ole minkäänlaisia mielenterveyden ongelmia. Huoh... Mutta onneksi homma rullaa jo nyt, kun painelin suosiolla yksityiselle puolelle Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

irma
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #11 - 31.08.2009 - 15:59:39

Ei lääkärit vielä innostu oireistasi kun ei niille mitään voi tehdä. Jos on ms niin korkeintaan triptyyliä laskemaan kipukynnystä ja odottelemaan selkeämpiä oireita. Voi olla että ms-diagnoosia ei löydy nyt mutta myöhemmin voi tulla. Kaikki voi olla pitkään auki ja se psyykkinen osuus on lääkäreiden mielestä siinä että huolestut asiasta kovasti. Diagnoosi menee kai psyyken puolelle jos käy alvariinsa lääkärillä valittamassa kaikenlaisista oireista joita voi olla jossain määrin kaikille. Me mäsät kuulutaan usein alussa tähän ryhmään, kunnes tosioireet tuo ms-diagnoosin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Dinator
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #12 - 03.09.2009 - 20:52:49

Kuulin tänään kaularangan MRI:n tulokset: puhdas, lukuun ottamatta kulumamuutoksia. Mutta ei löytynyt mitään, mikä oireita selittäisi.

Alan itse olla uutta pään kuvaa vailla, mutta neurologini mielestä olen vain liian fiksoittunut MS-tautiin vaihtoehtona. En toki mä itselleni väkisin sitä MS-dg:a haluakaan, mutta en vaan tiedä, mikä muu sairaus tällaisen oireilun täysin selittäisi.

Vuonna 2004 multa otettiin ensimmäinen ja tähän mennessä ainoa pään MRI. Siellä oli muutoksia, jotka voisivat sopia MS-tautiin mutta olivat epätyypillisiä. Neuro halusi silloin tulkita nuo muutokset mieluummin syntymän yhteydessä minulla todetun hapenpuutteen aiheuttamiksi. Lumbaalipunktio oli myös puhdas.

Lääkkeenä on kokeiltu Triptyliä (pieni annos ja aika mitätön hyöty) ja nyt lähtee kokeiluun Lyrica. Oireiden vaikeusaste on sellainen, että mm. työhön keskittyminen on pahoina aikoina todella hankalaa ja elämästä nauttiminenkin tällöin ison työn takana.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta