happybunny kirjoitti on 02.02.2010 - 12:03:39:lena kirjoitti on 02.02.2010 - 10:26:56:Näin paatoksella todistelee mies, joka ei itse sairasta MS-tautia, mutta mielestään osaa parantaa meidät oireettomiksi.
Niinhän siinä käy, kun ensin päättää taudin ja sitten sovittaa oireensa siihen. Jos gluteeniton ruokavalio auttaa, lähtisin etsimään diagnoosia siltä suunnalta. Kannattaa lukea kirja "Vaaralliset viljat", josta käy mm. ilmi, että gluteenille voi olla yliherkkä ilman keliakiaakin ja siitä voi aiheutua hyvinkin sekalaisia oireita.
Itse lähden tällä hetkellä siitä, että BBD on todennäköisesti hyödyllinen, eikä aiheuta minulle hirveää lisävaivaa, koska muut ongelmat ovat ruokavaliota jo kaventaneet siihen suuntaan. Suuremman toivon kuitenkin asetan lääkkeeseen, jota pääsin testaamaan, enkä valita vaikka joutuisinkin sitä käyttämään lopun ikääni, jos se vaan toimii oletetulla tavalla ja edes hidastaa taudin etenemistä huomattavasti.
Oot oikeassa tuon ssuhteern, ettei kaikki ole välttämättä mäsää. Minäkään en oikeastaan väitä, että ylimääräisen ärtymisen katoaminen olisi nimenomaan mäsän parantumista. Se on yleistä aivokemiaa, toimisi varmaan kenelle tahansa. Sen sijaan oikeastaan välttelen kaikkia viljoja enimmäkseen niillä perusteilla, mitä löytyy ms-direct-sivustolta. BBD:ssähän kielletään gluteeni, mutten usko että se kokonaan riittää.
Olet onnellisessa asemassa, jos sinulle löytyy lääke ja sillä pärjäisit. MS-taudissa on, kuten kaikki tiedämme, erilaisia tautimuotoja, ja esim. minulle ei sitä lääkettä nykylääketiede ole löytänyt. Eikä ketään edes kiinnosta tutkia meikäläisten lääkitystä, koska meitä on vähän. Suurin ryhmä on lääketeollisuuden mielestä varmasti mielenkiintoisin.
Ja ruokavaliotutkimukset ovat varmaan siitäkin syystä hankalia, kun ei löydy rahallista tukea lääketeollisuudelta. Heiltähän menisi asiakkaat! Onneksi on säätiöitä, jotka rahoittavat. Ja sitten kokeilunhaluisia potilaita, joilta saa empiiristä epävirallista tutkimustietoa.