Jäin tätä asiaa mietiskelemään Milenan tekstin jälkeen... Meillähän tilanne on nyt se, että mies ja murkut tekevät "kaiken". Vastuu miehellä ja suurin osa töistäkin miehellä. Tilanteeseen on ajauduttu. Kun tajusin, etten selviä siivoamisesta, ehdotin siivoajaa, mutta mies ei ollut valmis siitä maksamaan (ymmärrän sen meidän surkeilla tuloilla). Mies siis siivoaa murkkujen kanssa ja minä yritän pysyä pois jaloista.
Siivoaminen on kylläkin vain yksi pieni osa tätä kaikkea... Kuntoni romahdettua syksyn aikana mies on saanut osakseen melkoisen osan niitä tehtäviä, mitä minä tein. Ei meillä ole edes tullut mieleen etsiä apua. Jossain vaiheessa tajusin, että mies uupuu, mutta se ei myöntänyt sitä. Tämä aiheutti sen, että minä tein enemmän kuin olisin oikeasti jaksanut (teen edelleen).
Hk-avustajaa haettiin ja sain siitä vihdoin päätöksenkin. Tunteja turkasen vähän, mutta onhan se enemmän kuin nyt (eli ei mitään). Tuohon tuntimäärään ei vaan näytä olevan helppo saada ketään...
Kotisairaanhoito tarjosi apua tähän väliin niin kauan kuin oivalsi, ettei se avuntarve joka päivä ole samaan aikaan eikä tosiaankaan riitä pistäytyminen. Eli vetäytyivät. Olemme omillamme.
Tämän kaiken keskellä katson olevani vahva tai ainakin esittäväni. Siis psyykkisesti. Vaikkei minusta ole fyysisesti siihen, mihin ennen, on kyettävä kantamaan muita eteenpäin. Samalla on myös suostuttava tämän oman kropan muutoksiin.
Fyysisesti olen romukunnossa, mutta ähellän silti enemmän kuin jaksan. Yritän yhä kaikin keinoin vähentää miehen taakkaa. Enkä esim. järjettömästä kivusta kerro hänelle ollenkaan. Yritän suojella miestä. Yritän antaa hänelle lepoa tästä kaikesta. Hieman tosin hirvittää, mitä tapahtuu, kun pitemmän aikaa vedän näin yli...
Meillä ei ole kunnon parisuhdetta. Olemme sen kumpikin todenneet ja hyväksyneet. Ehkä se sieltä palaa, kun tilanne muuttuu. Olemme olleet yhdessä kakarasta, joten olemme kasvaneet yhdessä aikuiseksi. Ehkä tämä on nyt yksi vaihe siinä kasvussa. Tilanne vaatii nyt tällaisen toiminnan eikä sille voi mitään.
Ehkä meistä kumpikin on vahva, omalla tavallaan...