Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Nenäverenvuodon tyrehdyttäminen (Luettu 5750 kertaa)
Hilu.
God Member
Poissa

Asioilla on tapana järjestyä.

Sukupuoli: female
Nenäverenvuodon tyrehdyttäminen
25.08.2009 - 11:02:03

Minua heikottaa veren näkeminen, mutta viime päivinä on tullut shokkihoitoa tuohon fobiaan. Kuopus on flunssan kourissa, ja monta kertaa päivässä vuotaa nokka ihan solkenaan.

Eilen illalla oli pahin kohtaus. Verta suihkusi molemmista sieraimista ja näky oli kuin Härmän asemalta; lattiat, matot ja kylppäri sotkeentui ympäriinsä ...Puoli tuntia yritettiin hoitaa itse, mutta sitten multa petti hermot ja soitin sairaalaan, että me tullaan nyt. Polin aulassa vuoto alkoi tyrehtyä, mutta siinä vaiheessa sitä oli kestänyt jo tunnin.

Lekuri totesi tilanteen johtuvan flunssasta, joka kuivattaa nenän limakalvoja. Hoidoksi ei muuta kuin A-vit. tippoja ja antibioottikuuri korvatulehdukseen.

Tänään on ollut lievä 15 min sessio, mutta pelottaa ajatella, jos tulee taas sellainen rajumpi vuoto. Olisko kellään vinkkejä, miten parhaiten voi tyrehdyttää nenäverenvuodon?
Siirry sivun alkuun

- pojalla ms, dg 04/07, RR, Betaferon- itsellä ms-epäily

IP on kirjattu

JerryLeeLewis
Ex-jäsen

Re: Nenäverenvuodon tyrehdyttäminen
Vastaus #1 - 25.08.2009 - 11:50:12

Joskus on tullut menestystä kylmähauteella, nenän varteen vaikka pakastevihannespussi (ei toki paljas, vaikka ohut pyyhe väliin) ja pidetään nokka viileänä jonkin aikaa. Voip mennä poppakonstien puolelle...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #2 - 25.08.2009 - 11:50:53

Kylmää voi laittaa myös niskaan.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

JerryLeeLewis
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 25.08.2009 - 14:31:21

rosanen kirjoitti on 25.08.2009 - 11:50:53:
Kylmää voi laittaa myös niskaan.

Niskaan ja jos en pahasti muista metsään, voi kädet upottaa niin kylmään veteen kuin kärsii. Sen pitäisi supistaa pintaverisuonia mukaanlukien limakalvoilla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 26.08.2009 - 16:44:45

Aahaa, hyviä niksejä on näköjään tullut, kiitoksia. Tuo oli mulle uutta, että niskaa ja käsiä pitää viilentää. Jotain taikaa siinä täytyy olla, sillä mm-kisoissa lykättiin kävelijöille heti kylmävesipussi niskaan. Arvelin, että tarkoitus olis jäähdyttää, mutta voihan siinä olla jotain muutakin vaikutusta kroppaan.

Verenvaihtoviikot vaan jatkuu ... Tänään lorotteli reilut kaksi tuntia, ja taas piti lähteä hankkimaan apua. Terkkarissa nenäremontti saatiin pakettiin, mutta yritysten ja erehdysten jälkeen. Ensimmäiset puudutusaineet ei tehonneet, toisessa erässä katosi yksi puudutetuppu jonnekin, mutta minne ... Epävarma Kaipa se jossain nenän onteloissa on, mutta tilanne tarkistetaan myöhemmin. Lopulta suonet saatiin poltettua, eikä aikaa mennyt kuin 3,5 tuntia  Kieli. Huh, nyt on kolvi tamponoitu ja toivotaan parasta.

t. Bloody-Mary ja hänen kersansa
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #5 - 26.08.2009 - 18:59:16

Miten olisi lääkärissä käynti ja nenäverisuonten polttaminen? Lapsena kärsin nenäverenvuodosta jatkuvasti ja sitten koululääkäri lähetti korva-nenä- ja kurkkuklinikalle tutkimuksiin ja verisuonet poltettiin. Sen koomin ei nenäverenvuotoa ole ollut.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Vastaus #6 - 28.08.2009 - 10:58:35

Suonet poltettiin terveyskeskuksessa. Asialla oli epävarma keikkalääkäri, joten nyt vaan odotellaan, onnistuiko operaatio.

Alkuperäiseen otsikkoon vielä lääkäriltä saatu vinkki: etukumara asento, kylmäpussi niskaan, otsalle tai nenänvarteen ja 15 minuutin tiukka puristus nenästä. Välillä ei saa kurkkia, onko vuoto loppunut. Toimii ehkä lievemmissä tapauksissa, mutta juniorille ei ollut apua.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #7 - 28.08.2009 - 14:00:15

Hilu. kirjoitti on 28.08.2009 - 10:58:35:
Suonet poltettiin terveyskeskuksessa. Asialla oli epävarma keikkalääkäri, joten nyt vaan odotellaan, onnistuiko operaatio.

Alkuperäiseen otsikkoon vielä lääkäriltä saatu vinkki: etukumara asento, kylmäpussi niskaan, otsalle tai nenänvarteen ja 15 minuutin tiukka puristus nenästä. Välillä ei saa kurkkia, onko vuoto loppunut. Toimii ehkä lievemmissä tapauksissa, mutta juniorille ei ollut apua.

Toivottavasti selviät elämässäsi ilman nenäverenvuotoa. Nenäverenvuotoa ei ole ilmaantunut polttamisen jälkeen eli mikään mukaan suoni ei ole temppuillut.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Cud
God Member
Poissa

Errare humanum est
Tellus
Sukupuoli: male
Vastaus #8 - 28.08.2009 - 16:05:18

Kärsin ennen vuotavasta nokasta ja flunssa tietenkin pahensi asiaa huomattavasti. Syy oli huono hemoglobiini joka taas johtui B-vitamiinivajeesta, B6, B12 tai foolihappo - en tiedä mikä niistä kun ne voivat aiheuttaa samoja oireita, eli anemiaa. Rautatabletit eivät koskaan auttaneet mitään vaikka söin niitä vuosikausia kun lääkärit eivät muuta keksineet, itse jouduin kokeilemaan B-vitamiinejä ja ne auttoivat.

Minua veri ei sinäänsä häiritse mutta kerran tuntui kyllä pahalta kun oksensin lavuaarin kokonaan punaiseksi verestä kun verihyytymä meinas jäädä kurkuun. Jos omat lapset tekis saman veisin kyllä ensiapuun ja aika nopsaa mutta oli onneksi helpompaa kun oli omaa verta. En tiedä mitä äiti ajatteli kun näki sen mutta kesti 3 vuorokautta ennen kuin vuoto tyrehtyi ja silti ei huolittu ensiapuun ja ei suostuttu polttamaan kun äiti soitti sinne. Sen jälkeen olin kauan heikko kun olin menettänyt niin paljon verta.

Eli ennen polttamista kannattaisi ehkä mitauttaa hemoglobiini ja jos se on matala niin selvittää miksi. Polttaminen ei välttämättä ole hyvä asia jos sitä voi välttää mutta eihän nokka kuuluisi vuotaa vaikka onkin flunssaa. Toivottavasti toi toimii koska vuotava nokka ei ole mikään mukava asia ja minulla kesti 20 vuotta löytää ratkaisu siihen.
Siirry sivun alkuun

I'm not quite what I thought I was but then again I'm maybe more - Queensryche - The Warning - Roads to madness

IP on kirjattu

Vontsi
God Member
Poissa

Etelä-Savo
Vastaus #9 - 28.08.2009 - 21:10:11

Mulla ja mun veljellä on ollut paljonkin nenäverenvuotoja, varsinkin jos yhtään on ollut nuhaa. Pahin vaihe oli murrosiästä reiluksi parikymppiseksi ja joku lääkäri sanoikin, että iän myötä helpottaa, onneksi totta. Olen saanut myös ohjeeksi kylmää niskaan ja otsaan, asento puoli-istuva (joka tapauksessa niin ettei veri pääse valumaan mahaan) ja kova puristus. Joskus olen tunnin ja ylikin puristanut, vuotoa myös molemmista sieraimista yhtä aikaa. Tk:ssa olen käynyt jokusen kerran, mutta mulla vuotopaikka on niin takana jossain ettei voida polttaa. Nykyisin onneksi vain muutama kerta vuodessa, tosin viime talvena kesken työpäivä alkoi vuotamaan ja menin sitten pakkaseen pihalle että vuoto loppuisi. Ihmiset tuijotti, mutta toimi.

Kerran päädyin ambulanssilla päivystykseenkin. Olin n. 12-vuotias ja sukulaisilla yökylässä. Nukuin sohvalla ja heräsin verenvuotoon, pomppasin äkkiä ylös ja juoksi vessaan... ja pyörryin oviaukkoon kädet ja naama veressä. Täti meni paniikkiin ja soitti ambulanssin ja niin mentiin piipaa-autolla. Toki siinä vaiheessa kun viimein näin lääkärin, oli kaikki jo ohi...

Olen itseltäni huomannut, että rauhallisena pysyminen auttaa. Tosi helppoa, kun meinaan pyörtyä veren näkemisestä.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 11/2008. Betaferon 01/09 - 08/09. Avonex 09/09 puolikkaan piikin kokeilu, Copaxone 04/10

Töissä täyspäiväisesti, ei aina täyspäisesti

IP on kirjattu

Helina
Junior Member
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #10 - 01.09.2009 - 22:05:21

Tyttärelläni oli paljon nuorena nenäverenvuotoa. Pahin kerta oli keuhkokuumeen lisukkeena, oli kuin olisi hana avattu. Sillä kertaa menimme terveyskeskukseen, mistä meidät lähetettiin Tyksiin, kun tk-lääkäri ei pystynyt polttamaan suonta umpeen. Tyksissä asia hoituikin hyvin rivakkaasti, sen jälkeen verenvuodot vähenivät huomattavasti. A-vitamiinitipat ovat nykyään käytössä ja jos sattuu nenä aukeamaan vielä, on spongostan auttanut hyvin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hilu.
God Member
Poissa

Vastaus #11 - 02.09.2009 - 11:11:28

Spongostan kuulostaa tutulta. Lääkäri kostutti sellaisen lidokaiiniin ja laittoi juniorin nenään puuduttamaan limakalvoja. Vaan sepä otti ja katosi. Tod.näk. meni hyytymien mukana vatsaan, kun ei mistään löydy.

Pitääkin kysyä Spongostania apteekista, kiitti Helina kun muistutit !
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta