Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Sähköiskumaisia oireita ja kipua niskassa (Luettu 31359 kertaa)
Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Sukupuoli: female
Sähköiskumaisia oireita ja kipua niskassa
20.09.2009 - 12:38:54

Ettei elämä olisi liian helppoa, iski niskaani outo ilmiö. Niska on jäykkä ja niskassa sekä pään alaosassa kulkee ikään kuin sähkövirta, mikä aiheuttaa varsinkin illalla sähköiskun kaltaisen ilmiön päässä.

Olin pari viikkoa sitten hierojalla, joka hieroi hartiat ja niskan alaosaa. Silloin oli tilanne vielä vailla kipua eli ainoastaan pään kääntäminen oli vaikeaa. Yrittäessäni kääntää päätä sivulle kääntyi myös vartalo eli ilmiö ei ollut normaali. Hieronta auttoi jonkun verran, mutta viikko sitten tilanne muuttui eli aloin saada noita sähköiskun kaltaisia oireita useamman kerran illan aikana.

Viime viikon keskiviikkona olin fysioterapiassa ja kerroin asiasta fysioterapeutille. Hän ehdotti niskalihasten käsittelyä hieromalla ja kävi vielä varmistamassa neuvolan neurologilta, että näin voi tehdä. Neurologi antoi luvan kokeiluun ja niinpä niskat käsiteltiin tunnin kestävässä hieronnassa. Ellei tämä tehoaisi, olisi tehtävä jotain muuta eli esim. tulehduskipulääkitys kannattaisi ottaa käyttöön. Vuorokauden ajan ei kipua ollut, mutta jo torstai-iltana siirryin ottamaan Burana Slow 800 mg tabletteja.

Otan nyt jonkin aikaa noita tabuja ja ellei kipu (sähköiskumainen säteily) katoa on kaiketi pakko mennä tutkimuksiin. Fysioterapeutti heitti epäilyn diagnoosista: occispinalis, en tiedä onko kysymys siitä vai mikä on oireen nimi. Linkissä on paljon tietoa näistä niskajutuista.

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Pehmytkudossairaudet_ja_ekstra-ar...

Tämä aihe ei kenties kuulu ollenkaan tälle sektorille, mode voi siirtää johonkin muuhun osioon.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Tiirikainen
Senior Member
Poissa

Elämä on laiffii!
Ylä-savo
Re: Sähköiskumaisia oireita ja kipua niskassa
Vastaus #1 - 20.09.2009 - 13:01:09

Moi Fanny!

Mun mielestä tuo on MS-oire. Sillä oli joku hienompikin ehkä ranskalainen nimitys (Lhermitten oire?) jonka varmaan joku muistaa ja tähän kirjottaa. Mulla on ollut tuo sama, mutta se meni ohi muistaakseni parissa kolmessa kuukaudessa. Minäkin luulin sen johtuvan niskoista ja hoidatin niitä mutta siitä ei ollut mitään apua. Se on kyllä todella inhottava oire kun se sähköisku vihlaisee pään läpi. Mulla se tuli enimmäkseen päätä sivuille liikuttaessa mut myöskin ylös ja alas.  Kieli

Kyllä se menee ohi  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Mielummin teen ja kadun kuin jätän tekemättä ja kadun. -Tiirikainen -

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #2 - 20.09.2009 - 13:27:36

Kiitos Tiirikainen!  Pusu

Voisiko asia olla noin yksinkertainen. Olen täällä Parlamentissa vuosien aikana lukenut aiheesta Lhermitten oire, en vaan ole koskaan ilmeisesti lukenut asiaa kunnolla, koska se ei ole koskettanut minua.

Lhermitten oireessa sähköisku ilmeisesti kulkee vartaloon ja jalkoihin. Minulla tuo oire on toistaiseksi ollut pään vasemmalla puolella niskalihaksen kohdalla eikä säteilyä ole siirtynyt siitä alaspäin. Kuitenkin oire tulee yleensä illalla ja juuri päätä kääntäessä, joten dg saattaa hyvinkin olla juuri tämä Lhermitten oire.

Eli se kestää muutaman kuukauden ja katoaa sitten tullakseen taas joskus uudelleen, näinkö tämä menee?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Vastaus #3 - 20.09.2009 - 13:37:36

Terve!

Mulla on tuo inha Lhermitten oire ollut alusta saakka. Alussa se oli todella voimakas, sähkövirta kulki koko kropan läpi, käsiin, selkään ja jalkoihin, ja teki todellakin kipeää. Tavarat putosivat käsistä kun vahingossa käänsikin päätä alas ja sähkis säväytti.
Mulla tuota oiretta kesti yhtäjaksoisesti puolitoista vuotta. Kunne se laantui ja hävisi.
Aina pahisten aikaan se muistuttaa itsestään, mutta ei enää kertaakaan ole ollut yhtä voimakkaana kuin alussa.

Mulla on tuota sirinää ajoittain vain niskan kohdalla. Joten voisi hyvinkin kyseessä olla tuo tuttavallisesti nimitelty kermitti, eli Lhermitten oire.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

Tiirikainen
Senior Member
Poissa

Elämä on laiffii!
Ylä-savo
Vastaus #4 - 20.09.2009 - 17:04:38

Kyllä minä veikkaisin, että ihan tarkat oireet, niiden kokeminen ja niiden kesto on taas tässäkin vaan kuitenkin niin yksilöllisiä. Kyllä mullakin se "lermiitti" oli, se tuntui niin voimakkasti päässä sellaisena niin voimakkaana ilkeästi potkaisevana ja vihlaisevana "sätkäyksenä" että ehkä en kiinnittänyt huomiota niin tarkkaan tuntuiko se selässä tai käsissä myös.

Tavallaan mä tunnen, että se on edelleen "siellä jossain", mut ei tule enää niin pahana, enemmänkin ihan aavistuksena tuosta.

Älä huoli Fanny; vaikka en tietenkään tässä mitään lääkärin lupauksia voi tehdä - lohduttaa vain - mutta kyllä se sinullakin helpottaa  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Mielummin teen ja kadun kuin jätän tekemättä ja kadun. -Tiirikainen -

IP on kirjattu

michelin mummo
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Espoo
Vastaus #5 - 20.09.2009 - 21:55:09

Mulla on ollut niin kovat sähköiskut että rakko pettää kun se iskee niskasta varpaisiin.Kädet menee aivan jäykäksi ja se on todella hirveetä kun se tulee.Minä saan Neurontiinia ja Rivatriilia.Menen huomenna neurolle ms-neuvolaan joten saan uudet lääkkeet.Käyn fysioterapiassa jota maksan itse ja se on kyllä helpttunut.Nyt minulla suhisee päässä ja se on inhottavaa.Luulen että se tulee niskasta.!Voi olla että se on tinnitusta.Kuulluu koko ajan että olisi joku tuuletin päällä.
Siirry sivun alkuun

michelin mummo

IP on kirjattu

michelin mummo
Senior Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Espoo
Vastaus #6 - 20.09.2009 - 21:55:25

Mulla on ollut niin kovat sähköiskut että rakko pettää kun se iskee niskasta varpaisiin.Kädet menee aivan jäykäksi ja se on todella hirveetä kun se tulee.Minä saan Neurontiinia ja Rivatriilia.Menen huomenna neurolle ms-neuvolaan joten saan uudet lääkkeet.Käyn fysioterapiassa jota maksan itse ja se on kyllä helpttunut.Nyt minulla suhisee päässä ja se on inhottavaa.Luulen että se tulee niskasta.!Voi olla että se on tinnitusta.Kuulluu koko ajan että olisi joku tuuletin päällä.
Siirry sivun alkuun

michelin mummo

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #7 - 21.09.2009 - 11:44:22

En enää tiedä, mikä on oikea diagnoosi niskan alueella oleviin ”sähköiskuihin”. Olin tänään vakituisella fysioterapeutilla, siis eri fyssari kuin se, joka epäili occispinalista. Kerroin oireestani ja aloimme yhdessä käydä läpi eroavaisuuksia oikealla ja vasemmalla puolella ylävartalossani.

Teimme erilaisia koordinaatioharjoituksia ja niiden avulla selvisi, että oikea puoli eli se ns. vahvempi puoli hallitsee myös kaulan alueella. Oikea puoli tekee enemmän töitä, mutta toisaalta vasen puoli heikompana rasittuu liikaa kaikissa pään liikkeissä.

Teimme tänään koko tunnin harjoituksia kaulan ja niskan alueella. Yritys on vasemman puolen vahvistaminen ja sen integroituminen liikkeeseen voimakkaammin. En tiedä tuleeko tästä mitään, mutta toisaalta mitään tulosta ei saa ellei edes yritä. Pitänee vaan kiltisti seurata tilannetta.

Eilen en saanut yhtään "sähköiskua" eli onneksi on välipäiviäkin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #8 - 07.04.2015 - 07:38:00

En ole vielä saanut diagnoosia, mutta uskoisin kärsiväni tällaisesta sähköiskumaisesta kivusta joka säteilee käsiin kun nostan päätäni ylös taikka alas.

Kun lasken päätäni alas, niin sellainen sähköiskumainen virta iskee vasemman käden kämmeneen ja säteilee siitä ylöspäin.

Selkeästi liittyy nyt jotenkin niskaan, mutta miten tarkalleen on toinen asia.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

rillithuurussa
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #9 - 20.09.2015 - 13:40:01

Minulla sähköiskuvaiheet tuskallisia. Kulkevat jalkapohjiin asti mutta pahimpia ovat pään salamat. Muutaman päivän jälkeen tulen jo itkuiseksi niin pahalta tuntuvat. Olen varoittanut työkavereita että kun rupean kyynelehtimään pelkästä kissan sanomisesta niin kysymys on siitä. Onneksi ovat kausittaisia. Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

hannah
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #10 - 20.09.2015 - 20:17:47

Mulla oli noita sähköiskumaisia tuntemuksia takaraivolla alkuvaiheessa. Koska kaikki alkoi rajulla huimauksella, ajattelin (ja toivoin) sen johtuvan hartiajumista. Niinpä hakeuduin hierojalle ja ensimmäisen käynnin jälkeen samana iltana alkoi nuo sähköiskutuntemukset. Niitä kesti jonkin aikaa ja juuri iltaisin tulivat, mutta sitten vähitellen hävisivät. Ei ne kipeää tehnyt, mutta tuntui juuri kuin sähköiskulta, sillain siristi jännästi mutta epämukavasti. En tiedä mistä sitten joutuivat.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Sukupuoli: male
Vastaus #11 - 20.09.2015 - 22:04:24

Kuten todettu aikaisemmassa viestissäni ollessani vielä diagnosoimaton, niin hyvin vahvasti L'hermitten oireeksi kyllä laskisin nämä sähköiskumaiset tuntemukset.

Itselläni näitä ei enää juurikaan ole lähinnä kai Tecfideran ansiosta.

Ei vain oikein tunnu vaikkapa nyt Hannahinkaan tapauksessa tuollaiset oireilut oikein kuuluvan borrelioosiin(?), joka kai on siirtynyt nyt pääepäillyksi MS-taudin sijaan.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Mymmeliini
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Itä-Suomi
Vastaus #12 - 22.09.2015 - 12:53:45

Hei taasen!
Hyvää oloa kestikin jo useampi viikko ja sitten taas alkoi omituset oireet; sähköiskut päästä alas varpaisiin, yleensä oikeaan jalkaan ja takaisin ylös. Välillä "isku" on niin kova että oikein hätkähtää, välillä vain pientä kihelmöintiä.
Samoin pään alueella useita sähköiskuryppäitä; aivan kuin yhdestä pisteestä leviäisi useaan eri suuntaan "sormia". Tuntuu hassulta! Ei koske!

Ja sitten tää jalkojen kylmyys; aivan koskee nilkoista alaspäin, kuin seisoisi jäisessä vedessä! Ei auta sukat, ei lämmin vesi kuin hetken.. Ja töissä se on ilkeimmillään! Ja se alkoi taas kun tuli syksy..
Oonko allerginen syksylle?!?
Onko kellään hyviä keinoja kylmiin jalkoihin??
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #13 - 22.09.2015 - 13:36:53

Samankaltaisia oireita mulla oli diagnoosivaiheessa, kun seisten taivutin päätäni polviin, mutta ei ole nykyisin. Lisään vielä, että  
sähköisku tuntui omituiselta, mutta ei ollut kivulias. -Karoliina   Hymiö
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 22.09.2015 - 16:39:10 Kirjoittaja Caroline80 »  

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Mymmeliini
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Itä-Suomi
Vastaus #14 - 23.09.2015 - 08:21:39

Minulla tulee sähköiskuja ihan milloin vain, missä vain, tekemättä mitään ihmeellistä vaikka paikallaan seisten tai istuen.Yleensä niitä ilmaantuu useita peräkkäin ja sitten taas taukoa minuutteja tai tunteja. Sitten voi mennä onneksi useita kuukausia ettei niitä tule ollenkaan.
Kivuliaita ne ei ole mutta tuntuvat omituisilta.
Nyt on lisäksi vasen puoli päästä puutunut; välillä pitää varmistaa ettei suupieli roiku. Olo on sellainen!
Ja edelleen nilkat on jäykät, kävely tökkii ja jalkaterät jääkylmän tuntuiset vaikka ovat ihan lämpimät.. Hullua! Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta