Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Puolison jaksamisesta

vaimo/avopuoliso jätti    
  4 (5.3%)
mies/avopuoliso jätti    
  5 (6.6%)
nainen/avopuoliso pysyy ja hoitaa    
  2 (2.6%)
mies/avopuoliso pysyy ja hoitaa    
  18 (23.7%)
en toistaiseksi tarvitse mitään apua    
  32 (42.1%)
joku muu tilanne, kerro    
  15 (19.7%)

Äänimäärä: 76
« Tekijä: great_has_been on: 21.09.2009 - 14:47:17 »

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Onko nainen oikeasti "heikompi astia" (Luettu 41200 kertaa)
sasaliini.
God Member
Poissa

Paras kosto on nauttia
elämästä.
Uusimaa/Hyvinkää
Sukupuoli: female
Re: Onko nainen oikeasti "heikompi astia"
Vastaus #15 - 24.10.2009 - 13:54:51

eve kirjoitti on 30.09.2009 - 16:14:49:
Todella upeita poikia sinulla sasaliini!

Kiitos, ihan upeitahan nuo näissä asioissa ovat.  Pusu
Mutta on niillä sitten ne omat murkkuiän, varhaisaikuisuuden juttunsa, joiden kanssa tuskissani revin hiukset päästäni.  Vihainen

Mutta, ylpeä olen pojistani, ne kyl auttaa kun painokkaasti sanon, että nyt hei kamoon!
Ja kun tietävät ja tuntevat mut ja mun luonteen. En hevillä apua pyydä, kun pyydän, ollaan jo sit pitkällä ja silloin auttavat liki mutisematta.
Siirry sivun alkuun

Diagnoosi 04/07, RR, Copaxone, työssä 6h/pvä....
WWW sasaliini.  
IP on kirjattu

sihteeri
God Member
Poissa

Ähtäri
Vastaus #16 - 30.10.2009 - 14:20:37

Vasatsin joku muu tilanne, vaikka mitään hoitoa en vielä tarvitsekaan, koska olen kiitos tysabrin erittäin terve mäsä  Virnistys

Mutta minulle diagnoosi oli se voima, jolla saatoin jättää ex -mieheni.
Aloin funtsia, että entä sitten kun tarvitsen apua? Haluanko silloin, että yhteiskunta katsoo että en tarvitse sitä, koska minulla on terve mies kotona?
Yhteiskunta kun ei varmaan paljon kysele sitä, olisiko se terve mies halukas auttamaan toista. koska tiesin, että meillä eiloliei ollut ja koska olin jo niin kauan kaivannut muuta löytämättä kuitenkaan voimaa erota, päätös oli siltä istumalta selvä kuin pläkki.
Terveenä voi kestää puolisoa, joka ei välitä, tue eikä piittaa, sairaana siihen ei ole mitään mieltä tyytyä.
parempi yksin - tosin olen nyt taas jo kaksin, mutta ihan erilaisen miehen kanssa  Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #17 - 26.12.2009 - 19:12:04

Mielenkiintoinen kysymys. Pohdiskelin, voisiko naisten puolisoidensa jättäminen johtua siitä(kin), että mies ei (yleistys, ei koske kaikkia) pyydä niin helpolla ulkopuolista apua ja näin ollen oma puoliso joutuu liian koville?

Nimittäin itse olen päättänyt, että en kuormita miestäni, jos on mahdollisuus saada muuta apua. En halua, että sairauteni vaikuttaa meidän parisuhteeseen. Yksi esimerkki on se, että pyysin kotikunnalta taksimatkoja niitä hetkiä varten kun en pysty itse ajamaan. Vaihtoehtona ei ollut, että pyytäisin mieheltäni kyytiä. Tiedän, että saisin sen, mutten pyydä, koska syy olisi sairauteni.

Kävelen vielä hyvin itse, joten pystyn itse monenlaisiin askareisiin. Siivoaminen on melko raskasta, mutta olemme turvautuneet siivoojaan. Me kyllä silti mieheni kanssa kumpikin myös siivoamme, mutta minun ajoittainen heikko olotilani  ja siivoamattomuuteni ei tällä järjestelyllä kaadu mieheni niskaan. Parisuhteemme on siis hyvinkin ennallaan tuoreesta dg:stäni huolimatta. Kymmenien vuosien päähän en jaksa vielä ajatella.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #18 - 26.12.2009 - 19:25:36

Milena, näin ulkopuolisena kommentoijana ajattelen, sinun asenteesi vaikuttaa tosi järkevältä. Parisuhde on aina parisuhde, ei auttamissuhde. On varmasti asiallista tunnistaa avun tarve pyytää apua ennen kuin ongelmat ovat liian hankalia. Oletko ajatellut hakea henkilökohtaista avustajaa? Avustajaa ei saa varsinaisesti siivoajaksi, mutta muuten kyllä sinun avuksesi arjen askareisiin.

Minä itse olen sinkku, ja suurimman osan aikaa ihan tyytyväinen siihen. Tässä kunnossa ollen en varmuudella jaksaisi panostaa parisuhteeseen. Koskaan ei toki kannata sanoa koskaan, mutta...  Kieli

Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

hulda
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 26.12.2009 - 22:50:08

Alkoholistin kanssa ei kerta kaikkiaan jaksa, enpä sitä heikkoudekseni laske etten jaksanut. Alkoholismi on heikkoutta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Iitaliina.
God Member
Poissa

~ PPMS ~

Vastaus #20 - 27.12.2009 - 11:40:20

Jäin tätä asiaa mietiskelemään Milenan tekstin jälkeen... Meillähän tilanne on nyt se, että mies ja murkut tekevät "kaiken". Vastuu miehellä ja suurin osa töistäkin miehellä. Tilanteeseen on ajauduttu. Kun tajusin, etten selviä siivoamisesta, ehdotin siivoajaa, mutta mies ei ollut valmis siitä maksamaan (ymmärrän sen meidän surkeilla tuloilla). Mies siis siivoaa murkkujen kanssa ja minä yritän pysyä pois jaloista.

Siivoaminen on kylläkin vain yksi pieni osa tätä kaikkea... Kuntoni romahdettua syksyn aikana mies on saanut osakseen melkoisen osan niitä tehtäviä, mitä minä tein. Ei meillä ole edes tullut mieleen etsiä apua. Jossain vaiheessa tajusin, että mies uupuu, mutta se ei myöntänyt sitä. Tämä aiheutti sen, että minä tein enemmän kuin olisin oikeasti jaksanut (teen edelleen).

Hk-avustajaa haettiin ja sain siitä vihdoin päätöksenkin. Tunteja turkasen vähän, mutta onhan se enemmän kuin nyt (eli ei mitään). Tuohon tuntimäärään ei vaan näytä olevan helppo saada ketään...

Kotisairaanhoito tarjosi apua tähän väliin niin kauan kuin oivalsi, ettei se avuntarve joka päivä ole samaan aikaan eikä tosiaankaan riitä pistäytyminen. Eli vetäytyivät. Olemme omillamme.

Tämän kaiken keskellä katson olevani vahva tai ainakin esittäväni. Siis psyykkisesti. Vaikkei minusta ole fyysisesti siihen, mihin ennen, on kyettävä kantamaan muita eteenpäin. Samalla on myös suostuttava tämän oman kropan muutoksiin.

Fyysisesti olen romukunnossa, mutta ähellän silti enemmän kuin jaksan. Yritän yhä kaikin keinoin vähentää miehen taakkaa. Enkä esim. järjettömästä kivusta kerro hänelle ollenkaan. Yritän suojella miestä. Yritän antaa hänelle lepoa tästä kaikesta. Hieman tosin hirvittää, mitä tapahtuu, kun pitemmän aikaa vedän näin yli...

Meillä ei ole kunnon parisuhdetta. Olemme sen kumpikin todenneet ja hyväksyneet. Ehkä se sieltä palaa, kun tilanne muuttuu. Olemme olleet yhdessä kakarasta, joten olemme kasvaneet yhdessä aikuiseksi. Ehkä tämä on nyt yksi vaihe siinä kasvussa. Tilanne vaatii nyt tällaisen toiminnan eikä sille voi mitään.

Ehkä meistä kumpikin on vahva, omalla tavallaan... ...
Siirry sivun alkuun

Ihmiset unohtavat mitä olet tehnyt.
Ihmiset unohtavat mitä olet sanonut.
Mutta he eivät unohda niitä tunteita,
joita olet heissä herättänyt.

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #21 - 27.12.2009 - 14:19:33

Kiitos Rosanen. Itse yritän nähdä sairauteni juuri niin, että se ei ole osa mieheni ja minun välistä parisuhdetta vaan ominaisuus, johon kannattaa hakea kaikki mahdollinen ulkopuolinen apu.

En ole vielä ajatellut hk-avustajaa, en oikeastaan katso vielä tarvitsevani, kun ei häntä kai siihen siivoushommaan voi nakittaa?

Meillä mies ehdotti siivoojaa jo yli vuosi sitten, mutten antanut periksi. Olin sitä mieltä, että lapsettoman parin pitää pystyä siivoamaan. Kesällä suostuin vihdoin, samalla kun hankimme koiran, ja ollaan oltu tyytyväisiä päätökseemme. Tiesimme kyllä, että koira tuo lisäsiivottavaa, mutta halusimme pennun siksi, että saamme muuta ajateltavaa kuin sairauteni ja osaksi myös mielialankohottajaksi.

Eikä siivooja oikeastaan ihan hirvittävän kalliiksi tule kotitalousvähennysten jälkeen. Muutama kerta vuodessakin tekisi varmaan usealle mäsälle hyvää.

Hulda, kenenkään ei tarvitse sietää alkoholismia. Ei todellakaan ollut sinun heikkouttasi.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

rosanen
God Member
Poissa

Vastaus #22 - 27.12.2009 - 17:21:41

Olen samaa mieltä Milenan kanssa siitä, että alkoholistia ei ole tarpeen sietää, Hulda. On vahvuutta lopettaa sellainen parisuhde, jolle ei ole edellytyksiä.

Iitaliina, teillä on selvästi tiukka tilanne. Jaksamista sinulle ja perheellesi. Toivottavasti avustaja (kunhan löydätte sopivan) auttaa arjessa.

Milena, avustajaa ei voi varsinaisesti nakittaa siivoamaan. Sen sijaan avustaja voi kyllä auttaa siivoamisessa. Minun avustajani auttaa mm. kantamalla ja siirtelemällä tavaroita sekä tekemällä raskaimmat työt.
Siirry sivun alkuun

"Jos se ei tapa niin se todellakin hajottaa"
-Haloo Helsinki!

RR-dg 07/09, tk-eläke jo 01/09.
Apuvälineinä pyörätuoli ja sähkömopo.

IP on kirjattu

ra
Full Member
Poissa

Pohjanmaa
Re: Onko nainen oikeasti "heikomphai astia"
Vastaus #23 - 14.01.2010 - 17:25:38

Näin kahden sairastavan taloudessa en pääse tekemällä vain helppoja naistentöitä. Onneksi lääkitykset on turvanneet sen että selviän monenlaisista hommista... joskus hitaammin... ja joskus fyysisten voimien rajoilla. Olisin mielelläni hiukan heikompi astia... ja katsoisin päältä tai lähtisin vaan harrastamaan.

Siirry sivun alkuun

MS dg -01, Copa syksystä -02, eläkkeellä

IP on kirjattu

susanne
Senior Member
Poissa

Minä liikun, on vain vauhti
hiipunut....
vaasa
Vastaus #24 - 25.01.2010 - 01:01:19

Ei ole heikompi astia, vaikkakin turhan useasti joutuu ns.kärsijän rooliin. Ihan siis normisuhteissakin. Vähän niinkuin altavastaaja. Epävarma

Mun parisuhde loppui muutama viikko sitten pysyvästi, eroa on isäntä puuhannut jo vuoden. Ei vaan ollu tajunnu, että sinkkuna ois suotavaa elää sit vasta ku oltais ihan virallisesti erottu... Mun sairaus ei kuulemma liity mitenkään asiaan, mutta kyllä niitä juttuja nousee koko ajan keskusteluissa esiin, jotka ihan selvästi sivuavat aihetta. Tuntuu tosin vain lapsellisilta tekosyiltä, jos totta puhutaan  Vihainen

Aika vahva tunnside meillä on edelleen, tulee varmaan aina olemaan. Niin paljon ollaan yhdessä molempien terveyteen liittyviä asioita käyty läpi, oltu tukena ja turvana. Kieli
Siirry sivun alkuun

"Muistan kyllä ja sitten kun yritän muistella, unohdan..." -Nalle Puh- DG 07/05. REBIF22+44 kokeiltu, COPAXONE vaihtui TYSABRIin 4/11. Tysa loppui 02/13---> Copa... Töissä viimeksi 01/06, ELÄKE-07
IP on kirjattu

vaahtera
Senior Member
Poissa

elämä on tämä päivä
Suomen pohjoisosa
Vastaus #25 - 03.02.2010 - 17:02:14

Minä vastaisin tähän, ett kyllä, nainen on heikompi astia, mutta ei se vähäisin, siinä on ero.

Mieheni avustaa minua täällä kotona, ulkona, kaikkialla missä vain minä häntä tarvitsen. Hän käy puolestani kaupassa, pankissa, vie minua hoitoihin, auttaa täällä kotona (siivoaa, laittaa ruokaa ja ja ja)
Itse hoidan itseäni parhaani mukaan, osallisun myös kotitöihin minkä jaksan ja voin, esim. minä meillä leivon leivonnaiset ja pesen pyykit ja osallistun siihen "ajatustyöhön"  Juustoinen  Pyöritä silmiä

Mieheni on minulle hyvä, huolehtiva ja vieläpä rakastava, eli meillä ei ole vain hoitosuhde, vaan ihan oikea aviosuhde myös. Häntä on helppoa rakastaa, päinvastoin kuin hänen minua. En aina ole varmasti helppo, enkä "kiva" kumppani rakastettavuudesta nyt puhumattakaan, mutta minä osaan pyytää anteeksi, vaikka sekin on kaikkea muuta kuin helppoa, nöyrtyminen omien virheidensä edessä ei ole helppoa; kuitenkin anteeksiannossa ja anteeksisaamisessa on voimaa, sitä elämän voimaa...taas saa alkaa alusta.
Tasa-arvo perheessä/suhteessa, ett kumpikin on yhtä arvokas, sitä pitäisin siksi heikommaksi astiaksi tunnustautumisena., kunnioitaa ja katsoa puolisoaan aina ylöspäin ja pitää häntä aina itseään parempana
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #26 - 27.06.2010 - 12:57:08

Meillä mies on ilmoittanut pysyvänsä kuvioissa vaikka mitä tulisi eteen. Vastasin sen, vaikka oikeastaan olis pitänyt vastata että en tarvitse apua. Vaikka toisaalta ehkä tarvitsenkin, en tosin niinkään ms:n takia vaan masennuksen. (Voihan tää vetämättömyys ja mielen apeus johtua toisaalta mäsästäkin.)

Itse jätin ex-mieheni joka tarvitsi hoitoa (vakava psykoottinen masennus). Suurin osa suhteesta meni siinä, että hoidin häntä kotona ja vedin itseni niin loppuun että sairastuin masennukseen itsekin. (Kolme vuotta siis meni siinä että koko elämä pyöri hänen masennuksensa ympärillä.) Luulen että olisin jaksanut jäädä, jos olis joko ollut sen verran vahva pohja (monia terveitä vuosia ja yhdessä rakennettu elämä) tai edes toivoa siitä, että tulevaisuudessa on "normaaliakin" elämää odotettavissa. Kumpikin meiltä puuttui. Näin jälkeenpäin ajatellen, hänellä ei olis ollut voimia käsitellä tätä mun mäsää eikä myöskään voimaa hoitaa mua sitten kun sitä joskus tarvin.

Niin, en tiedä miksi miehillä tuntuu olevan vahvuutta jäädä hoitamaan useammin kuin naisilla.. Ehkä miehet osaavat ottaa sitä omaakin aikaa eivätkä tunne siitä niin paljoa huonoa omaatuntoa. Ja eivät ole siinä hoitaessaan niin 100% henkisesti kiinni hoidettavassa niin, että kärsivät itsekin kun toisella on paha olla. En siis halua yleistää enkä väittää miehiä mitenkään tunnekylmiksi, mutta omaishoitajana jaksaa paremmin jos pystyy säilyttämään sen oman tilan ja ne jutut joista saa voimia. Pitää pystyä irrottautumaan. Itse en siihen pystynyt ja lopulta olin siinä pisteessä että olisin tarvinnut ihan yhtä paljon hoitoa kun mieskin... Että semmoinen tarina mulla. Epävarma
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta